Jump to content

Ateizm Ahlaksal Bir Seçenektir....


Recommended Posts

  • İleti 153
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Ateizm ahlaklı olmayı yada ahlaksız olmayı öğretmez ama islam ahlaksız ve onurusuz olmayı öğretir.

Türkiyede yaşayan insanların önünde iki seçenek var ya müslüman olup kendi yaratmış oldukları 1000 yıllık bok çukurunun içinde yaşamaya devam edecekler ya da ateist olup insan gibi yaşayacaklar.

Çünkü müslüman olan birinin ahlaklı bir yaşam sürmesi imkansızdır.

http://www.ateistforum.org/index.php/topic/60729-yslam-toplumlary-tamamen-kokuthmuth-toplumlardyr/

Link to post
Sitelerde Paylaş

TÜRKIYEDE ailemin, islami tam bilmemesi nedeniyle, bana güzel ahlaki "islam" diye ögretmesi!!!

ve sonra "önemli/kodaman" müslümanlarin bu güzel ahlaki göstermemesi, arastirmama neden olmustur.

Kuranda dünyanin düz olmasi gibi sacmaliklari sonradan görmüsümdür, Kuran ahlak kurallarima uysa belki diger celiskileri görmeyebilir/görmezden gelebilirdim.

Ama en büyük sorun ahlakti.

Bunun da nedeni, bence, ailemin Ahlaki öne cikarmasi olabilir!

(Dünyada) Her ateistin ama ahlak yüzünden dinden ciktigin düsünmüyorum!

tarihinde poiuz tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

AHLAKIN REFERANSI NEDİR?

Ahlaksızlığı gördüğümüz yerde tanırız gibi geliyor ama, gerçekten tanır mıyız?

Ahlak nedir? Sanıldığından daha muğlak bir terimdir “Ahlak”.

-Doğru ve yanlış davranışlar arasındaki farkı bilme ile ilgili kavramlar dizisi....
-Doğru ve yanlıs davranışlar arasındaki farkları bünyesinde toplayan ve onlara atıflarda bulunan anlayış şekli.
-Doğru ve yanlış ilkeleri göz önüne alarak davranma şekli.
-Seksüel davranışların doğru ve yanlış olması
-Tek bir örneğe bakarak değil de, genel olarak insanların davranışlarını izleyerek varılan bir sonuç.
-Toplumda mevcut değer yargıları ile ilgili kavramların toplamı.
-Bir toplum içinde insanların uymak zorunda oldukları davranış kuralları
-Bir kimsenin içinde bulunduğu çevrede güdülen töreye uymak yetisi.

Ahlak terimi ile ilgil sinonimler: Etik davranma, değerli olma, doğru olan, iyi davranma.

Bu tanımlamaların çogu muğlaktır. Nelerin doğru, nelerin yanlış olduğu kesin olarak tanımlanmamaktadır.

Değer yargıları çağa ve topluma göre değişirler.

Bundan 1400 yıl veya 2000 yıl önceki ahlaksal değer yargılarını çağdaş toplumlara uygulamaya teşebbüs etmek bile açıkca bir tür ahlaksızlıktır.

Bu durumda Hristiyanlık ve Müslüman’lık bugünkü koşullarda iki ahlaksız din olarak kabul edilmelidir.

Musevilik daha da büyük bir ahlaksızlıktır.

Ahlak konusunda çok sayıda filozofun eserleri, görüşleri vardır. Spinoza, Rousseau, Kant, Hegel, Nietzsche gibi..

Bu filozofların hiç biri ahlak için son sözü söylememişler ve onun tanımı üzerinde anlaşmaya varamamışlardır.
Ben de bu yazımda konunun derinliklerine dalıp, orada kaybolmak istemiyorum.

Amacım ateistliğin ahlaksal bir davranış ve seçenek olup olmadığını kısaca tartışmaktır.

Ama daha önce aşağıdaki soruları yanıtlamak gerekiyor.

Herhangi bir toplumda hangi değerler ve normlar paylaşılmalı, hangileri paylaşılmamalıdır?
Başka bir deyişle, değerler ve normlar standardize edilebilirler mi?
Değerler ve normlar stratifiye edilebilirler mi?
Edilebilirlerse hangi değerler ve normlar daha üstündür?
İlk sıralarda yer almayan ahlaksal değerlerin önemi nedir?
Toplum için zararlı ama, genel olarak kabul edilen ve paylaşılan ahlaksal değerler var mıdır?
Dinsizlik ahlaksızlıkmıdır?
Aşirı dinsellik üstün ahlak sahibi mi olmaktır? Yoksa o da mı ahlaksızlıktır?

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak görece bir kavram ancak ateizm genel geçer bir görüştür. Bu yüzden ahlak ile ateizmin ilişkilendirilmesi bana saçma geliyor. Ancak benim yaklaşımım nonteist biri teist birine göre binlerce defa daha ahlaklı oluyor. Genelleme yapmak istemezdim ama şu ana kadar gördüğüm-tanıştığım her insanda bunu gördüm.

Link to post
Sitelerde Paylaş

AHLAKIN REFERANSI NEDİR?

.....

Ama daha önce aşağıdaki soruları yanıtlamak gerekiyor.

Herhangi bir toplumda hangi değerler ve normlar paylaşılmalı, hangileri paylaşılmamalıdır?

Başka bir deyişle, değerler ve normlar standardize edilebilirler mi?

Değerler ve normlar stratifiye edilebilirler mi?

Edilebilirlerse hangi değerler ve normlar daha üstündür?

İlk sıralarda yer almayan ahlaksal değerlerin önemi nedir?

Toplum için zararlı ama, genel olarak kabul edilen ve paylaşılan ahlaksal değerler var mıdır?

Dinsizlik ahlaksızlıkmıdır?

Aşirı dinsellik üstün ahlak sahibi mi olmaktır? Yoksa o da mı ahlaksızlıktır?

Zor sorular.

Cevaplayabilecegim soru en kolay olani

Dindarlar kutsal kitaplarinda (mesela) "öksüze yardim edin" diye yazdigindan, kendi dinlerine inanmayanlarin da öksüzlere yardim edebilecegini düsünemiyorlar.

Bu yüzden dinsizleri ahlaksiz saniyorlar.

Kendi dinlerinin binlerce sene önce belirlemis olan ahlak kurallarinin günümüzün ahlak kurallariyla celiskisini de genellikle ahlaksizlik olarak görüyorlar.

Ama

Dinsizlik ahlaksizlik degildir!

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlaksal değerler hemen her toplumda hem standardize edilirler hem de stratifiye edilirler.

Yani göreli önemlerine göre sıralanırlar ve tasnif edilirler.

Bu kaçınılmaz bir durumdur.

Bizim içinde yaşadığımız toplumda baş sırada dinle ilgili değerler yer alıyor.

atı’da din ön sırada değil. Bizde dinle ilgili diğer değer yargıları dini izliyor.

Allah’a peygambere inanmakla başlıyor bu değerler ve önem sırasına göre, camiye gitmek, oruç tutmak, namaz kılmak, hacca gitmek olarak devam ediyor.

Son bin yıl içinde Türk toplumu için bu değerlerın sırası ve öneminin değişmediğini ileri sürebiliriz.

Her ne kadar eski katılık kalmadı ise de, küçük şehir ve kasabalarda dinin baskısı açıkça hissediliyor.

Gericilik ve bağnazlık eşikte bekliyor.

Diğer ahlaksal değerlere fazla önem verilmiyor.

Yalan söylemek hele hiç önemsenmiyor. Aynı şekilde vergi kaçırmak, çürük ve kötü mal satmak, müşteriyi aldatmak, sahtekarlık yapmak, rüşvet almak ve vermek, adamını kayırmak, imtiyaz peşinde koşmak, komşunun kızını, karısını dikizlemek, Bosna ve Deprem paralarını cebe indirmek, İslami ticaretten fahiş para kazanmak, faiz yerine kardan hisse dağıtmak, ahlaksızlık bile sayılmıyor.

Bazı durumlarda ırza geçmek bile hoş karşilanabiliyor.Örneğin genel ev kadınlarının ırzına geçilemeyeceğine inanan çok Müslüman var.

Irzına geçilen mini etekli bir kızın arkasından, haketmişti yorumları yapılabiliyor.

Türkiye’deki ahlaksal değerlerin hemen tümünü yalnız dinsel değerler oluşturuyor.

Batı toplumlarındaki ahlaksal değer ölçülerinden çok farklı olan Türk ahlak ölçüleri, adımızın

dışarda ahlaksız olarak çıkmasından sorumlu.. Türk’ler dünyada ahlaksız millet olarak biliniyor.

Ahlaksal değer yargıları açısından İslam’ın etkisinden kurtulamadığımız ve değer yargılarımızı Batı düzeyine yükseltmediğimiz süre, ahlaksız bir millet olma durumundan kurtulamayacağız. İlk ögretimin 8 yıla çikmasi yerinde bir karar ama, yeterli olmaktan çok uzak. Bu ögretim sırasında din dersinin yanı sıra veya onun yerine zorunlu ahlak dersleri koymalıyız. İyi bir vatandaş olmayı, iyi bir Müslüman olmaya yeğlemeliyiz. Doğal ahlak iyi bir vatandaş olmaya yetmiyor. İyi ahlakı ögrenmeli ve ögretmeliyiz. İyi bir vatandaş olurken uymak zorunda olduğumuz ahlaksal değerler, iyi bir Müslüman olurken uymak zorunda olduklarımızdan oldukça farklı. Aslında İslam’da, Allah’ı olduğu kadar, Müslüman cemaatı da tatmin etmek sanıldığından çok kolay. Kendinizi topluma iyi bir Müslüman olarak kabul ettirirseniz, çalıp çırpmaya, halkı soymaya başlayabilirsiniz. Sizi kimse durduramaz… Allah bile!
Türkiye’deki ahlaksal değerleri İslam saptıyor. Çağdaş ahlak anlayışı ile İslam’ın ahlaksal değerlerini birleştirmeyenler için bu ahlaksal değerler yetersizdir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Türk ateistlerinin ahlak anlayışının referans noktası İslam ahlakıdır.

Savlarını savunurken İslam her seferinde kendine göre bir takım ahlaksal kavramlar yaratmaktadır.

İslam ilkelerini ve değerlerini ahlaksal bir zemine oturtur. Her din yapar bunu.

Bu şu demektir!

O zeminde oluşacak bütün değişiklikler ahlak bazında olacaktır. Eğer ateizm İslam’ın ahlaksak kuralları üzerinde kurduğu o zemindeki değişiklikleri simgeliyorsa, ateizm İslam’ın karşısına doğrudan doğruya ahlaksal bir seçenek olarak dikilecektir. Burada anlaşılmayacak bir durum yok. İslam’ın ahlaksal değerleri ne olursa olsun, ateizmin ahlaksal bir seçenek olması keyfiyeti hiç bir şekilde değişmez. Biz burada ahlak kavramında karşılaşılan farklılıklar, varyasyonlar, yorumlar ve hoşgörülerden bahsediyoruz. Eğer İslam’da onların yeri varsa, ateizmde de yeri vardır.

Dinsizlik ve ateistlik ahlaksızlık mıdır? Dinsiz ve ateist olan bir insan aynı zamanda ahlaksız da olabilir.

Ama dine ve Allah’a inanmamak tek başına ahlaksızlık olamaz.

Toplumun yasalarına ve kurallarına uyan her insan, ister dindar olsun ister ateist, ahlaksız değildir.

Ülkemizde farklı ahlaksal değerlere inananlar birbirlerine ahlaksız diyemezler.

Ama onlardan biri Afganistan, İran veya Suudi Arabistan’da yaşıyorsa, diğerleri ahlaksız olarak kabul edilip cezalandırılabilirler.

Onların arasında ateistler de vardır. Çünkü o toplumların değer yargıları ateizme izin vermemektedir.

Ülkemizde halkımızın değer yargıları İslam tarafından saptandığı halde, medeni kanunların İslam kanunlarına olan üstünlügü, ateizmin ahlaksızlık olmasını önlemektedir. Çağdaş ülkelerde ahlaksal bir seçenek olan ateizm kötü ahlakı simgelemez.

Bunun tersini düşünelim. Aşırı dinciliği ahlak bazında değerlendirelim. Aşırı dincilik ahlaksızlık mıdır?
Evet.. Eğer bünyesinde dini zorlama da varsa, kelimenin tam anlamı ile ahlaksızlıktır. Ramazan’da komşuyu oruç tutmadığı için eleştirmek, camiye gitmeyeni kınamak, medeni ve laik bir ülkede açıkça ahlaksızlıktır.

Bosna ve Deprem paralarını çalanlar, Deniz Feneri sahtekarlığını yapanlar ahlaksız mıdırlar?
Elbette ahlaksızdırlar. Ayrıca kanun önünde adi bir suçuludurlar da..

Hiç kuşkusuz ateizm ahlaksal bir seçenektir. Çünkü ahlak kavramı karşı olduğu teizmin en temel ilkesidir.

Bu durum açıça teizme karşı olan ateizmi ahlaksal bir seçenek yapar.

Ateizm ahlaksal bir seçenektir. O ahlakın temeli de bilimsel etiktir. Ama ateist ahlakı bilimsel etikle de sınırlı değildir.

Burada önemli olan bir diğer husus da, ateistlerde bazı ahlaksal değerlerin olması zorunluğu değil de, olmaması zorunluğudur.

Müslümanların sahip olduğu bazı ahlaksal değerlere sahip olmamayı da ahlak bazında değerlendirmeliyiz.

Çünkü bu durumda kendi ahlaksal değerlerimizle karşılaştırdıktan sonra onlardaki sapkınlıkları net olarak görüyoruz demektir.

Bu da açıkça ateist olarak bazı ahlaksal değerlerimizin olması gerektiğine işaret etmektedir.

Turkiye’de ahlaki degerleri Islam saptadiğı için Turkiye ahlaksiz bir ulkedir ve dinsellikten uzaklaşmazsa, öyle kalmaya devam edecektir.

Bre kendini Allah’a inandığı icin ahlaklı sanan Müslüman gafiller. Hepsiniz değilse bile çoğunuz, ahlaksızlığınızın bilincine varamayacak kadar cahil ve bir o kadar da ahlaksızsınız.....

Link to post
Sitelerde Paylaş

Eğer ateistler bazı Müslüman ahlaksal değerleri yaşamlarına adapte etmekten çekiniyorlarsa, bunu bazı ahlaksal ilkeleri izlemek zorunda oldukları için yapıyorlardır. Başka nedeni olamaz.

Bu da ateizmin açıkça ahlaksal bir seçenek olduğunu gösteriyor.

Kesin olarak ateizm ahlak bazında bir seçenektir diyebiliriz.

Yani ateizmin temelini ahlaksal değerler oluşturuyor demenin bir sakıncası olmamalı.

Bu durumda ateistler arasında mevcut farklı ahlaksal değerleri nasıl açıklayacağız?

Ateizm madem ahlak bazında bir seçenek, ateist ahlakını neden standardize ve stratifiye edemiyoruz?

Bu soruların cevabını verirken aklımıza önce ateizmin belki de ahlaksal bir seçenek olmadığı geliyor.

Ateizm ahlaksal bir seçenek değilse, ateist ahlakından ve onun standardize ve stratifiye edilmesinden bahsetmek anlamsız oluyor.

Ateizm ahlak bazında bir seçenek değil mi yani?

Ama olduğundan eminiz.. Kimse yukardaki argümanlara karşı gelemez.

Ateistlerin de yaşadığı bir toplumda ateist ahlakını tanımlamada neden zorlanıyoruz?

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben yukarda sorduğum soruları yanıtlamak istiyorum...

Bana göre ateizm kesin olarak ahlak bazında bir tercihdir. Başka türlüsü mümkün değildir.

Çünkü temeli ahlak olan bir dizi kavramlarla, dinlerle, mücadele etmektedir.

Ama kendisinin bazı ahlaksal değerlerden yoksun olması bir çelişki gibi durmaktadır.

Bu ilginç durumu nasıl açıklayacağız?

Üzerinde epeyce düşündükten sonra ben tartışmalı ve çelişkili bir sonuca vardım...

Onu sizlerle paylaşmak istiyorum...

Aslında ahlak konusunda kesin bir tavır takınmanın kendisi ahlaksızlıktır.

Çünkü ahlak göreli ve zamana göre değişebilen bir kavramlar dizisidir.

Onların bazılarını adapte edince onları adapte etmeyenler tarafından ahlaksız olmakla suçlanabiliriz.

Ve biz de onları ahlaksız olmakla suçlayabiliriz.

Ama ahlaksal bir tavır takınmazsak, böyle bir sorunla karşılaşmayız.

Bunu nasıl yapacağız? Madem ateizm ahlaksal bir seçenek, ahlakı nasıl aradan çıkaracağız?

Ateist olarak bazı ahlaksal değerlere sahip olmadan İslam ahlakını eleştirmek zorundayız.

Bunu da bazı ahlaksal değerlere sahip olmayarak başarmalıyız.

Başka bir deyişle bazı ahlaksal değerlere sahip olmamak onlara sahip olmaya yeğlenmelidir.

Örneğin ateist olarak Müslümanların dinden çıkanları öldürmesi ilkesini kabul etmemek onlardan biridir.

Cihadı reddetmek de ahlaksal bir değer yargısdır, çocuklarla evlenmemek de, kadın sünnetine izin vermemek de, kurban kesmemek de.

İslam'da bunlara benzer çok sayıda ahlaksal değerler vardır. Onları adapte etmemek, doğası ne olursa olsun ateist ahlakı ile uyumludur.

Ateistin belli ve katı bazı ahlaksal değerler üstlenmesine gerek yoktur arkadaşlar.

Ateistin bütün yapacağı teistlerin izlediği bazı ahlaksal değerleri reddetmektir.

Bu yapılırsa ateizmin ahlaksal bir seçenek olduğu görüşü için artık paradoksik demeyiz..

Ateistlerin bazı teist ahlaksal değerlerini kabul etmemeleri, ateizmin ahlaksal bir seçenek olması ile mükemmel bir şekilde bağdaşacaktır.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Antik ahlaksal değerleri günümüzde sürdüren her din kokuşmuştur.

Ateist ahlakı o değerleri reddetmeyi zorunlu kılar. Ateist ahlakı bunu gerektirir.

Her katı ahlaksal değer aslında çağdaş ahlakla bağdaşmayan bir ahlaksal değerdir.

Ateistlerin ateizme özgü bir takım değerlere sahip olmasına gerek yoktur.

Teistlere ait bazı değerlere sahip olmamak ise ateizmin olmazsa olmaz bir kuralıdır.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ben konuda içinden çıkılmayacak bir paradoks görmedim. Ahlakı tanımlamak zor olabilir ama olanaksız değildir. Bazı kavramların birden çok tanımı olur. Zekayı da tam ve kesin tanımlayamazsınız. Zeka testlerinin tam objektif olmadığı bugün tıpta tartışılan ve objektif olmadığı ağır basan görüş. İki kağıda yaz çiz, zeka düzeyini söyleyeyim yaklaşımı sağlıklı değil. Ama tümden geçersiz de değil. Bu testler büyük ölçüde fikir de verir.

Diyeceğim, böyle tartışmalı ve tam kesin bir tanım getirilemeyen kavramlar olur. Bunda bir sakınca yok.

Bilim etiği belirlemekte zorlanmaz. Bu zor bir konu değil. Etik olan ile olmayanı bilim kolaylıkla ayırır. Sorun belki etiğin yaşayan bir kavram olması, dondurulup kalıba sokulamaması. Etik kurullar bunun için var. Bir durum söz konusu olduğunda etik olana bu kurullar karar verir.

Örneğin nüfus artış hızının çok yüksek olduğu ve kadınların sağlıksız bir yaşamın ardından geride çok çocuk bırakarak genç yaşta öldüğü bir bölgede hastaneye diyelim safrakesesi ameliyatı için gelen hastanın yumurta kanallarını iptal edip kendisine de haber vermemek etik midir değil midir?

Bu soruya tıp etik kurulu bölgeye ve kişiye göre değişen bir yanıt üretecektir. Dört çocuğun üstüne beşinciyi de doğurup sonra da genç yaşta ölecek bir kadına bunu yapmak etiktir. Hiç doğurmamış genç bir kadına yapmak etik değildir. Bu konuda bir karar üretmek hiç zor değil.

Dokuz yaşında bir kızın ellibeş yaşında bir adama karı diye verilmesinin etik olmadığına karar vermek hiç zor olamaz.

Sokakta zor şartlarda hayatta kalmaya çalışan zavallı yavru bir kediye tekme atmayı kim onaylayabilir? Apaçık ki bunu yapan yaratık bir canavardır. Bunun insanlığından söz edilemez ki etiğinden söz edilsin? Hayvan bile yerine göre bunun yaptığını yapmıyor. Buna nasıl insan diyebiliriz?

Konu zor değil. Konu açık, yalın ve anlaşılır. Bence bir sorun yok...

Link to post
Sitelerde Paylaş

İyi ahlak sahibi olmaya gerek bile yok..

Müslüman ahlakını izlememek yeter..

Çünkü ondan daha kötü bir ahlak yok..

Kısaca böyle söyleyebiliriz. Ya da böyle:

Ateizm ahlaklı olmayı yada ahlaksız olmayı öğretmez ama islam ahlaksız ve onurusuz olmayı öğretir.

Türkiyede yaşayan insanların önünde iki seçenek var ya müslüman olup kendi yaratmış oldukları 1000 yıllık bok çukurunun içinde yaşamaya devam edecekler ya da ateist olup insan gibi yaşayacaklar.

Çünkü müslüman olan birinin ahlaklı bir yaşam sürmesi imkansızdır.

http://www.ateistforum.org/index.php/topic/60729-yslam-toplumlary-tamamen-kokuthmuth-toplumlardyr/

Link to post
Sitelerde Paylaş

benimce gerçekte ahlak budur

Ahlak nedir ? Nasıl ortaya çıkmıştir?

Ahlak neyin doğru neyin yanlış olduğunu bilmektir...

net olarak bakarsak canlının kendi yaşamıni uremesini gibi etmenlerin yani kendi çıkarlarini koruması olayıdir..

Canlılarda ahlak; yaşama ,üreme ,sosyalleşme gibi etkenlerle evrimlesmistir...

Bireysel ahlak canlı öncelikle kendi çıkarlarıni koruma içgüdüsundedir..

yaşamını tek başına sürdürebiliyorsa tek başına yaşamak daha karlı gelecektir..fakat turun devamı için çiftleşme gereklidir..buda bazı durumlarda içgüdüsel olarak ,turun devamı için ödün verme durumu ortaya çıkar...karşı tarafında belirli süre çıkarlarıni gözetir...

bireysel ahlaka örnek ;

peygamberdevesi , ayı ,kaplan,leopar,çıta vb.

familia ( aile ) tek başına yaşamını sürdürecek gücü olmayan canlıların ,yaşamlarını sürdürme ve soy devamıni sağlamak için ortaya çıkmış kurumdur..erkler ayrılığı ilk kez burda başlar ...toplumsal ahlakin temelleri burda atılmıştir...canlı yaşamının devamı ve turun devamı için ,grubun yada ailenin çıkarlarını korumalıdir...örnekle açıklamak gerekirse ...bir felis leo(aslan) ailesini düşünelim ..lider erkek aileyi dışardan gelecek tehlikelerden korur ve uremeyi sağlar,genç ve güçlü dışı aslanlar avlanma ,çoğalma ,yaşlı dişiler geride yavru aslanlara bakar...

dışardan gelecek bir erkek aslan grup lideri erkeği yenerse o grubun lideri olur...eski liderin erkek yavruları öldürülür ..disileri uremek için sağ bırakılır...aslan popilasyonunda ahlak kuralları.....

familia örnekleri; kurt,aslan,zebra,fil vb.

Kolonilesme ve toplumsal ahlak ..

yasamin devamı için bireysel olarak yada küçük aile grupları olarak yaşama şansı az olan canlılarda görülür .bireysel olarak kendi çıkarlarıni düşünen canlılar koloniden atılır yada dislanir ..kolonide erkler ayrılığı artık yerini sosyalleşme ve görev dağılımı olarak almıştır...koloniler üreme konusunda aile ve tek yaşayan canlılara kıyasla daha başarılıdir..

Kolonilesme örnekleri; arı,karınca ve insan

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak konusunda çelişki hala var. İlginç bir çelişki ama..

Ahlaksal değerler bazı davranışları yapmak, diğerlerini yapmamak olarak kategorize edilebilir.

Ateist ahlakı bazı değerleri kabul etmekten çok, mevcut ahlaksal değerlerin çoğunu kabul etmemek şeklinde tanımlanırsa daha sağlam bir temele oturtulabilir.

Herşeyden önce ateist ahlakı binlerce yıldır değişmeden gelen ahlaksal değer yargılarının çoğunu (hepsini değil) reddetmek zorundadır.

Onlar Müslüman toplumlar tarafından benimsenen ahlaksal değerlerdir. Onlar reddedilip, çağdaş ve bilimsel ahlaksal değerler kabul edilmelidir.

Ateist ahlakını tanımlamak bu noktadan hareket etmekle mümkündür.

Bütün ateistlerin paylaştığı ahlaksal değerleri saptamak sanıldığından çok daha zordur.

Herşeye rağmen onlar vardır ama biz onları arayıp bulmaya teşebbüs etmeyeceğiz.

Sadece dinsel ahlaksal değerleri reddetmekle yetineceğiz.

Ateist örgütler kurallarını çeşitli şekillerde somutlaştırarak bazı ahlaksal değerleri izleyebilirler. Buna kimse engel olamaz.

Bu forumun ilkelerini ve kurallarını okursanız ne demek istediğimi anlarsınız.

Yani ateistlerin bazı moral ilkeler etrafında toplanarak bir örgüt oluşturmaları bir istisna değildir.

Bir takım ilkelerin ve kuralların olduğu her ortamda ahlaksal değerler de vardır. İlke ve kuralları başka türlü uygulamaya koyamazsınız.

Yine de benim bu başlık altında değindiğim ahlaksal değerler bundan çok farklı..

Burada ben ateizmde mevcut olduğuna inandığım temel bir takım ahlaksal değerlere değiniyorum.

Ve ateizmin temelde ahlak bazında bir seçenek olduğunu savunuyorum..

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ve ateizmin temelde ahlak bazında bir seçenek olduğunu savunuyorum..

Onunde sallanan havuca yuruyen essek olmamanin ve korkuya baskaldirmis olmanin verdigi gurur haricinde rasyonalizm ve pozitif determinizmin "Ahlak Kurami" tanimlarinda bir kazanim yada secim oldugu bana ikna edici gelmedi. Ama neyi kastettigini sanirim anliyorum, kesinlikle dogruyu bilmeye cesaret onurlu bir erdem.

Link to post
Sitelerde Paylaş

İki kardeşin ilişkiye girmesi ateizm açısından neden ahlaksızlıktır.

Ateist değil, dikkat; ateizm diyorum.

İki kardeşin ilişkiye girmesi dinde ahlaksızlıksa Adem'in çocukları neden ilişkiye girdiler , Allah yaratamadı mı bir Adem ve Havva daha , dincilerin en son sarılacak şeyi ahlak olduğu halde ilk ona sarılıyorlar...Ahlaksız dinleri ahlakla mı bağdaştırmaya çalışıyorsunuz

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...