Jump to content

Zeplin mi?Uçak mı?


Recommended Posts

Bir Antonov un aldigi yuku , bir zeplin alabilirmi? Tasiya bilirmi?

Ama En buyuk ebatlardaki bir zeplin ile orta boy bi nakliya ucagini kiyaslarsak, zeplin daha az yakit harcar. Nede olsa Zeplinler sadece ileri yadageri gitmek icin motor gucunu kullanir. En buyuk zeplinin motoru olsa olsa 12 silindirli bir dizel motor olur. Yada 6 silindirli dizel olup sadece bir jenaratoru calsitirir.

Zeplin karlidir bence.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bilinenin tersine, büyük yükler için, zeplin daha çok yakıt harcar. İlk anda, zeplinin sadece ileri hareket için yakıt harcayacağı düşünüldüğünden, bu yanılgı ilk akla gelen şeydir.

Yük arttıkça, zeplin hacmi büyür. Hacim büyüdükçe, o hacmi havada tutacak şase vs. de büyür, bu nedenle hacim daha daha büyür. Ve öyle bir hal alır ki, hava sürtünmesi ayyuka çıkar, rüzgara vs. direnip ileri gidebilmek için misliyle yakıt harcarsınız.

Bilhassa jet uçakları ise, kendini bulutların üstüne atarak çok düşük hava direnci sayesinde daha az yakıtla, çok daha süratli olarak gideceği yere varır..

Eğer, zeplin kullanarak yük taşımak ekonomik olsaydı, emin olun ki, bugün kargo işleri zeplinlere yüklenirdi..

Link to post
Sitelerde Paylaş
Bilinenin tersine, büyük yükler için, zeplin daha çok yakıt harcar. İlk anda, zeplinin sadece ileri hareket için yakıt harcayacağı düşünüldüğünden, bu yanılgı ilk akla gelen şeydir.

Yük arttıkça, zeplin hacmi büyür. Hacim büyüdükçe, o hacmi havada tutacak şase vs. de büyür, bu nedenle hacim daha daha büyür. Ve öyle bir hal alır ki, hava sürtünmesi ayyuka çıkar, rüzgara vs. direnip ileri gidebilmek için misliyle yakıt harcarsınız.

Bilhassa jet uçakları ise, kendini bulutların üstüne atarak çok düşük hava direnci sayesinde daha az yakıtla, çok daha süratli olarak gideceği yere varır..

Eğer, zeplin kullanarak yük taşımak ekonomik olsaydı, emin olun ki, bugün kargo işleri zeplinlere yüklenirdi..

sana hak vermek cok gıçığıma gitti ama doğru yaklaşık 4 kat yakıt harcar

Link to post
Sitelerde Paylaş

Neden o kadar harcasinki?

Bir dizel motor jenratoru devreye sokarak elektrik elde eder ve bu elektrik ile hareketi sagliyacak pervaneler calisir. Bunun en guzel ornekleri maden ocaklarindaki dev kamyonlarda, bir cok yuk tasiyan lokomotiflerde, dunyanin en buyuk toprak kaziyicisinda gorunur.

Zeplinde aerodinamik kurallara gore insa edilir ve hava ile surtunmesi en az seviyeye cekilir. Ama sorun, ne kadar yuk tasiyabilecegidir. Bu yuku ne kadar zamanda tasiyabilecegidir. Iste bu yuzden sirketler bu ise sicak bakmiyor. Ticarette suratli araclar birinci tercih.

Link to post
Sitelerde Paylaş

kutsalyaratik,

dizel motor la jenerator çevrilceene pervaneler dönsün daha iyi ozaman

ancak havada durması zorlanacak ve hava şartlarından etkileniceede unutulmamalı..

bence zeplin daha çok harcar, harcamasa bile denegde tutmak vs. için daha çok masraf harcıycaktır :)

Link to post
Sitelerde Paylaş

>>> Ticarette suratli araclar birinci tercih.

Böyle bir tercih yok.. Ticarette aslolan maliyettir. Eğer çabuk ulaşım daha az maliyet demekse, tercih edilir.

Bugün, çinden gelen malların çoğu, gemilerle gelir. Ve ortalama süre 40 günden az olmaz. Ama hala gemiyle gelir çinden mallar.

Eğer, zeplinle gelinebilir olsaydı, sanırım bu süre, 6-7 güne kadar düşerdi kesinlikle. Ama maliyeti?

Bugün zeplinler var ve yük ve yolcu taşımada kullanılıyor bilfiil. Ama sadece son derece otantik veya ekzotik hususlarda.. Örneğin, Almanya'da yolcu gemisi gibi, gezi turları düzenleniyor. Ağır yüklerin, altyapı imkanı olmayan kısa mesafelere nakli için kullanılıyorlar vs. En önemliside, keşif gezilerinde bir numaralı tercih oluyorlar..

Am bu işleri ticari olarak yapanlar, maliyetler çok çok yüksek olduğundan, boyuna batıyorlar. İşte son örneği mesela:

http://www.cargolifter.com/

Çünkü, taşıma maliyetleri çok yüksek..

Link to post
Sitelerde Paylaş

Anibal'in söylediklerine katılmakla beraber şunu da belirtmek isterim:

Zeplinler yalnızca irtifa için özkütlesi düşük gazlardan faydalanırlar. Zeplinler hareketleri boyunca sürekli hava direncine karşı iş yaparlar. Halbuki uçaklar aerodinamik yapıları gereği hava direncinden de belli oranda faydalanırlar. Bu yüzden uçak belli bir irtifaya yükseldikten sonra birim zamandaki yakıt tüketimini azaltır.

Basit bir hesap yapın. Ortalama bir kargo uçağının 10 ton yük taşıdığını varsayalım. 10 tonluk yükü dengeleyecek helyum miktarını ve kaç metreküp yer kaplayacağını düşünün. O genişlikteki bir kesite uygulanan hava direnci kuvvetini tolore edebilmek için ondan daha büyük bir kuvvet uygulamak durumunda kalacaksınız. Bu icabında bir kargo uçağını yerden havalandırmaya yetecek bir büyüklüğe ulaşabilir. Yani uçağın en çok yakıt harcadığı zaman diliminde harcanan yakıt miktarıyla aynı...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Boş Ağırlığı 162.400kg

Azami Kalkış Ağırlığı 333.4 t

Azami Yakıt Kapasitesi 183.380 litre

Tam Yüklü Menzili 9,800 km

Sefer Hızı mach 0.84 (895 km/h)

Motor İtme Kuvveti 46,500 lbf PW 46,500 lbf GE 50,100 lbf RR

Boeing 747-100 uçağı özelliklerini aldım. 333.400-[(183.380*0.75kg/litre)+162400kg]=33465kg faydalı yük.

İtme kuvvetinden motor gücünü nasıl bulabilirim?Hız ile çarparsam yaklaşık olarak çıkar mı?

http://tr.wikipedia.org/wiki/Boeing_747#.C3.96zellikleri

===================================================================

General characteristics

* Crew: 40

* Capacity: 20 passengers

* Length: 236.53 m (776 ft 0 in)

* Diameter: 30.48 m (100 ft 0 in)

* Volume: 105,000 m³ (3,700,000 ft³)

* Useful lift: 60,000 kg (132,000 lb)

* Powerplant: 5 × Maybach engines, 410 kW (550 hp) each

Performance

* Maximum speed: 128 km/h (80 mph)

Dizel motorlar 190-165 gram / hp.saat mazot harcıyormuş.Uçak türbinlerini bulamadım.

http://en.wikipedia.org/wiki/LZ_127_Graf_Zeppelin

=========================================================================

Hava direnc katsayısı Boeing 747 cd= 0,031 imiş.

Zeplin için bu şekillerden biri seçilebilir.

Yağmur damlası biçimini seçersek cd=0,04

Küre için cd = 0,47

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient

tarihinde sagittarius tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Uçak gövdesini kaldırabilmek için kanat etrafındaki basınç farkını kullanıyor, temelde uçağın motoru uçağı sadece ileri iter yerçekimine karşı bir iş yapmaz. Havada uçmakta olan bir uçağın motoru zeplin gibi sadece ileri yönde ilerlemek için güç harcar, asıl fark sürtünmeden kaynaklanmakta ve aerodinamiğin önemi kendini göstermektedir. Yüksek hızlardaki hava sürtünmesinin onlarca tonluk uçağı uçurduğunu düşünürsek o koca cüssesiyle bir zeplinin ne kadar zorlanacağını bir düşünün.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Uçak gövdesini kaldırabilmek için kanat etrafındaki basınç farkını kullanıyor, temelde uçağın motoru uçağı sadece ileri iter yerçekimine karşı bir iş yapmaz. Havada uçmakta olan bir uçağın motoru zeplin gibi sadece ileri yönde ilerlemek için güç harcar, asıl fark sürtünmeden kaynaklanmakta ve aerodinamiğin önemi kendini göstermektedir. Yüksek hızlardaki hava sürtünmesinin onlarca tonluk uçağı uçurduğunu düşünürsek o koca cüssesiyle bir zeplinin ne kadar zorlanacağını bir düşünün.

Güzel bir açıklama..

Ama zeplin ile uçak arasındaki fark biraz daha ayrıntılı..

Zeplinin havada kalma nedeni uçağın havada kalma nedeninden çok farklı.

lk fark..

Uçak hareketinden dolayı havada kalıyor.

Zeplin ise hacminden dolayı.

İkinci fark:

Aeordinamik bir zeplinin yapılamaması.

Çünkü aerodinamizm zeplinin varlık nedeni ile bağdaşmıyor.

Zeplin için önemli olan mümkün olduğu kadar geniş bir alanı işgal etmektir.

Aslında aerodinamik bir zeplin belki yapılabilir ama, hacmi çok büyük olacağından, aeordinamik niteliği ikinci planda kalacaktır.

Üçüncü fark..

Hızlı gitmek havadan daha hafif olmaktan çok daha önemlidir.

Havadan daha hafif olmanın hareketle en ufak bir ilişkisi yoktur.

Havadan hafif de olsa bir cisim, ister aerodinamik olsun, ister olmasın, hareket etmek zorundadır.

Çok büyük bir zeplin, bir uçağın taşıyacağından çok daha fazla yükü havaya kaldırabilir.

Ama yükünü bir yerden diğer bir yere taşımada çok daha fazla enerji harcaması gerekecektir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Hesabı basit aslında...

Öncelikle şu karşılaştırma nasıl bir boyutla muhatap olduğunuzu göstermek için iyi bir fikir olacaktır.

Hind_size.jpg

Böyle misli ile büyük olduğunu düşünürseniz, buna etkiyecek 4-10 kat daha fazla hava direncini hesaplamak zorunda kalırsınız..

Zeplinlerin menzili hakkında bir şey söylemek güçtür. Zira, en ufak rüzgar bile onların menzilini dramatik olarak artırıp azaltabilir. Bu da, taşımayı bütçelendirmeyi son derece zorlaştırır. İşte sorunda buradadır. Rüzgarsız bir havada, zeplin belki çok ucuz bir taşıma aracı olabilir. Öyleki, bir aküye bağlı ufak pervane bile sizi okyanus aşırmaya yetebilir (Elbette bu aylar mı, yıllar mı sürer o başka bir tartışma). Ama atmosfer öyle değildir. 30km süratle okşar gibi esen ufacık bir rüzgar bile size büyük dert olabilir..

Link to post
Sitelerde Paylaş

post-5354-1224175608_thumb.jpg

Rüzgar dışında iniş ve kalkışlarda hidrojen veya helyum gazı doldurulup boşaltılmasıda masrafları yükseltiyor.

Çok sevdiğim zeplinler kaybetti.Nefret ettiğim uçaklar kazandı.:(

Sen de steampunk meraklısısın ha ? Bu bir kurgu bilim ekolüdür. Havada zeplinler (onlara airship denir)... karada buharlı araçlar ve bol kıvılcım saçan Tesla coils... :)

The Nomad of Time, Michael Moorcock özellikle bu genre'ın piridir...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Gerçi, şöyle bir şeyler var, maliyeti düşük olduğu için tercih ediliyor.

Turistleri bindirip, arazinin, şehrin üzerinde gezdirmek mesela.. Zeplinler yavaş olabilir, sorun olmaz. Süratli olmak zorunda olan uçaklar ve pahalı helikopterlere çok iyi alternatif olmaktadırlar. Gürültüleri de yoktur.

Bazı yerlerde, ağır yükleri kaldırmak için kullanılabilmektedirler.

En ilginci ise, rüzgarı kullanarak "yakıtsız" uçuş yapılabilmesidir.

Ama tüm bunlar ancak marjinal bir kaç alanda makul çözüm olabilmektedir..

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 7 years later...

http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-37116175

Dünyanın en uzun hava aracı ilk kez havalandı

  • 18 Ağustos 2016

Yapımı İngiltere'de tamamlanan zeplin ile uçak karışımı hava aracı Airlander 10, dün ilk kez havalandı.

Airlander 10, en uzun yolcu uçağından yaklaşık 15 metre daha uzun.

Hava aracının gözlemden, iletişim ve ulaşıma kadar birçok farklı alanda kullanılması planlanıyor.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...