- - -
KURAN MUSHAFLARI ARASINDAKİ FARKLAR
Ateistforum > ATEİSTFORUM >
El-Velehan
Küçük Yaştan itibaren Müslümanlar Kuranın Allah tarafından korunan son kutsal kitap olduğuna ve tek bir kelimesinin bile değiştirilemeyeceğine inandırılırlar. Şu ayet bu inanca sahip Müslümanlar için rehberdir.
Hicr 9. Şüphesiz o zikri (Kur'an'ı) biz indirdik biz! Onun koruyucusu da elbette biziz.

Ancak Müslüman kitlelerin ezici çoğunluğu farklı kuran Mushaflarının olduğunu bilmez.
Konuyu bilen İslam alimleri ise Bir hadisde yer alan “Kuranın 7 kıraat üzerine indirildiği” açıklamasını yaparlar ve kuran Mushafları arasındaki farklılığın Kuran daha yazılmamış iken Kuranı ezberleyen sahabeler arasındaki şive-ağız farklılıklarına bağlarlar. Kaç değişik kuran mushafının var olduğu bilinmese de günümüze ulaşan farklı kuran Mushafları vardır. Libya’da Qaloon ve sudanda El-duri Mushafları kullanılır ve bu Mushaflarda da diğer Mushaflara göre farklılık vardır. Ama biz Şu anda İslam dünyasında En fazla kullanılan 2 farklı kuran mushafı olan Warsh ve hafs mushaflarının birbirlerinden farklılıklarını inceleyeceğiz.

Kuzey Afrika (Warsh) Mushafı : Cezayir, Fas,Tunus un bir kısmı,Afrika’nın ortalarındaki ülkelerde yaşayan Müslüman topluluklarınca kullanılan mushaftır. Osman el-kutbi El-masri’ye atfedilen mushaftır.

Ortadoğu (Hafs) Mushafı : Türkiye dahil Diğer Birçok ülkede kullanılan Mushaf budur.Hafs al-asadi’ye atfen bu ismi almıştır.

Suudi arabistanda Bu iki mushafta kullanılır.

Okuduğunuz Kuranın hafs’ mı yoksa Warsh mushafı mı olduğunu anlamanın yolu çok basittir. Okuduğunuz Kuran’da her surenin başında olan “Bismillahirrahmanirrahim” ayet olarak kabul edilmiş ve her surenin 1. nolu ayeti olmuş ise Warsh mushafını okuyorsunuz demektir. Hafs Mushafında ayet numaralandırmalarında “Bismillahirrahmanirrahim” ayet olarak geçmez ve surenin başına yazılır ama 1 nolu ayet bismillahtan sonra başlar. Ancak karıştırmayınız , Fatiha suresinin birinci ayeti zaten “bismillahirrahmanirrahim”dir . Bu nedenle diğer surelerdeki 1. ayetlere bakınız.

İslam alimleri en çok kullanılan bu iki Mushaf arasında çok küçük yazım ve okuyuş farklılıkları olduğunu ve anlam kaymasının az olduğunu ve kuranın anlam bütünlüğüne zarar vermediğini söylerler. Bu savunma doğrudur. Ama cahil toplumların kuranın tek harfinin bile değişmediği şeklindeki inandıkları yalanı ortadan kaldırmak için mücadele etmeyip konuyu sadece kendi aralarında tartışıp toplumu cahil bırakmaları önemli bir hatadır.
Evet, farklı Mushaflar arasındaki harf-kelime farklılıkları kuranın anlam bütünlüğüne zarar vermiyor. Tabi bazı ayetlerin anlamları farklı olabiliyor ama bu kuranın vermek istediği mesajı etkilemiyor.

Şimdi bu iki mushaf arasındaki yüzlerce farktan bazılarına bakalım.

Bakara 125. ayet :
Hafs mushafında “vettehizu” anlamı “ (siz) alın-edinin”.
Warsh mushafında ise “vettehazu” anlamı “(onlar) aldılar-edindiler”
İbrahimin makamı hakkında olan bu ayette mesaj değişmese de anlam değişiyor.
Hafs mushafında ibrahimin makamı ile ilgili emir vardır. ayette ilgili kısım : Siz de İbrahim'in makamından bir namaz yeri edinin (orada namaz kılın).
Warsh mushafında ise emir yoktur , olay tarihsel olarak anlatılıyor. Ayetin ilgili kısmı : “Onlar da İbrahim'in makamından bir namaz yeri edindiler (orada namaz kıldılar).
Burada kuranın mesajı değişmiyor ama ayetin anlamı değişmiş oluyor.

Ali İmran 146.ayet
Hafs mushafında “Qatal -katele” anlamı savaştı(lar)
Warsh mushafında “”qutil- kutil” anlamı öldürüldü(ler).
Bu ayette bir mushafta peygamberle beraber mücadele eden Allah erlerinden bahsedilmektedir. Bir mushafta Allah erlerinin savaştığı yazarken diğer mushafta öldürüldüğü yazmaktadır. Mesaj aynı olsa da anlam değişmektedir.

Fatiha suresi 4. ayet
Hafs mushafında : “maliki” anlamı kral
Warsh mushafında : “maAliki” Anlamı sahip
Bu ayette ceza günü (kıyamet) anlatılırken bir mushafta “o (Allah) ceza gününün kralıdır” iken diğer mushafta “o ceza gününün sahibidir”.

Bakara 140.
Hafs mushafında “tekulune” anlamı “siz söylüyor” . Ayet şu şekilde.”Yoksa siz, İbrahim, İsmail, İshak, Ya'kub ve esbâtın yahudi, yahut hıristiyan olduklarını mı söylüyorsunuz”
Warsh mushafında ise “yekulune” anlamı “onlar söylüyor” ayet şu şekilde “Yoksa onlar, İbrahim, İsmail, İshak, Ya'kub ve esbâtın yahudi, yahut hıristiyan olduklarını mı söylüyorlar”

Ali İmran 81. ayet
Hafs mushafında “ateytüküm” anlamı “ben verdim”.
Warsh mushafında “ateynaküm” anlamı “biz verdik”

Araf. 57 ayet
Hafs mushafında “büşram” anlamı “iyi haber – müjde”. Ayetin anlamı :”Rüzgârları rahmetinin önünde müjde olarak gönderen O'dur”
Warsh mushafında “nüşram” anlamı “dağıtmak”. Ayetin anlamı : Rüzgârları rahmetinin önünde dağıtarak gönderen O'dur”

Daha çok bu şekilde farklılıklar var. Birkaç tanesine daha kısaca değinelim.
Araf 144. ayette hafs mushafında “benim mesajlarım” warsh mushafında “benim mesajım”
Yunus 2. ayette hafs mushafında “büyücü-sihirbaz” warsh mushafında “büyü-sihir”
Yunus 33 ve 96. ayetlerde hafs mushafında “söz” warsh mushafında “sözler”
Ayrıca bu Mushaflarda birçok harf tutmazlıkları vardır. Mesela Bakara 72 ve 131. ayette warsh mushafında fazladan “elif” harfleri vardır.

Hafs muhsafında 6236 ayet vardır. Warsh mushafında ise 6214 ayet vardır. Bilinen diğer Mushaflar 6616 – 6217 – 6204 - 6226 ayetlidirler. Ancak bu durum Mushafların farklı olduğu anlamına gelmiyor. Aynı Arapça yazıda bazıları 2 ayet var diyor, bazıları 3 ayet var diyor. Bazıları besmeleleri ayet kabul ediyor. Dolayısı ile ayet sayısı farkı kuran Mushaflarının farklı olduğu anlamına gelmiyor. Ama buradan şu önemli sonuç çıkıyor. Kuranda ayet numaraları ve sure numaraları kutsal değildir. Bu nedenle 19. mucizesi imanlıları veya kuranda ayetleri sayıp aklınca birşeyler bulan ömer çelakıl'ın Kuran şifreleri kitabı hiçbir değer arzetmemektedir. Çünkü akıllarınca buldukları kuran şifreleri diğer mushaflara uymamaktadır.

ateist
Ögrenmenin yasi yok.Cok degerli bilgiler.Emegine saglik.
Demek sifreleri cöpe atmak bu kadar kolaymis.Bu sifreciler bu farki bilmiyorlarmi,islerine gelmedigi icin görmemezliktenmi geliyorlar acaba?
yargucu
sonuçta hangi mushaf olursa olsun.. hepsi kendi iç çelişkileri ile doludur.

kur'andaki "Nesh" ayetleri bile bunu anlmaya yeter zaten..
Bırakın yüzyıllar ötesine ve tüm insanlığa indirildiği masalını.. 23 yıllık süreçte bile kendi indirdiğini iddia ettiği ayetleri.. yine kendi içinde çürüten bir kitabın istikrarından.... doğruluk ve güvenirliğinden bahsetmek..ancak bir kara mizahtan öteye gitmezki zaten..

CultureClub
Darth'dan yine değerli bir çalışma.Bu yazıyı sağlam bir yerde saklamanızı tavsiye ederim.

Bu yazının anlam ve önemi şifrecileri açıkça yalanlaması ve "bir kelimesi dahi değişmedi"yalanını çürütmesidir.
Okyanus
Bunu arapca bilen birine bi sor darth. İnan bana sasıracaksın....

Sadece 1-2 cumle yazıcam.

Arapca bukunlu dildir.Yani sessizler cumleyi kelimeyi belirler. Sesli kabul edilebilecek 1 harf vardır digerleri sessizdir. Sessizler korundugu surece sorun yoktur. Yukardaki orneklere bir bak istersen sessizler korunmusmu...????

Dikkat et...!!!!!!!

Bu yazı ancak arapca bilmeyen birisini etkiler....


Ayrıca alıntı yaptıgınız yerleri lutfen belirtin......**********
El-Velehan
okyanus,
"warsh kuran yada Quran" yazıp internette ararsan çok daha detaylı bilgilere ulaşırsın.İngilizce ara. çünkü işin uzmanı arap bilginler ya arapça sitede yada ingilizce sitede konuyu irdeliyorlar.
Ben direkt olarak işin uzmanı arap asıllı bilginlerden aldım. Üstelik alıntı yaptığım arap islam bilginleri müslümandırlar.Yani ateist falan da değiller.
Onun için saçmalamayı kes de internette dediğim gibi ara. Biraz araştırmacı ol. Karşı iddia bulursan sende alıntılayıp cevap verirsin. Bulabilirsen tabiii.
ayrıca mesela benim topik konumda araf 57. deki farklılık sesli-sessiz harf olayı değildir. Kelime farkı vardır.farklı anlamda iki kelime vardır.Birinde "müjde-iyi haber" diğerinde ise "dağıtmak" anlamı vardır.
araştırdığın zaman bu tip farklılıkların mushaflar arasında çok olduğunu göreceksin.
Cebrail muhammede hem "müjde" hem de "dağıtarak" olacak şekilde ayeti 2 farklı şekilde okumuş olamaz değil mi.
Bunlardan en fazla biri doğru olabilir. Belki ikiside tahrif edilmiştir.

bir hadisde ömerin bir sureyi okuyan mümine sana bu sureyi bu şekilde kim öğretti diye çıkıştığı anlatılır. mümin bizzat muhammedden böyle duydum deyince ömer yalan söylüyorsun deyip adamı alıp muhammede götürür. muhammed ömerede diğer müminede sureyi okutturur. sonra derki ikinizde doğru okuyorsunuz.Çünkü kuran 7 kıraat üzerine inmiştir der.
Ömer kızıp adamı yalancılıkla suçlayıp muhammedin yanına götürdüğüne göre iki kişinin okuduğu sure birbirinden çok farklı olmalı. Anlamı aynı ama okunuşu ve yazılışı farklı.
Bu hadisi de duyduğunu varsayarak hadis no vs belirtmiyorum. Biraz araştırmacı ol:))
Okyanus
islamic awareness.... tabi tabi......

Okyanus
Bunlara artık orhan11 bile inanmıyordur.....


Siz degilmisiniz carpıtılmıs tercumeyi kuranda hata var diye getiren baska bir tercumeyle kontrol etme geregi duymayan. Bide arastırmacı ol demez mi....

exorcist
Arapça bilmiyorum ama Darth Vader güsel bir çalışma yapmış bence..Eğer bunlar gerçekten varsa (( Henüz araştırmadım ama mutlaka bakarım..iyi malzeme smile.gif ) Bir kısım baya dikkatimi çekti Sankim bizim mükemmel tanrı 'tevhid' sıfatını reddetmiş..((tabi hangi ayet doğru bilinmez.. tongue.gif Ben Warsh mushafındaki “ateynaküm” anlamı “biz verdik” kısmından söz ediyorum..)Ya yanına yardımcı yarattı ya da bi kaç tanrı var..Bu cümleyi ben böyle yorumladım..-ki bariz bir çoğul eki var-
mich Roph
Lütfen, konuyu şahsî atışmaya dönüştürmeyelim.
exorcist
Ortada atışma yoktu ama neyse... mad.gif
El-Velehan
http://www.free-minds.org/articles/science/WhichQuran.pdf

okyanus herşeyi devletten beklememek lazım kardeşim,
zaten cevap yazamadığınız her konuyu kişiselleştirip bulandırıyorsunuz.
bu linkte ise arap araştırmacılar kuran mushafları arasındaki farkları 3 kategoride toplamış.

1) sesli-sessiz farkları
2) kelime-harf farklılıkları
3) ayet sayısı farklılıkları

bu sitede kuran mushafları arasındaki farklar arapça olarakda gösteriliyor. özellikle 2 nolu açıklama için verilen örnekleri arapça bilmeyen kişilerde anlayabilir.Yazımda bariz harf farklılıkları bulunuyor. okyanusun açıklaması ise sadece 1 nolu seçenek içindi. gerçi o da farklılıktır. Neticede anlamı azda olsa değiştiriyor.

siteyi freeminds (ateist site) ile karıştırmayınız. Okunduğunda yazarlarının müslüman oldukları anlaşılıyor ama geleneksel islami anlayışa karşı çıkıyorlar.Bir çeşit reformcular.
designer
Palavra.
El-Velehan
QUOTE(exorcist @ Aug 10 2006, 08:29 PM) *

Bir kısım baya dikkatimi çekti Sankim bizim mükemmel tanrı 'tevhid' sıfatını reddetmiş..((tabi hangi ayet doğru bilinmez.. tongue.gif Ben Warsh mushafındaki “ateynaküm” anlamı “biz verdik” kısmından söz ediyorum..)Ya yanına yardımcı yarattı ya da bi kaç tanrı var..Bu cümleyi ben böyle yorumladım..-ki bariz bir çoğul eki var-


exorcist dostum,
Tüm kuran mushaflarında Muhammed Tanrıyı bazen "biz" çoğul bazende "O" tekil olarak konuşturur. Bunun nedeni bilinmez.Muhammed , Vurguyu güçlendiriyor belki de.

Müminin suresi 14. ayette Muhammed tanrısı için "yaratanların en güzeli" ibaresini kullanır.
Sanki birden çok yaratan var ve en güzeli Allah cc iken diğerleri o kadar güzel değilmiş gibi bir anlam var ayette. Kimbilir bu da ayrı bir mushaf hatasıdır ve muhammedin orjinal kuran okumasında belki de bu şekilde değildir. Orjinal kuran yok edildiği için elimizdeki mushaflara göre konuşuyoruz.
exorcist
Sonuçta büyük bir mantık hatası var..Bu ayet bir örnek sadece..Muhammed amca hata yapmış burda da... tongue.gif Senaryo iyi de kurgu berbat yaa.. biggrin.gif