Tam Forum Görünümü: Bulunduğunuz yerin enleminin kaç derece olduğunu nasıl bulursunuz?
Ateistforum > FORUMLAR > BİLİM FORUMU
ElCebbar
Günümüzden 1000 sene önce yaşasaydınız.

Bulunduğunuz yerin enleminin kaç derece olduğunu nasıl bulursunuz? smile.gif

gezgin95
Denizde:

Şaşmaz bir saat ve yılın günlerine göre güneşin hangi enlemde, hangi boylamda saat kaçta doğduğunu gösteren çizelgeler.
Boylam, gene yılın günlerine göre mesela öğleyin (güneş en tepedeyken) güneşin açısının ne olduğu gösteren çizelgelerden bulunabilir.

Gereken teknoloji: Güneşin tam kaçta doğduğu saptayacak şaşmaz bir saat. Mesela İstanbul saatına göre. 1000 yıl önce zor.

-------------

Bir teknik daha var:

Pasifik adalarındaki yerliler adaları yıldızlara bakarak bulurlarmış.

Gene tarihlere göre çizelge gibi bir şey olması lazım. Herhangi bir adayı bulmak için, gecenin bir saatinde (örneğin Güneş doğmadan önce veya battıktan sonra) bu adanın hangi yıldızın tam altında olduğunu biliyorlarmış. Yerliler bunları ezbere akıllarında tutuyorlarmış. Hem enlem hem boylam işini hallediyor.

Her gün için akıllarında tutmasalar da, yaklaşık olarak bilmek onlara yetiyormuş. Daha sonra kuşları filan izleyerek en yakın adayı buluyorlarmış.

Çok basit bir teknik. Bu konuda araştırma yapan bir denizcinin kitabında okumuştum. Bugün kim desen hatırlayamam.

Wikipedia da bir şeyler var.

http://en.wikipedia.org/wiki/Polynesian_navigation
.
DreiMalAli
Kuzey Kutbundaysam Kutup Yıldızı tam tepemde olur. Ekvatordaysam Kutup yıldızını ufukda görürürm.
Yani Kutup Yıldızını gördüğüm açıyı ölçerek bulunduğum enlemi belirleyebilirim.
Bu tabi Kuzey Kutbunda isem geçerli.

Boylamı belirleyebilmem için ayrıca bir saata ihtiyacım var.
Mesela, sıfır dereceli boylamda Güneş en yüksekte iken saatın kaç olduğunu biliyorsam, bulunduğum yerde Güneş en yüksekde iken saatıma bakarak boylam derecemi hesaplayabilmem mümkün olmalı.

Sevgiler
Fuzûlî
Usturlap ile bulurum.
Geçen Sene Beyoğlundaki YApı Kredi Kültü rmerkezinde bir sergi vardı.
Eski astronomi aletleri sergileniyordu.
O aleti orada görmüştüm.
gezgin95
QUOTE(DreiMalAli @ Nov 19 2007, 12:38 PM) *
Kuzey Kutbundaysam Kutup Yıldızı tam tepemde olur. Ekvatordaysam Kutup yıldızını ufukda görürürm.
Yani Kutup Yıldızını gördüğüm açıyı ölçerek bulunduğum enlemi belirleyebilirim.
Bu tabi Kuzey Kutbunda isem geçerli.

Boylamı belirleyebilmem için ayrıca bir saata ihtiyacım var.
Mesela, sıfır dereceli boylamda Güneş en yüksekte iken saatın kaç olduğunu biliyorsam, bulunduğum yerde Güneş en yüksekde iken saatıma bakarak boylam derecemi hesaplayabilmem mümkün olmalı.

Sevgiler


Ben eylem yerine boylam, boylam yerine enlem dedim ...
laugh.gif
DreiMalAli
QUOTE(gezgin95 @ Nov 19 2007, 12:51 PM) *
Ben eylem yerine boylam, boylam yerine enlem dedim ...
laugh.gif

biggrin.gif
Ben eylem biggrin.gif yerine hiç boylam dememiştim.

Ama enlem ile boylamı çokca karıştırmışımdır.
Günün birinde bir arkadaş bana bir yöntem öğretti:
Duvarda asılı bir Dünya haritasına bakıyorum. Aşağıdan yukarı doğru olan çizgiler boylamdır. Tıpkı benim kendi boyumun aşağıdan yukarı doğru ölçüldüğü gibi.
Enlemi de aynı şekilde benim kendi enimle ilişkilendirebilirim tabi.

Sevgiler
deliziya
QUOTE(ElCebbar @ Nov 19 2007, 02:29 AM) *
Günümüzden 1000 sene önce yaşasaydınız.

Bulunduğunuz yerin enleminin kaç derece olduğunu nasıl bulursunuz? smile.gif



"eski mısırda" ne yapmışlar,önce ona bakardım.malum, adamlar 4000 yıl önce bunu çözmüşler.
ElCebbar
QUOTE(deliziya @ Nov 19 2007, 08:25 PM) *
"eski mısırda" ne yapmışlar,önce ona bakardım.malum, adamlar 4000 yıl önce bunu çözmüşler.


1000 sene önce demeseydim herkes google earht derdi. smile.gif



ElCebbar
Dünyanın herhangi bir yerindesiniz ve günümüzden 200 sene önce yaşıyorsunuz.

Çevreniz de Kabe'nin yönünü bilen de yok.

Kabe'nin yönünü nasıl bulursunuz? smile.gif
Fuzûlî
usturlap usturlap usturlap....
Bu alet çok eskidir. 2500 senelik.
Olmadı sekstant. O da olmadı oktant.

Hiç bir şey yoksa yere sopa dik. gölgenin en kısa olduğu vakit gölge kuzeyi gösterir.
ona göre yön tayini yap.
Gece ise Kuzey yıldızı ile iş görebilirsin.
FreeWill
QUOTE(ElCebbar @ Nov 20 2007, 02:40 PM) *
Dünyanın herhangi bir yerindesiniz ve günümüzden 200 sene önce yaşıyorsunuz.

Çevreniz de Kabe'nin yönünü bilen de yok.

Kabe'nin yönünü nasıl bulursunuz? smile.gif


Eger muslumansam ve namaz kilacaksam, Kabe'nin yonunu de bilmiyorsam; Kabe'nin bir maketini yapar onume koyarim. Hatta yeri geldiginde cevresinde bile donerim.

Ha Kabe'nin kendisi, ha maketi! Ne de olsa ayni islevi gormeyecek mi her ikisi de!...
mutluizm
QUOTE(ElCebbar @ Nov 20 2007, 04:40 PM) *
Dünyanın herhangi bir yerindesiniz ve günümüzden 200 sene önce yaşıyorsunuz.

Çevreniz de Kabe'nin yönünü bilen de yok.

Kabe'nin yönünü nasıl bulursunuz? smile.gif


pusula ve haritada mı yok?
gezgin95
QUOTE(ElCebbar @ Nov 20 2007, 05:40 PM) *
Dünyanın herhangi bir yerindesiniz ve günümüzden 200 sene önce yaşıyorsunuz.
Çevreniz de Kabe'nin yönünü bilen de yok.
Kabe'nin yönünü nasıl bulursunuz? smile.gif


Bu işe enlem boylam yetmez ki.
Kabenin de enlemini boylamını bilmek gerekiyor.

Gene de bir problem yok. No problem.
Dua ederim, Allahım, deveme vahiy yolla, Kabeye yönelsin derim.
Devem nereye yöneliyorsa Kabe o taraftadır.
Buna "inanırım".

Eğer orda değilse, suç bende değil, ya vahiyi doğru dürüst gönderemeyen Allah'ta, ya doğru dürüst anlayamayan devededir.
Ya deve yanar, ya da Allah kendini yakar.
.



Asıl içeriğin sadece basit bir görünümüdür. Resimlendirilmiş tam halini görüntülemek için lütfen, buraya tıklayınız.