Tam Forum Görünümü: Hiç 500.000 volt elektrik gördünüz mü?
Ateistforum > FORUMLAR > BİLİM FORUMU
Sayfalar: 1, 2
haci
Elektrik yüksek voltla ve çoğu kere 500 bin voltluk alternantif akımlarla iletilir.
İlginç olarak 500 bin voltun vücudunuzdan geçmesi, topraklanma vuku bulmamışsa, size zarar vermez.

HACI
anibal
Sevgili hacı, 500 bin volt vücuttan "geçmez", 500 bin voltluk alternatif akımda olmaz.. hacı.. Vücuttan geçen akımdır ve amper ile ölçülür.. Volt ise gerilimdir, iki nokta arasında elektriksel olarak ne kadar büyük bir çekim gücü olduğunu söyler.. Başın ile ayağın arasında (mesela) eğer bir potansiyel farkı varsa, bu fark nedeniyle vücudundan bir akım geçer. Eğer bu akım bir kaç miliamperi aşarsa öldürücü, iyice büyürse yakıp kül edici vs. olabilir.. 500 bin volt vücuttan geçmez, çünkü zaten "geçen" bir şey değildir, ama ayak ile baş arasında oluşursa, bu şöyle bir sonuç getirir:

Volt(gerilim) = Amper(akım) x Ohm(direnç)..

İnsanın direnci, yaklaışık bir kaç kohm gibidir. Diyelim 1 kohm. Bu durumda üzerinden 500.000 / 1.000 = 500 amper akım geçmesi gerekir. 500 amper akım ne yapar. Basit bir hesapla, 16A amper akım, sigortayı yakıyor.. Sizde ne yapar? P (Güç, Watt) = V (volt) x I (amper). = 500.000 x 500 = 250.000.000 W = 250.000 kW.. Oldunuz işte 250 bin kW gücünde bir "elektrik ocağı".. Eğer bir şekilde üzerinizden 500 A akabilecek bir gerilime maruz kalırsanız, genelde toz olur, havaya karışırsınız. Ama daha bir kaç ampere gelmeden kül olacağınız için yalıtkanlaşır ve akımın çok yükselmesine mani olursunuz..
tikita
http://www.gocs1.com/gocs1/Psionics/Van%20...tor%20Plans.doc
Yukarıdaki linkte basit bir Van De Graaf jeneratörü var. İlgilenenlere. 400 kV'luk. Kendisi birazda vakum enerjisinin temelleridir. Daha fazla ilgilenenler ise "Edwin Gray" ismiyle arama motorlarında kaynak bulabilirler. Hatta bu teknoloji neden kullanılarak Free Energy olayının yaygınlaşmadığı bilgisinide http://www.free-energy.ws/lindemann-1.html linkinden edinebilirler.
Saygılarımla
haci
Sevgili Anibal
Ben konunun ayrıntılarına girmiyorum. Elektrikten pek anlamıyorum. Ama yüksek gerilim hatlarının tamiri ile ilgili bir kaç proğramı şaşkınlık içinde izledim. Özel helikopterlerle hat tamir ediyorlardı. Aralarında 500 bin voltluk gerilimler de vardı. Önce helikopteri akımın geçtiği tele bir iletkenle tutturuyorlar, sonra kendi vücudundan 500 bin voltluk alternatif akımın geçmesine rağmen teknisyen hattı tamir ediyordu.
Bu konuyu google da araştırabilirsin... Çeşitli şekillerde arayabilirsin..

repair of high voltage lines by helicopter

veya benzeri terimlerle..

Hiç duymadıysan şaşıracağına eminim.. Ben TV'de ilk gördüğümde şoke olmuştum. İnsan vücudundan 500 bin voltluk alternatif akımın geçebileceğini ve zarar vermeyeceğini hiç düşünmemiştim..

İsterseniz literatür arar ve bulurum.. Yukardaki cümleyi google da ararsanız siz de bulabilirsiniz..

Ben gördüklerimin ve daha sonra okuduklarımın yalancısıyım..

Selamlar..

HACI
CultureClub
Konunun uzmanı olarak bir ara karalarım buraya birşeyler...eee sen evrim konusuna dalarsan Anibal da elektriğe dalar laugh.gif

Anibal'ın yazdıkları doğru sayılır,eksik ve yanlışları var.Tıpkı benim evrim yazılarım gibi laugh.gif
haci
Sevgili CultureClub...
Ben Anibal'in teknik bilgisine karışmıyorum. Elektrik hiç hoşlanmadığım ve pek ilgilenmediğim bir alan..
Ama ben gördüklerime inanan bir insanım..
Gördüklerimi asla unutmam.. Çok güçlü bir belleğim vardır..
Yazdıklarımda israr ediyorum ve isterseniz onları kanıtlamaya hazırım.
Zaten kanıtlamış da sayılırım. Google da neyin araştırılacağını biliyorsunuz..
Bu konuda benim hiç bir iddiam yok..
Gördüklerim yalnış ise, sen hayal görmüşsün deyin yeter..
Diyebilecek misiniz?

Selamlar..

HACI
CultureClub
Önce bir yanlış anlaşılan konuyu araştıralım,insan vücudundan gerçekten geçmesi vardır,bir de geçer gibi görünmesi ..Hacı geçer gibi görüneni temel almış,Anibal gerçekten geçince neler olacağını yazmış..
haci
Doğru.. Zaten ben topraklanmamasından bahsetmiştim. Topraklanması durumunu biliyoruz. Konu o değil ama..
CultureClub
Hacı acaba senin şu geçer gibi olan dediğimiz resmin linkini verebilir misin?veya resmi buraya asabilir misin?
haci
Sevgili CultureClub:

Aşağıdaki tümceyi google a yaz.. Binlerce yayınla karşılaşacaksın..

repair of high voltage lines by helicopter

Biraz araştırman gerekiyor. İlgilenenler için tonla bilgi var..
Teknik yönü beni fazla ilgilendirmiyor ama, son derece ilginç bulduğum konu, insanların bu kadar cesur olabilmesi..
Yüzbinlerce km uzunluğunda gerilim hatları helikopterlerle inceleniyor ve tamir ediliyor..

Gördüğüm TV proğramını ise size ancak anlatabilirim. Çok ilginç idi.

Mutlaka bir resim veya yazı bulacaksınız. Ben buldum çünkü..

Selamlar..

HACI
CultureClub
O programı ben de izledim,google araştıracak zamanım yok şu anda..yarın öğleden sonra bakar,bulur yazarım sevgili Hacı
zehir
Hacı helikopter ile yüksek gerilim hatlarının tamiri esnasında helikopter ile yüksek gerilim kablosu kancalı bir kablo ile bağlanıyor.Bağlandıktan sonra tamiri yapılıyor.
Helikopter bir kondansatör gibi davranır.
Alternatif akımın frekansına göre(avrupa da50HZ- amerika da60HZ) dolup boşalır.
Helikopter eğer yüksek gerilim kablosuna kancalı bir kablo bağlanmadan işçi yüksek gerilim kablosuna dokunursa elektrik çarpmasından ölür.
Bu tedbire rağmen çok tehlikeli bir iş.
En ufak bir hata ölümle sonuçlanır.
anibal
Sevgili hacı.. Konunun içinde bulunmayan için, 500 bin volt elektrik geçiyor sözü gayet makuldür. Bu bir cehalet vs. olarak yorumlanamaz. Ama volt geçmez.. Volt iki nokta arasındaki potansiyel farkıdır. Basitçe, yerden yükselttiğin her şey bir potansiyel farkı oluşturur ya, yer ile.. Bu nedenle de bir ağırlık kazanır. İşte tıpkı onun gibi bir şeydir. Gerçi biraz acayip ve hatalı bir benzetme oldu..

Helikopterle yüksek gerilim hatlarını tamir edenleri yıllardan beri bilirim.. Ama burada mesele, volt ile akımı karıştırmak.. Elektriğin iş yapan bileşeni akımdır. Temel olarak elektronların hareketi. Her malzeme elektronların üzerinden akıp geçmesi için bir direnç gösterir. Genelde bu direnç sabittir (elbette, akım arttıkça direnci atrtan vs. acayip şeyler, tünel diyotları filan da mevcuttur, ama bunlar işin başka veçhesi).. Gerilim, yani voltaj ne kadar yüksekse, elektronlar karşıya gitmek için o kadar güçlü çekilirler..

Eğer bir malzemede serbest elektronlar yoksa, bu malzeme hemen hemen hiç elektron akışına müsaade etmez. Ama eğer voltaj yeterince yükselirse bu defa elektronlar yerelrinden kopar ve karşıya uçarlar resmen.. İşte buna delinme denir. (biraz kaba oldu, hatta biraz da yanlış) Eğer iki nokta arasında hava varsa ve bu iki nokta arasında 1 cm mesafe varsa, hava elektriğin (elektronların) geçmesini engeller, ama bu iki nokta arasında 1000V potansiyel farkı oluşursa, hava buna dayanamaz, elektronları karşıya geçirir. İşte yıldırım vs. basitçe bir anlatımla böyle oluşur..

Bu filmde kesici açılırken, iki nokta aası çok yakın iken delinme gerlimi yüüznden hava iletken hale geliyor. Elbette oksijen vs. buna kayıtsız kalmaz. Hemen iyonize olur ve iletken olarak davranmaya başlar. Bu sebeple, uçlar birbirinden uzaklaşırken oluşan iyonlar elektriği iletmeye devam eder ve görülen manzara ortaya çıkar..

Helikopterin tamir ettiği hatta, 500 kV iletken tellerin biri ile öbürü arasındaki potansiyel farkı. Helikopter bir iletkenle bu tellerden birine bağlanırsa, helikopterin üzerindede öbür hatta 500 kV potansiyel farkı oluşur. Ama aradaki mesafede hava mevcuttur. Bu hava (nemliliği vs. delinme voltajını değiştirir) iletken olmadığı için, helikopterin üzerindeki gerilim anlamsızdır. Eğer helikopter diğer tele delinme gerlimine göre çok yaklaşırsa, aynı şekilde bir iyonlaşmayı ve parlamayı getrien bir elektron deşarjı ortaya çıkar. Helikopter diğer hatta ve yere yeterince mesafeli olduğu için herhangi bir şey olmaz..

Bulutlu fırtınalı bir havada gökteki bulutla aranızda milyon voltluk potansiyel oluşabilir. Aradaki hava delinmediği sürece bunun bir anlamı yoktur..

İnsanı çarpan, lambayı yakan, ocağı ısıtan voltaj değil, akımdır. Yani oradan geçen elektron sayısı.

Olay aslında kirşof kanunu ile özetlenir. A (helikopter), B Hat_1, C Hat_2 olsun. B - C arasında 500 kV potansiyel farkı vardır. Fakat bu potansiyel farkı havada anlamsızdır. Çünkü, aradaki havadan akım geçmemektedir. Voltaj = Akım * Direnç formülünde, Direnç sonsuz olduğu için akım sıfırdır. Bu nedenle Voltajda sıfır olur. Bu 500 kV, iki telin birleştiği trafoda anlam taşır. Orada trafonun empedansına göre bir akım çekilir ve bu voltaj görülür. Kirşof kanununa göre bakarsak, A - B - C noktaları A .. R1 .. B ... R2 .. C şeklinde seri bir devre oluşturur. Burada R1, Hat_1 ile Helikopter arası direnç, R2 Helikopter ile Hat_2 arasındaki diernçtir. R2 yalıtkan ve sonsuz değerde olduğuna göre, bütün gerilim burada görünecek, R1 üzerindeki voltaj 0 olacaktır. İşte bu yüzden o helikopter için herhangi bir tehlike yoktur..

Voltaj, akım ve elektriği karıştırmak çok sık yapılan bir meseledir. Ama voltaj, sadece akım geçen bir yerde anlamlıdır. Eğer iki nokta arasından akım geçmiyorsa, aradaki voltajın bir anlamı, önemi filan olmaz.. Kesin olarak sıfır olarak kabul edilir.. Tamam inceliklerine dalarsak, sızıntı akımı, alternatif nedeniyle, oluşan reaktif akım bileşeni, elektrik alanının itilmesi nedeniyle oluşan radyo dalgaları yüüznden akan akım vs. vs. bir sürü şey ortaya çıkar ama bunlar, devede kulak hücresinin birinin içindeki ribozom kadar ancak yer işgal eder..

Kısaca, voltajdan korkmayın.. Üzerinizden akım geçmesinden korkun.. Eğer, elektrolit dengeniz müsaitse, tuzlu vs. yemenize bağlı olarak, 24V voltaj bile sizden ölümcül seviyede akım geçmesine yolaçabilir..
anibal
>>> Helikopter eğer yüksek gerilim kablosuna kancalı bir kablo bağlanmadan işçi yüksek gerilim kablosuna dokunursa elektrik çarpmasından ölür.

Yüksek gerilim tellerine konan kuşlar neden ölmez?

Eğer işçi, aradaki havanın delinme gerilimini aşacak kadar diğer hatta yakın değilse, hiç bir sorun olmaz.. O kadar ki, o tele tutunup parende vs. atsa bile mesele olmaz..

Pratikte 500 kV hat için 500 cm mesafe bırakılır. Yani, 500 kV potansiyel farkı olan iki noktada, elektronlar 5 metreden karşıya, aradaki havayı delip atlayabilir. 5 metreden sonra ise, herhangi bir sorun olmaz. İşçinin herhangi bir noktası, diğer hatta (ki toprakta karışık bir sebepten bir diğer hattır) delinme gerilimini aşacak kadar yaklaşmadığı sürece herhangi bir tehlike altında değildir.
zehir
Anibal kuşun kapasitesi ne kadar helikopterin kapasitesi ne kadar ?
Senin dediklerin çoğu doğru.
CultureClub
Evet Anibal'ın verdiği bilgiler doğru.

Yalnızca daha önceki iletisinde bir hatası var,insan vücudunun direnci hakkında.İnsan vücununun direnci sabit değildir,ve direnci nereden nereye ölçtüğünüze bağlıdır,ölçülen yerdeki kontağın iletkenliğine bağlıdır,ölçülen yerdeki dokuların yapısına,fizyolojisine...vs yüzlerce nedene bağlıdır.

Bu nedenle kimi çarpılmalarda sadece titretir,kimi çarpılmalarda hemen öldürür.

Eğer direnci düşük yerden çok akım geçerse o bölgede yanıklar oluşur,eğer akımın geçiş yolu üzerinde aortlar,dolayısıyla kalp varsa ölüm kaçınılmazdır,ama akımın miktarına bağlıdır yine.

Diğer bir bilgi,elektriği ileten yüksek gerilim hatları voltajları santralden çıkış noktasında en yüksek değerindedir..sanırım 130.000 volt,Türkiye için,şehir girişlerinde 30.000'a düşürülür,evlere dağıtılırken 220 veya 380.

Ancak 500.000 volt hiç duymadım,belki Amerika da çok uzağa enerji ileten hatların voltajı 500.000 olabilir.İstenirse 1 milyon volt da yapılabilir,veya daha üzeri..tasarıma,koşullara bağlı.
anibal
Hiç farketmez zehir.. Tüm mesele, potansiyel farkının oluştuğu diğer noktaya, aradaki yalıtkanın delinmesine yol açacak kadar yakın olmamaktır. Bu hava için kabaca 1 kV/cm filandır..

Mesele üzerinizden akacak akımdır. Üzerinizden akım akmıyorsa, voltaj filanda yoktur.. Ohm kanunu bunu söyler..

Oh, pek ala, pek hoş diyerek, 1 kW FM vericinin anten çıkışına parmağınızı sokarsanız, vücudunuz anten gibi davranıp vericinin ürettiği elektiriği emerek üzerinden radyo dalgası olarak yayacağı için, pek feci çarpılabilirsiniz. Genelde bu tür çarpmalar, dokunduğunuz yerde ağır yanıklarla neticelenir. Ama işte bu sebepten kargalar yüksek gerilim hatlarına bolca konarken, güçlü vericilrin antenlerine konamazlar..
CultureClub
Anibal'in elektrik bilgisi beni şaşırttı,yahu sen Biyolog değil misin? wink.gif
anibal
>>> İnsanın direnci, yaklaışık bir kaç kohm gibidir. Diyelim 1 kohm.

Zaten burada insan direncini yaklaşık alıyoruz..

İnsanın en iyi tarafı, vücudunun temas noktasında çabucak yanıp kül olması ve yalıtkan hale geçmesidir. Bunun şartıda, temas noktasının küçük olmasıdır. Yani, parmağınız ucuyla dokunursanız, akım küçük bir alandan yoğun olarak geçeceği için, orası yanar ve sizi kurtarır. Ama geniş bir alandan yakalanırsanız, maalesef, kaslarınızı bloke edecek (kalp kasıda dahil) bir akım üzerinizden akar gider. Elbette voltaj yüksekse, sizi tümden kül edecek bir akımda geçebilir..

Elektrik kabloda güzeldir, dışarı çıktımı, kabloda durduğu gibi durmaz.. Elektrik işinde kaide: "Ayıyı görmektense, çalıyı dolanmak iyidir" diyerek mümkün olduğunca bulaşmamaktır..
anibal
CC, mülsümanlardan alışmışsın herhalde smile.gif Bunlar lise fizik derslerinde öğretilmiyor mu? Ohm, kirşof vs. vs..

Ama benim telsiz vs. işlerine merakım bayaa vardır. Bu sebepten elektronik ile çok uğraştım.. Transistör, direnç vs. vs. bir hayli şey öğrenmiştik o sebepten.. Evde el altında hala osiloskoplar filan duruyor..
CultureClub
Anibal,insanın direnci derken nereden nereye direnci olduğunu belirtmelisin..kafası kazınmış ve ıslatılmış yer ile ayak altından mı ölçüyorsun?yoksa el-ayak altı mı?
zehir
Anibal elektrik bilgin var ama kondansatörler hakkında yok.
haci
Walla sevgili Anibal'in bu açıklamaları karşısında ben de şaşırdım. Güzel açıklamalar. Benim yaptığım bir gözleme açıklama getiriyor.
Ben belki yanlış veya eskik ve kusurlu yorumladım ama, ne demek istediğim sanırım anlaşılmıştır. Konu teknik olduğu için ben daha fazla bir şey söyleyemem. Bu vesile ile ilginç bir konunun açıklığa kavuşması sevindirici.. Ve ayrıca yine bu vesile ile ben önemli bir elektrik dersi aldım..
Teşekkürler Anibal kardeşim. Hepinize teşekkürler. İyi bir ders oldu.. Gıcık aldığım elektrik o kadar kötü bir alan değilmiş..
Selamlar..

HACI
anibal
Var mısın zehir? Hadi kapışalım..

Kondansatör? Acaba o diğer hat ve insan/helikopter vs. arasında kaç pF, olsun nF kapasite olacak? Bu kapasite yüzünden 50Hz'de kaç mikroamper akacak? Hadi bir hesaplayalım. Havanın dielektrik sabiti 1.00054. Telin yüzeyi.. İnsan yüzeyi.. Aradaki mesafe.. Varmısın?
CultureClub
Zehir..iki iletken arasında yalıtkan olursa kondansatör olur..iletkenin birisi yüksek gerilim hattı,diğeri helikopter,arada hava yalıtkan sayılır,kondansatör olur..fakat bu kandansatörün bir ucu boşta,havada duruyor,dolayısıyla havadan iyonlaşma yoluyla deşarj olmadığı sürece kondansatör sayılmaz.
zehir
Uçak gemisine inen uçak veya helikopterlere dokun ozaman görürsün kaç voltla çarpıldığını. biggrin.gif
Aynı şekilde petrol tankerleri neden topraklanıyor?
anibal
Hacı kardeşim, gayet güzel anladık seni.. Bu söylediklerimiz işin ciddi teknik tarafları.. Sokaktaki insandan bilmesi beklenmeyen şeyler. Elbete "Bir amperin tam binde 47'si geçen adam öldü" demek, "10 bin volta çarpılan adam öldü" demek kadar etkili değil.. Niyetimiz sadece, aklında dursun, bakarsın lazım olur.. Bilgi paylaşımı yani, bilgi yanlışı tespiti değil..
anibal
Ne farkeder? Statik elektrik boşalması için bu kadar ekstrem yerlere gitmene gerek yok.. Malum havai hatların altında, eline bir karbon olta kamışı al, gezin biraz ve gör bakalım nasıl çarpılırmışsın?

Çarpna voltaj değil, akımdır.. Bunu bilmek gerekir..
zehir
Tamam anibal anladık
QUOTE
voltaj *akım=güç
bu çarpar.
Helikopter olayında durum farklı.Üstünde elektrik birikmesi oluyor.
anibal
Biriksin zehir, bir yere akmadıkça sorun olmaz smile.gif

Bir direkt kapasite vardır, birde self capasitence. Bunlar temelde aynı şeyi yapar, elektrik yükünü tutarlar. Self, yani kendi kendine olan kapasite, herhangi bir cismin elektrik yükünü tutmasıdır. Bunun için kondansatördeki gibi karşı iletkenin yapacağı elektrik alanı çekimine ihtiyaç yoktur. Yani, bir tel parçası, karşı iletken olmasa bile bir kapasite davranışı gösterir. Mesela, dünya 700 mikrofarad kadar bir self kapasiteye sahiptir. Bir metal kürecik, şöyle 20 cm filan çapında, 20 pF kadar self kapasiteye sahiptir.. İşte helikopterinde böyle bir self kapasitesi vardır. Tutulacak Statik elektrik yükünü belirleyen bir etmende budur. Self kapasitesi yüksek olan cisimler, daha fazla coulomb yük tutabilirler..

Bu kapasite düşük, çalışılan frekansta düşük olduğu için, hesaplamada dikkate alınmaz.. Elbette partik uygulamalar için.. Ama, iş nedir diye doğru cevabı aramak olursa, bilmem neredeki pulsar yıldızının oluşturduğu radyo dalgalarının helikopter üzerinde indüklediği gerilimi bile hesaba katman icap eder..

Hep söylerim, doğada basit bir şey, basit bir hesap filan yoktur... Sadece, hesabınızın ne kadar hassas olmasını istediğiniz, hangi tolerans aralığını kabul ettiğiniz vardır..
zehir
Anibal ayakların helikopterde iken ellerin ile yüksek gerilim kablosunu tutarsan çarpılırsın.
Ayrı bir kablo ile helikopteri yüksek gerilim kablosunu bağlarsan çarpılmazsın.
Aynı voltajda olmaları lazım.
anibal
Hiç bir şey olmaz, merak etme.. Statik elektrik boşalması o kadar hızlı olmaz.. Çünkü, o teller pek bir uzundur ve endüktansları yüksektir. Bu sebeple, sen daha yaklaşırken statik yükler transfer olur, denge sağlanır..

Bir miktar atlama olabilir ama.. Bu atlama ise, hiç başına gelmedi mi, bazen birinin elini sıkayım derken çıt der düşer, ancak bu kadarcık bir şey olur. Kabaca, yün halı üzeirnde yürüdükten sonra musluğa uzanmaktan daha fazlasının bekleme..

Çünkü, helikopterlerin pal'leri vs. bu statik elektrik sorunları bilinerek üretilir. Üstelik bu tür bir işe çıkan helikopterler özellikle, diğer helikopterlerin pek çoğunda da standart olmak üzere, "dynamic neutralizer" gibi, bu tür statik elektriği nötralize ve/veya deşarj eden ekipmanlara sahiptir. Teroik olarak söylediğin mesele doğrudur. Ama oradaki 500 kV hattı yüzünden değil, helikopterdeki statik yük yüzünden.. Bu ise, modern helikopterlerde nötralize edilir, yoksa unutmayın, onlarda yakıt deposu denen bir şey vardır...
zehir
http://www.haverfield.com/

Benden sana elektrik dersi. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Bilgi dağarcığına bir bilgi daha eklemiş olursun.

Anibal bu verdiğim adresteki videolara iyi bak.
anibal
Otur birde sen, baştan bak...

Orada hiç senin dediğine dair bir şey yok.. Helikopterle çıkıp iş yapıyorsan, önce bir güvenlik kablosunu karşıya bağlarsın. Bunun amacı elektrikten kaçmak değil, aşağıya düşmemektir.
Çalışan adam sadece, statik elektrik dengesini sağlamak için iletken kullanıyor.. Helikopter statik elektrik üretir, sürekli ve o çalıştığı tel toprak potansiyelindedir...

Helikopterin tepesinde iken öyle çıt diye atlayacak -ki bunu söylemiştik- elektriğin yaptıracağı refleks aşağıda gözünü açmana sebep olur. Çarpılarak ölmezsin, ama yere çakılmak yeterince hazin bir sondur...
DreiMalAli
İki şeyi birbirine karıştırmayalım derim.
(Bu arda belirteyim: 500 000 Volt olduğunu sanmıyorum. 200 000 - 220 000 volt civarındadır)

1. Helikopterin uçarken, hava ile sürtünmesinden dolayı, statik elektrikle yüklenmesi. Tıpkı halıda yürüken bizim yüklenmemiz gibi. Helikopter yere indiğinde bu statik elektrik yükünü toprağa (Dünyaya) aktarır. Tabi bunun için helikopterin yere değen kısmında iletken bir şeyler olması gerekiyor. Eğer helikopter daha yere değmeden helikoptere dokunursak şööyle bir sarsılırız.

2.1. Helikopter 500 000 voltluk elektrik kablosuna yaklaştığında, henüz bir kablo ile yüksek elektrik kablosuna bağlantı yapmadan önce:
Helikopter zaten yüklenmiş (elektrik yük) durumda. Belli bir elektrik potensiyalı var. Ama asıl sorun bu değil.
Helikopter ile elektrik kablosu bir kondensator görevi görmüş olacak. Helikopterin yüzeyi 10 m² diyelim. Kablodan 2,5 m uzaktayken oluşan kondensatörün kapasitesi
C = eps * A/d = 8,85 * 10 / 2,5 = 35,4 piko Farad

Helikopterin ilk potensiyalı sıfır diyelim.
Kablo ile helikopter arasında ilk anda azami U = 500 000 V * kök(2) = 707 000 voltluk bir potensiyal farkı (elektrik gerilimi) oluşarak "kondensatör" dolar. KOndensatörün dolması demek ama

W = 0,5*C*U² = 8,8 joule elektrik enerjisi akmış demektir. Bir insan vücudu bu enerjiye nasıl reaksiyon gösterir bilemiyeceğim. Ama kötü bir durum olduğu kesin.

Olay ama bununla bitmiyor. Biraz önce +707 000 V potensiyalinda bulunan kablo şimdi -707 000 V potensiyalına geçecek ve helikopterle arasında (azami) 1 414 000 voltluk bir potensiyal farkı oluşacak. Akan elektrik enerji miktarı ise 4 katı yani 35,2 joule olacak. Ve bu 35,2 joule eelektrik enerjisi devamlı bir o tarafa bir bu tarafa akıp duracak. Bu; insan vücudundan aktığında hayati tehlike oluşturacağına eminim.

2.2. Helikopter bir iyi iletken bir kablo ile elektrik kablosuna bağlandığında tehlike ortadan kalkıyor. Hem helikopter hem elektrik koblosu artık aynı potensiyalda bulunacakları için kondensatör etkisi ortadan kalkacak. Enerji akımı duracak.

Tahmin ediyorum orada çalışan insanların elbiseleri metall içeriyor. Bu ise Faraday Kafesi etkisi yapıyor. Faraday kafesinin dışında elektrik şimşekleri çaksa dahi iç kısmına bir şey olmuyor.

Sevgiler
anibal
DreiMalAli, güzel hesap yapıyorsun, doğruda atladığın bir kaç şey var..

Kablodaki gerilim, helikopter - kablo gerilimi değil. Kablodaki gerilim, kablo-kablo gerilimi. Kabloda statik yük yok. Çünkü, kablonun tepesinde ekranlama iletkeni var, bu statik yükü nötralize eder ki, yıldırım vs. etkimesin..

Diğer yandan, helikopterin yüzeyi 10m2 değil. Olsa bile kapasite hesabında bir terslik var. Plakanın birisi 10m2 olsa bile diğer plaka iletken telden ibaret. Yani, 2.5 cm çapında, boylu boyunca bir tel. Basit hesap yapılamaz, integrale filan vurmak gerekir gerçi ama, bakkal hesabı yaparsak, helikopterin boyu 10 m olsa, kondansatör plaka yüzeyi 10 x 0.025 = 0.25 m2 olur. Bu da 1 pF bile etmez.. 10 pF olması için en az 30 cm'e kadar yaklaşaması gerekir..

Ama bunun önemi yoktur. Çünkü, kablodaki voltajı oluşturan elektronlar, statik elektriğe dair değildir. Bunların 500 kV ile çekilip itildikleri karşı elektrot, santraldeki trafodur. Burada mesele oluşturan kablodaki elektrik değil, helikopterdeki statik elektriktir. Ha, helikopter yere değiyor olsa, ne olur? Santrallerde trafonun 0 noktası yıldız bağlantı ile sağlanarak toprağa verilir. Böylece kaçakların toprağa akması hedeflenir. 500 kV faz - faz gerlimidir, Faz -Toprak gerilim 380 kV mı olur, ne olur, hesaplamak lazım.. Helikopterin koruma/önleme aparatları olmasaydı, etraflarında kıvılcımlarla uçarlardı. O yüzden helikopterdeki statik yük belli bir seviyenin altında tutulur.
DreiMalAli
Sevgili anibal
Yanlış anlaşılmasını önlemek amacıyla ufak bir düzeltme yapayım.

QUOTE
Eğer iki nokta arasından akım geçmiyorsa, aradaki voltajın bir anlamı, önemi filan olmaz.. Kesin olarak sıfır olarak kabul edilir..
Elektrik gerilimi (voltaj) ya vardır ya yoktur. Hem var olup hem sıfır kabul etmek olmaz. Ne dmek istediğini anlıyorum. ama voltajın olduğu yerde bir elektrik akımı akmasa dahi o voltaj vardır. Elimizdeki pilden şu anda bir elektrik akımı akmıyor diye onun voltajı sıfırdır diyemeyiz. Şu anda herhangi bir etki göstermese dahi pilin 2 kurbu arasında bir potansiyal farkı (voltaj, gerilim) vardır.

QUOTE
Kısaca, voltajdan korkmayın.. Üzerinizden akım geçmesinden korkun.. Eğer, elektrolit dengeniz müsaitse, tuzlu vs. yemenize bağlı olarak, 24V voltaj bile sizden ölümcül seviyede akım geçmesine yolaçabilir..

Söylediğin doğru da...
Elektrik akımının yüksekliği nihayetinde yine voltaja bağlı. Ayrıca elektrik direncine.
Konuya uzak arkadaşlarımız aradaki bağlantıyı bilmeyeceklerinden... Biz en iyisi, voltaj-akım ayrımı yapmadan, elektrik konusunda dikkatli olmalarını tavsiye edelim.

Sevgiler
anibal
Zaten söylüyorum, biraz yanlış oluyor diye.. Söylediklerin doğru.. Voltaj iki nokta arasındaki potansiyel farkı. Ama akımla karıştırılıyor. İnsanın üzerinden 500 V geçmez.. İnsanın iki noktası arasında 500V potansiyel farkı oluşur, bu farktan dolayı da bir akım akar ki işte çarpan şey budur.. Pilin ucuna dilediğin uzunlukta bir iletken bağlasan dahi, bu telde bir akım oluşmaz. Çünkü, elektronları harekete sürükleyecek karşı kuvvet yoktur.. Bizim örneğimizde helikopter yaklaşıyor.. Hangi voltaj yükleri helikoptere itip çekecek? Hangi yükler helikoptere geçecek? Telde böyle başıboş bir yük yok. Teldeki yük, gayet düzenli bir şekilde akan elektronlar..

Mesele, statik elektrik terimlerini, dinamik (!) elektrikle karşıtırıyor olmak. Statik elektrik, tek bir noktada yük birikimi ile, nötr bir noktaya göre belli bir potansiyel oluşturabilir. Ama burada biriken yük helikopterdeki yük. Telde, bu şekilde bir yük yok. Teldeki elektronlar üretein potansiylei altında gidiyorlar istikametlerine.. Oradan çıkıp helikoptere gitmeleri imkanı yok (helkopter nötr olsa)...
CultureClub
Elektrik akımının yüksekliği nihayetinde yine voltaja bağlı. Ayrıca elektrik direncine.
Konuya uzak arkadaşlarımız aradaki bağlantıyı bilmeyeceklerinden... Biz en iyisi, voltaj-akım ayrımı yapmadan, elektrik konusunda dikkatli olmalarını tavsiye edelim.

Sevgiler
[/quote]


Doğru,çünkü hepsi birbirine bağlı,uzun yazım sonra gelecek(ne çok yazacağım konu var!)

Akım=Voltaj/direnç
DreiMalAli
Sevgili anibal.

Kaba hesap yaptığımın farkındayım. SAyılara da fazla takılmaya gerek olmadığında hemfikiriz.

Yazdıklarımın prensip olarak doğru olması gerekir.
QUOTE
Kablodaki gerilim, helikopter - kablo gerilimi değil. Kablodaki gerilim, kablo-kablo gerilimi.
Doğru.
Helikopterin bir potensiyalı var. Sürtünmeden dolayı yüklenmiş. Herhangi bir potentıal. Elektrik kablosunun da kendi potensiyalı var. O da her hangi bir değerde. Önemli olan bu ikisi arasındaki fark. Potensiyal farkı (gerilim).
Bunu için ben de zaten ilk hesapta helikopterin potensiyalini 0 (sıfır) kabul ettim. 1 milyon da olabilirdi başlangıçta.

QUOTE
Kabloda statik yük yok. Çünkü, kablonun tepesinde ekranlama iletkeni var, bu statik yükü nötralize eder ki, yıldırım vs. etkimesin..

Kablonun statik yükünden hiç bahsetmedim. Helikopterininkinde de. Olsa bile bu sadece 1 sefere mahsus bir etki gösterecek.
"ekranlama iletkeni" dediğin herhalde tepedeki kablo olsa gerek. SAydıklarınının haricinde elektrik direklerinin aynı potensiyalde kalmalarını sağlar.

QUOTE
Diğer yandan, helikopterin yüzeyi 10m2 değil. Olsa bile kapasite hesabında bir terslik var. Plakanın birisi 10m2 olsa bile diğer plaka iletken telden ibaret. Yani, 2.5 cm çapında, boylu boyunca bir tel. Basit hesap yapılamaz, integrale filan vurmak gerekir gerçi ama, bakkal hesabı yaparsak, helikopterin boyu 10 m olsa, kondansatör plaka yüzeyi 10 x 0.025 = 0.25 m2 olur. Bu da 1 pF bile etmez.. 10 pF olması için en az 30 cm'e kadar
yaklaşaması gerekir..
Kaba hesap yaptığımı kabul ediyorum.
Bakkal hesabı terimi uygun. biggrin.gif

QUOTE
Ama bunun önemi yoktur. Çünkü, kablodaki voltajı oluşturan elektronlar, statik elektriğe dair değildir. Bunların 500 kV ile çekilip itildikleri karşı elektrot, santraldeki trafodur.

"Ama bunun önemi yoktur." demek doğru değil. Kablonun potensiyalı yaklaşık +700 000 V ile -700 000 arasinda devamli değişiyorsa bu potensiyal değişimini çevredeki diğer maddeler hissedecektir.
"Çünkü, kablodaki voltajı oluşturan elektronlar, statik elektriğe dair değildir. "
Statik elektrikden zaten bahsetmiyorum. Bir potensiyal değişiminden ve bunun etkilerinden. Helikopterin statik potensiyalı 1 000 000 V ve sabit olsaydı aradaki gerilim 300 000 V ile 1 700 000 V arasında gidip gelecekti. Yani potensiyal farkında bir değişiklik olmayacaktı.

QUOTE
Helikopterin koruma/önleme aparatları olmasaydı, etraflarında kıvılcımlarla uçarlardı. O yüzden helikopterdeki statik yük belli bir seviyenin altında tutulur.

Toplanan elektrik yükünün bir yerlere akması lazım. Hava ise bir yalıtkan olduğundan bu bence mümkün değil. Helikopterin her tarafı metal olduğudan oluşan elektrik yükü her tarafa düzgün bir şekilde dağlır diye düşünüyorum.

Sevgiler
zehir
QUOTE(anibal @ Jan 19 2007, 07:23 PM) *
Otur birde sen, baştan bak...

Orada hiç senin dediğine dair bir şey yok.. Helikopterle çıkıp iş yapıyorsan, önce bir güvenlik kablosunu karşıya bağlarsın. Bunun amacı elektrikten kaçmak değil, aşağıya düşmemektir.
Çalışan adam sadece, statik elektrik dengesini sağlamak için iletken kullanıyor.. Helikopter statik elektrik üretir, sürekli ve o çalıştığı tel toprak potansiyelindedir...

Helikopterin tepesinde iken öyle çıt diye atlayacak -ki bunu söylemiştik- elektriğin yaptıracağı refleks aşağıda gözünü açmana sebep olur. Çarpılarak ölmezsin, ama yere çakılmak yeterince hazin bir sondur...


Anibal videoları izlemeden yazıyorsun.

Anibal videoları bilgisayara kaydet ağır çekim ile tam ekran iyice izle.

Adam helikoptere zaten bağlı arka tarafından nereye düşecek. laugh.gif

Gece çekim yapsalardı daha net görülürdü herşey.
zehir
bir de buna bakın
Hasdur
İyiki açmışım topici.

Biraz daha yazarsanız elektrik mühendisi çıkabilirim. smile.gif

Boşuna söylenmemiş, bilgi paylaştıkça çoğalır. Hepinize teşekkür ediyorum.
DreiMalAli
Aklınızda bulunsun!

Bir kabloya veya şüphelendiğiniz bir elektrik aletine dokunmanız gerekiyorsa...
Ölçmeden önce hiç dokunmayın veya anlayan birisini çağırın.

Veya başka çareniz yoksa...
Önce elininizin veya parmağınızın dış tarafıyla dokunun.
Kabloda elektrik varsa ve elinizin/parmağınızın iç tarafıyla dokununca kaslar kasılacak ve kabloyu sıkıca kavrayacaktır.
Dış tarafıyla dokunduğunuzda kaslar kasıldığında aniden eliniz geri çekilir bir hareket yapacak ve kurtulmanızı sağlayacaktır.

Sevgiler
tikita
Elektrik çarpılmasında, kanın çok hızlı pıhtılaştığını duymuştum. Ölümede bunun sebep olduğunu.Tam olarak elektrik çarpması nasıl öldürür?
haci
Elektrik çarpması daha çok kalpde ritm bozukluklarına yol açarak öldürür.

Diğer etkiler çoğu kere öldürücü değillerdir. Yıldırım çarpmasında bile ölüm oranı yüzde 100 değildir.
DreiMalAli
Kanın pıhtılaşmasına bir şry diyemiyeceğim. Ama prensip olarak

1. Sinir sistemimizde elektrik sinyalleri gidip geliyor. Vücuddan geçen elektrik akımı bu sinyalları etkiliyor: titreme, kas gerilmesi, kalbin atışlarındaki bozulma, düzensizlik ve kalbin durması.

2. Vücuddan geçen elektrik akımı vücudumuzu elementlerine ayırıyor. Hidroliz. Örneğin vucudun suyu hem kaynıyor hem hidrojen ve oksijene ayrılıyor. Vücuddaki diğer maddeler de keza. Bunun sonucu, hücreler parçalanayır. Kısacası vücud içten ve dıştan "yanıyor".

Sevgiler
ercu
asıl ilginç olan bu kadar karışık kuralların tesadüfen olmuş olması bence
anibal
ercu, boş lalf üretip kendini soytarı yerine koyduracağına, diyalektik materyalizm neymiş, bunları nasıl izah edermiş onu bir öğren. Kendine bir faydan olsun..
Asıl içeriğin sadece basit bir görünümüdür. Resimlendirilmiş tam halini görüntülemek için lütfen, buraya tıklayınız.