Jump to content

nogodbutAllah

Normal Üye
  • İçerik sayısı

    703
  • Katılım

  • Son ziyaret

Topluluk Puanı

0 Neutral

nogodbutAllah Hakkında

  • Derece
    Advanced Member

Güncel Profil Ziyaretleri

Güncel ziyaretçiler bloku aktif değil. Diğer kullanıcılar son ziyaretçilerinizi aktif edene kadar göremezler.

  1. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    teşekkür ederim sayın hasan akçay düşüncenize saygım sonsuz olmakla birlikte sizinde ,size katılmama hakkıma saygı duyacağınıza eminim:) Kur'an harekeleme arap olmayanların islama duhulu ile Kur'anı yanlış okumaları neden i ile kolaylık açısından oluşmuştur biliyoruz ki şifahi konuşma sözlü kültür yazılıdan öncedir Kur'an ilk önce sözle sesle ezberlendi sonra yazıldı eski mushaflara bakan görür kaf ve fe nin noktaları dahi yok siyak sıbaktan anlaşılıyor belli kelimeleri farklı kıraat üzerine okuyanlar vardır ancak bunlarda mana pek değişmez yazıya geçen kelimeler şifahidir şifahide de ağız farklılıkları olur karadeniz ile batı farkı gibi.
  2. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    sayın EK nın dediği yapay zekada özgür ve özgün davranışlar ve satranç meselesi doğrudur artık karar mekanizmaları nerede ise insan dan yapay zekaya devredilecek otomasyonlar sürücüsüz arabalar otonom sistemler pilotlar atm le v.s insan beyni ve aklı bilgisayar programları ile kıyaslanamaz zira çok kompleks daha maddi beyin çözülememiş daha düşünce duygu canlılık akıl nedir çözülebilmiş değil yavaş yavaş sinirsel ağlar bulanık mantık yapay zekalar ile öğrenen sistemler insan düşünme mekanizmasını taklid eden yapılar oluşmaya başlıyor zaman da yaratılmıştır zaman bizi kuşatan bir şeydir.Allahın ilmi ise yaratılmış her şeyi kuşatır. misal: güneş dünyanın yarısını aydınlatır bir insan gündüz olan kısımda nereye yürürse yürüsün güneş ışığı onu kuşatır. güneş onu takip etmez yerindedir.zira büyüktür büyüklüğü ile bir nevi her yerde.insan nereye koşarsa koşsun güneşin ısı ve ışığından kaçamaz. hatta eve girse orda da güneşi bulur.kudret te böyledir. bir fiilin ayağının ucunu ıslatan bir su birikintisi bir karıncaya deniz gibidir boğulabilir bir kibrit çöpü o birikintide karıncaya köprü olur kurtulur ancak fiil denizde boğulsa onu kurtaracak kuvvet farklıdır.belki vinçtir. karınca nasıl fiili kendine kıyas edemez zira fiil büyüklüğü ile o suyu kuşatır karınca ise boğulur hafif rüzgar fiilin kılını kıpırtadamaz karıncaya tayfun fırtına gibi gelir Allahın büyüklüğünü ilim ve kudretinin kuşatıcılığını aciz fani cahil bir iğne ucu meniden meydana gelen insanın kendisine kıyas yapıp efendim özgürüm özgür değilim biliyor bilmiyor diye ahkam kesmesi beyhudedir. son uçak kazasında bir kişinin hem uçak saatini hemde uçak içinde koltuğunu değiştirdiğini ve kazada ölen üç kişiden biri olması uçağın ön kısımında olması nasıl bir deterministik mantıkla açıklanabilir? evet hepsini özgür iradesi ile yapıyor zorlama değil. ancak özgür irademiz ile bazı senaryovari kaderin bir parçasımıyız? yani kaderin özgür iradeyi etkimemediği halde özgür iradeyi de kapsayan daha büyük plan olamaz mı? sen gemide istediğin yere gidebilmek ve istediğin yere oturabilmekte özgürsün ancak geminin gittiği rotayı değiştirebilirmisin? evet geminin yönü o sınırda hareketini engellemez ancak,külli manada gemi seni kapsayan ve gittiği noktayıda belirleyen bir şey değil midir? doğma ölme ecel dünyanın dönmesi galaksilerin yolculuğu zamanın akması bir nevi gemi gibi değil midir? bir nevi kader değil midir senide sürükleyen ancak sen belli sınırlar dahlinde serbetsin özgürsün yine özgür irade sınırsız irade değildir kısmına geldik tarikat bataklığına saplanmış karanlık kimselerin anlamasını beklemek beyhudedir.
  3. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    misal ne kadar uyar bilmiyorum ama özgür irade ile sınırsız irade arasında şöyle bir misal verilebilir: kişi sokakta yürürken istediği lokantaya girip istediği yemeği istediği kadar yedikten sonra para vermeden başka lokantaya gidip orda başka bir yemek erkek ise gördüğü hoşuna gittiği her hangi bir kadınla hemen beraber olma sevmediği kişiyi hemen cezalandırmak vurmak öldürme serbestisi istediği her hangi bir vasıta taksi dolmuş otobüs tren vs hemen onu ücretsiz istediği yere götürecek istediği anda istediği ülkeye sınırsız izinsiz gidebilecek hayata böyle bir sınırsızlık yok ama normal özgür iraden ile belli kurallar altında istediğin lokantayı seçip istediğin yemeği belli fiyat karşılığında seçebilir sevdiğin birini nikah altında beraber olabilirsin veya her hangi bir aracı belli fiyat altında tercih edebilirsin otobüs seni evine bırakamaz durakları belli. ama taksi yi seçebilirsin hayata sınırsız seçim sınırsız özgürlük var mıdır bilmiyorum
  4. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    özgür irade ile sınırsız irade sanki karıştırılıyor insan potansiyel olarak hem intihar etme hemde etmeme serbestisine sahip birini seçerse bu özgür irade olur ancak insan fıtratı esasen ağırlık olarak hayatta kalma iradesine sahip bu ilahi irade tarafından tercih edilmiş yoksa diğeri ağır gelse hayatta insan kalmaz bu yüzden intihar daha çok istisna olarak kalıyor ancak bu durum dahi intiharı kimsenin elinden almıyor cebren bir kuvvet uygulamıyor sadece nasihat edip ikaz ediyor. ortalıkta ben intihar etmek istiyorum ama izin verilmiyor dense bu tamam ötenazi bir nevi bu kısma girer.ancak orda sanki başka irade kişiye bu fiili kolaylaştırıyor misal uyuşturma ağırıyı gidermek gibi şeyler belki kişi boynuna ipi geçirdi baktı ki ağrı galib geldi intihardan vazgeçebilir ki böyle vakalar çoktur. oy kabinine giren kişi istediği partiye mührü vurur ama görme engelli ise biri elinden tutup kendi partisine oy vurdursa o kişi engelden dolayı iradesini tam kullanmamış olur iradesini tam ve yetkin şekilde kullanmaktır özgür irade dilerse bütün partilere de mühür vurur dilerse hiç birine vurmaz boş atar dilerse hiç oy kullanmaya gitmez ama polis kapıda zor kullanıp amanda sen oy kullanamazsın yasak derse iradesi elinden alınmış olur veya zorla baskı ile polis oy kullanacaksın dese kişiyi evinden alsa buda özgür iradeyi kırar veya tek parti dönemlerinde açık oy gizli tasnif:) sandık başında da asker beklerse biraz zor özgür irade tecelli eder. ama kapalı kabinde hiç bir baskı altında kalmadan dilediğin şekilde oy vermen özgür demokratik iradenin tecellisi olur. yani seni aşan bir durum olacak ve iradeni kullanmaya engel bir vaka olacak ki özgür irade olmamış olsun
  5. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ O sizi rahimlerde dilediği gibi şekillendirendir suretlendirendir keyfe yeşa أَلَمْ تَرَ إِلَىٰ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَلَوْ شَاءَ لَجَعَلَهُ سَاكِنًا gölgenin uzatılılması dilese idi gölgeyi sakin durgun kılardı ve lev şae اللَّهُ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَيَبْسُطُهُ فِي السَّمَاءِ كَيْفَ يَشَاءُ bulutu gökte istediği gibi yayma keyf yeşa kullanılmış فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ "مَنْ كَانَ يُر۪يدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ ف۪يهَا مَا نَشَٓاءُ لِمَنْ نُر۪يدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَۚ يَصْلٰيهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا Kim çarçabuk olanı (geçici dünya arzularını) isterse, orada istediğimiz kimseye dilediğimizi çabuklaştırırız, sonra ona cehennemi (yurt) kılarız; ona, kınanmış ve kovulmuş olarak gider." إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ وَمَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِلْعِبَادِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ 3:40: " وَقَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَامْرَأَتِي عَاقِرٌ قَالَ كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُZekeriya, “Ey Rabbim! Bana ihtiyarlık gelip çatmış iken ve karım da kısır iken benim nasıl çocuğum olabilir?” dedi. Allah, “Öyledir, ama Allah dilediğini yapar” dedi." yefal ma yeşa : fiil kullanılmış istediği fiili yapar yani kısır ve ihtiyar bir kadın da pekala çocuk sahibi olur "3:47: "قَالَتْ رَبِّ اَنّٰى يَكُونُ ل۪ي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْن۪ي بَشَرٌۜ قَالَ كَذٰلِكِ اللّٰهُ يَخْلُقُ مَا يَشَٓاءُۜ اِذَا قَضٰٓى اَمْرًا فَاِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (Meryem), “Ey Rabbim! Bana bir beşer dokunmamışken benim nasıl çocuğum olur?” dedi. Allah, “Öyle ama, Allah dilediğini yaratır. O, bir şeyin olmasını dilediğinde ona sadece “ol” der, o da hemen oluverir” dedi. yehlak ma yeşa: burda babasız bir çocuğun adeta hz adem gibi yaratılışı söz konusu burda feal değil halk halake kullnılmış istediğin yaratır manasında " "5:48:وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ Eğer Allah dileseydi, elbette sizi tek bir ümmet yapardı. Fakat verdiği şeylerde sizi imtihan etmek için ümmetlere ayırdı. Öyle ise iyiliklerde yarışın. Hepinizin dönüşü Allah’adır. O zaman anlaşmazlığa düşmüş olduğunuz şeyleri size bildirecektir." burda istese dilese tüm insanlar tek ümmet olur ancak Allah imtihan hikmeti gereği bunu böyle yapmamış ** istemek dilemek yürid irad yani irade kökünde kullanılmış keyfe şae fiil ve halk etme açısınan Allahın takdirine bağlı ancak sünnetullah denilen değişmez Allahın kanunları fıtratlar ölçüler kalıblar var bunlar ilimden iradeden kudrettem hikmeten bağımsız değildir uzun konu sonra detaylı yazmak isterim yani öyle sadece istemek dilemek durumu yok. fiil irade şae dileme farklı farklı kavramlardır fiil ayrı halk ayrı ceale ayrı yürid irade isteme ayrı şae keyfe yeşa ayrı kavramlardır.
  6. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    Allah hem öldüren hem diriltendir bunlar zıt olduğu halde birbirini engellemiyor irade kudret hikmet ve ilim ile gider misal: Allah göz vermiş ışıkta vermiş ancak gece uyku ve dinlenme ile göz kapanır rahatlık için geceye karanlığada ihtiyaç var belli dilimde aydınlık belli dilimde karanlık biri deseki Allah göz vermiş ama geceyi karatmış bu zulumdur dese başka biri asıl zulum uyku anında karanlığın olmamasıdır zaten uyku anında görmeye hacet yok göz kapalı ne yapacaksın ışığı asıl hikmete mutabık olan gece karanlık olması dır dese sonuncusu haklı olur. isterse dilerse yine yapar engelleyen bir şey yok ama yapmıyor dilerse gözleri arkada yaratır buna gücü yeter ama hikmeti gereği bunu yapmaz yine EK nin dediği gibi yapabilmek başka yapmak başkadır kilit söz budur.
  7. nogodbutAllah

    Tanrının olmadığının net kanıtı!

    ibni sina evrene varlıklara olması ile olmaması eşit der yani boş terazi kefelerinin dengede durması gibi bu kefelerin herhangi birisinin dengesinin aşağı veya yukarı gitmesi eşittir yani potansiyel olarak böyledir ancak dışardan bir irade misal bir insan ağır basmasını murad ettiği kefeye bir ağırlık koysa o kefe aşağı iner diğeri yukarı kalkar bu eşitliği bozmak bir tercih ve irade ile olur kainatın olması ile olmaması terazi kefeleri gibi dengede ve eşittir ancak görmekteyiz ki kainat var olmuş yani varlığın olduğu kefe ağır basmış o vuku bulmuş var olmama tercih edilmemiş bu yüzden mümkün varlığın yani olması ile olmaması eşit olan varlıkta ,var olma tercihi dışardan zorunlu mecburi bir varlık irade ilim ve hikmet ve kudreti ile bizzat tercih edilmiş irade edilmiş demektedir ki bu mantığa katılmayan bir akıl sahib henüz görülmemiştir şuurlu bir harekette böyledir misal bir boş futbol sahasında bir top tam orta yuvarlakta durmakta bu topun hareket etmemesi atalet gereği doğaldır ancak sonraki bakışta hareket ettiğini görsek topun dışındaki bir harici kuvvetin veya bir futbolcu ayağı ile harekete geçtiğini kati anlarız veya rüzgar gibi tahrik edici harici kuvvet dünyada böyledir tabiatı gereği ölü donuk hareketsiz bir top ancak hem kendi etrafında hem güneş etrafında aynı yörüngeden çıkmadan şuurlu hikmetli hızda ve yönde ve yörüngede dolanması ve hayattar neticeler sebeb olması ve az eksen eğikliği değişse veya konumu veya büyüklüğü değişse katiyen hayat son bulur vaziyette ki dakik ince durumda bulunması kati ilim irade hikmet kudret sahibi zorunlu harici bir varlığı zorunlu kılar işte vacibul vucud budur zaten.
  8. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    bir de özgür irade ile sınırsız irade karıştırılıyor özgür irade sınırsız irade demek değildir misal: ben uyumak istemiyorum özgürüm demek akla mantığa aykırı zira uyumak bir nevi zorunlu cebri bir ihtiyaç eninde sonunda uyku galib gelir seni yere serer ancak uykum gelinceye kadar uyumamakta serbestim desen bu olabilir. yani belli kural ve kaide tahtında özgür irade geçerlidir misal: ben ölmek istemiyorum özgür iradem ile bunu istiyorum burda irade değil temenni olur böyle arzu istek te her kesin içinde var ancak realitede tüm canlılar ölümü tadacak hakikati var.
  9. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    sayın hasan kardeşim bu soruma yanıt gelmemiş bir zahmet bunu cevaplada anlayalım hikmeti
  10. nogodbutAllah

    Kader ve Özgür İrade

    buna katılmamak elde değil yapabiliyor olmak ilaki yapmayı gerektirmez biliyor olmak ile yapılana müdahaleyi gerektirmez ilim başka fiil başkadır Allah bir şeyi murad ederken sadece ilme bağlı değil hikmete adalete rahmete de mutabık olacak dilerse gözleri kafanın arkasında yaratır mı bu kudreti var mı var dilerse tek göz verebilir mi evet ancak bu hikmete adalete rahmete zıt olur zulum olur. bu yüzden hikmete rahmete mutabık en uygun şeyler yaratılmış her şeyi bilmek tersi düzü dahil her şeyi bilmektir O'nun ilmi her şeyi kuşatır demek bebek rahimde kandan oksijeni alırken onuda bilir doğar doğmaz memelerde sütün akmasını da bilir dişlerin olmamasınıda bilir dişlerin 32 sinin çıkmasınıda bilir düşmesinide bilir hayatıda ölümüde bilir geceyi gündüzü de bilir bunlar zaten zıt ve ters şeylerdir hatta hayat bu zıtların karşılıklı duruşu ile kaimdir demek yanlış olmaz anlamamak için zorlayanlar anlamamaya devam edebilirler arkadaşın dediği gayette güzel tesbitler. *** yapabiliyor olmak ile yapmak ayrı şeylere misal: ben büyük kuvvetli biriyim istesem benden küçük çocuğu haksız yere keyfim istediği için dövebilirim bu potansiyel var ve zalim gaddar biri isem bunu yapabilirim ancak küçükleri seven koruyan şefkat gösteren adaletli biri isem bende ki bu değerler bu yapabilitemi engeller bu engel benden kuvvetli birinin beni engellemesine veya onun korkusu ile yapmamak gibi değildir kendi kendime içimdeki değerler buna sınır koydu Allah adil kerim rahimdir hakimdir hikmet sahibidir.bu sıfatlara münafi fiil olmaz yani olmaması yine onun sıfatlarının gereği yoksa dışardan bir engelleme değildir.
  11. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    sayın hasan kardeşim beni ikna etmek yetmez hani ben hatırın kırılmasın diye farzı muhal size katılıdım umum koskoca islam tarihinde ki zincirleme cumhuru sevadı azamı nasıl ikna edersin böyle gidersen bir çöl ortasında bir kaktüs gibi tek başına kalakalırsın en fazla yanına akbabalar gelir onlarda da pek hayır yok ama Allahtan umut kesilmez belki bir kervan geçerde ya onlar size katılır yada siz onlara katılır gidersiniz tavsiyem çöl sıcak ıssız kervana katılın sahili selamete çıkın
  12. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    tıbne diye bir fiil yoktur d-y-b kökünden y düşmüş ve çoğul gaibe sıgasından nun harfi çekimden dolayı gelmiştir aslı tıb dır nun nisa çoğul cem olduğu için gelmiş yani nun fiilin esasına dahil değildir çekim ekidir yapım eki değildir d-y-b aynen sattı anlamında ki bayii gibi b-y-a fiili gibidir kadın dişi çoğul çekiminde aşağıdaki gibi değişime uğrar:
  13. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    dedikodu düzeyinde değil gayet ilmi derin sorular arapça bilip bilmemeniz benim için kırılma noktası zira bir çok arapça ifade yapıştırıyoruz onları okuyamıyorsanız neden boşuna yapıştırayım söyleyin bizi bu zahmetten kurtarın dördünü aynı anda nikahlayacak derken zaman olarak mı aynı saate mi hiç bir şey anlamadım yani yokuşa sürmek gibi geldi bana kusura bakmayın oysa cumhurun bu ayete verdiği mana açık kendinizi bu kadar zorlamayın
  14. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    nacizane görüşüm hem nakil hem akil sentezi ile olaylara bakmaktır.bir kısmı nakli esas alır aklı bırakır diğeri aklı alır nakli bırakır pozitif ilimlerde dahi nakil önemlidir ibni sinanın tıb eserlerinde göz anatomisi kan dolaşımı çizimleri yazıları günümüze kadar gelmiş sonrakiler o nakilleri birikimi alıp geliştirmişler günümüze uyarlamışlar.her şey bir kök temel üzerinde yükselir sıfırdan temelsiz şey olmaz diye düşünüyorum islamın kökü Kur'an dır sünnetir sahabellerin tabiinlerin rivaye nakil uygulamaları davranışları adım adım bu kök üzerinde dal budak salıp günümüze gelir balta ile kökü kesip kocaman çamı devirip ufak bir dalı kesip toprağa gömüp ahanda budur her şey demek pek mantıklı gelmiyor. zaten o yüzden islam kaynakları Kur'an sünnet icmaa kıyas diye gider
  15. nogodbutAllah

    Çok eşlilikle ilgili

    4:3 te helal anlamı daha baskın hoş güzeli dünyalık cemal yüz güzelliği anlamında değildir ahlak huy güzelliği anlayabiliriz zira tayyib yada tabe evet maddi hoşlukta olması manası vardı ancak daha baskın olan manevi temizlik hoşluk anlamı var 4:4 te ise siyak sibaktan mehir anlamı verilmiş.zira öncesinde kadınlara mehirlerini verin denilmiş onların hakkları denilmiş.şayet gönül rızası ile verirse o başka yani ayet öncesi sonrası irtibatına bakınca manası daha net ortaya çıkar tek başına kelimeye bakmak yanlışa götürebilir diye düşünüyorum. elbet nikah kelimesi zaten karşılıklı rıza ile gerçekleşen şeydir. yani bir akittir bir antlaşma sözleşmedir buda karşılıklı iki kişinin rızası üzerine gelir yani tek taraflı bir antlaşma olmaz herhalde.
×
×
  • Yeni Oluştur...