Jump to content

Nietzche'nin İslam'ı olumlayan sözü


Recommended Posts

Nietzche'nin Deccal adlı eserinden bir bölüm;

"Eğer islamiyet, hristiyanlığı küçümsüyorsa, bunu yapmakla binlerce kez haklıdır.

Çünkü müslümanlık, insana değer verir...

Hristiyanlık, eski kültürün mirasını bizden çaldı. Sonra da bizi, İslam kültürünün mirasından yoksun bıraktı."

(Aforizma 59)

Not: Tercümesi yanlış olabilir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Burada anlatılmak istenen başka, Nietzsche müslümanlığı övmüyor, hıristiyanlığın geri kaldığını aciz olduğunu anlatıyor. Hıristiyanlığı aşağılamak için islam’ı da kullanabilir elbet.

Aramızda almanca bilenler var, internetten indirip bize tam çeviriyi yazabilirler.

Bendeki kitapta çeviri daha değişik; 59’dan alıntı;

“ Ah, bunlar pek kurnazdırlar, kutsallık kertesinde kurnaz, bu Kilise Babası Efendiler! Onların eksikliği, bambaşka birşey. Doğa onları biraz ihmal etmiş, —onlara, biraz da saygıdeğer, dürüst, temiz içgüdüler vermeyi unutmuş... Laf aramızda, bunlar daha erkek bile değildirler... Müslümanlık, Hristiyanlığı horgörüyorsa, bin kez haklıdır: Müslümanlık erkekleri varsayar...”

Aşağıdaki de 60

“Hristiyanlık bizi antik kültürün mirasından etti, daha sonra da, bir kez daha, Müslüman kültürün mirasından etti. İspanya'nın harika Mağribi kültür dünyası, bizim için, temelde, Roma ve Yunanistan'dan daha akraba, bizim duyum ve beğenimize daha yakın olan bu dünya, ayaklar altında ezildi (—bunların ne tür ayaklar olduğunu söylemeyeceğim—), niye? Çünkü soylu, erkekçe içgüdülerden kaynaklanıyordu, çünkü yaşama Evet diyordu; hem de Magrib yaşamının nadide ve rafine hoşluklarıyla!... Sonradan Haçlılar, önünde toza toprağa yatmaları onlara daha yaraşacak birşeyle savaştılar —bir kültürle, ki, daha bizim ondokuzuncu yüzyılımız bile onun karşısında pek fukara, pek «geç» kalsa gerek. —Tabiî, istedikleri, talandı : Doğu, zengindi... Yansız olalım en azından! Haçlı Seferleri —yüksek bir korsanlık, başka birşey değil! —Alman asilzadeliği, temelde Viking'ce olan bu asilzadelik, burada tam ortamını buldu: Kilise gayet iyi biliyordu Alman asilzadeliğinin ne işe yaradığını... Alman asilzadeleri, Kilise'nin «İsviçreli» bekçileri, Kilise'nin bütün kötü içgüdülerinin hizmetinde hep, —ama işin parası iyi...Kilise'nin yeryüzündeki bütün soyluluklara karşı ölümüne savaşını tam da Alman kılıçlarının, Alman kanı ve cesaretinin yardımıyla yürütmüş olması! Bu noktada bir sürü nahoş soru çıkıyor ortaya. Alman asilzadeliği yüksek kültürün tarihinde hemen hiçbir varlık göstermez: nedeni sezinleniyor... Hristiyanlık, alkol —yozlaşmanın iki büyük aracı... Kendi başına alındığında, Müslümanlık ile Hristiyanlık arasında bir seçim yapmak söz konusu bile değil, tıpkı bir Arap ile bir Yahudi arasındaki seçim gibi. Karar kendiliğinden verilir: burada seçmek, kimsenin elinde değildir. Kişi ya bir şandalsı'dır, ya da değildir... «Roma'yla bıçak bıçağa savaş! Müslümanlıkla barış, dostluk» : bu duyguyu duydu, öyle de yaptı, o büyük özgür tinli, Alman Kaiser'leri arasındaki o deha, İkinci Friedrich. Ne yani? bir Alman ilkin deha, ilkin özgür tinli mi olmak zorunda, dürüst duygular duyabilmek için? —Bir Alman'ın nasıl olup da Hristiyanc'a duygular duyabileceğini ise hiç kavrayamıyorum...”

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu lafı bende duydum.

islamın hristiyanlığa göre

çok daha delikanlıca olduğunu söylüyordu.

klise hristiyanlığından islamdan çok farkı olmadığı için şaşırtıcı bir tespit değil.

ama bu islamın iyi birşey olduğunu söylediği anlamına gelmiyor.

benzer şey tolstoy için de geçerli.

islamın tevhid inancının bilhassa ortodoks hristiyanlığın teslis inancından

çok daha üsttün olduğunu söylemiştir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu daha çok batı toplumunun entellektüellerinin hristiyanlığın getirdiği yıkımın bilincinde olmalarından kaynaklanıyor

aslında onların kendi tarihsel geçmişlerinde gördükleri islam hakikatende kıyas bile gerektirmez islamla

ama aynı tarz eleştiriyi arapların hadi onları geçtim türklerin islam için yapması gerekir ama nerde

aslında bu konuda olduğu gibi

tarihsel süreçler-din-kültür etkileşimini incelemek çok yararlı olabilir

söylenecek o kadar çok şey war ki...

Link to post
Sitelerde Paylaş
islamın neyi insana deger veriyormuş ? Nietzche bildigi islamı degil büyük ihtimalle kendisine islamı anlatmaya çalışan bir din tebliğcisinden duydugu lafları etmiş

muhtemelen hristiyanlık gibi insanı dogdugu haliyle gunahkar ilan etmedigi icin

onun niyeti islamı ovmekten ziyade, hristiyanlara saydırmak bildiginiz gibi ^_^

arap cografyasında dunyaya gelse muhtemelen aynısını islam icin yapar, "allahü meftaa" diyip gene lafını yerine iletirdi

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 10 years later...

Çeviri yanlış değil , sadece siz kabul etmek istemiyorsunuz  ; ALGILARINIZ ve İDRAK KABİLİYETİNİZ TERS ÇALIŞIYOR çünkü ?

 

Nietzsche Böyle Buyurdu Zerdüşt'te;

 

"Beni anlamıyorlar..!
Ben, bu kulaklara göre ağız değilim"...

derken tam da bunu kastetmektedir.

 

Nietzsche tavrı ile muhalif duruşların besin kaynağı olmuştur. Lakin onun muhalefeti bizatihi din olgusuna değil, kendi zamanının din algısına karşı bir itirazdır. “Tanrı öldü” derken Yaradan'ı değil, belirli bir ilahlık anlayışını hedef alır ... İnsanın kendine yabancılaşmasına vesile olan bir Hristiyanlık, TANRI kavramını toplum içinde yine kendi eliyle öldürmüştür.

 

Aşağıdaki sözleri de yine kendi döneminde sözlerinin ve düşüncelerinin yine "ALGILAR" yolu ile çarpıtılarak onun ekseriyetle anlaşilmadığının bir ispatıdır :

 

"Bu kitap en azlarındır. Belki de onlardan hiçbiri yaşamıyor daha. Onlar, benim Zerdüşt'ümü anlayanlar olacaklar: kendimi, daha bugünden işitilecek kulaklar bulanlar ile nasıl karıştırabilirdim ki? Ancak öbür gündür benim olan. kimileri öldükten sonra doğar." 

- Nietzsche, Antichrist/Deccal, Önsöz

Link to post
Sitelerde Paylaş

Çeviri yanlış değil , sadece siz kabul etmek istemiyorsunuz  ; ALGILARINIZ ve İDRAK KABİLİYETİNİZ TERS ÇALIŞIYOR çünkü ?

 

Nietzsche Böyle Buyurdu Zerdüşt'te;

 

"Beni anlamıyorlar..!
Ben, bu kulaklara göre ağız değilim"...

derken tam da bunu kastetmektedir.

 

Nietzsche tavrı ile muhalif duruşların besin kaynağı olmuştur. Lakin onun muhalefeti bizatihi din olgusuna değil, kendi zamanının din algısına karşı bir itirazdır. “Tanrı öldü” derken Yaradan'ı değil, belirli bir ilahlık anlayışını hedef alır ... İnsanın kendine yabancılaşmasına vesile olan bir Hristiyanlık, TANRI kavramını toplum içinde yine kendi eliyle öldürmüştür.

 

Aşağıdaki sözleri de yine kendi döneminde sözlerinin ve düşüncelerinin yine "ALGILAR" yolu ile çarpıtılarak onun ekseriyetle anlaşilmadığının bir ispatıdır :

 

"Bu kitap en azlarındır. Belki de onlardan hiçbiri yaşamıyor daha. Onlar, benim Zerdüşt'ümü anlayanlar olacaklar: kendimi, daha bugünden işitilecek kulaklar bulanlar ile nasıl karıştırabilirdim ki? Ancak öbür gündür benim olan. kimileri öldükten sonra doğar." 

- Nietzsche, Antichrist/Deccal, Önsöz

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...