Jump to content

Merhamet...


Recommended Posts

Hayat yarışında evrim sürecine göre bize hiç gerekli olmayan bu duyguyu neden edindik ?

Neden insanlar evrimi "aslanın ceylanı ham yapması" hikayesinden ibaret görürler anlamıyorum.

Doğal adaptasyon sadece bu mekanizmaya dayanmıyor , aynı zamanda kollektif davranma, yardımlaşma ve güçsüzün yardımına koşma gibi olgularda var işin içinde.

tarihinde Nitsuga tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 89
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Aile bireyleri ve yakın arkadaşların birbirlerine gösterdiği merhametin ise nasıl çıkara dayalı olduğunu bir düşün istersen. Bugün sana yarın bana düşüncesi yok mu bu işte? Hayat belirsizliklerle dolu olduğuna göre kimin ne olacağı belli olmaz. Diyelim yardım edilen insanın yarını yok. Diyelim ölümcül hasta. Yine yardım edilir. Çünkü diğer bireyler yardım etmeyeni kınar ve dışlar. Dahası beraber bir şeyleri paylaşmış olan insanlarda oluşan bir yakınlık duygusu vardır. Az veya çok zaman bir şeyler paylaşılmış olan insanı kaderine terk etme düşüncesi tercih edilmez. Kişi empati yapar ve aynı durumda olabileceğini düşünür. Doğal olarak bir çok insan için vijdani bir durumdur bu.

Ateistler için vijdan olmaz gibi yaklaşımlar var. Adı üzerinde vijdan duygusu. Diğer duygularımız gibi oda hepimizde var. Tabii kimi insanlarda çok pasif, bunu biliyoruz. Ancak herkeste öyle değil.

Bunu sonradan eklemiştim. Neden empati yaptığımızı açıklıyor sanırım.

Genler bencil değil miydi diyorsun. O tam olarak öyle değil. Yani ifade ve açılımı yanlış anlaşılıyor. Bir insanın hastalıklı bencilliği ile genin bencilliği aynı şey değil. Genin bencilliği varlığını sürdürme çabası ile ilgili. İnsan varlığını sürdürürken toplum içinde dayanışma yapmak zorunda. Yine kendisini düşünür ama tümüyle bencilce hareket edemez. Zaten uygulamada bunu görüyorsunuz. Hayatı hepimiz yaşıyoruz değil mi?

O yaklaşımlar herkesi bağlamaz bağlantı.

Bu gün atesit olan insan yarın bir inanır olabilir.Hayat bir yolculuktur..

İnaçlı olan biriside bir gün inancını kaybedebilir..

İnsan yanlız kalıdğında yanında bir şahit yokken suç işleyebilir ki ;genelde bu böyle olur..

Bir diğer insan asla o suçu işlemeye fırsat bulsa dahi yanaşmaz..

Burada toplumun etkisi yok .

Link to post
Sitelerde Paylaş
Ama bu durum çok istisnai bir durum .İnsan illede zenginlikten fakirliğe düşecek diye bir kanun yok..

Sadece insanlaramı yardım ederiz?

Hayvan sevgisi onlara duyulan merhamet bu kapsamda değilmi ?

Bu durum zenginlikten fakirliğe düşmekten çok daha önemli bir durumdur.. Çünkü her insan, azıyla çoğuyla kötü durumlara düşerler.. Hem de istisnasız..

Zenginlikten fakirliğe düşme durumu, kötü bir duruma düşmenin sadece bir örneği.. Bir örnekte, sınavı kötü geçen bir insana olan merhamet duygumuzdur.. Aynı durumu biz de yaşadıysak merhamet duygumuz normalden daha fazla olur.. Örnekler çoğaltılabilir.

Merhamet ettiğimiz insandan, merhamet beklentimiz yoktur.. Bu da hayvanlara neden merhamet ettiğimiz soruna cevap veriyor.. Çünkü biz merhamet ettiğimiz kişiden merhamet beklemiyoruz.. Biz merhamet ediyoruz, çünkü aynı duruma farklı bir yerde, farklı bir zamanda ve farklı kişilerin olduğu bir ortamda düşebiliyoruz.. Fakat bu düştüğümüz durumda desteğe ihtiyacımız olur.. Ve bu desteği ise çoğu zaman kendi kendimize veremeyiz.. Başkalarına merhamet ettiğimiz gibi, merhamet bekleriz..

Aslında biz insanlar merhamet etmeyi öğreniriz.. Çocukluğumuzdan itibaren, düştüğümüz durumlardan sonra merhamet etmeyi öğreniriz ve gelişkinlik dönemimizde merhametin doğal bir davranış olduğunu kabul ederiz.. Zaten merhamet duygusu emrimsel süreçte yararlı bir duygudur ki, günümüze kadar varlığını sürdürmüştür..

Evrimsel Ahlak yazısında okuduğun gibi, ben senin sırtını kaşırım, sende benimkini kaşırsın.. Böylelikle toplu olarak karlı çıkarız düşüncesi hakimdir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Bu durum zenginlikten fakirliğe düşmekten çok daha önemli bir durumdur.. Çünkü her insan, azıyla çoğuyla kötü durumlara düşerler.. Hem de istisnasız..

Zenginlikten fakirliğe düşme durumu, kötü bir duruma düşmenin sadece bir örneği.. Bir örnekte, sınavı kötü geçen bir insana olan merhamet duygumuzdur.. Aynı durumu biz de yaşadıysak merhamet duygumuz normalden daha fazla olur.. Örnekler çoğaltılabilir.

Merhamet ettiğimiz insandan, merhamet beklentimiz yoktur.. Bu da hayvanlara neden merhamet ettiğimiz soruna cevap veriyor.. Çünkü biz merhamet ettiğimiz kişiden merhamet beklemiyoruz.. Biz merhamet ediyoruz, çünkü aynı duruma farklı bir yerde, farklı bir zamanda ve farklı kişilerin olduğu bir ortamda düşebiliyoruz.. Fakat bu düştüğümüz durumda desteğe ihtiyacımız olur.. Ve bu desteği ise çoğu zaman kendi kendimize veremeyiz.. Başkalarına merhamet ettiğimiz gibi, merhamet bekleriz..

Aslında biz insanlar merhamet etmeyi öğreniriz.. Çocukluğumuzdan itibaren, düştüğümüz durumlardan sonra merhamet etmeyi öğreniriz ve gelişkinlik dönemimizde merhametin doğal bir davranış olduğunu kabul ederiz.. Zaten merhamet duygusu emrimsel süreçte yararlı bir duygudur ki, günümüze kadar varlığını sürdürmüştür..

Evrimsel Ahlak yazısında okuduğun gibi, ben senin sırtını kaşırım, sende benimkini kaşırsın.. Böylelikle toplu olarak karlı çıkarız düşüncesi hakimdir.

Evrimsel ahlak yazısını okudum .Toplum bütün iletişimleri deneme yanılma ile belirlemiştir.

İnsanın toplum bilincinde evrim geçirmeyen tek olgu empatidir ..

Empati gereksiz bir duygu.

Merhamet isöylediğin gibi algılanınca merhematsiz gaddar insanları naıl değelendirirsin ?

Link to post
Sitelerde Paylaş
O yaklaşımlar herkesi bağlamaz bağlantı.

Bu gün atesit olan insan yarın bir inanır olabilir.Hayat bir yolculuktur..

İnaçlı olan biriside bir gün inancını kaybedebilir..

İnsan yanlız kalıdğında yanında bir şahit yokken suç işleyebilir ki ;genelde bu böyle olur..

Bir diğer insan asla o suçu işlemeye fırsat bulsa dahi yanaşmaz..

Burada toplumun etkisi yok .

Henüz olaylara dar bakıyorsun. Bir insan yalnızken toplumun yadırgadığı bir eylemi yaptı diyelim. Bu ortaya çıkmayacak bir şeyse geçer gider zaten. Ama çoğunlukla ortaya çıkacak bir şeydir. Bu sebeple yalnız kalsa bile yapamaz. Zamanla bazı davranışlarda toplum içinde iyice yerleşir gider. Toplumlar davranış kalıpları ve belli anlayışlar oluştururlar. Bunlar her birey üzerinde az yada çok bir etki yaratır.

Vijdan duygusu ile merhamet arasında aslında fark var. Ama sen aynı olduklarını düşünüyorsun sanırım. Vijdan genel bir sorumluluk duygusudur. Merhamet ise o an ne sebeple olursa olsun bizden daha zayıf birisine yardım etme durumudur. Bu bizden üst konumda olan ama o anlık zayıf duruma düşmüş biriside olabilir. Yani durumdan kaynaklanır. Ancak anlatmak istediğini anlıyorum.

Link to post
Sitelerde Paylaş

bağlantı dar bakan hangimiz?

sadece okuduğun yazı ilemi cevaplıyorsun .Dünyaya yaşadıklarına göre değerlendir biraz.

Saklı gizliliğe fazla takılma.Gördüğümüz üzre insanlar çocukları öldürmek üzere gok geçerli gerekçeler ortaya çıkartarak dünyanın gözü önünde katliam yapıyor.

Benim merak ettiğim fırsatı varken kötülük yapmayan insanın neden böyle davrandığı ?

Bunu hemen imana çekeceğimi sanarak bıdı bıdı yapma alakası yok .ben objektif bir şekilde fikir alışverişi yapmak istiyorum.beni bir inançlı olarak düşünme ..

farzetki ateistim ..ona göre düşün :)

Link to post
Sitelerde Paylaş
Evrimsel ahlak yazısını okudum .Toplum bütün iletişimleri deneme yanılma ile belirlemiştir.

İnsanın toplum bilincinde evrim geçirmeyen tek olgu empatidir ..

Empati gereksiz bir duygu.

Merhamet isöylediğin gibi algılanınca merhematsiz gaddar insanları naıl değelendirirsin ?

Yazıyı bende okudum.. Ama Dehri'nin yazısında, empati duygusunun evrimsel açıdan insana zarar verdiği fikrine katılmadım.. Bu cümlenin oraya neden konulduğunu da bilmiyorum.. Umarım bu konuyu okur ve açıklık getirebilir.. Çünkü bahsettiğimiz ve o yazıda da bahsedilen kavram empati'den başka bir şey değildir.. Ve insana zarar getirmek bir yana, yararlı olduğu açıktır.. Ben böyle düşünüyorum..

Merhametsiz, gaddar insanlar salaktır.. Çok ciddiyim.. İleriyi göremeyen, kendisinin böyle bir duruma düşeceğine ihtimal vermeyen akıldan yoksun insanlardır.. Bu sadece bir durum..

İkinci bir durumda ise, daha merhamet duygusunu öğrenmemiş olalabilir... Yukarıdaki birinci durumla da yakından ilişkili olan bu durumda; Toplumla sosyal bir ilişkisi çok fazla olmamıştır insanın ve kötü bir duruma da çok nadir düşmüş insandır.. Genellikle küçük yaşlarda bu durum gözlenir.. Örneğin, Filistinde ölen insanlar için, üzüntü duymayan ve savaşın, öldürülmenin, öldürmenin doğal olduğunu düşünen insanları buna örnek verebiliriz.. Eğer kendisi de bir savaş yaşamış olsaydı, böyle konuşamazdı..

Üçüncü durum ise ilk iletilerimde bahsettiğim gibi, kötü bir gününde etrafındaki insanlardan yardım alamamış kişilerdir.. Bu da doğal olarak, o insanın merhamet duygusunu zayıflatır.. Örneğin, savaşta çok büyük acılar çeken yetişkin bir insan düşünelim.. Bu insanın, hem etraftaki insanlardan yardım gelmediği için merhamet duygusu azalırken, yaşadığı acı duruma bir daha düşmemek için merhamet duygusunda artış gözlemlenebilir.. Artış veya azalıştan birinin baskın olması ise insanın eğilimlerine paralellik gösterir.. Bunun sayısal bir analizini yapamayız sanırım.. Zaten insanı bu kadar karmaşık yapan şey, bu olsa gerek.

Tabii ki başka durumlarda mevcuttur.. Ama benim aklıma şimdilik bunlar geliyor.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Passenger,

Merhamet kimlere gösterilmelidir?

Bu duygunun merhamet gösterilene ve gösterene yararı var mıdır, varsa nedir?

Özellikle merhamet gösterilene yararı nedir?

Kötü durumda olan herkese merhamet gösterilebilir.

Evet iki kesime de vardır.. Kötü durumdaki insana psikolojik destek sağlar.. Merhamet gösteren insana ise, kötü bir duruma düşebileceği düşüncesi açısında psikolojik destek sağlar.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Merhamet olarak en önemli örnek anne yavru ilişkisidir?Annenin yavrusuna bakması genetik değilde nedir?Bu merhamet duygusu genlerden değil midir?

tarihinde hrkls tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Yazıyı bende okudum.. Ama Dehri'nin yazısında, empati duygusunun evrimsel açıdan insana zarar verdiği fikrine katılmadım.. Bu cümlenin oraya neden konulduğunu da bilmiyorum.. Umarım bu konuyu okur ve açıklık getirebilir.. Çünkü bahsettiğimiz ve o yazıda da bahsedilen kavram empati'den başka bir şey değildir.. Ve insana zarar getirmek bir yana, yararlı olduğu açıktır.. Ben böyle düşünüyorum..

Merhametsiz, gaddar insanlar salaktır.. Çok ciddiyim.. İleriyi göremeyen, kendisinin böyle bir duruma düşeceğine ihtimal vermeyen akıldan yoksun insanlardır.. Bu sadece bir durum..

Bu durumda merhamet bizim menffatimize diyorsun ..

Üçüncü durum ise ilk iletilerimde bahsettiğim gibi, kötü bir gününde etrafındaki insanlardan yardım alamamış kişilerdir.. Bu da doğal olarak, o insanın merhamet duygusunu zayıflatır.. Örneğin, savaşta çok büyük acılar çeken yetişkin bir insan düşünelim.. Bu insanın, hem etraftaki insanlardan yardım gelmediği için merhamet duygusu azalırken, yaşadığı acı duruma bir daha düşmemek için merhamet duygusunda artış gözlemlenebilir.. Artış veya azalıştan birinin baskın olması ise insanın eğilimlerine paralellik gösterir.. Bunun sayısal bir analizini yapamayız sanırım.. Zaten insanı bu kadar karmaşık yapan şey, bu olsa gerek.

Çok doğru bir analiz her insanı birer robotmuş gibi değerlendiremiyoruz :)

Tabii ki başka durumlarda mevcuttur.. Ama benim aklıma şimdilik bunlar geliyor.

Sonuç olarak yine her şekilde insanın becilliği ortaya çıkıyor çok üzücü. :(

Link to post
Sitelerde Paylaş
Passenger,

Merhamet kimlere gösterilmelidir?

Bu duygunun merhamet gösterilene ve gösterene yararı var mıdır, varsa nedir?

Özellikle merhamet gösterilene yararı nedir?

İhtiyacı olan her canlıya (bana göre)merhamet gösterilmelidir..

Link to post
Sitelerde Paylaş
Merhamet olarak en önemli örnek anne yavru ilişkisidir?Annenin yavrusuna bakması genetik değilde nedir?Bu merhamet duygusu genlerden değil midir?

Evladını cami avlusuna bırakan anneleri hani hormonu tetikliyor ?

yalnız bazıları başkasının çocuğuna da bakabılır evet bu oran fazla değıl ama

İşte o camide bırakılan çocukları böyle aannaler bakıyorlar.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Arkadaşlar yardıma ya da desteğe ihtiyacı olana yardımcı olmakla, başkaları için endişe duymakla, merhamet duymak ve göstermek aynı şey değil.

Merhamet sadece acıma ve küçümseme barındırır.

Merhamet isteyen kişi ise sadece ahmak kişidir.

Hiçkimseye düştüğü durumdan dolayı merhamet gösterip de gerçekten karşılıksız ve çıkarsız yardım eden, onu köklü halde o zor durumdam kurtaran insan görülmemiştir.

Birilerine büyük bir yardımda bulunarak onların hayatlarını değiştiren kimseler, merhamet duygusu taşımadan yapmışlardır yardımlarını.

Merhamet ruhla ilgili bir kavramdır ve sahtekarlıktan ibarettir.

İnsanın kendisini ne kadar iyi kalpli, duyarlı, başkalarına acıyacak kadar erdemli ve üstün hissetmesini sağlayan bir sahteciliktir.

Merhamet duygusuyla yapılan iyilikler daima geri ödenmeyi bekler..

Hiç değilse bir dua, bir teşekkür ve ezik bakışlarla ödenmelidir.

Merhametin anlamı budur.

Vicdanla, iyi olmakla, başkalarını da düşünüp yardımsever olmakla ilgisi yoktur.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sonuç olarak yine her şekilde insanın becilliği ortaya çıkıyor çok üzücü. :(

Aslında üzücü değil .. Benim, kendime yönelik bir hareketimin; Doğal olarak bana ve de karşımdaki insana yararı varsa.... Bir taşla iki kuş vurduğum için sevinirim.. Karşımdakine yarar değil de zarar verirse, işte o zaman üzücü bir durum olur.. Zaten insanlarda böyle bir harekete ''kötü davranış'', tersi olana iyi davranış diyorlar.. Merhametin iyi davranış sayılma nedeni, kendimizle birlikte karşımızdakine yararı olmasındandır.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...