Jump to content

Kader ve özgür irade


Recommended Posts

Tanrının perspektifinden baktığında bizimde seçme şansımız yok,bizi yaratmadan önce ne yapacağımızı biliyor

Mimarda projeyi çizerken bunun ilerde çökeceğinin farkında

Hadi ama jadı !

Olur mu öyle şey o sadece binayı yapıyor

hemde eşit hepsi eşit

ama bina'nın çökeceğini de SADECE biliyor :D

İnsanların eşit olduğunu düşünenler allah konusunda tamamen haklıdır

(hemde tanrısal bir eşitlikten bahsediyoruz %100 den fazlası olması gerekir )

Ama insanların eşit olmadığını ortada iken iyiye ve kötüye aynı uzaklıkta olmaktan söz edilemez

Bu ancak ve ancak kıvırma olur

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 224
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Benim söylediklerim ise daha farklı:) evet tanrının bilip bilmemesinin önemi yok.. birisi geleceği bilebilir ama bu önemli değil. önemli olan milyonlarca farklı olasılığın tümünde de neden hep kötü olmakla suçlanıldığıdır. Eğer bir insan kötü birisi olarak ölüyorsa ama özünde diyelim en ufak bir iyiliğe yönelme durumu da vardıysa ve farklı bir şekilde tekrar dünyaya gönderilse bu sefer de dine göre iyiyi bulamaz mı? Madem dünyaya her seferinde gönderilse de iyiliği bulamayacak artık diye bir hükümünüz var ise bunun dayanağı nedir? Zorlama bir mantık mı? Bu adam milyonlarca kez yaratılsa da iyiliğe ulaşamıyorsa demek ki bu adamda iyiyi bulmaya yönelik veya yönelmeye yönelik hiçbir özelliği yok demektir, yani öyle yaratılmış demektir... başka türlü bir izahı var mı bunun?

Link to post
Sitelerde Paylaş
Benim söylediklerim ise daha farklı:) evet tanrının bilip bilmemesinin önemi yok.. birisi geleceği bilebilir ama bu önemli değil. önemli olan milyonlarca farklı olasılığın tümünde de neden hep kötü olmakla suçlanıldığıdır. Eğer bir insan kötü birisi olarak ölüyorsa ama özünde diyelim en ufak bir iyiliğe yönelme durumu da vardıysa ve farklı bir şekilde tekrar dünyaya gönderilse bu sefer de dine göre iyiyi bulamaz mı? Madem dünyaya her seferinde gönderilse de iyiliği bulamayacak artık diye bir hükümünüz var ise bunun dayanağı nedir? Zorlama bir mantık mı? Bu adam milyonlarca kez yaratılsa da iyiliğe ulaşamıyorsa demek ki bu adamda iyiyi bulmaya yönelik veya yönelmeye yönelik hiçbir özelliği yok demektir, yani öyle yaratılmış demektir... başka türlü bir izahı var mı bunun?

Senin bu papağan tekrarına karşılık ben de cevabımı aynen tekrar aktarayım:

Sonsuza dek yaşasaydı "toplamda" iyilerden mi yoksa kötülerden mi olacağını biliyor diyoruz. Açın ilk sayfalarda nasıl açıklamışız bunları.

Önce söyleneni anlayın, sonra yorum yapmaya kalkarsınız.

Selam.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Benim söylediklerim ise daha farklı :) evet tanrının bilip bilmemesinin önemi yok.. birisi geleceği bilebilir ama bu önemli değil. önemli olan milyonlarca farklı olasılığın tümünde de neden hep kötü olmakla suçlanıldığıdır. Eğer bir insan kötü birisi olarak ölüyorsa ama özünde diyelim en ufak bir iyiliğe yönelme durumu da vardıysa ve farklı bir şekilde tekrar dünyaya gönderilse bu sefer de dine göre iyiyi bulamaz mı? Madem dünyaya her seferinde gönderilse de iyiliği bulamayacak artık diye bir hükümünüz var ise bunun dayanağı nedir? Zorlama bir mantık mı? Bu adam milyonlarca kez yaratılsa da iyiliğe ulaşamıyorsa demek ki bu adamda iyiyi bulmaya yönelik veya yönelmeye yönelik hiçbir özelliği yok demektir, yani öyle yaratılmış demektir... başka türlü bir izahı var mı bunun?

Bizim oralarda bir laf vardır çocuk b..kundan belli olur derler.

İnanın çok doru bir laf.İnsan isterse bin kere gelsin dünyaya şartları ne olusa olsun ya empati yapar yada yapmaz.

İşin aslı empati yapabilmekte yatıyor bana göre.

Şartlar çok önemli değil.

Link to post
Sitelerde Paylaş
hala papağan gibi ezbere dogmalarınızı tekrarlıyorsunuz.

Emre bu benzetmen kelimenin tam anlamı ile evet tam olarak anlamı ile seni anlatıyor.

Söylediğin herşey tuvalete atılıp üzerine sifon çekiliyor ama sen aynen söylediğin gibi yani papağan gibi ezberlediğin sözleri tekrarlıyorsun.

Yani birinsan kendisini bu kadar iyi tarif edebelir gerçekten bravo emreciğim sana.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Aşağıdaki NomadUn un yazısı ile emrenin cevabını okuyan herkez emrenin ne kadar zavallı olduğunu kesin bir şekilde görür.

Benim söylediklerim ise daha farklı:) evet tanrının bilip bilmemesinin önemi yok.. birisi geleceği bilebilir ama bu önemli değil. önemli olan milyonlarca farklı olasılığın tümünde de neden hep kötü olmakla suçlanıldığıdır. Eğer bir insan kötü birisi olarak ölüyorsa ama özünde diyelim en ufak bir iyiliğe yönelme durumu da vardıysa ve farklı bir şekilde tekrar dünyaya gönderilse bu sefer de dine göre iyiyi bulamaz mı? Madem dünyaya her seferinde gönderilse de iyiliği bulamayacak artık diye bir hükümünüz var ise bunun dayanağı nedir? Zorlama bir mantık mı? Bu adam milyonlarca kez yaratılsa da iyiliğe ulaşamıyorsa demek ki bu adamda iyiyi bulmaya yönelik veya yönelmeye yönelik hiçbir özelliği yok demektir, yani öyle yaratılmış demektir... başka türlü bir izahı var mı bunun?

Aşağıda emrenin cevabı gerçektende emrenin nasıl bir papağan olduğunu kanıtlayan ibretlik bir ileti, bir delil.

Senin bu papağan tekrarına karşılık ben de cevabımı aynen tekrar aktarayım:

Sonsuza dek yaşasaydı "toplamda" iyilerden mi yoksa kötülerden mi olacağını biliyor diyoruz. Açın ilk sayfalarda nasıl açıklamışız bunları.

Önce söyleneni anlayın, sonra yorum yapmaya kalkarsınız.

Selam.

Link to post
Sitelerde Paylaş
bilip bilmesinin ne önemi var papağan emre:)) demek ki adamın sonsuz olasılıklar içerisinde hep kötüye gittiğini biliyor sormaz mı kendine, yahu bu adam her olasılıkta kötüye gidiyor, hamuruna yanlışlıkla hapşurdum diye:)))

Zaten biraz düşünebilsen, bu hallerde olmazdın.

Yahu sonsuz yaşamda "toplamda" ne demek hiç düşünme zahmetine girdin mi?

Dur açıklayalım ilkokul çocuklarına anlatır gibi:

Sonsuza dek sonsuz şıklarda test edilseydin, yaptığın doğruların mı yoksa yanlışların mı, iyiliğinin mi, yoksa kötülüğünün mü ağır basacağı biliniyor diyorum.

Bu "kötü olan hiç doğru yapmaz" demek değil. Tam tersine "kötü olan doğru şeyler de yapar ama kötülüğü iyiliğine hakim gelir demek.

Sonsuz kez imtihan edilseydi, kötülüğü "toplamda" daha ağır basacakmış demek.

Hadi senin anlayabileceğin düzeyde iyice basitleştirelim:

12 imtihanda başarılı olacaksa 120000 imtihanda başarısız olacak demek. Yani "toplamda başarısız".

Selam.

tarihinde Emre1974tr tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Peki Emre, bravo Emre... Demek bu adamın her olasılıkta kötü olduğunu biliyor ve tekrar denemeye gerek görmüyor.. Peki bu adam neden her olasılık dahilinde kötüyü seçiyor toplam ağırlıkta? neden emre neden... tanrı bildiği için mi kötüyü seçiyor? tanrının geleceği bilip bilmemesi bu adamı bağlıyor mu emre? alakası nedir bu durumun... neyse emre, benden bu kadar.. sana bol sıhhatli günler..

Link to post
Sitelerde Paylaş
Peki Emre, bravo Emre... Demek bu adamın her olasılıkta kötü olduğunu biliyor ve tekrar denemeye gerek görmüyor.. Peki bu adam neden her olasılık dahilinde kötüyü seçiyor toplam ağırlıkta? neden emre neden... tanrı bildiği için mi kötüyü seçiyor? tanrının geleceği bilip bilmemesi bu adamı bağlıyor mu emre? alakası nedir bu durumun... neyse emre, benden bu kadar.. sana bol sıhhatli günler..

İyice tozuttun artık.

Bir zahmet ilk sayfadan itibaren tüm açıklamaları okuyuver.

O kadar basit ve net açıkladım ki sen bile anlayabilirsin.

Selam.

Link to post
Sitelerde Paylaş
İyice tozuttun artık.

Bir zahmet ilk sayfadan itibaren tüm açıklamaları okuyuver.

O kadar basit ve net açıkladım ki sen bile anlayabilirsin.

Selam.

Gerek yok çünki iletilerinin %95 aynı. bir tanesini seç oku, çünki papağan gibi aynı şeyleri tekrarlamış durmuş.

Aslında emreciğim hiç yazmana gerek yok diğer yazılarını kopyalasanda aynı şey.

Tutrumuşun bir allah biliyor allah biliyor.

Banane allah biliyorsa, bile bile yaratıyorsa bu daha kötü ya, allahın psikopat olduğunumu kanıtlamaya çalışıyorsun anlamadımki...

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sen de ilk sayfalara baksaydın benim oralarda yazılarımın olduğunu görebilirdin:))

Neyse, harika ve zihin açıcı yazıların ve düşüncelerin için teşekkür eder iyi geceler-sabahlar dilerim..

Yok öğrenmen ve anlaman için diyorum canım.

Önce yazdıklarımı okuyup ne dediğimi anlayacaksın, sonra yorum yapmaya kalkacaksın.

Selam.

tarihinde Emre1974tr tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Tanrının perspektifinden baktığında bizimde seçme şansımız yok,bizi yaratmadan önce ne yapacağımızı biliyor

Mimarda projeyi çizerken bunun ilerde çökeceğinin farkında

Bu argümandan emin değilim. Siz devam edin, arada söylerim belkim fikrimi :)

Link to post
Sitelerde Paylaş
Bina olağanüstü kötü bir analoji. Binaların tercih şansı yoktur, insanların vardır. İnsan daima özünü yeniden-şekillendirme şansına haizdir, bina değildir.

Tanrının perspektifinden baktığında bizimde seçme şansımız yok,bizi yaratmadan önce ne yapacağımızı biliyor

Mimarda projeyi çizerken bunun ilerde çökeceğinin farkında

Bu argümandan emin değilim. Siz devam edin, arada söylerim belkim fikrimi :)

Hani fikrini söylemedin Roquentin .

Söylesene belkim aynı şeyi düşünüyoruzudur .:)

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 5 months later...

Yusuf kıssasında da yine Rabbimizin geleceği bildiğini, şu 2 günlük temsili ve özet imtihanda, insanların özgür iradeleri ile hakettiklerine kavuşmalarını sağladığını görüyoruz:

YUSUF

4. Yusuf, bir zamanlar babasına: "Babacığım, on bir gezegeni, güneşi ve ay'ı gördüm, onların bana secde ettiklerini gördüm," dedi.

5. (Babası Yakup:) "Yavrum," dedi, "Rüyanı kardeşlerine anlatma, olur ki sana karşı bir plan kurarlar. Çünkü şeytan, insana apaçık bir düşmandır.

6. "Böylece Rabbin seni seçmekte, sana rüyaların yorumunu öğretmekte ve daha önceki ataların İbrahim ve İshak'a nimetini tamamladığı gibi sana ve Yakup ailesine de tamamlamaktadır. Rabbin Bilendir, Bilgedir."

Rabbimiz insanların karşısına hangi şık çıkartılırsa hangi tepkiyi vereceğini bildiğinden, yine Yusuf'a ve çevresindekilere de bu yolla kendileriyle yüzleşmelerini sağlayacak serüveni yaşatıyor.

21. Onu Mısır'da satın alan kişi, karısına, "Ona iyi bak, olur ki bize yararı dokunur, ya da onu evlat ediniriz," dedi. Böylece Yusuf'u yeryüzünde yerleştirip ona rüyaların yorumunu öğretiyorduk. ALLAH işini sonuçlandırandır; fakat halkın çoğu bunu bilmez.

22. Büyüyüp erginleşince ona bilgelik ve bilgi verdik. Güzel davrananları böyle ödüllendiririz.

Yine insanların özgür iradeleri ile kader ağlarını örüyor, olaylar birbirini izliyor Rabbimizin planı doğrultusunda.

Hatta Yusuf'a rüyalar aracılığı ile geleceğin gösterilmesi bile, başlı başına zaten olacakların belli olduğunu göstermektedir. Rabbimiz hangı seçenek karşısında kimin ne yapacağını biliyor, ve sonsuza dek yaşasaydı-imtihan edilseydi o insanın yapacaklarını temsilen, öyle seçenekler çıkartıyor ki şu 2 günlük dünyada karşısına, insanlar içindeki iyilik veya kötülükle yüzleşmiş oluyor seçtiği şıkla.

47. Dedi ki: "Yedi yıl boyunca ekip biçtiğinizi, yediğiniz az bir kısmının dışında, başaklarında bırakıp depolayın."

48. "Sonra, onun ardından yedi kurak (yıl) gelecek ve sizin depoladığınızın az bir bölümü hariç, o yıllar için önceden biriktirdiklerinizi yiyip bitirecektir

49. "Ondan sonra ise öyle bir yıl gelir ki onda halk ferahlanacak ve onda (meyve) sıkıp, (hayvan) sağacaklar."

54. Kral dedi ki: "Getirin onu, yanımda çalışması için onu atayayım" Kendisiyle konuşup görüşünce, "Sen artık bugün yanımızda önemli bir makamı olan güvenilir birisin," dedi.

55. Dedi ki: "Beni ülkenin maliye işlerinin başına getir. Kuşkusuz ben iyi korur, iyi bilirim," dedi

56. Böylece Yusuf'u o ülkede yerleştirdik. Dilediği gibi hareket edebiliyordu. Dilediğimiz kimseye rahmetimizi yağdırırız. Güzel davrananları ödülsüz bırakmayız.

Rabbimiz planını yine uygulamaya devam ediyor.

Yusuf ailesine de tekrar kavuştuktan sonra, babasına bahsettiği rüyanın da gerçekleştiğine tanık oluyor:

100. Ana ve babasını tahtın üzerine kaldırdı. Hepsi onun için secdeye kapandılar. Dedi ki: "Babacığım, bu, önceden görmüş bulunduğum rüyanın gerçekleşmesidir. Rabbim onu gerçekleştirdi. şeytan, benimle kardeşlerimin arasını açtıktan sonra O beni hapishaneden çıkararak ve sizi çölden getirerek bana iyilikte bulundu. Gerçekten Rabbim dilediğine karşı çok şefkatlidir. O, Bilendir, Bilgedir."

101. "Rabbim, sen bana hükümranlık verdin ve rüyaların yorumunu öğrettin. Yeri ve göğü ayırarak yaratansın. Dünya ve ahirette sensin benim Velim (sahibim). Canımı Müslüman olarak al ve beni iyilere kat."

Selam ve sevgiler.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Özgür irademizin olduğunu iddia edenler tanrı'yı sadece geleceği bilen bir etkisiz eleman olarak göstermeye çalışıyor. Bu dürüstçe değil.

Tanrınız her şeyi bile bile sizi yarattıysa iradenizin önemi yoktur. İradenizi yaratırken neleri seçeceğinizi de biliyordu. Sizi ona göre yarattı. Dolayısıyla bu konuda sizi yargılayamaz. Ahiret diye bir yer varsa orada ancak tanrı yargılanabilir. Yani kendi çalar, kendi oynar.

Ya tanrınızdan yaratıcı sıfatını çıkartacaksınız, ya da her şeyi bilir sıfatını. Bunlar insan iradesini özgürleştirdiğinizde birbiriyle çelişiyor. Bu açmazdan sıyrılamazsınız. Ancak mavi ekran verip hakarete başlarsınız.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Karşımdaki adam bana "10 sn. sonra amuda kalkacağını biliyorum" derse ve ben tam 10 sn. sonra amuda kalkarsam, bunu özgür irademle mi yapmış olurum?

özgür iradenle istemiş, Allah'da dilemiş ise Allah'ın verdiği güç kuvvet ile bunu yapmışsındır.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Rabbimizin bildiği, bizim özgür irademizle yapacaklarımız...

İki şeyi aynı anda yapacak değilsin. Karşına A ve B şıkları çıkmışsa, bunlardan birini seçeceksin. Tam tersini de seçebilirsin ama sen özgür iradenle birini seçeceksin. İşte Allah da bu seçeceğin şıkkı biliyor.

Sen tam tersini yapma özgürlüğüne sahip olduğun halde o şıkkı seçeceksin. Bir şeyi yapabilmek başkadır, yapmak başkadır. Ve bu durum özgür iradenin sonucudur:

Konuyla ilgili bir yazım:

Rabbimizin bilmesi özgür iradeyi etkilemez

Allah?ın bizlerin özgür iradelerimizle ne yapacağımızı bilmesi, bazı insanlar tarafından ?özgür irade olmadığı? şeklinde yorumlanıyor. ?Demek ki bilinenin tersini yapamayacağız? şeklinde itirazlar yükseliyor.

Hayır, özgür irademizle neyi seçeceğimizin bilinmesi, iradenin özgürlüğünü etkilemez. En ufak bir bağlantı dahi yoktur.

Bir şeyin tersini yapabilmek başkadır, yapmak ise bambaşkadır.

Örneğin falanca olayda A şıkkını seçecek bir insan diyelim. Rabbimiz de bunu biliyor. Tersini de yapma, yani bu şıkkı seçmeme özgürlüğü de var. Ama kendi kararıyla A şıkkını seçecek.

Kısacası A şıkkını seçme hareketini yapmayabilir, ama yine de yapacak.

Allah bildiği için seçmiyor insan, kendisi özgür iradesiyle A şıkkını seçtiği için Yaratıcımız biliyor.

Bu konuya bambaşka bir örnek verelim:

Hud

107. Gökler ve yer durduğu sürece orada kalıcıdırlar; ancak Rabbin dilerse başka. Rabbin, dilediğini Yapandır

108. Mutluluğu hak edenler ise, gökler ve yer kaldığı sürece cennette kalıcıdırlar. Rabbin dilerse başka. Kesintisiz bir ödüldür bu.

Yüce Allah burada bize gelecekte ne yapacağını söylüyor.

Ve diyor ki "eğer tersini dilemezsem, cennettekileri asla çıkarmayacağım"

Ve çıkarmayacağına dair söz de veriyor.

Başka bir deyişle "istersem bu hükmümü değiştirebilirim, ama cennettekilerin sonsuza dek orada kalmasını, özgür irademle istediğim için kalacaklar" demekte.

Bu özgür irade konusunda ikinci bir sağlama, delil daha sunuyor bizlere.

Biz bu durumda Allah`ın gelecekte ne yapacağını biliyoruz.

Ama demek ki bizim gelecekte Allah`ın ne yapacağını bilmemiz, O`nun özgür iradesini etkilemiyor.

Tıpkı O`nun bizim ne yapacağımızı bilmesinin, bizim özgür irademizi etkilememesi gibi.

Bir şeyi "yapabiliyor olmak başka, yapmak bambaşkadır". Ve bu durum özgür iradenin sonucudur.

Selam ve sevgiler.

tarihinde Emre1974tr tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...