Jump to content

Rabbimizin bilmesi özgür iradeyi etkilemez


Recommended Posts

Allah’ın bizlerin özgür iradelerimizle ne yapacağımızı bilmesi, bazı insanlar tarafından “özgür irade olmadığı” şeklinde yorumlanıyor. “Demek ki bilinenin tersini yapamayacağız” şeklinde itirazlar yükseliyor.

Hayır, özgür irademizle neyi seçeceğimizin bilinmesi, iradenin özgürlüğünü etkilemez. En ufak bir bağlantı dahi yoktur.

Bir şeyin tersini yapabilmek başkadır, yapmak ise bambaşkadır.

Örneğin falanca olayda A şıkkını seçecek bir insan diyelim. Rabbimiz de bunu biliyor. Tersini de yapma, yani bu şıkkı seçmeme özgürlüğü de var. Ama kendi kararıyla A şıkkını seçecek.

Kısacası A şıkkını seçme hareketini yapmayabilir, ama yine de yapacak.

Allah bildiği için seçmiyor insan, kendisi özgür iradesiyle A şıkkını seçtiği için Yaratıcımız biliyor.

Bu konuya bambaşka bir örnek verelim:

Hud

107. Gökler ve yer durduğu sürece orada kalıcıdırlar; ancak Rabbin dilerse başka. Rabbin, dilediğini Yapandır

108. Mutluluğu hak edenler ise, gökler ve yer kaldığı sürece cennette kalıcıdırlar. Rabbin dilerse başka. Kesintisiz bir ödüldür bu.

Yüce Allah burada bize gelecekte ne yapacağını söylüyor.

Ve diyor ki "eğer tersini dilemezsem, cennettekileri asla çıkarmayacağım"

Ve çıkarmayacağına dair söz de veriyor.

Başka bir deyişle "istersem bu hükmümü değiştirebilirim, ama cennettekilerin sonsuza dek orada kalmasını, özgür irademle istediğim için kalacaklar" demekte.

Bu özgür irade konusunda ikinci bir sağlama, delil daha sunuyor bizlere.

Biz bu durumda Allah'ın gelecekte ne yapacağını biliyoruz.

Ama demek ki bizim gelecekte Allah'ın ne yapacağını bilmemiz, O'nun özgür iradesini etkilemiyor.

Tıpkı O'nun bizim ne yapacağımızı bilmesinin, bizim özgür irademizi etkilememesi gibi.

Bir şeyi "yapabiliyor olmak başka, yapmak bambaşkadır". Ve bu durum özgür iradenin sonucudur.

Selam ve sevgiler.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 180
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Emre1974tr.

Burada yeni bir şey ortaya koymuyorsun ki. Herşeyi bilen bir tanrının bildiği dışında bir gelişme asla olamaz. Dolayısıyla insan için de özgür irade diye bir şey sözkonusu olamaz.

Allah, benim bir ateist olarak öleceğimi biliyor ama, ben özgür irademle son anda müslüman olarak ölüp, Allah'ı şaşırtabilme imkanım var mı? Yok, çünkü o zaman Allah, herşeyi bilmiyormuş demek ki sonucu çıkar. Benim nasıl öleceğimii bilemediği ortaya çıkar o zaman.

İslamiyette özgür irade diye bir şey yoktur. Herkesin kaderi bellidir ve levhi kalemde yazılıdır.

Kaldı ki o Allah'tır zaten, kimilerini cennetlik, kimilwerini cehennemlik yarattığını birçok ayette söyleyen. Allah'ın cehennem için yarattığı birinin, özgür iradesini kullanarak cennete gitmesi mümkün müdür?

Yani bir insan düşün ki, adam buna da inanıyor. Diyor ki: "Allah, bana hidayet etmemiş olabilir, beni de cehennem için yaratmış olabilir. Olsun ben yine de kulluğumun gereğini yapıp, ona ibadet edeyim..." ve adam ölümüne kadar Kuran dışına çıkmıyor. Ama bu adamı en başında cehennem için yaratan Allah, isterse onu cennete atabilir, bu güce ve yetkiye sahiptir, fakat onu yine de sözü yerine gelsin diye cehenneme atacaktır. Bu da Allah'ın son derece adaletsiz ve acımasız, dolandırıcı olduğunu gösterir. Adamı hem cehennem için yarat, cehennemlik olduğu halde ona hidayet ver kendine ibadet ettir, adamın dünyasını al, adam cennet hayalleriyle ölürken, gözünü cehennemde açsın. Adam orda a..ı g..ü dağıtır.

Özgür irade, mözgür irade diye bir şey yoktur. Akıl ve zeka vardır, şartları değerlendirebilme yetisi vardır. Bunun dışındakiler teferruattır...

Link to post
Sitelerde Paylaş
Allah’ın bizlerin özgür iradelerimizle ne yapacağımızı bilmesi, bazı insanlar tarafından “özgür irade olmadığı” şeklinde yorumlanıyor. “Demek ki bilinenin tersini yapamayacağız” şeklinde itirazlar yükseliyor.

Hayır, özgür irademizle neyi seçeceğimizin bilinmesi, iradenin özgürlüğünü etkilemez. En ufak bir bağlantı dahi yoktur.

Bir şeyin tersini yapabilmek başkadır, yapmak ise bambaşkadır.

Örneğin falanca olayda A şıkkını seçecek bir insan diyelim. Rabbimiz de bunu biliyor. Tersini de yapma, yani bu şıkkı seçmeme özgürlüğü de var. Ama kendi kararıyla A şıkkını seçecek.

Kısacası A şıkkını seçme hareketini yapmayabilir, ama yine de yapacak.

Allah bildiği için seçmiyor insan, kendisi özgür iradesiyle A şıkkını seçtiği için Yaratıcımız biliyor.

Bu konuya bambaşka bir örnek verelim:

Hud

107. Gökler ve yer durduğu sürece orada kalıcıdırlar; ancak Rabbin dilerse başka. Rabbin, dilediğini Yapandır

108. Mutluluğu hak edenler ise, gökler ve yer kaldığı sürece cennette kalıcıdırlar. Rabbin dilerse başka. Kesintisiz bir ödüldür bu.

Yüce Allah burada bize gelecekte ne yapacağını söylüyor.

Ve diyor ki "eğer tersini dilemezsem, cennettekileri asla çıkarmayacağım"

Ve çıkarmayacağına dair söz de veriyor.

Başka bir deyişle "istersem bu hükmümü değiştirebilirim, ama cennettekilerin sonsuza dek orada kalmasını, özgür irademle istediğim için kalacaklar" demekte.

Bu özgür irade konusunda ikinci bir sağlama, delil daha sunuyor bizlere.

Biz bu durumda Allah'ın gelecekte ne yapacağını biliyoruz.

Ama demek ki bizim gelecekte Allah'ın ne yapacağını bilmemiz, O'nun özgür iradesini etkilemiyor.

Tıpkı O'nun bizim ne yapacağımızı bilmesinin, bizim özgür irademizi etkilememesi gibi.

Bir şeyi "yapabiliyor olmak başka, yapmak bambaşkadır". Ve bu durum özgür iradenin sonucudur.

Selam ve sevgiler.

Tam anlamı ile bir kelime salatası..

Tanrı bana özgür irade veriyor ve ben şıklardan birini seçiyorum.

Tanrı benim ne şıkkı seçeceğimi biliyor.

Ve zaten beni o şıkkı seçecek şekilde yaratıyor.

Ve beni kendi özgür irademe göre seçtiğim şıktan dolayı cezalandırıyor.

Zavallı ben, özgür irademe göre bir karar aldığımı sanıyorum.

Allah oradan bana nanik yapıyor..

Bu mu sizin mantığınız..

Yazıklar olsun.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Hadi diyelim özgür irademiz var. Yani harbiden özgür iradeye sahipiz. yani biz seçiyoruz yapacağımız herşeyi allah sadece biliyor o kadar. hadi bunu kabul edelim.

eeee o özgür iradeyi kim veriyo bize? yani kaynak neresi onu söyle sen kaynağa gel kaynağa

Link to post
Sitelerde Paylaş
Rabbinizin "bilmesi" değil, "ezelden beri bilmesi" özgür iradeyi imkansız kılar... Çünkü mutlak varlığı Allah'ın varlığı yapmaktadır bu inanç... Diğer tüm varlıklar da kurgusaldır bu durumda... Tüm yaratılanlar (= O'ndan gayrısı = Masiva) ezelden beri tüm sebep ve sonuçları ile O'nun ilminde mevcutsa, ki İslamın inancı budur, tüm kadere iman konusu zaten daha baştan çökmektedir... Said-i Nursi'nin meşhur olan ve 26. sözün özünü teşkil eden "ilim maluma tabidir" tespiti ve cümlesi ise bu meseleyi çözmekten, yukarıdaki bağlamda ele alındığında, çok ama çok uzaktır...
Link to post
Sitelerde Paylaş
Hadi diyelim özgür irademiz var. Yani harbiden özgür iradeye sahipiz. yani biz seçiyoruz yapacağımız herşeyi allah sadece biliyor o kadar. hadi bunu kabul edelim.

eeee o özgür iradeyi kim veriyo bize? yani kaynak neresi onu söyle sen kaynağa gel kaynağa

İslam felsefesinde yüzyıllarca tartışılmış bir konudur bu... Yani "irade yaratılmış mıdır" diye... Cebriye vs hep buralardan çıkmıştır... Bu konuyu çözmek iddiası ile ortaya atılmıştır külli ve cüz'i irade kavramları...

Ama çözümü yoktur bu konunun, çünkü daha baştan sakat doğmuştur... İsterlerse elli sayfa çalışma yapsın müslüman kardeşlerimiz, bir şey elde edemeyeceklerdir..

Link to post
Sitelerde Paylaş

Evet emre rabbin sadece bilen olsa diğer özellikleri olmasa özgür iradeyi etkilemez, ancak bilen olmasının yanında yaratan olması durumu da var. Onu nereye koyacaksın onu düşün. Yani rabbin bilerek mi yaratıyor, yoksa bilmeden mi? Bilerek yaratıyorsa özgür irade dediğn bir şey kalmıyor çünkü ne yapacağı programlanmış oluyor zaten allah tarafından.

Neyse soru şu; rabbin yarattıklarını bilerek mi yaratıyor?

Link to post
Sitelerde Paylaş

“Biz uygun gorsek herkese hidayet verirdik, fakat cehennemi tamamen cin ve insanlarla dolduracağıma dair benden söz çıkmıştır” (Secde Suresi, ayet 13)

uygun gormemesinin nedeni vermis oldugu sozdur. peki bu sozu niye vermistir. cevap surenin ve kuranin kendisindedir. cunku allah insani dogruyu bulacak donanimda yaratmis, bu donanimi birileri cennet digerleri de cehennem yonunde kullaniyor.

yani, tabii ki bilerek yaratiyor ve biliyor olmasi sendeki iradeyi inkari gerektirmez. iradenin varligini kendimizi dinleyerek anlariz, bilimsel yontemlerle degil. cunku bilimsel metodlarda insan iradesi bir nesne olarak ele alinir oysa gercekte irademiz nesne degil oznedir. yani zihnimizin tum fonksiyonlari kimyasal olarak aciklansa bile yine de bir ozgur iradeden soz edecegiz.

bu dunya hayati herbir bireyi cennetlik yapmaya gore ayarlanmistir. ama allah bu ayara ragmen bazilarinin yamukluk yapacagini biliyor. bu adamlarin ezelden tek tek fislendigiyle ilgili bir bilgim yok. bu tuyler urpertici bir durum. allah, icimizde olani (gizlesek de aciga vursak da) bildigini soyluyor. bunu bilen biri biz dogmadan da A,B ... sahislari olarak tek tek cennetlik cehennemlik olacagimizi da bilir mi?

icimizde olani biliyor olmasi, o icimizde olanla ne yapacagimizi da biliyor oldugu anlamina mi geliyor? hizirin oldurdugu cocuk bahsine gore evet biliyor demektir.

gerek hizir olayinda gerekse secde:13'te ben yerine biz'in kullanilmasi da cok enteresan. acaba allahin gaybi haberdar ettigi birileri mi var? yani allah haber veren... oysa kendisinin HABER ALAN (HABIIR) oldugunu bildiriyor.

tabi yerde oturanlar olarak bunlara tatmin edici yanitlar bulup kendimizi ikna etmemiz hic de kolay degil. gogun 7 tabaka oldugunu ve bu tabakalarin da birbirine girift oldugunu hesaba kattigimizda belki de yerin kanunlari ve ayetleriyle bunlari anlamak imkansiz. yani sistemin nasil isledigini belki de bilemeyecegiz. ama oyle anlasiliyor ki, allahin zamanin engelleyiciligini ortadan kaldirdigi bir mekanizmasi var. zamanin ortadan kalktigi ve RABBIM icin herseyin ayan beyan bilindigi bir alem.

dogan her cocuk aslinda ucurtma pesinde kosan bir masum. ama o masumlardan bazilarinin icine katilligin girmesi cok tuhaf.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu sorduklarınızı ayetler ışığında çok net bir şekilde açıkladım arkadaşlar.

http://forum.kuranyolunda.com/forum_posts....D=6295&PN=1

Olayın tartışılacak yanı dahi yok. "Yalnız Kuran" deyip tüm kitabı bütünlük içinde ele alınca herşey apaçık bir şekilde gözüküveriyor.

Selam ve sevgiler.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Suevari şimdiki sözüm sana;

Bu söylediklerine ayetlerden delillerle gerekli açıklamaları yıllardır yapıyorum.

Ama bakıyorum bu yeni 10 yıllık mistik dönemin panteist etkisinin sarhoşluğunu tam üzerinden atamamışsın. Söylediklerim bir kulağından giriyor diğerinden çıkıyor.

Hastalığın geçer diye bekliyorum ama daha da azgınlaşıyorsun gittikçe.

Terbiyesizliği bırakıp yazılanları okuyacaksın. Bu sorgulamalarının hepsinin cevabını ayetlerle göstermişiz.

http://forum.kuranyolunda.com/forum_posts....D=6295&PN=1

Bu linkteki 2 sayfa dolusu 8 iletiden oluşan çözümlemeyi boşuna yazmadık.

Birincisi Hızır diye bir kelime geçmez Kuran'da

İkincisi çocuğun cennete mi yoksa cehenneme mi gittiği belirtilmez. Belki o da kurtarılanlardandır(eğer sonsuz iyilerden ise).

Üçüncüsü Allah'ın en başından bildiğiyle ilgili apaçıkları ayetleri verdik. Zaten zamansız ve mekansız olan Rabbimiz için zaman(zamanın içinde gezinme) diye de birşey yoktur.

Ve panteizm sapmanı da yarım yamalak değil,tamamen bırakacaksın.

Selam.

tarihinde Emre1974tr tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Hakimiyetin Allah'ta olduğu ve bundan dolayı herşeyi bildiği için özgür irade yoktur.

Bütün eylemlerimiz Kuran'a göre Allah'a bağımlıdır.

İnsan Suresi 30 Allah dilemedikçe siz dileyemezsiniz. Allah Alîm'dir, Hakîm'dir.

Tekvir Suresi 29 Âlemlerin Rabbi olan Allah dilemedikçe, siz dileyemezsiniz!

Benim kişisel görüşüme gelince her nesne gibi insan bedeni enerji,madde ve bilgi yönünden dış ve iç ortam şartlarına bağımlıdır.

İnsan bedeni Brown hareketi simulasyonun da görülen mavi toptan farksızdır.

Duyulardan gelen veriler,daha önceki deneyimlerimiz, hormonlarımız vb. gibi birçok faktör kararlarımızı etkiler.

tarihinde Ecosystem tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

hizir gecmez dogru, bir yanlisi biz de devam ettirmeyelim.

allahin bir insanin cehenneme gidecegini bile bile yaratip dunyaya gondermesi sence tuhaf olmayabilir ama bence cok tuhaf. allahin bunu bir HAK uzere yaptigina iman etmekle beraber buradaki sasirticiligi dile getiriyorum. bir tanri olmadigima gore insan olarak kendi nefsi sorunlarimi yaziyorum. burada da kendi felsefi sorgulamalarimi paylasiyorum. senin gibi vaaz vermiyorum. tarzim hosuna gitmeyebilir. bunun icin simdi gidip annenden insanlara saygi duymayi ogreneceksin.

once insan olursan musluman olman kolay olur. senin insanlik cenabinda arizalar var.

tarihinde suevari tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Hakimiyetin Allah'ta olduğu ve bundan dolayı herşeyi bildiği için özgür irade yoktur.

Bütün eylemlerimiz Kuran'a göre Allah'a bağımlıdır.

Benim kişisel görüşüme gelince her nesne gibi insan bedeni enerji,madde ve bilgi yönünden dış ve iç ortam şartlarına bağımlıdır.

İnsan bedeni Brown hareketi simulasyonun da görülen mavi toptan farksızdır.

Duyulardan gelen veriler,daha önceki deneyimlerimiz, hormonlarımız vb. gibi birçok faktör kararlarımızı etkiler.

1. allah hicbir seyi dilemez. uygun gordugu bir seyin baska bir seyle karsilasmasini saglar.

2. iradenin varligini kendimizi dinleyerek anlariz, bilimsel yontemlerle degil. cunku bilimsel metodlarda insan iradesi bir nesne olarak ele alinir oysa gercekte irademiz nesne degil oznedir. yani zihnimizin tum fonksiyonlari kimyasal olarak aciklansa bile yine de bir ozgur iradeden soz edecegiz.

ve bunda kurana ters birsey yoktur. hatta guduk bilimsel yontemlerin ve bulgularin aksine, kuran, insandaki ozgur iradeyi her firsatta vurgular.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Tam anlamı ile bir kelime salatası..

Tanrı bana özgür irade veriyor ve ben şıklardan birini seçiyorum.

Tanrı benim ne şıkkı seçeceğimi biliyor.

Ve zaten beni o şıkkı seçecek şekilde yaratıyor.

Ve beni kendi özgür irademe göre seçtiğim şıktan dolayı cezalandırıyor.

Zavallı ben, özgür irademe göre bir karar aldığımı sanıyorum.

Allah oradan bana nanik yapıyor..

Bu mu sizin mantığınız..

Yazıklar olsun.

Sen ateist olmayı Allah'ın zorlamasıyla mı seçtin yoksa o çok güvendiğin aklınla mı?

Link to post
Sitelerde Paylaş
1. allah hicbir seyi dilemez. uygun gordugu bir seyin baska bir seyle karsilasmasini saglar.

"Allah Hakim'dir" ne demek?

Kuran'a göre insanın varlığı ve eylemleri Allah'tan bağımsız mı?

Bağımsız ise Allah'a tanrı diyebilirmiyiz?

Bağımlı ise bağımlı olan özgür olabilirmi?

tarihinde Ecosystem tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

"Allah Hakim'dir" ne demek?

Kuran'a göre insanın varlığı ve eylemleri Allah'tan bağımsız mı?

Bağımsız ise Allah'a tanrı diyebilirmiyiz?

Bağımlı ise bağımlı olan özgür olabilirmi?

Olabilir kardeşim. Allah seni cehennem için yaratmış ama sen yine de cennet için yaşayacak, cenneti hakedeceksin ve ahirette Allah'ı g.t edeceksin. O "Ulan ben bunu sözde cehennem için yarattım, adamdaki özgür iradeye bak ki, cennete giriyor" diyecek; gerçek tanrının sen olduğunu anlayıp önünde secdeye kapanacak...

Bunlara laf anlatamazsın kardeşim. Öğütlerini yuvada almışlar bunlar...

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...