Jump to content

Cennet sıcak, Cehennem soğukmuş...


Recommended Posts

Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Osman Nuri Yıldırım, Kuzey Avrupa ülkelerinde "cennet ve cehennem" algısının farklı olduğunu belirterek, İsveç, Norveç, Finlandiya ve Danimarka'nın kuzeyinde yaşayan Lap halkının, "cehennemi buzlarla kaplı", cenneti ise güneşle ısınan "sıcacık bir yer" olarak algıladıklarını bildirdi.

http://www.uzmanhaber.com/Yasam/1393-Cenne...m-sogukmus.html

tarihinde Roketatar tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

bir hadis rivayetinde kışın en soğuk zamanının ve yazın en sıcak zamanının tarifi edilirken cehennemin soluklanması diye nitelenir...

yani insanı bunaltan derecede sıcak ve soğuk için cehennemi hatırlatır...

yani cehennem denilen yer iklim bakımından rahat ettirmeyen bir yer olarak anlatılmaya çalışılır...

buda benim kişisel görüşüm olan cehennemle uyuşuyor...

yani cennet ve cehennem şu koca kainatın içindeki yaşam alanları...

yaşam şartları zor iklimi çok sıcak yada soğuk olan bölgeler cehennem...

bahar ikliminde olan ve çok daha güzel bölgeleride cennet...

koca kainatta öyle bir çok yer var...

her bölgenin bir giriş puanı var...

puanlama yapılan iyilikler artı kötülükler eksi puan şeklinde...

ölüm esnasında alınan toplam puanla hangi bölgeye gideceğin belli oluyor...

Link to post
Sitelerde Paylaş
Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Osman Nuri Yıldırım, Kuzey Avrupa ülkelerinde "cennet ve cehennem" algısının farklı olduğunu belirterek, İsveç, Norveç, Finlandiya ve Danimarka'nın kuzeyinde yaşayan Lap halkının, "cehennemi buzlarla kaplı", cenneti ise güneşle ısınan "sıcacık bir yer" olarak algıladıklarını bildirdi.

http://www.uzmanhaber.com/Yasam/1393-Cenne...m-sogukmus.html

coğrafi etkenlerin insan psikolojisini belirlemedeki rolüne örnek bir haber.

arap yarımadasındaki kavurucu sıcaklardan bunalan birine,cenneti ''sıcacık bir yer'' olarak sunamazsın.

arap yarımadasındaki insanlara elbette;eksikliğini çektikleri,su kaynakları,yemyeşil vadiler eksenli bir cennet vaadedeceksin.

evrensel(!) bir din ama iskandinav halklarının cennet-cehennem anlayışı ile tamamen zıt.

çok büyük hikmetler gizli bunda :p

Link to post
Sitelerde Paylaş

Cehennem zaten Arapça bir kavram değil.Kuranda "nar(ateş)" kavramı belki de cehennem kavramından daha çok geçer.Kuranda Arapça olmayan önemli oranda kelimelerden birisi de cehennemdir.Her ne kadar Arapça değilse de ilgili dönemde popüler olan ve ilgili kavram denilince hemen anlaşılan bir kavram gibi duruyor.Günümüzde birçok dile geçmiş kavramlar yok mu?İşte bu da bunlardan birisi.Bunun için,bu kavramın öncelerde de kullanılmasının kopyacılıkla alakası olamaz.

İslamda cenet ve cehennem kavramının diğer dinlerle karşılaştırılması ile ilgili hazırlanmış akademik bir tez bulunmaktadır.Bu tezde şöyle denmektedir.

Tez,Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencisi Cemal Ergün'e aittir.Başlıkla ilgili tespitlerini kendi izniyle buraya aktarıyorum.

KUR’AN VE DİĞER DiNLERDEKi CEHENNEM TASVİRİNİN KARSILAŞTIRILMASI

Kur’an ve diger dinlerdeki cennet ve cehennem tasvirleri genelde biribirine

benzemekle birlikte bazı noktalarda ayrılmaktadır. Bu benzerligin nedeni

üzerinde farklı yorumlar yapılabilirse de, kanaatimizce bu durum, bütün dinlerin özgün yönleri itibariyle ilahî bir kaynaktan beslenmis olmalarıyla izah edilebilir.Görülen bazı farklılıklar ise, diger dinlerdeki tarihî süreç içerisinde meydana gelen muhtemel tahriflerle izah edilebilecegi gibi, dinlerin dogdugu cografi sartlar ile o cografyada yasayan insanların sosyo-kültürel yapılarının farklı olmalarından kaynaklandıgı da söylenebilir

Cehennem’i İsimlendirme

Kur’an-ı Kerim Allah’a karsı gelen O’nun elçilerine inanmayan, o elçilerin

getirdigi ilâhi mesajları kabul etmeyip alaya alan ve engelleyen, her türlü kötülük,zulüm ve haksızlık yapan insanların ahirette cezalandırılacagını bildirmistir.Kur’an’a göre, âhirette suçluların cezalandırılacagı yeri genel adı “cehennem”dir.

Bu ismin yanında, oradaki azabın niteligini ifade etmek üzere baska isimler dekullanılmıstır. Bunların baslıcaları sunlardır: Leza, Hutame, Saîr, Sekar, Cahim, Hâviye,Nâr, Siccîn, Semûm, Dâru’l-Bevâr, ve Sûu’d-Dâr. Bunlar cehennem azabının niteligini anlatan sıfat isimlerdir.

Eskatolojik âlemde suçluların cezalandırlacagı yerin adı İncil’de de çesitli adlarlageçmektedir. Bunlar; “ölüler diyarı” (Matta, 11/23-24; Luka, 10/15), “sonsuza dek sürecek koyu(zifiri) karanlık” (Matta, 8/12-13 ; 25/30; Yahuda’nın Mektubu, 7, 23;Petrus’un II. Mektubu, 3/17), “dipsiz derinlik” (Esinleme,17/8 ; 20/1), “sonsuz azap”(Matta, 26/4; Markos, 9/44) “sönmez ates” (Matta, 18/8; 26/46), “kızgın fırın” (Matta,13/42; 14/50), “cehennem atesi” (Matta, 18/9) dir.

Tevratta ise suçluların cezalandırılacakları yer, “Ge-Hinnom” veya “Tofet” olarak isimlendirilmistir (Yeseya, 30/33). Bu isimlendirmenin dısında Tevrat’ın tefsiri olan Talmud’da cehennemin yedi ismi oldugu açıklanmaktadır. Bu isimlerin ise; “Seol”-Ölüler Diyarı- (Yunus 2/2), “Abadon” (Helak Yeri), “Sahat” (Ölüler Diyarı), “Bor Saon” (Helak Çukuru), “Tit Ha-Yevan” (Batak Çamuru), “Tsalmevet” (Ölüm Gölgesi) ve “Asagıdaki Diyar” (Mezmurlar, 88/11; 16/10; 40/2; 107/10) oldugu ifade edilmektedir.

Sabiîlikte “Matarta” ve “Surf Denizi” olarak adlandırılan iki tür cehennemin

oldugu belirtilmistir (Gündüz,1999: 160,163). Eski Türk inancında cehennem “Tamug” olarak isimlendirilmistir (Sami, 1978: 489). Hinduizmde cehennem “Naraka-loka” veya “Naroloka” (alt dünya) diye adlandırılmıstır (Harman,1993: VII, 227; Türk Ansiklopedisi, 1960: X, 96).

Cermen mitolojilerinde ölülerin gittigi yeraltı dünyası “ölüler âlemi” anlamında,

“Niflhel” veya “Niflheimr” olarak ifade edilmektedir. Ölüler âleminde suçluların

cezalandırıldıgı yer ise, “Nastron” diye adlandırılmaktadır (Türk Ansiklopedisi, 1960:X, 97). Roma mitolojilerinde ise cehenneme, “yeraltı dünyası” anlamında “Orcus”denilmektedir (Türk Ansiklopedisi, 1960: X, 97).

Eski Yunan mitolojisinde ölüm sonrası yeraltı hayatına “Hades” denildigi,

burasının aynı zamanda suçluların cezalandırırldıkları yer oldugu ve Hadeste

günahkârların asıl cezalandırılacakları en korkunç cehennemin ise “Tartaros” oldugu vurgulanmaktadır (Turner, 2004: s. 41; Türk Ansiklopedisi, 1960:X, s. 97).

Eski İran dini olan zerdüstîlikte ise cehennem, “yalan evi” veya “yalan yeri”( Sarıkçıoglu, 1999:s. 111) veya “zulmet ülkesi” anlamında, “daozahva” veya “duzavhu” olarak ta isimlendirildigi zikredilmektedir. Eski Mısır dinlerinde de suçluların cezalandırıldıkları yere yani cehenneme, “amenti” veya “amented” denilmektedir (Türk Ansiklopedi,1960: X, 96).

Sümerlerde ise cehennem, “yabancı ülke, geri dönüsü olmayan ülke” veya“ölüler diyarı” anlamında “Kur” veya “Arali” olarak adlandırılmaktadır (Kramer, 2002:194, 394).

Gerek Kur’an’da, gerekse diger dinlerde, kötülerin öldükten sonra karsılasacakları mekânın isimlendirilmesinde, dogal olarak hep olumsuzluk çagrıstıran kelimelerin kullanıldıgı görülmektedir. isimlendirmelerde farklılık görülse de, bu isimlerin insan fıtratının hos karsılamayacagı birtakım olumsuzlara delalet edisi ortak bir hususdur.
tarihinde Mesut Bayar tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu konuda hazırlanmış bu tezin ilgili yerinde belirtildiği gibi cehennem,ölüm sonrası kötülerin varacakları yerin yegane adı değildir.Onlarca adlardan biridir.Eğer tek bir adı olsaydı,bu konuda size katılabilirdim.Kaldı ki cehennem kavramı tevrat kökenli de değildir.Anlatılanlara göre Sümerlerden onlara da geçmiştir.

Yine ilgili tezde anlatıldığı gibi mitolojiler ve efsanelerin birbirlerinden farklılaşmasına sebep olan kültürel ve coğrafi sebepler de vardır.Bu açıdan birkaç ismin yanına cehennemin de eklenmesi mümkün olabilir.

Ancak şunu söylemeden geçemeyeceğim.Hadislerde cehenem hep vadi şeklinde anlatılır.Bu benim için çok ilginç geldi.Buradan,hadis kültürünün ilgili mitolojilerden çok istifade ettiği anlaşılabilir.Ayetin de muhatap aldığı toplumu bazı yerlerde böyle bir gelecek ile uyraması da mümkün olabilir. Zaten alıntısını verdiğim arkadaşımızın tüm tezini okuduğunuzda benim de katıldığım bir görüş ile sonuç kısmına giriyor."İlgili toplumun,sosyo-kültürel yapısı,coğrafi şartları ve anlayış biçimleri gözönünde bulndurularak özelliklerinde değişik bir anlatıma gitmiş olması mümkündür.Ancak neticede abartıldığı şekliyle olmazsa da insanın yaptığının karşılığının görüleceği bir ölüm sonrası hayatın olduğu konusunda ortak bir inanç bulunmaktadır.

tarihinde Mesut Bayar tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 5 years later...
muhammet cenneti heveslendirme amacıyla kullandı ve cehennemi korkutmak amacıyla.

sahabe bu kavramlara inanmış olabilir ama muhammet olasılıkla bu iki kavrama inanmıyordu.

cehennem azabına öyle fazla odaklanmışki cehennemin tarifinde 11 farklı sözcük kullanmış;

cahıym (yakıcı ateş)

naar (alevli ateş)

harik (yangın)

hutame (ezip yok eden)

haviye (uçurum, çukur)

saıyr (alevler)

leza (hâlis ateş, bedenin iç organlarını söküp koparan)

sakar (insanın derisini kavuran ateş)

hamim (kaynar su)

semüm (sıcak rüzgâr)

siccin (hapishane, derin çukur)

tarihinde Engse Hohol tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...