Jump to content

ateist yada müslüman olmak kadermi?


Recommended Posts

Bunu yorumlayacak kişinin öncelikle "kader" kavramına inanması lazım. Kader'e inanlar müslümanlardır, Ateist'ler ise bu türlü soytarılıklara inanmazlar.. O halde bu başlık ve soru kime yöneliktir? Veya bu foruma uygun bir başlıkmıdır?

bu sorum herkese yönelik.hem müslümanların hemde ateistlerin fikirlerini almak istiyorum.çünkü kafamda oluşan soru işaretlerini belki bu yolla çözebilirim

saygılar

Link to post
Sitelerde Paylaş
bu sorum herkese yönelik.hem müslümanların hemde ateistlerin fikirlerini almak istiyorum.çünkü kafamda oluşan soru işaretlerini belki bu yolla çözebilirim

saygılar

Doğada hiçbir şey tek başına ele alınamaz.

İnsan bedeni çevre ile devamlı enerji,madde ve bilgi alışverişi vardır.

http://forum.ateizm2.org/index.php?s=&...ost&p=34259

İnsan kaderini doğa ile ortaklaşa çizer.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Doğada hiçbir şey tek başına ele alınamaz.

İnsan bedeni çevre ile devamlı enerji,madde ve bilgi alışverişi vardır.

<a href="http://forum.ateizm2.org/index.php?s=&showtopic=2087&view=findpost&p=34259" target="_blank">http://forum.ateizm2.org/index.php?s=&...ost&p=34259</a>

İnsan kaderini doğa ile ortaklaşa çizer.

hayır şimdi ben hastalandım doktora gittim yada sigara içmedim cigerlerim tertemiz.sigara içseydim intahar gibi bi eylem gerçekleştirirdim ve ölümüm yaklaşırdı.ama intahar etmedim<sigara içmedim> ve ömrüm uzandı.bunların doğayla ne alakası var anlamış değilim.

Link to post
Sitelerde Paylaş
bu sorum herkese yönelik.hem müslümanların hemde ateistlerin fikirlerini almak istiyorum.çünkü kafamda oluşan soru işaretlerini belki bu yolla çözebilirim

saygılar

2 görüşü içinede katarak sorsaydın daha iyi olurdu bir müslümana göre insanın kaderidir ve yaşaması gerekir

ateiste göre ise kader kavramının varlığına pek inanmadığı için insanın kendi seçimi olduğunu öne sürer.

Link to post
Sitelerde Paylaş
hayır şimdi ben hastalandım doktora gittim yada sigara içmedim cigerlerim tertemiz.sigara içseydim intahar gibi bi eylem gerçekleştirirdim ve ölümüm yaklaşırdı.ama intahar etmedim<sigara içmedim> ve ömrüm uzandı.bunların doğayla ne alakası var anlamış değilim.

Kader başlığındaki tartışmaları kaçırmayın...

Link to post
Sitelerde Paylaş

İnsanın hangi anneden, hangi babadan dünyaya geldiği bir kaderdir, kimse annesini, babasını seçemiyor. Aynı şekilde, Dininin ne olduğu yetiştiği aile ile orantılı. Eğer, çocuk hristiyan bir aileden geldiyse, hristiyan dinini benimser, belki; sonradan Kur'an'ı kerimi okuyup, müslümanda olabilir.

İnsan hayatında var olan herşeyin ben, kader olduğuna inanıyorum. İnsan'ın hür iradesi vardır, seçip, seçmeme hakkı vardır. Allah, bizim nasıl davrancağımızı bildiği için, kaderimizi böyle yazmıştır.

Olay yine insan'da bitiyor, Allah'u teâla dayatma yapmıyor ki; isteyen inannır, isteyen inanmaz. Herkezin kendi seçimi...

tarihinde ByAliTR tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu konu hiçte öyle kolay bir konu değildir. Teist ve Ateist diye iki kesin cephe belirlemekte pek mümkün değildir, bir ateistte pekala "kaderci" olabilir(mesela ben, bkz. determinizm); Ama islami veya teist terminolojide ki kaderci değil... konuyu fazla karıştırmadan doğrudan bu konu hakkındaki görüşleri belirteyim: Fatalizm(bilindik kaderci), determinizm, indeterminizm.

Fatalizm: Her bireyin kaderinin belirli olduğu, her birey ve olayın, üstün bir irade tarafından yönlendirildiğini ve bunu insanın veya üstün irade dışındaki hiç bir olgunun hiç bir şart altında değiştiremeyeceğini söyler. Bu bilindik teist kaderciliktir.

Determinizm: Gerçekleşecek olayların baştan belli olduğu, hiç bir şartta hiç bir irade tarafından değiştirilemeyeceğini iddia eden görüş. Bu görüşe göre, her parçacık ve onları etkileyen kuralları hesaplayabilen "süper bir güç"(varsayımsal), geçmiş ve gelecekteki konumlarını bilebilir(haliyle özgür irade yoktur). Pek çok kişi, bunun kuantumla birlikte çöktüğünü zanneder, halbuki bu yanlıştır; Gerekirse ayrıntılı izah edilir. Benim görüşüm, bkz. descartes ve laplace.

Indeterminizm: Determinizmin tersi.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Bu konu hiçte öyle kolay bir konu değildir. Teist ve Ateist diye iki kesin cephe belirlemekte pek mümkün değildir, bir ateistte pekala "kaderci" olabilir(mesela ben, bkz. determinizm); Ama islami veya teist terminolojide ki kaderci değil... konuyu fazla karıştırmadan doğrudan bu konu hakkındaki görüşleri belirteyim: Fatalizm(bilindik kaderci), determinizm, indeterminizm.

Fatalizm: Her bireyin kaderinin belirli olduğu, her birey ve olayın, üstün bir irade tarafından yönlendirildiğini ve bunu insanın veya üstün irade dışındaki hiç bir olgunun hiç bir şart altında değiştiremeyeceğini söyler. Bu bilindik teist kaderciliktir.

Determinizm: Gerçekleşecek olayların baştan belli olduğu, hiç bir şartta hiç bir irade tarafından değiştirilemeyeceğini iddia eden görüş. Bu görüşe göre, her parçacık ve onları etkileyen kuralları hesaplayabilen "süper bir güç"(varsayımsal), geçmiş ve gelecekteki konumlarını bilebilir(haliyle özgür irade yoktur). Pek çok kişi, bunun kuantumla birlikte çöktüğünü zanneder, halbuki bu yanlıştır; Gerekirse ayrıntılı izah edilir. Benim görüşüm, bkz. descartes ve laplace.

Indeterminizm: Determinizmin tersi.

Icimden 1'le 100 arasinda rastgele bir sayi tutuyorum; 74.

Bunun 74 olacaginin bazi nedenlere bagli oldugunu mu dusunuyorsun?

tarihinde redfinity tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Icimden 1'le 100 arasinda rastgele bir sayi tutuyorum; 74.

Bunun 74 olacaginin bazi nedenlere bagli oldugunu mu dusunuyorsun?

Tabii ki. Her aşama, bir önceki aşamanın bir sonucudur. Bunu açıklamak biraz zor ama... Senin karşılaştığın -önceden belirli olan- önceki evreler, senin nörolojik yapını etkiledi ve sen bu nörolojik yapıyla bu sayıyı belirledin; Bunların hiç birinde rastlantısallık yoktur, sadece, bizlerin hesaplayamadığı ölçekte bir neden-sonuç ilişkisi vardır. Aslında zaten teorik olarak bu neden sonuç ilişkisini asla ama asla hesaplayamayız; Çünkü hesaplama için kullanacağın elemanlar, en fazla içerisinde bulunduğumuz bu sistemin elemanları kadar olabilir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Tabii ki. Her aşama, bir önceki aşamanın bir sonucudur. Bunu açıklamak biraz zor ama... Senin karşılaştığın -önceden belirli olan- önceki evreler, senin nörolojik yapını etkiledi ve sen bu nörolojik yapıyla bu sayıyı belirledin; Bunların hiç birinde rastlantısallık yoktur, sadece, bizlerin hesaplayamadığı ölçekte bir neden-sonuç ilişkisi vardır. Aslında zaten teorik olarak bu neden sonuç ilişkisini asla ama asla hesaplayamayız; Çünkü hesaplama için kullanacağın elemanlar, en fazla içerisinde bulunduğumuz bu sistemin elemanları kadar olabilir.

Oncelikle bu benim sezgilerimle uyusmuyor. Bu hic bir sey demek degildir ama belirteyim dedim. :)

Bu savin yanlislanabilir (falsifiable) olmadigi acik. Bu rahatsiz edici degil mi?

Belirsizlik prensibi?

Ilk neden? Onceki evrenlerden bahsettigine gore geri-dongu (loopback) oldugunu dusunuyorsun. Boyle bir dongu neden vardir?

Link to post
Sitelerde Paylaş
Oncelikle bu benim sezgilerimle uyusmuyor. Bu hic bir sey demek degildir ama belirteyim dedim. :)

Doğrudur, benim sezgilerimlede problem yaşamışlığı vardır, ama sezgilerimizi biraz dizginleyip, zihnimizi matematiksel olarak düşünmeye zorladığımız zaman, sezgilerle uyum göstermeye başlayabiliyor, en azından bende öyle oldu :)

Bu savin yanlislanabilir (falsifiable) olmadigi acik. Bu rahatsiz edici degil mi?

Bilimsel olarak yanlışlanabilir bir iddiadır; En azından bilimsel kabuller içerisinde. Bu son cümleyle ne demek istediğimi şöyle anlatayım:

Herhangi bir yerde gözlemlenemez bir top olduğunu iddiası, bilimsel değildir, çünkü orada top olmadığı kanıtlanamaz, bu yüzden ampirik veriler(in noksanlığı) gereği bilim onu yok sayar(bunları sizde biliyorsunuzdur)... ancak, determinizm öyle değildir. Elimizde, ampirik veri bulunmaktadır, ölçümlenebilir etki olmaksızın

değişiklik gerçekleşen bir olay gözlemlenmemiştir(ki bu aslında bilimin a priori varsayımıdır ayrıca). Evet, herhangi bir zaman, herhangi bir yerde bunun gerçekleşmeyeceğini iddia edemeyiz, ama zaten bilim hiç bir zaman bunu iddia edemez; Evrenin yerlerinde, farklı zaman dilimlerinde, yasalar farklı işlemiş olabilir ve farklı işleyebiliyor olabilir.

Belirsizlik prensibi?

Bu kadar zalimce saldırmayın,

Kuantum fiziğiyle ile klasik fiziğin anlaşamadığı ve bu yüzden Einstein çileden çıkaran problem, theory of everything'e hoş geldiniz :)

Bu konuyu anlatmaya yeltendim, ancak türlü başarısızlıkların ardından vazgeçtim;

Konuya derinlemesine gireceğim, lakin şu an çok hazırlıksızım, mazur görünüz. Ancak, şimdilik şu kadarını belirtmekte fayda var: Evren, atoma kadar deterministik, ardından indeterministik hareket etmektedir, fiziğin şu an içerisinde bulunduğu açmazın(klasik fizikle, kuantum fiziğinin unify edilememesinin) nedenide budur.

Ilk neden?

O "ilk neden"(bigbang) tamamen rastlantısal olabilir, o konuda bir şey diyemem; Ancak ondan sonra gelen süreç tamamen deterministik hareket etmektedir. Rastlantısallığın olduğu noktada, nasıl bir deterministik düzen öngörüyorsun diyeceksen(ki diyeceksin), burada devreye istatistik konusu giriyor.

Onceki evrenlerden bahsettigine gore geri-dongu (loopback) oldugunu dusunuyorsun. Boyle bir dongu neden vardir?

Önceki evren değil, "evre". Evren için herhangi bir loopback değildi kastettiğim.

Link to post
Sitelerde Paylaş
İnsanın hangi anneden, hangi babadan dünyaya geldiği bir kaderdir, kimse annesini, babasını seçemiyor. Aynı şekilde, Dininin ne olduğu yetiştiği aile ile orantılı. Eğer, çocuk hristiyan bir aileden geldiyse, hristiyan dinini benimser, belki; sonradan Kur'an'ı kerimi okuyup, müslümanda olabilir.

Yüzde kaç oranında benimser? Daha baştan belli neredeyse sonuç... Tek başına bu istatistik bilgi bile dinlerin teorilerini ve söylemlerini bitirir...

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...