Jump to content

Neden Özedönüş


Recommended Posts

Birde merak ettiğim içim soruyorum. Sevgili özedönüş hadi panteist panenteist deist falan olmanız neysede müslüman olmanız niye?

Kur'anda diğer hiç bir kitapta olmayan ne var?

Özel bişey olduğundan değil. Müslüman toplumda doğanlar müslüman olur, bir seçim değil yani, aileden geçen bir değer

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 61
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Özel bişey olduğundan değil. Müslüman toplumda doğanlar müslüman olur, bir seçim değil yani, aileden geçen bir değer

Siz de ateist bir toplumda doğdunuz herhalde.

Ya da 7 sülele ateist olduğundan, aileden bir değer olarak ateizm geçti size harhalde.

:cray: :cray:

Link to post
Sitelerde Paylaş
Siz de ateist bir toplumda doğdunuz herhalde.

Ya da 7 sülele ateist olduğundan, aileden bir değer olarak ateizm geçti size harhalde.

:cray: :cray:

Bu işler böyledir hasipçiğim. Yunanistan da doğarsan hristiyan olursun, Cezayir de doğarsan müslüman. Kimse sana seçim şansı vermez, hangi dine inanmak istediğini sormaz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Sn kenzo

Bu doğrultudaki sorular etti kaçıncı bilmiyorum.Kimi özel mesaj ile yazıyor.Benden daha çok radikal eleştiriler yapıyorsun buna rağmen neden müslümansın diye.Oysa ben burasını ben bir sorgulama ve araştırma forumu olarak biliyorum.Onun için çok büyük forumlara atmadığım mesajları sadece buraya atıyorum.Fmtr!de,turkforumda,islamiforumda,bu tip yazıları yazmıyorum.Bu konuda bir kötü niyetim yok.Anlamaya çalışıyorum.

Aslında ateistleri bilmem ama deistlerden tespitler bazında farkım yok.Onlardan farkım bakış açısı.Onlar sözgelimi Kuranda çözemedikleri konu olunca kendi mizanları ile de ölçünce yanlış gördüğünden islamı bırakmaya karar veriyorlar.Ben ise çözemediğim konularda nesneyi değil kendimi hatalı görürüm.Kendim anlamamışım diye araştırıyorum.Bu kolaycılığı da atıyor ve çok araştırmayı sağlıyor.Oysa erken karar vermek ilmin önünü kapatmaktır.

İnsanlığın 5.000 yılını dolduran,onlara iyilikte önderlik eden ahlakta rehberlik edenin dinler olduğunu düşündüğüm için yanısıra peygamberin vicdanı sızlatacak işlere girişemeyeceğini bildiğim için son kararı veremiyorum.Ben ilmin çok zor bir yük olduğunu düşünürüm.her babyiğidinharcı değil bir ucu metafiziğe dayan bir konuyu tek başına aklıyla halletmek.Bunu görüyor ve çözmeme sebebini kendimde görüyorum.Bunun için kendimi de müslüman görüyorum.Bu konuda böyle bir niyetle açılmış bir konu..Umarım artık anlaşılırım.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Aslında ateistleri bilmem ama deistlerden tespitler bazında farkım yok.Onlardan farkım bakış açısı.Onlar sözgelimi Kuranda çözemedikleri konu olunca kendi mizanları ile de ölçünce yanlış gördüğünden islamı bırakmaya karar veriyorlar.Ben ise çözemediğim konularda nesneyi değil kendimi hatalı görürüm.Kendim anlamamışım diye araştırıyorum.Bu kolaycılığı da atıyor ve çok araştırmayı sağlıyor.Oysa erken karar vermek ilmin önünü kapatmaktır.

Akla, mantığa, bilime, sağduyuya, vicdana aykırı bir durum görünce neden sorunu kendinizde arıyorsunuz? Bu şartlanma neden? Hatayı kendinizde görmeniz ilmin önünü açmaz bilakis şartlanmış bir bakış açısı olması dolayısıyla dogmatiktir. Her şartta durumu kurtarmaya yönelik içtihatlar yapmak doğru değildir. İsterseniz herhangi bir kitabada benzer bir tavır sergileyebilir ve onu hayatınızda rehber edebilirsiniz. Bu bakış açısı doğru değildir. Hatayı kendinizde aramayın.

Aklınızı özgür bırakın ön kabulleriniz bilimden gelsin onun üstüne felsefe yapın.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Peki sn ozedönüş,

İslam dininde, diğer dinlerde olmayan ne bulduğunuzu açıklayabilir misiniz?

Sn jadi

Aslında ben islamı dinlerden bir din olarak görmüyorum.Yanısıra islamı bir bağlılık(kimlik) olarak da görmüyorum.ben Hz.Ademden Hz.Muhammede kadar gelen tüm peygamberlerin dinlerinin aynı olduğuna inanıyorum.İsimleri değişebilir.Hz.Muhamed Arap olduğu için buna arapçada "islam" adı verilmiş olabilir.

Hırisstyanlık da yahudilik de budistlik te hatta dinsiz değerler de eğer insanın vicdanının sesi ile yaşanacaksa ve o öğretileri insanlara iyi olacaksa bence o kişi yinemüslümandır.Bu dünyada değil se bile ahirette iyilerden sayılacaktır.

Diğer yandan beni ise bildiğiniz islam şekillendirdi.Tüm iyi huylarımı islam sayesinde elde ettim.hayatıma kötü bir yansıması olmadı.Aksine fayda üstüne faydaları gördüm.Tabi ki manevi olarak.Tüm bunlar duruken bu dünyanın içinde çözemediğim bir konu olduğunda neden suçu kendimde görmeyeyim.?Bu cevabın sn kenzo'yadır da.

Sn kenzo,

Ben aklı çok önemserim.Ama aklın hele hele metafizik konularda yegane karar mercii olması benim açımdan yanlış.İnsanın aklı ile beraber vicdanının da(ki din dilinde kalp derken bu kastedilir) çok zengin olduğunu düşündüğüm için içinden çıkmadaığım konuları vicdanımla da ölçünce son karar veriyorum.

Bu dünyadan çıkmama sebebilerinden biri de orandır.Din konusunda 100 konu araştırmışsam çözemediğim konu 4-5 tanedir.Bu kadar fazlasıyla çözüm bulduğum bir öğretinin eğer 4-5 tane ile yetinilen çözümsüz sorunu varsa bu öğreti demek yine doğrudur ve ben yanılıyorum derim.

Link to post
Sitelerde Paylaş

>>> Ben aklı çok önemserim.Ama aklın hele hele metafizik konularda yegane karar mercii olması benim açımdan yanlış.İnsanın aklı ile beraber vicdanının da(ki din dilinde kalp derken bu kastedilir) çok zengin olduğunu düşündüğüm için içinden çıkmadaığım konuları vicdanımla da ölçünce son karar veriyorum.

Ve yanılıyorsun işte açıkca..

Kurandaki miras hesabı, matematiğe göre yanlıştır.. Sen bu durumda, matematiğin mi yanlış olduğunu, yoksa kuranın mı yanlış olduğunu düşünüyorsun?

Link to post
Sitelerde Paylaş
Ben aklı çok önemserim.Ama aklın hele hele metafizik konularda yegane karar mercii olması benim açımdan yanlış.İnsanın aklı ile beraber vicdanının da(ki din dilinde kalp derken bu kastedilir) çok zengin olduğunu düşündüğüm için içinden çıkmadaığım konuları vicdanımla da ölçünce son karar veriyorum.

Bu dünyadan çıkmama sebebilerinden biri de orandır.Din konusunda 100 konu araştırmışsam çözemediğim konu 4-5 tanedir.Bu kadar fazlasıyla çözüm bulduğum bir öğretinin eğer 4-5 tane ile yetinilen çözümsüz sorunu varsa bu öğreti demek yine doğrudur ve ben yanılıyorum derim.

Sadece tek bir çürük elma bütün kasayı mahveder...

Peki diğer dinlerin yüzde kaçı sorunlu bu konuda bir çalışma yaptınız mı?

Din ve tanrı kavramı temelden tutarsızdır aslında. Mantıksal bir irdelemede sayısız çelişki ortaya çıkar. Bunları nasıl göremezsiniz onuda anlamış değilim. Zeki birisiniz, okumuş etmişsiniz ama bu kadar basit çelişkileri nasıl görmezsiniz. Kader özgür irade açmazını nasıl görmezsiniz. Tanrı'nın kadirimutlak ve alimimutlak olmasının yarattıgı çelişkileri nasıl görmezsiniz anlamak mümkün değil. Din inancu gerçekten aklı dumura uğratıyor bence insanlar din dışı konularda rahatça görebilecekleri abeslikleri çelişkileri din söz konusu oldugunda göremiyorlar. Ne yazık...

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sadece tek bir çürük elma bütün kasayı mahveder...

Peki diğer dinlerin yüzde kaçı sorunlu bu konuda bir çalışma yaptınız mı?

Din ve tanrı kavramı temelden tutarsızdır aslında. Mantıksal bir irdelemede sayısız çelişki ortaya çıkar. Bunları nasıl göremezsiniz onuda anlamış değilim. Zeki birisiniz, okumuş etmişsiniz ama bu kadar basit çelişkileri nasıl görmezsiniz. Kader özgür irade açmazını nasıl görmezsiniz. Tanrı'nın kadirimutlak ve alimimutlak olmasının yarattıgı çelişkileri nasıl görmezsiniz anlamak mümkün değil. Din inancu gerçekten aklı dumura uğratıyor bence insanlar din dışı konularda rahatça görebilecekleri abeslikleri çelişkileri din söz konusu oldugunda göremiyorlar. Ne yazık...

Sevgili kardeşim özedönüş izin verirse burada ona yönelttiğin soruyu ben kendi gözümden cevaplaya çalışacağım.

Çünkü bende kendimi önun safında görüyorum.Bu forumda kendi fikrime en yakın olan yazarlaran en başlarda olanlardandır ..

Öncelikle bi çürük elma zamanında kasadan atılırsa diğer elmalara zarar vermez.Bu benzetmede dinde düzeltmeler yapılmalıdır yada teşbihte hata ettiysem düzelteyim.Elma sonradan çürümüş te olabilir .O elmayı atarsınız diğer elmalar sağlam kalır.

Kader konusu baştan yanlış anlaşılmış yanlış değerlendirilmiş bir konudur.Kader , iki hidrojen bir oksijen atomu birleşince her seferinde su molekülünü oluşturuyorsa bu kaderdir .Değişmez olan budur.

Özgür irademiz de ,fizik kuralları ve biyolojik yeterliliklerimizden onay aldıktan sonra özgür iradeden bahsedebiliriz.Biz dünyaya isteyerek gelmedik.Burada özgür bir irademiz yok.Ama dünyada yaptığımız seçimlerimizde özgürüz.Bu fikirlerimin sağlamasını gayet güzel mantıklı bir şekilde yapabiliyorum.Sen ateizmi seçmişsen ve bende kendimi mümin olarak görüyorsam bu özgür seçimlerimizdir.Doğada özgür seçimlerimiz vardır.Ama diğer yandan dünyaya gelişimiz seçimimiz değildir.Bu noktada islam teslimiyet dinidir.

Hele alimi mutlak kadiri mutlak tartışmasına hiç girmemek en doğrusu çünkü en baştan tanrı kabulu yada reddiyle ilgili bir durum .Siz ateistlerin sürekli bu alimi mutlak kadiri mutlak lafını ağzınıza dolamanız gerçekten komik.Eğer bir tanrı varssa hem alimi mutlak hem kadiri mutlak herşeye sahiptir.Ha bana göre tanrının varlığı inanç tahmin yada zan değil bilgidir o ayrı.

Sn özedönüş kendini ve islam dinini öyle dürüst bir şekilde anlatıp sorguluyor ki sizlerin bu tutumunuzu anlamakta zorluk çekiyorum.Böyle bağnaz bir tutumu ancak ideolojileşmiş ateizm sergileyebilir ve öylede.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sadece tek bir çürük elma bütün kasayı mahveder...

Peki diğer dinlerin yüzde kaçı sorunlu bu konuda bir çalışma yaptınız mı?

Din ve tanrı kavramı temelden tutarsızdır aslında. Mantıksal bir irdelemede sayısız çelişki ortaya çıkar. Bunları nasıl göremezsiniz onuda anlamış değilim. Zeki birisiniz, okumuş etmişsiniz ama bu kadar basit çelişkileri nasıl görmezsiniz. Kader özgür irade açmazını nasıl görmezsiniz. Tanrı'nın kadirimutlak ve alimimutlak olmasının yarattıgı çelişkileri nasıl görmezsiniz anlamak mümkün değil. Din inancu gerçekten aklı dumura uğratıyor bence insanlar din dışı konularda rahatça görebilecekleri abeslikleri çelişkileri din söz konusu oldugunda göremiyorlar. Ne yazık...

Sevgili kardeşim özedönüş izin verirse burada ona yönelttiğin soruyu ben kendi gözümden cevaplaya çalışacağım.

Çünkü bende kendimi önun safında görüyorum.Bu forumda kendi fikrime en yakın olan yazarlaran en başlarda olanlardandır ..

Öncelikle bi çürük elma zamanında kasadan atılırsa diğer elmalara zarar vermez.Bu benzetmede dinde düzeltmeler yapılmalıdır yada teşbihte hata ettiysem düzelteyim.Elma sonradan çürümüş te olabilir .O elmayı atarsınız diğer elmalar sağlam kalır.

Kader konusu baştan yanlış anlaşılmış yanlış değerlendirilmiş bir konudur.Kader , iki hidrojen bir oksijen atomu birleşince her seferinde su molekülünü oluşturuyorsa bu kaderdir .Değişmez olan budur.

Özgür irademiz de ,fizik kuralları ve biyolojik yeterliliklerimizden onay aldıktan sonra özgür iradeden bahsedebiliriz.Biz dünyaya isteyerek gelmedik.Burada özgür bir irademiz yok.Ama dünyada yaptığımız seçimlerimizde özgürüz.Bu fikirlerimin sağlamasını gayet güzel mantıklı bir şekilde yapabiliyorum.Sen ateizmi seçmişsen ve bende kendimi mümin olarak görüyorsam bu özgür seçimlerimizdir.Doğada özgür seçimlerimiz vardır.Ama diğer yandan dünyaya gelişimiz seçimimiz değildir.Bu noktada islam teslimiyet dinidir.

Hele alimi mutlak kadiri mutlak tartışmasına hiç girmemek en doğrusu çünkü en baştan tanrı kabulu yada reddiyle ilgili bir durum .Siz ateistlerin sürekli bu alimi mutlak kadiri mutlak lafını ağzınıza dolamanız gerçekten komik.Eğer bir tanrı varssa hem alimi mutlak hem kadiri mutlak herşeye sahiptir.Ha bana göre tanrının varlığı inanç tahmin yada zan değil bilgidir o ayrı.

Sn özedönüş kendini ve islam dinini öyle dürüst bir şekilde anlatıp sorguluyor ki sizlerin bu tutumunuzu anlamakta zorluk çekiyorum.Böyle bağnaz bir tutumu ancak ideolojileşmiş ateizm sergileyebilir ve öylede.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Kader konusu baştan yanlış anlaşılmış yanlış değerlendirilmiş bir konudur.Kader , iki hidrojen bir oksijen atomu birleşince her seferinde su molekülünü oluşturuyorsa bu kaderdir .Değişmez olan budur.

Olmuş ve olacak olan herşey Allah tarafından bilinmemektemidir yani?

Allah sadece genel ilkeleri mi belirler ve bilir?

Çelişkiyi ortadan kaldırmak için alimimutlaklık kavramını traşladınız. Bravo...

Ama dünyada yaptığımız seçimlerimizde özgürüz.Bu fikirlerimin sağlamasını gayet güzel mantıklı bir şekilde yapabiliyorum.Sen ateizmi seçmişsen ve bende kendimi mümin olarak görüyorsam bu özgür seçimlerimizdir.Doğada özgür seçimlerimiz vardır.Ama diğer yandan dünyaya gelişimiz seçimimiz değildir.Bu noktada islam teslimiyet dinidir.

Allah var diyorsan seçimlerinde özgür falan değilsin sadece özgür oldugun yanılsaması içindesin. Sen daha varolmadan önce bütün yapacakların bilinmekte.

alimi mutlak kadiri mutlak lafını ağzınıza dolamanız gerçekten komik.Eğer bir tanrı varssa hem alimi mutlak hem kadiri mutlak herşeye sahiptir.Ha bana göre tanrının varlığı inanç tahmin yada zan değil bilgidir o ayrı.

Ne anlattın sen şimdi hangi çelişkiye çözüm getirdin?

Sn özedönüş kendini ve islam dinini öyle dürüst bir şekilde anlatıp sorguluyor ki sizlerin bu tutumunuzu anlamakta zorluk çekiyorum.Böyle bağnaz bir tutumu ancak ideolojileşmiş ateizm sergileyebilir ve öylede.

özedönüş sorgulayan birisi evet ama ne yazıkki zincirlerinden kurtulamamış sizin gibi.

Biraz daha geniş bir çember çizecek kadar uzun sadece zinciri o kadar.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Kim demiş Allah geleceği bilemez ?

Ben böyle bir şey demedim ki .Genel ilkeleri koymuş işte.Doğa kanunları değişmez ilkelerdir.Alimi mutlak terimini ortadan kaldırmış filan değilim.Alimi mutlaktır.Tanrının aşkın bilgisi vardır.

Allah var diyorsan seçimlerinde özgür falan değilsin sadece özgür oldugun yanılsaması içindesin. Sen daha varolmadan önce bütün yapacakların bilinmekte.

Yapacaklarımın bilinmesi benim sonumun ne olacağını bildiğim anlamına gelmiyor.Bilen biliyor.Ama ben yaşayarak seçerek öğreniyorum.

Ne kadar özgür olduğum nereden sonra özgür olmadığımı açıklamıştım.Ben doğa kanunlarının el verdiği kadar özgür olabilirim.Nitekim dünyaya gelişim benim seçimim değil.Fakat dünyada insan gibi yaşamak benim seçimime bağlı.Barışı yada savaşı desteklemem de benim seçimimdedir.Aksini söyleyemezsin.Bunun sağlamasını senin ve benim düşüncede ayrılıklarımız yapıyor.Sen özgür iradenle tanrı tanımazlığı seçmişsin .Bende özgür irademle O 'na boyun eğiyorum.

Bu tartışmanın sonu yine zoru neydi yarattı sorgusuna gidecek .Kısır döngüden bir türlü çıkılamıyor.

tarihinde ezberbozan tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Kim demiş Allah geleceği bilemez ?

Ben böyle bir şey demedim ki .Genel ilkeleri koymuş işte.Doğa kanunları değişmez ilkelerdir.Alimi mutlak terimini ortadan kaldırmış filan değilim.Alimi mutlaktır.Tanrının aşkın bilgisi vardır.

Yapacaklarımın bilinmesi benim sonumun ne olacağını bildiğim anlamına gelmiyor.Bilen biliyor.Ama ben yaşayarak seçerek öğreniyorum.

Ne kadar özgür olduğum nereden sonra özgür olmadığımı açıklamıştım.Ben doğa kanunlarının el verdiği kadar özgür olabilirim.Nitekim dünyaya gelişim benim seçimim değil.Fakat dünyada insan gibi yaşamak benim seçimime bağlı.Barışı yada savaşı desteklemem de benim seçimimdedir.Aksini söyleyemezsin.Bunun sağlamasını senin ve benim düşüncede ayrılıklarımız yapıyor.Sen özgür iradenle tanrı tanımazlığı seçmişsin .Bende özgür irademle O 'na boyun eğiyorum.

Bu tartışmanın sonu yine zoru neydi yarattı sorgusuna gidecek .Kısır döngüden bir türlü çıkılamıyor.

senin inancına göre tanrı benim ateist olacağımı biliyor muydu ?

Link to post
Sitelerde Paylaş
İslamın en saf özünü Muhammed'in şahsından bizzat öğrenen sahabe, O'nun ölümünün hemen akabinde birbirini gırtlaklamaya başlıyor ve bu eylem günümüze dek devam ediyor. İslamın özü temel olarak budur sanırım.

Yada şöyle söyliyim, islamın özünü, Muhammed ile birlikte yaşayan insanlar bile öğrenemediyse, bizim bunun için çabalamamız zaman kaybından başka bişey olmayacaktır

Haklısın Cadı, boğazlama geleneği devam ediyor . Ali Şeriati'yi de Humeyni kaçıp gittiği Paris te öldürttü..büyük İslam bilgini Şeriati de, Humeyni de, Gülen de, Erbakan da hep batıl batıya sığınırlar. Siyasi İslam aslında bir neokoloniyalizm projesidir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Yapacaklarımın bilinmesi benim sonumun ne olacağını bildiğim anlamına gelmiyor.Bilen biliyor.Ama ben yaşayarak seçerek öğreniyorum.

Ne kadar özgür olduğum nereden sonra özgür olmadığımı açıklamıştım.

Sen daha varolmadan önce yapacakların biliniyor ise sen varolmadan bunları belirlemiş olamazsın. Peki bu kader bilgisi nerden geliyor?

Allah, kaderi kendisi çizmedi diyelim (aslında çizmek zorunda) sende henüz var değilsin sende çizmedin henüz kendi kaderini. Peki bu kader mevcut ise kaynağı ne. Nerden geliyor? Kim belirliyor bunu?

tarihinde kenzo tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
senin inancına göre tanrı benim ateist olacağımı biliyor muydu ?

Senin ateist yada embesilist olman tanrının umurunda değil.Kaderi yanlış yorumlayan dini dar dincilerden hiç bir farkın yok.

Sen daha varolmadan önce yapacakların biliniyor ise sen varolmadan bunları belirlemiş olamazsın. Peki bu kader bilgisi nerden geliyor?

Allah, kaderi kendisi çizmedi diyelim (aslında çizmek zorunda) sende henüz var değilsin sende çizmedin henüz kendi kaderini. Peki bu kader mevcut ise kaynağı ne. Nerden geliyor? Kim belirliyor bunu?

Kader doğadaki değişmeyen kanunlardır.Kenzo kaç defa daha yazmam gerekiyor.Hala dinci mantığından çıkmamışsın birde özedönüşün zincir ebadıyla dalga geçiyorsun.

Allahın bu işlerle ilgilendiğini sana kim söyledi ki ?1400 yıl önce daha grameri bile tam oturmamış olan arapçanmı ?

Ben doğadaki işleyişe bakarım.Doğadaki sabitler değişmez.Tanrının senin ateist olamnı çokta umursadığını hiç sanmıyorum.Sen istersen gerçeği görürsün istersen kör kör yaşayıp ölürsün.Önemli olan doğaya verdiğin pozitif yada negatif etkidir.Bunlar asla silinmiyor.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sadece tek bir çürük elma bütün kasayı mahveder...

Peki diğer dinlerin yüzde kaçı sorunlu bu konuda bir çalışma yaptınız mı?

Din ve tanrı kavramı temelden tutarsızdır aslında. Mantıksal bir irdelemede sayısız çelişki ortaya çıkar. Bunları nasıl göremezsiniz onuda anlamış değilim. Zeki birisiniz, okumuş etmişsiniz ama bu kadar basit çelişkileri nasıl görmezsiniz. Kader özgür irade açmazını nasıl görmezsiniz. Tanrı'nın kadirimutlak ve alimimutlak olmasının yarattıgı çelişkileri nasıl görmezsiniz anlamak mümkün değil. Din inancu gerçekten aklı dumura uğratıyor bence insanlar din dışı konularda rahatça görebilecekleri abeslikleri çelişkileri din söz konusu oldugunda göremiyorlar. Ne yazık...

Bu tespitlerinizden anladığım kadarıyla siz bir çalışma yöntemini oluşturmamışsınız. İlk bakışta ne bilgi elde edilmişse o bilgi üzerinden kesin kararlar verileceğini düşünüyorsunuz. Bu forumda başka bir başlıkta söylemiştim. Dinden dönmelerin kökeninde genelde din olgusuna bakışlarındaki yöntemsizlik bulunmaktadır. Önce çevresinden elde ettiği çoğu olumlu din bilgisi ile dinin temel kaynaklarını okuduğunda içinden çıkamadığı konular ve ilk bakışta yanlış anlaşılmaya sebep verecek konular ile karşılaşıyorlar. Yani o ana kadar taklidi olan imanlarını tahkiki yapabilecek bir şans elde edebilecek iken yöntemsizliğin, aceleciliğin kendi aklına güvenmenin kurbanı oluyorlar. Böylece dinden çıkıyorlar. Oysa bilgi adı üstünde isterse dini bilgi olsun isterse de başka bir bilgi oldun, yöntemine uygun olarak araştırılmalıdır. Birinci evrede sorunlar bulunur. Sorunların sebepleri için muhtemel cevaplar aranır. Tüm bu durumlarda hala da kesin cevap bulamamışsa onu bulduğu haliyle(çözümsüz) bırakır. İşte deist ve ateistlerin yaptığı en büyük yanlış bu oluyor. Bunu örnek verdiğiniz konu üzerinden açıklayalım.

Sözgelimi size göre ya insan özgür irade sahibidir ve onun yaptıklarını hiç kimse önceden bilmiyor ve buna bağlı olarak yaptıklarının karşılığını görüyor. Veyahut özgür değildir, özgür olmadığı için de sınanması anlamsız ve bu sınanma sonucu ödül ve ceza görmesi de gereksizdir. Sözgelimi ben bu konuyu öğrenmeye çalışırken şuna dikkat ederim.

Konu nedir?

Gördüğümüz kadarıyla konu kader ile özgür iradenin çelişmesidir. Din kitapları insanın hep özgür irade sahibi olduğunu söylüyor hem de onun her yaptığının aşkın bir varlık tarafından bilindiğini ifade ediyor.

Konuya nasıl yaklaşabiliriz.

İşte burada hemen biraz duruyor ve işimizin zor olduğunu görüyoruz. Çünkü sorunun içinde aşkın kavramı geçti. İçkin olan varlığın aşkın olan varlığı anlaması ya imkânsız veya zordur.

Ne yapabiliriz.

a-Sorunun bizi aştığını kabul ederek çözümü bırakabiliriz. Çünkü konu aşkındır. Burada bizim dışımdaki birinin sözüne dayanıp konuya o hali ile inanırız. Veya madem konuyu çözen ben değilim, inanmıyorum deriz. Her iki durumda da artık sorun çözümsüzlüğe bırakılmıştır. Tek farkı birinin inkâr etmesi diğerinin inanmasıdır. Ne din ne de felsefe böyle bir talepte bulunmaz, sorunun çözülmesini ister.

b-Sorunun çözümü için tespitlerde bulunmaya çalışırız. Çünkü konu içkin varlık ile de ilişkilidir. Konunun deneylenebilir olmaması işimizi zorlaştırmıştır. Artık burada sağlıklı akıl yürütme dışında bir seçeneğimiz kalmamıştır. Bu durumda önce bizim dışımızda konuyu araştıranları okumaya başlarız. Değişik fikirlerdeki insanların bu konuda ne dediklerini anlamaya çalışırız. Ben şahsen birçok konuyu bu yöntemle çözdüm. Her şeyi kendim çözerim kibrine yönelmedim. Kaderi de bu şekil araştırdım. Gördüğüm en büyük yanlış burada içkin ve aşkın olguların birbirleriyle kıyas edilmesi oldu. Bir kısım düşünür, insanın önce irade ettiğini ardından onun yaratığını söylerken diğer bir kısım ise ilim ve kudret sıfatı gereği iradeyi de onun yarattığını söyler. Bu çok karmaşık. Öyle bir konu ki adalet sıfatı gereği insanın kendi fillerinin yaratıcı olduğunu söylenmiş(Mutezile gibi) ama burada onun kudret sıfatı geri plana itilmiştir. Veya insanın önce irade ettiğini ardından Allahın yarattığı söylenmiş(Eşari gibi) ama burada da ilim sıfatı geri plana itilmiştir. Veya Allahın önceden yarattığı ardından insanın irade ettiği söylenmiş(Maturidi) ama burada da Allahın adalet sıfatı geri plana itilmiştir. Demek ki konuda bir yaklaşım sorunu vardır. Allah ile insan kıyaslanmayacak. İnsan merkezli düşündüğünüzde tam özgür olacağını söyleyeceksiniz ama Tanrı merkezli düşünseniz her şeyin onun yaratmasıyla gerçekleştiğini söylersiniz.

Bunu kader ile dengelersek, kaderde Allahın her işimizde etken olduğu inancı bulunmaktadır. Fakat onun o etkenliği istek ve gücümüz dâhilinde yapacağımız şeylere engel değildir. Onun yaptığı meydana getirmektir. Yani biz hayatımızda gücümüzü ve irademizi kullandığımızda kendimize bakacağız, onu Allah’la kıyaslamaya değil. Bu yönüyle şöyle demek dahi doğru olabilir.

Allah ile düşündüğümde o her şeyimde aktif. Ben ortalıkta yokum. Ancak onsuz düşündüğümde mutlak bir özgürlüğüm vardır. İslam, sosyal hayatta kendi işleri ile Allah işlerinin karışmamasını önerir. Bunun için insanları, yaptıklarından sorumlu tutar. Ama inançta her şeyin Allah kaynaklı olduğunun unutulmamasını da ister. Nitekim bir savaşta Müslümanların kahramanlık göstermeleri üzerine ayet inmiş ve bu kahramanlıklarının aslında onlardan gelmediği Allahın verdiği bir enerjiden geldiği hatırlatılır. Çünkü inançta bunun Allahtan gelmediği düşünüldüğünde ortaya sayısız tanrı görünümlü güçler ve tanrılar çıkar. Bu ise islamın en fazla karşı olduğu şirk demektir.

Son olarak; İslam kaderi bir olgu olarak ele almıştır ama onu bilinmezler(gaybdan saymış)tır. Bu açıdan bize kader ile ilgili açıklana her şey birer yorumdan ibaret olacaktır. Dilersek çözemediğimiz halde inanırız dilersek de çözemediğimiz için inkâr ederiz. Ben çözülemeyen aşkın konuların inkârı gerektirmediğini düşünürüm. Ve bu konuların aklın çözmeyeceği yetkinlikte de olduğunu düşünür ve o aşkın varlığı tüm benliğimle hissederim.

İslam’ın sosyal hayata dair, insanlığın hayatı ile yürüyen doğaya ve tarihe ilişkin konularında pek sorun görmedim. Sorun olarak gösterilenlerin çoğunun iyi niyetle araştırılması durumunda çözüme kavuşacak konular olduğunu gördüm.

tarihinde ozedonus_ tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

>>> Konu nedir? Gördüğümüz kadarıyla konu kader ile özgür iradenin çelişmesidir.

İyide konu bu değil.. bu, din kitaplarındaki akla ziyan mantalitenin yamultulabildiği son noktadır sadece. Asıl konu şudur:

Din kitapları insanın hep özgür irade sahibi olduğunu söylüyor hem de onun her yaptığının aşkın bir varlık tarafından yönlendirildiğini ifade ediyor. Hatta bununla da kalmayıp insaların eylemlerini o aşkın varlığın bilfiil denetlediğni söylüyor..

Elbette bu durumda, ortaya çıkan, tanrının hem gelip insana bir şey yaptırması, hemde o şeyden dolayı onu cezalandırması oluyor ki, akla ziyan oluyor.

İşte bu yüzden konunun devamına dair yazdıklarınız, kökten havada kalıyor, anlamsız ve gereksiz bir laf kalabalığı oluyor. Öncelikle dinlerin kader anlayışının bilmekten ibaret olduğunu göstermeniz gerekiyor ki, o lafların altını doldurabilesiniz..

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...