Jump to content

kuranda miras paylaşımı


Recommended Posts

Nisa sûresi:

Çocuklarınız hakkında Allah’ın size vasiyeti: bir erkeğe iki kızın payı. Kızlar ikiden çoksa bırakılanın üçte ikisini alırlar; tekse yarısını. Ölen çocukluysa ana babası kalıtın altıda birerini alır; çocuksuzsa ve mirasçıları ana babası ise anası üçte birini alır; kardeşleri varsa anası kalıtın yine altıda birini alır, vasiyeti ya da borçları yerine getirildikten sonra. Babalarınız ve oğullarınız, hangisi size yararca daha yakındır bilemezsiniz. Allah’ın farzı bunlar. Allah bilir; bilgedir (11).

Hanımınızın çocuğu yoksa bıraktığının yarısı sizindir; çocuğu var ise dörtte biri, vasiyeti ya da borçları yerine getirildikten sonra. Sizin çocuğunuz yok ise bıraktığınızın dörtte biri eşinizin olur; varsa sekizde biri, vasiyetiniz ya da borçlarınız yerine getirildikten sonra.

Bir adamın ya da kadının mirasçıları yalnızca bir erkek ya da kız kardeş ise bunların her biri bırakılanın altıda birini alır ama kardeşler daha çoksa üçte birine ortak olurlar, vasiyeti ya da borçları yerine getirildikten sonra. Zarar vermeden. Allah bilir; anlayışlıdır (12).

Allah’ın sınırları bunlar. Allah’a ve elçisine uyanlar, içinde ırmaklar akan o bahçeye alınırlar. Sürekli kalırlar orda. Büyük başarı işte bu (13). Allah’a ve Elçisine baş kaldırıp O’nun hudutlarını aşanlara ise aşağılayan bir ceza var; ateşe atılır onlar va orda sürekli kalırlar (14).

Yüce Allah Nisa 11’de bir erkeğe iki kadının payı diyor. Değişmez bir yasa mıdır bu yani farz? Hayır! Allah onu Kendisi değiştiriyor. Örneğin:

Nisa 11:

Ölen çocukluysa ana babası kalıtın altıda birerini alır

Görüldüğü gibi Allah, "Baba erkektir; ana, kadın. O halde baba, anaya ait payın iki katını alacak!" demiyor; paylar eşit.

Ve Nisa 12:

Bir adamın ya da kadının mirasçıları yalnızca bir erkek ya da kız kardeş ise bunların her biri bırakılanın altıda birini alır.

Erkek ve kız kardeşlerin payları yine eşit. Erkek te kadın da altıda birer pay alıyor ve sonuç olarak Allah, Nisâ 11’de bir erkeğe iki kadının payı diye açıkladığı Kendi "vasiyet"ini gözardı ediyor.

Demek ki bir erkeğe ille iki kadının payı düşer diye bir kural yok. Allah insanların vasiyet düzenlemiyerek yol açtıkları belirsizliği gidermek için, bir bakıma, mesela diyerek vasiyet ediyor onu.

Aslolan, insanın kendi vasiyetidir. Allah’ın vasiyet ettiği paylaşım oranları eğer ölenin vasiyeti yok ise uygulanır. Kanıt? Ölenin vasiyeti ya da borçları yerine getirildikten sonra denmesi –min ba’di vasiyyetin yûsâ bihâ ev deyn.

O halde bir erkeğe iki kadının payı ancak şu koşullarda uygulanır:

(1)Ölen insan vasiyet düzenlememişse

(2)Ya da vasiyetinde oğluma iki kadının payı diyorsa.

(3)Nisa 34’te açıklandığı üzere ailenin geçimini erkekler sağlıyorsa -bima enfakû min emval ihim.

Yok, onu vasiyet etmemiş te örneğin kızıma iki erkeğin payı diyorsa o mirasın paylaşımında bir kadına iki erkeğin payı düşer.

Bu durum, ayrıca, Nisa 12 ve Nisa 176 karşılaştırmalı olarak okununca da anlaşılıyor:

Senden hükmünü soruyorlar. Şöyle de: "Allah’ın, ana babasız ve çocuksuz kimseler hakkındaki hükmü odur ki arkalarında bir tek kız kardeş kalırsa o, mirasın yarısın alır; bir tek erkek kardeş kalırsa hepsini. Kızkardeşler ikiyse mirasın üçte ikisini alırlar ama kardeşler kadınlı erkekli iseler bir erkek iki kadının payını alır." Sapmayın diye Allah size böyle açıklıyor. Allah, her şeyi bilir (Nisa 176).

Anası babası daha önce ölmüş olan çocuksuz biri (yani kelale) ölünce malı kardeşlerine kalır. Paylaşım hangi oranlara göre yapılır?

Nisa 12..: …kardeşlerin her biri mirasın altıda birini alır.

Nisa 176: …bir erkek iki kadının payını alır.

Açıklama:

Bu âyette (yani Nisâ 12’de, HA) kastedilen erkek ve kız kardeş, anne bir erkek ve kız kardeştir. Baba ve anne bir veya baba bir değil. Bu hususa, Sa’d ibn Ebî Vakkas kırâeti tanık olduğu gibi Nisâ sûresinin son âyeti (yani Nisâ 176) de tanıktır… (Süleyman Ateş)

Doğrudur belki. Ve görünürdeki tutarsızlığı gideren güzel bir açıklamadır. Ama asıl önemlisi bir erkeğe iki kadının payı şeklindeki vasiyetin şarta bağlı ve değişken olduğunu gösterir.

Gerçek bu. Peki buna rağmen her durumda bir erkeğe iki kadının payı düşer yalanını İslama nasıl yamadılar? Bakara 180’i devreden çıkararak:

Geride mal bırakacak olan birinize ölüm gelip çatınca ana babası hakkında ve akrabaları hakkında uygun bir "vasiyet" düzenlemesi farz kılındı -Kütibe aleykum iza hadara ehad ekumu’l mevtu in tereke hayra lev "vasiyyet"u li’l valideyni ve’l akrabîne bi’l ma’rûf

Link to post
Sitelerde Paylaş
Geride mal bırakacak olan birinize ölüm gelip çatınca ana babası hakkında ve akrabaları hakkında uygun bir "vasiyet" düzenlemesi farz kılındı -Kütibe aleykum iza hadara ehad ekumu’l mevtu in tereke hayra lev "vasiyyet"u li’l valideyni ve’l akrabîne bi’l ma’rûf

En bilinen ve sahih hadis olan veda hutbesinden alıntı yapmak istiyorum. bu hutbe Kur'an'dan bile daha sağlamdır çünkü bazı ayetler iki, bir kısmı tek şahitle biraraya getirilmiştir Kur'an'ın...

Ey Nâs!

Cenâb-ı Hak Kur'an da her hak sahibine hakkını vermiştir. Mirâsçı için ayrıca vasiyyet etmeye gerek yoktur. Çocuk kimin döşeğinde doğmuşsa, ona âittir. Zina eden için ise mahrûmiyet vardır. Babasından başkasına soy (neseb) iddiâsına kalkışan soysuz, yahut efendisinden başkasına intisâba yeltenen nankör, Allah'ın gazabına, meleklerin lânetine ve bütün müslümanların ilencine uğrasın. Cenâb-ı Hak böylesi insanların ne tevbelerini ne de adâlet ve şâhitliklerini kabûl eder.

Karışık ve içinden çıkılmaz bir din vesselam :rolleyes:

Link to post
Sitelerde Paylaş
hoca gerek yoktur demiş.kesinlikle yapmayın dememiştir.isteyen yapabilir anlamında.kurandada aynı olay var.

Bir de ateistler bize kıvırtkan diyor diye kızarsınız :rolleyes: Bir gün de "kıçımızın üstüne oturduk" deyin be islamistler :rolleyes:

tarihinde Andromeda tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Bir de ateistler bize kıvırtkan diyor diye kızarsınız :rolleyes: Bir gün de "kıçımızın üstüne oturduk" deyin be islamistler :rolleyes:

hoca kıvırmayla ne alakası var.gerek yok bi emir sözcüğümüdür? isteyen yapsın yapmayan içinde gerek yok.hayır kesinlikle vasiyet yapmicaksınız dese eyvallah haklısın.

Link to post
Sitelerde Paylaş

İnsan istedikten sonra elbette her mükemmel de hata bulabilir,

Düşünün!

Dünyanın olmazsa olmazı "SU" dur değil mi,

Ama insanlık bazen basit bir kolayı, bazen basit bir içkiyi su'ya tercih edebiliyor,

İçki diye tabir edilen içeceklerin özel satış ve sunumu yapılan yerleri bile vardır ama,

Kimse, gidip şura da birer kadeh su içelim diye bir ticarethaneye gitmez,

Bu durum su'ya bir eksiklik izafe edebilir mi?

Asla,

Aslın da sizlere hak vermiyor değilim,

Bizler bir tarihten sonra kişisel inançları din bildiğimiz için büyük eksikliklerle karşılaştık.

Kimse TANRInın kitabına yine TANRInın nazarıyla bakmadı,

Ben baktım ve çok şey farkettim, isteyen de farkedebilir

Link to post
Sitelerde Paylaş
İnsan istedikten sonra elbette her mükemmel de hata bulabilir,

Düşünün!

Dünyanın olmazsa olmazı "SU" dur değil mi,

Ama insanlık bazen basit bir kolayı, bazen basit bir içkiyi su'ya tercih edebiliyor,

İçki diye tabir edilen içeceklerin özel satış ve sunumu yapılan yerleri bile vardır ama,

Kimse, gidip şura da birer kadeh su içelim diye bir ticarethaneye gitmez,

Bu durum su'ya bir eksiklik izafe edebilir mi?

Asla,

Aslın da sizlere hak vermiyor değilim,

Bizler bir tarihten sonra kişisel inançları din bildiğimiz için büyük eksikliklerle karşılaştık.

Kimse TANRInın kitabına yine TANRInın nazarıyla bakmadı,

Ben baktım ve çok şey farkettim, isteyen de farkedebilir

bugün 1 büüyük içicem o yüzden iyi durumdayım şu an... benden sana dost tavsiyesi düzenle yazını dalga konusu olucaksın :)

bunun gibi 100 lerce yazı yazıldı...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Allah neden karışır adamın mirasına akıl vermemiş mi ona verdiği akılda istediği gibi dağıtır.

Benim bildiğim Allah kızları ayırıp kötü şeyler yapar diye kıza miras yok diyor.

Bencede kıvırtmayın.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...