Jump to content

İnsan(Adem), Şeytan, Cennet


Recommended Posts

İnsanın yaratılması , şeytan ve cennet ile ilgili iki hikayeyi (pardon sure) ve ikisindeki akışı incelemek isterim.

1. olarak Bakara

29 . el-ilah önce gökleri ve yeri yaratıyor.

30 . sonra meleklere, insan yaratacağını söylüyor. meleklerde nedense insanın ne olduğunu biliyor ve itiraz ediyor. el-ilah ta benden daha iyi mi bileceeeniz diyip kestirip atıyor.

31 -32- 33 . sonra insanı yaratıp herbişeyin adını öğretiyor. sonra da meleklere bakın herbişeyin adını biliyor siz bilmiyorsunuz diyor.

34. Melekler ademe secde ediyor. ama iblis büyüklük taslayıp etmiyor.

35- Bu arada adem ve EŞİ cennete yerleşiyor ama yasak ağaca dokunmayın diye uyarılıyor.

36- Bu arada kafir olan yani el-ilahı dinlemeyen şeytan devreye giriyor ve insan cennetten kovuluyor.

37 - Adem el-ilahtan bir takım kelimeler alıp tövbe ediyor ( nedense el-ilah bu kelimeleri ademe verip sonra da) tövbesini kabul ediyor.

38 - Ama bu tövbede yeterli gelmiyor ki cennetten iniyorlar.

Bakara

29. O, yeryüzünde olanların hepsini sizin için yaratan, sonra göğe yönelip onları yedi gök halinde düzenleyendir. O, her şeyi hakkıyla bilendir.

30. Hani, Rabbin meleklere, "Ben yeryüzünde bir halife yaratacağım" demişti. Onlar, "Orada bozgunculuk yapacak, kan dökecek birini mi yaratacaksın? Oysa biz sana hamdederek daima seni tesbih ve takdis ediyoruz." demişler, Allah da, "Ben sizin bilmediğinizi bilirim" demişti.

31. Allah Adem'e bütün varlıkların isimlerini öğretti. Sonra onları meleklere göstererek, "Eğer doğru söyleyenler iseniz, haydi bana bunların isimlerini bildirin" dedi.

32. Melekler, "Seni bütün eksikliklerden uzak tutarız. Senin bize öğrettiklerinden başka bizim hiçbir bilgimiz yoktur. Şüphesiz her şeyi hakkıyla bilen, her şeyi hikmetle yapan sensin" dediler.

33. Allah şöyle dedi: "Ey Adem! Onlara bunların isimlerini söyle." Adem, meleklere onların isimlerini bildirince Allah, "Size, göklerin ve yerin gaybını şüphesiz ki ben bilirim, yine açığa vurduklarınızı da, gizli tuttuklarınızı da ben bilirim demedim mi?" dedi.

34. Hani meleklere, "Adem için saygı ile eğilin" demiştik de İblis hariç bütün melekler hemen saygı ile eğilmişler, İblis (bundan) kaçınmış, büyüklük taslamış ve kâfirlerden olmuştu.

35. Dedik ki: "Ey Adem! Sen ve eşin cennete yerleşin. Orada dilediğiniz gibi bol bol yiyin, ama şu ağaca yaklaşmayın, yoksa zalimlerden olursunuz."

36. Derken, şeytan ayaklarını oradan kaydırdı. Onları içinde bulundukları konumdan çıkardı. Bunun üzerine biz de, "Birbirinize düşman olarak inin. Sizin için yeryüzünde belli bir süre barınak ve yararlanma vardır" dedik.

37. Derken, Adem (vahy yoluyla) Rabbinden birtakım kelimeler aldı, (onlarla amel edip Rabb'ine yalvardı. O da) bunun üzerine tövbesini kabul etti. Şüphesiz o, tövbeleri çok kabul edendir, çok bağışlayandır.

38. "İnin oradan (cennetten) hepiniz. Tarafımdan size bir yol gösterici (peygamber) gelir de kim ona uyarsa, onlar için herhangi bir korku yoktur, onlar üzülmeyeceklerdir" dedik.

Şimdi aynı konu araf ta nasıl işlenmiş :

11 - İnsan yaratılıyor. İblis eğilmiyor ancak melekler secde ediyor.

12 - Şeytan niye eğilmedin diye sorulunca ben ateştenim o topraktan diye çemkiriyor.

13 - Şeytan kovuluyor (haydaa)

14-15-16- Şeytan kıyamete kadar süre istiyor.el-ilahta tamam diyor.ve şeytan da beni azdırmana karşılık ben de insanları kandıracağım diyor.

18 - Sonra tekrar kovuluyor (nedeni bilinmez daha 13. ayette kovulmuştu zaten). sonrada el-ilah tarafından birileri tehdit ediliyor (acep kimdir bunlar) adem ile eşi olamaz çünkü sizden kim şeytana uyarsa cehenneme doldurulacak denerek iki kişiden bahsedilmediği açık

19 - Adem ve eşi cennete gidiyor. (ee Bakara da bu şeytan insanı cennette kandırmıyor muydu?)

20 - vee son sahne şeytan devreye girip ağaç konusunda insanı kandırıyor (ee hani kovulmuştu. ne yalaka şeymiş bu şeytan kovulduğu yere nasıl girdi ulu yüceler yücesi el-ilahın nöbetçileri yok mu?

Araf

11. Andolsun, sizi yarattık. Sonra size şekil verdik. Sonra da meleklere, "Adem için saygı ile eğilin" dedik. İblisten başka hepsi saygı ile eğildiler. O, saygı ile eğilenlerden olmadı.

12. Allah, "Sana emrettiğim zaman seni saygı ile eğilmekten ne alıkoydu?" dedi. (O da) "Ben ondan hayırlıyım. Çünkü beni ateşten yarattın. Onu ise çamurdan yarattın" dedi.

13. Allah, "Şimdi in aşağı oradan. Çünkü senin orada büyüklük taslamak haddine değil! Hemen çık! Çünkü sen aşağılıklardansın" dedi.

14. Şeytan dedi ki: "(Öyle ise) bana insanların tekrar diriltilecekleri güne kadar süre ver."

15. Allah da, "Sen süre verilenlerdensin" dedi.

16. Şeytan dedi ki: "(Öyle ise) beni azdırmana karşılık, yemin ederim ki, ben de onları saptırmak için senin dosdoğru yolunun üzerinde elbette oturacağım."

17. "Sonra (pusu kurup) onlara önlerinden, arkalarından, sağlarından ve sollarından sokulacağım ve sen onların çoğunu şükreden (kimse)ler bulamayacaksın."

18. Allah dedi ki: "Yerilmiş ve kovulmuş olarak çık oradan. Andolsun, onlardan sana kim uyarsa sizin, hepinizi cehenneme doldururum."

19. "Ey Âdem! Sen ve eşin cennette kalın. Dilediğiniz yerden yiyin. Fakat şu ağaca yaklaşmayın. Yoksa zalimlerden olursunuz."

20. Derken şeytan, kendilerinden gizlenmiş olan avret yerlerini onlara açmak için kendilerine vesvese verdi ve dedi ki: "Rabbiniz size bu ağacı ancak, melek olmayasınız, ya da (cennette) ebedi kalacaklardan olmayasınız diye yasakladı."

Sonuç olarak kuranda yıllardır hangi ayeti-sureyi tutsam elimde kalıyor. bu iki sure için yorum yapacak bir müslüman evladı var mıdır ?

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 43
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

düşünerek okursan göreceksin aslında ama. tekrar edeyim yine de.

1. surede Surede (Bakara)

Şeytan secde etmiyor.kafir oluyor.

2. surede şeytan secde etmiyor. ancak ardından kovuluyor.

sonrasında

2. surede şeytan hem 13. hemde 18.ayette kovuluyor. (sanırım garanti olsun diye)

ee

20. ayette şeytan bunları cennette kandırıyor.(ee bu adam kovulmamışmıydı)

ek olarak iki ayette kovulma sıraları farklı

Link to post
Sitelerde Paylaş

düşünerek okursan göreceksin aslında ama. tekrar edeyim yine de.

1. surede Surede (Bakara)

Şeytan secde etmiyor.kafir oluyor.

2. surede şeytan secde etmiyor. ancak ardından kovuluyor.

sonrasında

2. surede şeytan hem 13. hemde 18.ayette kovuluyor. (sanırım garanti olsun diye)

ee

20. ayette şeytan bunları cennette kandırıyor.(ee bu adam kovulmamışmıydı)

Şeytan Allah'ın huzurundan kovuluyor. Başka sorun var mı?

Link to post
Sitelerde Paylaş

...

Sonuç olarak kuranda yıllardır hangi ayeti-sureyi tutsam elimde kalıyor. bu iki sure için yorum yapacak bir müslüman evladı var mıdır ?

Sonuç olarak ben bişiler yazardım da uzattıkça uzatırım şimdi konuyu.

O nedenle, kısaca bi fikir beyan edeyim.

Sen bir de 5 yaşındaki çocuğa anlatmak istediğini bu ayetlerle anlatıyormuşsun gibi oku bakalım, o zaman algıda bir değişiklik olacak mı?

Veya varsa çocuğun ya da yeğenin v.s., ona oku bu ayetleri. Bakalım o ne anlayacak...

tarihinde ycoskun tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

11 - İnsan yaratılıyor. İblis eğilmiyor ancak melekler secde ediyor.

12 - Şeytan niye eğilmedin diye sorulunca ben ateştenim o topraktan diye çemkiriyor.

13 - Şeytan kovuluyor (haydaa)

14-15-16- Şeytan kıyamete kadar süre istiyor.el-ilahta tamam diyor.ve şeytan da beni azdırmana karşılık ben de insanları kandıracağım diyor.

Onlar aralarında narsistçe böyle kavgalar etsin, cezasını biz çekelim, iyi valla.

İkisinin de derdi bizi geriyor, ikisinin de gücü sadece bize yetiyor, adalet mi şu?

Kardeşim, karıştırmayın bizi sinkaflı küfürlü kavgalarınıza, yoksa şimdi polis çağıracağım !

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu kurandaki hikayeleri mecaz anlam yükleyerek kuranı değiştirmekte moda oldu sanırım

Al-i İmran da adem, ibrahim ve nuh un ailelerini alemlere üstün kılmıi derken. kimden bahseder acaba kuran.

mecazi ademden mi?

kuranda ademin yaratılışı mecazi ve/veya insanlığın yaratılışını değil. birey olarak ademin yaratılışını ifade eder.

Nokta

İmam İskender Ali Mihr : Muhakkak ki Allah, Hazreti Âdem'i, Hazreti Nuh'u, Hazreti İbrâhîm'in ailesini ve İmran ailesini, âlemlerin üstüne seçti.

Diyanet İşleri : (33-34) Şüphesiz Allah, Âdem’i, Nûh’u, İbrahim ailesini (soyunu) ve İmran ailesini (soyunu) birbirinden gelmiş birer nesil olarak seçip âlemlere üstün kıldı. Allah, her şeyi hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.

Abdulbaki Gölpınarlı : Şüphe yok ki Allah, Âdem'i, Nûh'u, İbrahîm soyunu ve İmrân soyunu seçti, âlemlere üstün etti.

Adem Uğur : Allah Âdem'i, Nuh'u, İbrahim ailesi ile İmrân ailesini seçip âlemlere üstün kıldı.

Ali Bulaç : Gerçek şu ki, Allah, Adem'i, Nuh'u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini alemler üzerine seçti;

Ali Fikri Yavuz : Gerçekten Allah, Âdem’i, Nûh’u, İbrahim hânedânını ve İmrân ailesini âlemler üzerine seçkin kıldı (soylarını peygamber yaptı.)

Bekir Sadak : (33-34) Allah, Adem'i, Nuh'u, Ibrahim ailesini, Imran ailesini birbirinin soyundan olarak alemlere tercih etti. Allah isitendir, bilendir.

Celal Yıldırım : (33-34) Şüphesiz ki Allah, Âdem'i, Nuh'u, İbrahim hanedanını ve İmrân ailesini seçip (kendi çağlarındaki) hanedan ve milletlere üstün kıldı. Bunlar birbirinden gelme aynı soydandır. Allah işiten ve bilendir.

Diyanet İşleri (eski) : (33-34) Allah, Adem'i, Nuh'u, İbrahim ailesini, İmran ailesini birbirinin soyundan olarak alemlere tercih etti. Allah işitendir, bilendir.

Diyanet Vakfi : (33-34) Allah birbirinden gelme bir nesil olarak Âdem'i, Nuh'u, İbrahim ailesi ile İmrân ailesini seçip âlemlere üstün kıldı. Allah işiten ve bilendir.

Edip Yüksel : ALLAH Adem'i, Nuh'u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini halkların arasından (elçi olarak) seçti.

Elmalılı Hamdi Yazır : Gerçek Allah, Ademi ve Nuhu ve âli İbrahimi ve âli Imrânı süzdü: âlemîn üzerine ıstıfa buyurdu

Elmalılı (sadeleştirilmiş) : Gerçekten Allah, Adem'i, Nuh'u ve İbrahim ailesiyle İmran hanedanını süzüp alemler üzerine seçti.

Elmalılı (sadeleştirilmiş - 2) : Gerçekten Allah, Adem'i, Nuh'u, İbrahim soyunu ve İmran soyunu âlemler üzerine seçkin kıldı.

Fizilal-il Kuran : Allah Adem'i, Nuh'u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini seçerek alemlere üstün kıldı.

Gültekin Onan : Gerçek şu ki, Tanrı, Adem'i, Nuh'u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini alemler üzerine seçti;

Hasan Basri Çantay : (33-34) Gerçek, Allah Âdemi, Nuhu, İbrahim haanedânını, İmrân ailesini — hepsi de birbirinden (gelme) tek bir zürriyyet olarak — âlemlerin üzerine mümtaz kıldı. Allah hakkıyle işidici, kemâliyle bilicidir.

İbni Kesir : Şüphe yok ki Allah, Ademi, Nuh'u, İbrahim soyunu ve İmran soyunu seçti. Alemlere üstün kıldı.

Muhammed Esed : Gerçek şu ki Allah, Adem'i ve Nuh'u, İbrahim Soyunu ve İmran Soyunu bütün insanlığın üzerinde bir konuma çıkardı,

Ömer Nasuhi Bilmen : Şüphe yok ki, Allah Teâlâ Âdem'i, Nûh'u, İbrahim'in âlini ve İmrân'ın âlini âlemler üzerine mümtaz kıldı.

Şaban Piriş : (33-34) Allah; Adem’i, Nuh’u, İbrahim ailesini ve İmran ailesini (birbirlerinin soyu olarak) toplumlar üzerine seçkin kıldı. Allah, hakkıyla işiten ve hakkıyla bilendir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Link için teşekkürler kirec, yazı hayli uzundu ama, az önce sabırla okudum ve bitirdim.

Görüşümü merak ediyorsan hemen yazayım :

Makalenin yazarı sayın Recep İhsan ELİAÇIK gerek Adem-Havva hikayesinde gerekse Kuran'da geçen Adem, Havva, ağaç, yılan, imtihan, şeytan, cin, cennet, cehennem, azap vs. türü neredeyse tüm kavramların tamamen sembolik olduğunu, düz okunmaması ve bu bahsi edilen kavramların sadece ve sadece sembolik olarak anlaşılması gerektiğini dile getirmeye çalışmış.

İyi etmiş, hoş etmiş de ...

Kuran'da geçen Allah kavramının da aslında bal gibi de sembolik olabileceğini niye akıl etmemiş?

İşine mi gelmemiş?

Yani Kuran'da geçen kavramların hepsi aslında sembolik, ama sadece Allah sembolik değil, bilakis gerçeğin ta kendisi, öyle mi?

Upuzun yazıda Allah kavramının da aslında sembolik olabileceğine dair aradım da tek satır bulamadım .

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu kurandaki hikayeleri mecaz anlam yükleyerek kuranı değiştirmekte moda oldu sanırım

ahhh, ahhh...

Kafirin kelime manasını ne anlama geliyor

Gerçeğin üzerini örten

Bunlarda aynen onu yapıyor

Hay Allah senden razı olsun. Bu arada düşmanımın düşmanı dostumdur. Hoşgeldin..

Link to post
Sitelerde Paylaş

...

Upuzun yazıda Allah kavramının da aslında sembolik olabileceğine dair aradım da tek satır bulamadım .

Ben de teşekkür ederim kirec'e link için...

Daha önce bildiğim okuduğum bir yazı olduğu için tekrar aynı detaylara bakmadım. Recep İhsan Eliaçık, son dönemin sevilen bir yazarıdır. (Recep İhsan ELİAÇIK bu linkten yazıları takip edilebilir)

Zincirdeki yorumlara da baktım, ekürim de dahil olmak üzere çoğu arkadaş Adem'in fiziken ilk insan olmadığına az çok kanaat getirmiş gibi...

Senin bahsettiğin Allah'ın sembolik olup olmadığı konusuna gelince...

Eliaçık dememiş veya cesaret edip diyememiş, sen diyebilir misin?

"Allah yoktur" demek ile "bahsi geçen Allah sembolik anlatımdır" demek arasındaki farka mı sıkıştın yoksa?

Eğer "Allah da sembolik" dense senin bakış açında herhangi birşey değişecek mi? Cidden merak ettim...

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu verilen cevaplara göre soruyu söyle yapalım.

Kurandaki adem hikayesi birey olarak ademin yaratılışıdır diyen delikanlı müslümanlar için

Araf 19. da adem ve eşi cennete gidiyor ve bunun öncesinde de şeytan kovulmuş durumda hatta iki kere kovuluyor ki garanti olsun.

Araf 20. de şeytan devreye girip ağaç konusunda insanı kandırıyor (ee hani kovulmuştu. ne yalaka şeymiş bu şeytan kovulduğu yere nasıl girdi ulu yüceler yücesi el-ilahın nöbetçileri yok mu?

Kurandaki adem hikayesi birey olarak ademin yaratılışı DEĞİL dir mecazidir diyen tatlı su müslümanları için ise :

Soruyu al-i imrandaki söylenen Adem, Nuh, ibrahim ve imran ailesi soyu üstün kılınmış ne demektir. Hani adem mecaziydi şeklinde sorayım

Al-i imran (33-34) Şüphesiz Allah, Âdem’i, Nûh’u, İbrahim ailesini (soyunu) ve İmran ailesini (soyunu) birbirinden gelmiş birer nesil olarak seçip âlemlere üstün kıldı. Allah, her şeyi hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu verilen cevaplara göre soruyu söyle yapalım.

Kurandaki adem hikayesi birey olarak ademin yaratılışıdır diyen delikanlı müslümanlar için

BENİ KASTEDİYOR. BUYUR CANIM...

Araf 19. da adem ve eşi cennete gidiyor ve bunun öncesinde de şeytan kovulmuş durumda hatta iki kere kovuluyor ki garanti olsun.

Araf 20. de şeytan devreye girip ağaç konusunda insanı kandırıyor (ee hani kovulmuştu. ne yalaka şeymiş bu şeytan kovulduğu yere nasıl girdi ulu yüceler yücesi el-ilahın nöbetçileri yok mu?

ŞEYTAN CENNETE YILANIN İÇİNDE GİRİYOR. HATTA BU OLAYDAN ÖNCE YILAN GÜZEL BİR HAYVANDI AMA ŞEYTANA UYDUĞU İÇİN ALLAH ONU SÜRÜNDÜRÜYOR.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...