Jump to content

TANRI VE KÖTÜLÜK


Recommended Posts

kötü yahut nötr bir tanrıya inansan ne olur inanmasan ne olur...

tanrı ancak iyi ve adil olmalıdır...

Tyler kireç bile çözdü derken bunu mu kastediyorsun ?

Senin anladığın anlamda söylememiş ki.

İyi ve adil olmalıdır demiş.

Zaten insan lazım olan tanrı da odur.İnsanlık genel olarak iyi olanı tutuyor kötüyü değil.

Ayrıca tanrı cennette sizin gibi bana da huriler var dememiş ki ,yada cehennemde sizlerle beraber yanacağız da dememiş.Vaadler iyi yada kötü insanlar için tanrı mevzu bahis değil.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 73
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Tyler kireç bile çözdü derken bunu mu kastediyorsun ?

Senin anladığın anlamda söylememiş ki.

İyi ve adil olmalıdır demiş.

Zaten insan lazım olan tanrı da odur.İnsanlık genel olarak iyi olanı tutuyor kötüyü değil.

Kirec'in anladığı, yeryüzündeki kötülüklerin, sonsuz güçlü ve mutlak iyi bir tanrıya bağlanamayacağıydı.

Bu yüzden gücü herşeye kadir olmayabilir gibisinden tanrı tanımında açılımları da oldu.

Tanrının kötülüğünü, kavramlarımıza nötr olmakla aklamaya çalışan berguzar gibi ''müslümanlara'' o yüzden katılamıyor.

Bu sorular senin içinde geçerli tabi(:

Ayrıca tanrı cennette sizin gibi bana da huriler var dememiş ki ,yada cehennemde sizlerle beraber yanacağız da dememiş.Vaadler iyi yada kötü insanlar için tanrı mevzu bahis değil.

Bir tecavüzcüyü cehennemde yakacak kadar sevmiyorsa, tecavüz eylemi onun içinde bir kötülüktür, bundan hoşlanmıyordur değil mi? Yoksa neden tepki göstersin?

E madem bu tanrının herşeye gücü yetiyor, bu kötülüklerin olmasını neden engellemiyor diyoruz bizde...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Kirec'in anladığı, yeryüzündeki kötülüklerin, sonsuz güçlü ve mutlak iyi bir tanrıya bağlanamayacağıydı.

Bu yüzden gücü herşeye kadir olmayabilir gibisinden tanrı tanımında açılımları da oldu.

Tanrının kötülüğünü, kavramlarımıza nötr olmakla aklamaya çalışan berguzar gibi ''müslümanlara'' o yüzden katılamıyor.

Bu sorular senin içinde geçerli tabi(:

Bir tecavüzcüyü cehennemde yakacak kadar sevmiyorsa, tecavüz eylemi onun içinde bir kötülüktür, bundan hoşlanmıyordur değil mi? Yoksa neden tepki göstersin?

E madem bu tanrının herşeye gücü yetiyor, bu kötülüklerin olmasını neden engellemiyor diyoruz bizde...

Tyler.

Ödül ve ceza anlayışı olabilmesi için kullların özgür iradeye sahip olması gerekir.

Tanrı hem özgür irade verip hemde zırt pırt iyiliğe kötülüğe karışır mı ?

Bu olacak şey mi ?

Bence bunda hiç bir çelişki yok.Ödül ceza özgür irade konularına sıra gelecek gibi.

En son olarakta alimi mutlaklığa geçeceğiz anlaşıldı.Tanrı biliyorsa neden sınıyor.Sınıyorsa bilmiyor.Bunların açıklamalarını yapabilecek kapasitede olduğumuzu sanmıyorum.

Yani vardır bir bildiği madem ki tanrıdır bir açıklama getirecektir.Belki bize yaptıklarımız belgelemek için oluyor bütün bunlar.Belkide çok adil olduğu içmdir bilinmmez.

Ama yine söylüyorum ki bunlar sadece kısıtlı algılarımızla yapageldiğimiz muhakemelerden ibarettir.Daha da öteye geçemez.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Tyler.

Ödül ve ceza anlayışı olabilmesi için kullların özgür iradeye sahip olması gerekir.

Tanrı hem özgür irade verip hemde zırt pırt iyiliğe kötülüğe karışır mı ?

Bu olacak şey mi ? Bence bunda hiç bir çelişki yok.Ödül ceza özgür irade konularına sıra gelecek gibi.

1- Özgür irade.

''
Tanrı, insanları özgür iradeye sahip olarak yaratmıştır. Özgür irade vermesinin bir sonucu da özgür iradeli insanların adaletsiz ve kötü olabileceklerini kabul etmektir. Eğer özgür irademiz olmasaydı birer robottan farkımız kalmazdı.
''

Bu savunma, sadece insanlardan kaynaklanan kötülükleri cevaplamaktadır.

Eğer herhangi bir hastalığın veya doğal afetin olmadığı bir dünyada yaşıyor olsa idik ve gerçekten de dünyadaki acının yegane kaynağı insan olsa idi, bu durumda kötülüğün, çok daha önemli bir şey olan özgür iradenin ayrılamaz bir parçası olduğunu düşünebilirdik.

Ancak dünyamız, tamamen doğal sebeplere dayalı acıların da yaşandığı bir dünya. Doğal afetlerde bir anda binlerce kişi ölebiliyor.

Salgın hastalıklar milyonlarca kişiyi kısa bir sürede öldürebiliyor. İnsanlar doğuştan kusurlarla veya hastalıklarla doğabiliyorlar.

Özgür irade tüm bu olan bitenle ilgisiz bir durumdur. İnsanların tamamı, özgür iradeleriyle “iyi” olmaya karar verseler bile, dünyada yine acı olacaktır.

Teist düşünceye göre, cennette hiç kötülük yoktur.

Peki cennette bulunan ruhlar, birer robot mudur?

İnsanlar kısa bir süreliğine çok değerli bir özellik olan “özgür irade”ye sahip oluyorlar da, öldükten sonra cennette gittiklerinde bunu kayıp mı ediyorlar?

5- Bu dünya bir sınav yeridir.

Bu doğru olabilir, bir tür “sadakat” testinden geçiyor olabiliriz. Peki doğuştan gelen bir hastalık yüzünden daha memeden kesilmeden (doğal afet ya da hastalıktan) ölen bir bebeğin “sadakati”nden nasıl söz edebiliriz? Bu bebeğin sadakatini sınamak ne kadar mantıklıdır? Burada sınanan şey anne babanın sadakatidir diyebilirsiniz. Ancak bu yine de hayatını ve yaşama hakkını kaybeden bebeğin belki de acılı ölümünü açıklamamaktadır.

Bu argüman yine Tanrı’nın gücünü sınırlandırmaktadır zira Tanrı’nın acı çektirmeden sadakati test etme yöntemlerini bilmediğini söylemektedir.

En son olarakta alimi mutlaklığa geçeceğiz anlaşıldı.Tanrı biliyorsa neden sınıyor.Sınıyorsa bilmiyor.

Bunların açıklamalarını yapabilecek kapasitede olduğumuzu sanmıyorum.

Yani vardır bir bildiği madem ki tanrıdır bir açıklama getirecektir.

Tanrının öte dünyada kapasitemizi falan genişletip çelişki olarak gördüğümüz şeylere açıklık getirmesinin hiçbir önemi yok.

Bu dünya bir sınav yeriyse ve öte dünyada ancak bu dünyada yaptıklarımızın sonucunu yaşıyorsak, bu dünyada kendisini tanıttığı sıfatlar ve eylemlerin arasında çelişkilere izin vermemesi gerekiyordu.

Açıklaması olduğu halde bunu kavrayamayacak kapasitede yaratan tanrı, çelişki gördüğümüz için kendisini ''reddettiğimizden'' ötürü bizi ne hakla yargılayabilir?

Link to post
Sitelerde Paylaş

şahsen bana her hangi bir kötülüğünü görmedim...

bana karşı hep iyi ve anlayışlı oldu...

teşekkür etmezsem çok ayıp etmiş olurum...

Tanrıya kötü ve anlayışsız olduğu diğer insanlar içerisinden seni kayırdığı için teşekkür edeceksin yani...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Tanrının öte dünyada kapasitemizi falan genişletip çelişki olarak gördüğümüz şeylere açıklık getirmesinin hiçbir önemi yok.

Bu dünya bir sınav yeriyse ve öte dünyada ancak bu dünyada yaptıklarımızın sonucunu yaşıyorsak, bu dünyada kendisini tanıttığı sıfatlar ve eylemlerin arasında çelişkilere izin vermemesi gerekiyordu.

Açıklaması olduğu halde bunu kavrayamayacak kapasitede yaratan tanrı, çelişki gördüğümüz için kendisini ''reddettiğimizden'' ötürü bizi ne hakla yargılayabilir?

Bir kere en başta şu cümlende haklısın.Bu cümledeki sağduyu ile tanrının bizleri varlık yokluk fikri ile yargılamayacağını kolaylıkla söyleyebilirim.Tanrı böyle ucuzcu olamaz, öyle Tanrı olmaz olmasın da zaten..Ama şunu eklemek istiyorum ki evreni dünyayı yaşamı kusurlu olduğu için beğenmeyen br kişiye ben olsam bir hayat şansı daha vermezdim.Hem oda buna razı olduğu için adaletli olurdu.( benim fikrim kimseyi bağlamaz)

Gelelim bu dünyadaki kendini tanıtan tanrıya..Böyle bir şey olduğunu düşünmüyorum.En azından belli bir coğrafyaya belli bir kişiye ulaşarak diğerlerini o insanlarla doğruluğa çağıran teist Tanrı modelnin uydurumuş olduğunu düşünüyorum ve gerçek Tanrıya bir hakaret olarak alıyorum.

Ama şu bir gerçektir ki ; eğer bir tanrı varsa kendisini eylemleri konuşuyor.Zaten kuranın tanrısı da böyle bir modeldir kanımca.( biliyorum duymaktan gına geldi ama :)) arının ve musanın annesinin vahyi .Takdir edersin ki geleneğin islamı ile çelişen bir durumdur bu.Musanın annesine gelen vahiy insanı bayağı bir düşündürmeli.Hiç bir kadına vahiy gelir mi? Ama malesef ki ezberci müslümanlarımız ve ateistlerimiz bunu sürekli göz ardı ederler.)

Şimdi doğada gördüğümüz sisteme bakalım ve birazda günümüz koşulları ile biz irdeleyelim tanrının karakterini.

Tanrı iyiliği engellemiyor doğrumu ? doğru..

Tanrı kötülüğü de engellemiyor doğru mu ? doğru..

Külli irade nedir ? Senin benim bütün kriterlerimizi belirleyen bütün koşullarımızı içeren alan Tanrı'nın iradesindedir. Sen yerçekimine karşı gelemezsin bu külli iradenin elindedir.Ancak ona karşı bir kuvvet uygulama şansın var bunuda akletmen için gerekli zekayı sağlamış buda külli iradenin eseri.

Sen cüzzi iradenle zekanı kullanıp yerçekimini yenebilirsin.Yer çekimini bile bile damdan atlarsan buda yine senin cüzzi iradenle yaptığın özgür seçmindir.

Yerçekimi bir kaderdir.Ama onu nasıl kullanacağını belirlemek için gerekli zekaya sahipsen ben özgür değilim diyemezsin.

Bir de hayatın genel işleyişinde çok bariz bir olgu var ki oda olgunlaşma bence bu çok önemli bir süreç.Hayati anlam taşıyan bir süreçtir olgunlaşma.

Hayatta gördüğümüz bütün olguları kapsar.Toprağa ektiğin bir tohum gerekli şartlar oluştuğunda mutlaka meyveye dönüşüyor.Olmazsa olmazları var.Su, mineral, toprak,ışık vs vs..

Bunların olduğu bir ortamda tohumun olgunlaşıp hasada dönüşmesi kaçınılmaz sondur.

Dünyaya gelişimiz bir tesadüf değil belli şartların oluşmasıyla oluyor.Annenin yumurtası gerekli olgunluğa gelecek , babanın spermlerinden en hızlısı o yumurtaya ile birleşip yeni bir hayat doğrucak.Bunlar hiç rastgele olagelen şeyler değil.Herşeyin bir kanunu kaidesi var.Yeterli şartlar oluştuğunda sonuç alınıyor.Bunlar benim Tanrının davranışlarına verebileceğm çok kısıtlı ama bir o kadar geçerli objektif çıkarımlarım.Buna kimsenin itirazı olabileceğini sanmıyorum.Yani hiç bir şey rast gele değil.Fasulye tohumundan asla kiraz çıkmıyor.

İnsan acziyetini de gücünü de bilebilen eğer isterse eşrefi mahlukat olabilecek bir canlıdır tyler.Bu çıkarımlar boş çıkarımlar değil.Ama tanrının gerçek fikrini bilmekten çok uzak yine de.

Hayatın gerçek anlamı olan yaşama saygılı olmasını öğrenen bir insan neden buna defalarca sahip olmasın ?

İmtihan mantığı konusunda erken yaşta ölen bebeğin anne babası için bir imtihan sebebi olacağını hiç düşünmüyorum.Belki ibret olabilir ama imtihanı böyle yapacağını sanmıyorum.

Bizim imtihanımız ancak açgözlülük yapmamak adına olabilir.Gerisi ölümlü olmanın getirileridir.

Lao Tzu 'nun bir sözü ile bitirmek istiyorum.İmtihana çok üzel bir örnek bence.

Kim dünyayı ele geçirmek ve onun efendisi olmak isterse, başarısız olur.Dünya kutsalbir vazodur. Kendisinin ele geçirilmesine ve kullanılmasına

dayanamaz.Onu kullanmak isteyeni yok eder. Onu ele geçiren , onu kaybeder.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 8 months later...

İyilik-kötülük, sevinç-üzüntü yaratılmış varlıklar için geçerli kavramlardır, Tanrı için değil.

Bir çocuğa tecavüz edince üzülmez, üzülmesi de beklenmez. Sadece eylemi yapana ve eyleme uğrayana hakettiğini gösterir ve yaşatır.

Tanrıyı insan gibi düşününce bunlar çıkıyor ortaya işte Brutal, ama o Tanrı, insan değil. :)

Tecavüze uğrayana mı nötr dedim, yoksa iyilik-kötülük kavramına mı nötr dedim? Hangisine bir daha bak lütfen.

Tanrı kişiye sevgisini ödül ile belli edecek, öfkesinide ceza ile.

Bunda anlaşılmayan ne var bilmiyorum?

Dünyaya gelişimiz bir tesadüf değil belli şartların oluşmasıyla oluyor.Annenin yumurtası gerekli olgunluğa gelecek , babanın spermlerinden en hızlısı o yumurtaya ile birleşip yeni bir hayat doğrucak.Bunlar hiç rastgele olagelen şeyler değil.Herşeyin bir kanunu kaidesi var.Yeterli şartlar oluştuğunda sonuç alınıyor.Bunlar benim Tanrının davranışlarına verebileceğm çok kısıtlı ama bir o kadar geçerli objektif çıkarımlarım.Buna kimsenin itirazı olabileceğini sanmıyorum.Yani hiç bir şey rast gele değil.Fasulye tohumundan asla kiraz çıkmıyor.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Diyelimki tanrı kötü dünyada iyiliğin ne işi var?

Tanrı iyi veya kötü diye insan sıfatları ile zaten tasvir edilse sizden önce ben ateist olur şu an benim öğretilerimi yazıyor olurdunuz.. Tanrı dediğiniz varlıgı bu kadar alçaktan sorgulamayın..

Selametle...

Link to post
Sitelerde Paylaş
gönderildi (düzenlendi)

Diyelimki tanrı kötü dünyada iyiliğin ne işi var?

Buna daha önce de cevap vermiştim, tekrar edelim; burada teizmin ''mutlak iyi ve herşeye gücü yeten'' olarak tanımladığı tanrı üzerinden kötülük problemini yürütüyoruz.

Tanrı'yı sadece ''kötü'' sıfatıyla nitelendirerek değerlendirmeye aldığımızda, dünyadaki iyiliğin varolması neden onun kötü olmasına engel olsun?

Tanrı iyi veya kötü diye insan sıfatları ile zaten tasvir edilse sizden önce ben ateist olur şu an benim öğretilerimi yazıyor olurdunuz..

Bunu yazdığına göre ya müslüman değilsin yada kendini müslüman sanan kurandan bihaber cahilin birisin. Teist tanrısı gönderdiğini iddia ettiği kitaplarında kendisini elbette bu ve bunun gibi birçok insani dediğin sıfatla tanımlamıştır. Bu kitaplar insana gönderildiğine göre elbette insanların “iyi” anlayışına göre olması gerekir. Aksi halde insan ile tanrı arasında nasıl bir sevgi vs ilişkisinden bahsedilebilinirdi.

Tanrı dediğiniz varlıgı bu kadar alçaktan sorgulamayın..

İyilik sıfatı tanrının karizmasını neden bozsun, onu yüceltecek sorgulama şeklini insani aklınla bildiğini mi iddia ediyorsun?

tarihinde BRUTAL tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

İSLAM: hayır ve şler allahtan gelir.tanrı iyilik de yapar kötülük de.

MANİ DİNİ: tanrı kötülük yapmaz, kötülükleri şeytan yapar, tanrı lekesizdir, sadece iyilik yapar.

ZERDÜŞTLÜK: 2 tanrı vardır, iyilik tanrısı hürmüz ve kötülük tanrısı ehrimen.iyilik tanrısı ile kötülük tanrısı savaşır.kötülük tanrısı galip gelirse kötülük, iyilik tanrısı galip gelirse iyilik hakim olur.

ne dersiniz? bana manilik ve zerdüştlük islamdan daha mantıklı imişler gibi geldi.

tarihinde alphonsedaudet tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 4 years later...

Diyelimki tanrı kötü dünyada iyiliğin ne işi var?

Tanrı iyi veya kötü diye insan sıfatları ile zaten tasvir edilse sizden önce ben ateist olur şu an benim öğretilerimi yazıyor olurdunuz.. Tanrı dediğiniz varlıgı bu kadar alçaktan sorgulamayın..

Selametle...

Tanrı mutlak iyilik değildir çünkü engellemiyor ya da engelleyemiyor o zaman her şeye kadir değildir deniyor burda lafı popondan anlama.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 1 year later...

Tanrı mutlak iyiyse,kötülük yapamaz.Yaparsa mutlak iyi olamaz.Tanrı mutlak iyi olma özelliğimi yitirmemeyim diye kötülük yapamıyorsa,bu özelliği onu sınırlıyorsa,bu tanrının her şeye gücü yetmez,her şeyi de yapamaz.

tarihinde Buzul tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...