Jump to content

"Arş'a istiva etmek" Taht'a Kurulmak mıdır?


Recommended Posts

  • Taha 5: Rahman, Arş'a istiva etmiştir.
  • Secde 4: Gökleri, yeri ve bunların arasındakileri altı günde (devirde) yaratan, sonra arşa istiva eden Allah'tır. O'ndan başka ne bir dost ne de bir şefaatçınız vardır. Artık düşünüp öğüt almaz mısınız?
  • (Benzer ayetler: Araf 54; Yunus 3; Rad 2; Furkan 59; Hadid 4)

Kuran'da çeşitli Allah'ın Arş'a istiva ettiğinden bahsedilmekte, bazı ayetlerde de bu Arş'ın yaratılıştan önce su üstünde olmasından (Hud 7), ve Arş'ı meleklerin taşıdığından (Mümin 7), ve Kıyamet günü de sekiz meleğin bu Arş'ı taşıyacağından bahsedilmektedir (Hakka 17).

Peki bu Arş denilen şey nedir? Ne diye "Arş'a istiva etmek" terimi adam gibi tercüme edilmez?

Arş kelimesi Kuran'da iki yerde daha geçmektedir. Buralarda Allah'ın Arş'ı olarak değil, insanların arşı olarak geçer. Ve Taht olarak tercüme edilir.

  • Yusuf 100: Ana ve babasını tahtının üstüne çıkartıp oturttu ve hepsi onun için (ona kavuştukları için) secdeye kapandılar. ..
  • Yusuf 100: Ve refea ebeveyhi alel arşı ve harrû lehu succedâ(succeden), ..
  • Ayetin Arapça kelimelerini görmek için: http://www.kuranmeali.org/kuran_meali.aspx?suresi=yusuf&ayet=100

  • Neml 23: Gerçekten, onlara (Sebe'lilere) hükümdarlık eden, kendisine her şey verilmiş ve büyük bir tahtı olan bir kadınla karşılaştım.
  • Neml 23: İnnî vecedtumreeten temlikuhum ve ûtiyet min kulli şey’in ve lehâ arşun azîm(azîmun).
  • Ayetin Arapça kelimelerini görmek için: http://www.kuranmeali.org/kuran_meali.aspx?suresi=neml&ayet=23
  • Ve hikayenin devamında gene Neml 38, 40, 41, 42. ayetlere de bakınız.

Keza Sevan Nişanyan'ın etimoloji sözlüğüne baktığımzda Arş kelimesinin Sami dillerdeki eski anlamını buluyoruz:

  • arş: ~ Ar ˁarş عرش [#ˁrş] 1. taht, 2. göğün dokuzuncu tabakası ~ Aram ˁarş ערש taht şeklinde yatak, özellikle Baal tapınağında bulunan taht ~ Akad erşu Mezopotamya'da açık havada yatmak için kullanılan taht şeklinde yatak
  • http://www.nisanyansozluk.com/?k=ar%C5%9F

Peki İstiva Etmek ne demektir? Bunun için de bir İslami sitenin açıklamasına başvuruyoruz:

İstiva aslında, itidal ve istikamet manasına gelir. Bu kelime doğru ve düzgün ağaç için kullanıldığı gibi, "Ona ok gibi gitti" teşbihinde de bu manada kullanılır. Sa'leb: "İstiva, bir şeye yönelmek manasına gelir" dedi.[316]

İstiva fiilinin Râgıb'a göre iki şekilde kullanımı söz konusudur.

Birisi iki veya daha fazla fiile isnad olunur. Örneğin "istevâ zeydun ve amrun fî keza" (Zeyd ve Amr eşit oldu), denilir ki "tesaviye" eşit oldu demektir. Nitekim Tevbe: 9/19'da "lâ yestevûne inde Al lah" (Allah'ın yanında eşit olmazlar) ve Zümer: 39/9'da "hel yestevi'llezîne ya'lemûne..." (bilenlerle bilme yenler hiç eşit olur mu?) buyurulmuştur.

Diğeri de bir şeyin bizatihi itidali (dengesi, uyumu) diye tarif edilir. "Zû mirratin festevâ" (bir kuvvet sahibi, hemen doğruldu) [317] ayeti gibi. Ayrıca "li testevî alâ zuhurini" (onların sırtına kurulmanız için)[318] ve "feizasteeyte ente ve men maake ala'l fulki" (sen ve yanındakiler gemiye kurulduğunuz zaman) ve "festevâ alâ sûkıhi" (gövdesinin üstüne doğruldu) [319] ayetlerinde de benzer anlamlarda kullanılmıştır. Araplar arasında kullanılan, "is tevâ emrun fulânin" (filanın işi yolunda gitti) ve "istevâ fulâne alâ amalâtihi" (falan amelelerini/işçilerini yönetti" gibi ifadeler hep bu anlamdadır.

İstiva kelimesi "elâ" ile müteaddi/geçişli olduğunda "İstila" manası da vardır. "Alâ" ile müteaddi olmasında da bizzat veya tedbirle son bulma anlamını ge rektirir.

Bu nedenle istiva kelimesi, aynı şekilde olmak, istikrar etmek, yükselmek, yüksek olmak başka bir deyişle üstün olmak,
bir düze kurulmak,
eşit, denk veya benzeri olmak, dosdoğru varmak, kastetmek, istiva etmek manalarına gelir. [320]

Sanırım burda bizim başvurmamız gereken anlam "bir düze kurulmak" şeklindeki anlamdır.

O zaman "Allah Arş'a istiva etti" cümlesinin tam Türkçesi "Allah Taht'a kuruldu (yani oturdu)" olacaktır.

Peki ne diye mealcilerin hemen hepsi bu olayı tercüme etmeden Arapça olarak bırakmaktadır?

Taha 5. ayet meal karşılaştırması:

  • Diyanet İşleri : Rahmân, Arş’a kurulmuştur.
  • Abdulbaki Gölpınarlı : Rahman, hâkim ve mutasarrıftır arşa.
  • Adem Uğur : Rahmân, Arş'a istivâ etmiştir.
  • Ali Bulaç : Rahman (olan Allah) arşa istiva etmiştir.
  • Ali Fikri Yavuz : O Rahman, (Kudret ve hâkimiyeti ile) Arş’ı istilâ etti.
  • Bekir Sadak : Rahman arsa hukmetmektedir.
  • Celal Yıldırım : Rahman, Arş üzerinde istiva etmiş (hükümranlığını ve yüce kudretini bütün haşmetiyle kurmuş) tur.
  • Diyanet İşleri (eski) : Rahman arşa hükmetmektedir.
  • Diyanet Vakfi : Rahmân, Arş'a istivâ etmiştir.
  • Edip Yüksel : Rahman, yönetim ve egemenliği elinde bulundurur.
  • Elmalılı Hamdi Yazır : O rahmân Arş üzerine istivâ buyurdu
  • Elmalılı (sadeleştirilmiş) : O Rahman, Arş'a hakim oldu.
  • Elmalılı (sadeleştirilmiş - 2) : O Rahmân (kudret ve hakimiyyetiyle) Arş'a hakim oldu.
  • Fizilal-il Kuran : O rahmeti bol olan Allah, Arş'a kurulmuştur.
  • Gültekin Onan : Rahman (olan Tanrı) arşa istiva etmiştir.
  • Hasan Basri Çantay : O çok esirgeyici (Allahın emr-ü hükmü) arşı istîlâ etmişdir.
  • İbni Kesir : Rahman, Arş'a hükmetmiştir.
  • Muhammed Esed : O sınırsız rahmet Sahibi ki, mutlak kudret ve hükümranlık tahtına kurulmuştur.
  • Ömer Nasuhi Bilmen : O Rahmân olan zâttır ki, arş üzerine hakim olmuştur.
  • Şaban Piriş : Rahman Arşa hükmetmiştir.
  • Suat Yıldırım : O, Rahman’dır (Sonsuz merhamet ve şefkat sahibidir), rububiyet arşına kurulmuştur.
  • Süleyman Ateş : Rahmân Arş'a istivâ etmiş(kurulmuş)tur.
  • Tefhim-ul Kuran : Rahman (olan Allah) arşa istiva etmiştir.
  • Ümit Şimşek : O Rahmân ki, Arşa kurulmuştur.
  • Yaşar Nuri Öztürk : O Rahman, arş üzerine egemenlik kurmuştur.

tarihinde ludw1g tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Sümmesteva alel arşi :)

Sümmesteva ilel semai :)

Fussilet 11, gayet net, ordan diğerleri de anlaşılabilir...

Ya da Necm...

İnsanız insanın bildiği somut kavramlarla akletmeye çalışıyoruz...

Arşa, semaya doğruldu, yani sonra arş ve sema oluştu... Oraya nüfus etti diyor...

Dünyayı merkez alan bir tabirle izahata çalışıyor...

Önce yeryüzü yedi gök sonra arşa istiva ediş...

Kuran dünya merkezli bir anlatım barındırır...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Allahın tahtı vardır. Ve şu an tahtı 4 melek taşıyor. Azrail, Cebrail, Mikail ve Rıdvan. Kıyamet günü Allah göbek yapıp kilosu artacağından bu tahtı 8 melek taşıyacak. Çünkü taht yere düşebilir. O taraflarda da yer çekimi var demek ki. Tahtın etrafında melekler vardır. Melekler devamlı Allaha ibadet ederler. Bu taht düz dünyanın üstündedir. Yani göktedir. Bu yaklaşık 500, 700 yıllık deveyle yürüme mesafesi kadardır. Cehennemin genişliği de bir taşı bıraktığında 40 yılda alacağı mesafedir. Tahtın altında 8 kat cennet, onun altında 7 kat gök, onun altında da 7 kat yer vardır. Taht edebiyatının tanrı krallardan ortaya çıktığını, daha sonra zamanla İslama girdiğini düşünyorum. Bu yazdıklarımın hepsi ayet ve sahih hadislerde geçer.

İşte Allahın tahtının resimleri. En alttaki resmi ben çektim. Bizim Erzurumlu İbo'nun kitabından...

throne-of-god.jpg

godsthroneartwork.jpg

nevreni.jpg

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...