Jump to content

İslam'da Kader Anlayışı


Recommended Posts

  • İleti 133
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Selam.

İslam'da Kader Anlayışı konusuna başlamadan önce nasıl bir İslam anlayışı konusunu dile getirmek isterim.

Bildiğiniz üzere İslam bir din olduğuna göre öncelikle bu dinin esaslarını ele alayım. Kader anlayışını da bu binada bir tuğla veya bir çatı olarak düşünün.

İmanın Şartları

1. Allah'a iman

O'nun var olduğuna, bir olduğuna ve burada sayamayacağım sıfatlarının varlığına inanmaktır. Peki Nasıl Bir Allah inancı?

Zaman ve mekandan münezzeh, başlangıcı ve sonu olmayan, ezelden ta ebede kadar var olan herşeyi gören ve bilen bir Allah. Onun ol demesiyle her şey var olan bir Allah. Diğer sıfatları burada saymayla bitmez. Ancak ihtiyacımız olacağı için yazıyorum: "Vücud sıfatı: Allah Teâlâ'nın varlığı başka bir varlığa bağlı olmayıp, zâtının îcabıdır. Yani vücûdu, zâtıyla kaimdir ve zâtının vâcib bir sıfatıdır. Bu sebeble Hak Teâlâ'ya Vâcibü'l-Vücûd denilmiştir. O bizim gözümüzle görüp elimizle dokunduğumuz bir madde, veya etten kemikten bir canlı değildir. O hayat sahibidir, İrade ve kudret sahibidir. Sonsuzun büyüklüğünü bu küçük aklımızla idrak edemeyiz. Çünkü biz sadece bildiğimizi biliriz. Bilmediğimizi ise bilmeyiz. Örnek

Doğuştan kör, hiç görmemiş birine renk tarifi yapılamayacağı gibi Allah'ında haşa "Şekli, şemâlı nasıldır. Ne yer ne içer, Nasıl var oldu " gibi sorular bizim algımız dışındadır. Biz ise onu sadece, sanatından, her varlıkta kendisine mahsus sıfatlarından, sevgisinden, gücünden, gönderdiği kitap ve peygamberlerinden tanırız.

2. Meleklere iman

Düşün ki yukarda saydığımız ve burda sayamayacağımız , birbirimize dilimiz ve 5 duyu organımızla tarif edemeyeceğimiz Rabbimizi 6.7.8.... duyu organları ile gören, duyan, bilen canlılar var. Sonsuzun karşısında ne yapar?. İşte onlar melek. Tabi bu meleklerde ilahi katta olduğu için bizim gibi yemez, içmez, yatmaz uyumazlar. Bunlara tıpkı bir bilgisayar programı gözüyle bakabiliriz. Sadece kendine verildiği işi yapar. Adı üzerinde "melek"

3. Kitaplara İman: Allah katından gelen kitaplara Kur’an-ı Kerim’de ve sahih hadislerde ismi zikredilenlere ismiyle; (Kur’an, Tevrat, İncil, Zebur) zikredilmeyenlere ise genel olarak iman etmek gerekir. Kur’an’ın dışındaki diğer kitaplar tahrif edilmiş olduğu için onlara Allah (c.c) katından geldiği şekliyle iman edilmesi gerekir. Kur’an ise Allah tarafından korunmak suretiyle kıyamete kadar baki kalacak ve yalnızca O’na bağlananlar kıyamet gününde kurtuluşa ereceklerdir.

4. Peygamberlerine İman

Bütün bu 6.7.8.9. hislerimizle göremediğimiz, duyamadığımız, şekil şemalini bilemediğimiz rabbimizin, varlığını, birliğini bize gösteren elçiler. "Aracılar" da diyebiliriz.

5. Ahiret Gününe İman:

Ölüm, berzah (ölümden kıyamete kadar olan olaylar), hesap, mizan, cennet, cehennem, kabirde azab veya mükafat göreceklerin acı ve lezzeti beden ve ruhlarıyla duyacaklarına ve en önemlisi öldükten sonra dirilmeye iman edilmesi gerekir.

6 - Kaderin Hayır ve Şerrin Allah’tan olduğuna İman:

Önceki beş şartı kabul edip anladıktan sonra Kadere iman geliyor. Yani binanın çatısı bu.

Kadere imanın şartlarını da şöyle sıralayabiliriz.

Birincisi: Allah’ın ezeli ve kadim ilmine iman etmek. Allah (c.c) ezeli ve kadim olan ilmiyle ne olacağını bildi ve bu ezeli ilmiyle bildiği şeyleri yazdı.

İkincisi: Allah’ın olmasını dilediği şeyin mutlaka olacağına, olmamasını dilediği şeyin mutlaka olmayacağına gökte ve yerde meydana gelen bütün hareketlerin ve sessizliklerin Allah’ın izniyle olduğuna iman etmek.

Üçüncüsü: Allah’ın bütün mahlukatı yarattığına ve kainatın içindeki herşeyin Allah’ın yaratmasıyla ve takdiriyle meydana geldiğine iman etmek.

Dördüncüsü: Hayır ve şer ancak Allah’ın takdiri iledir.

İlk 5 esas doğrultusunda olmak kaydıyla Kader anlayışındaki çelişkileri ve soracağın soruları paylaşmanı bekliyorum.

Saygılar.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Merhaba ayferkaya

>>>Birincisi: Allah’ın ezeli ve kadim ilmine iman etmek. Allah (c.c) ezeli ve kadim olan ilmiyle ne olacağını bildi ve bu ezeli ilmiyle bildiği şeyleri yazdı.

Basit bir soruyla başlayalım.

Varsayalım ki ben birini öldürdüm, islama göre bunu özgür irademle mi yaptım?

Allah sadece ezeli ilmiyle bunu yapacağımı bildiği için yazdı, bu eylemde zorlayıcı bir etkisi yoktu değil mi?

tarihinde BRUTAL tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Varsayalım ki ben birini öldürdüm, islama göre bunu özgür irademle mi yaptım?

Allah sadece ezeli ilmiyle bunu yapacağımı bildiği için yazdı, bu eylemde zorlayıcı bir etkisi yoktu değil mi?

Öldürme fiilini sen yaptın bilme işini Allah yaptı. Yani burada iki farklı iş var.

Konuyla alakası yok ama espiri olsun diye yazıyorum.

"Dinde zorlama yoktur" Bakara 256 :)

Link to post
Sitelerde Paylaş

Öldürme fiilini sen yaptın bilme işini Allah yaptı. Yani burada iki farklı iş var.

Konuyla alakası yok ama espiri olsun diye yazıyorum.

"Dinde zorlama yoktur" Bakara 256 :)

Doğru mu anladım, o kişi ben istediğim için mi öldü, istediğim zaman birinin hayatını sonlandırabiliyorum yani?

Link to post
Sitelerde Paylaş

Elbette... Sen dilediğin kişiyi öldürmeyi deneyebilirsin. Ama her adam öldürmeyi denediğinde o adam illa ölecek diye bir kaide yok. Direksiyon sende. Bu deneyin başarılı olur veya olmaz. İstemek senin elinde ama % 100 her istediğim adamı öldürebilirim diyemezsin. Çünkü öldürmeye gittiğin yerde istemeden öledebilirsin :)

Bunu genişletebiliriz. Ben istedim diye öldü eee o zaman dur ben güneşin kararmasını isteyeyim. orda bi dur. Senin isteklerin senin iradenle sınırlı (cüzi irade)

Link to post
Sitelerde Paylaş

Elbette... Sen dilediğin kişiyi öldürmeyi deneyebilirsin. Ama her adam öldürmeyi denediğinde o adam illa ölecek diye bir kaide yok. Direksiyon sende. Bu deneyin başarılı olur veya olmaz. İstemek senin elinde ama % 100 her istediğim adamı öldürebilirim diyemezsin. Çünkü öldürmeye gittiğin yerde istemeden öledebilirsin :)

Bunu genişletebiliriz. Ben istedim diye öldü eee o zaman dur ben güneşin kararmasını isteyeyim. orda bi dur. Senin isteklerin senin iradenle sınırlı (cüzi irade)

Yo hayır güneşi karartmaktan yada sınırlı irademin bir takım aksiliklerle istediğini yapamamasından bahsetmiyorum.

Senin şu basit örneklerin içinde geçerli o pürüzler.

Bunu anlamak zor değil? Hemen test yapalım. Elini kaldır bakalım. Şimdi geri indir. Gözünü kırp, nefes al, su iç. Seni engelleyen oldu mu?. Kardeşim direksiyonun sende olduğunu görmüyormusun. Allah sadece sebepleri yapar. Seni yaratır ortaya koyar. Geri kalanı sen kendin yaparsın. Sen şimdi irade sahibi misin değil misin. Önüne çıkan iki kapıdan istediğini seçemez misin?. Akıl mantık ölçüleri içinde bunu cevaplayamaz mısın? Bunun cevabını vermek niye ağır geliyor?

Senin yaptığın bu sağlamayla, benim öldürme eylemimin de özgür irademle alınmış bir karar olduğu ortaya çıkıyor mesela değil mi?

Ama işin aslı öyle değilmiş, Allah'ın seni haksız çıkarıyor. İlk çelişkimize ulaşmış oluyoruz böylelikle(:

Allah, ölecekleri zaman canlarını alır; ölmeyeni de uykusunda (bir tür ölüme sokar). Böylece, kendisi hakkında ölüm kararı verilmiş olanı(n ruhunu) tutar, öbürüsünü ise adı konulmuş bir ecele kadar salıverir.

Allah'ın izni olmaksızın hiçbir nefis için ölmek yoktur. O, süresi belirtilmiş bir yazıdır

De ki: "Allah'ın dilemesi dışında, kendim için zarardan ve yarardan (hiçbir şeye) malik değilim. Her ümmetin bir eceli vardır. Onların ecelleri gelince, artık ne bir saat ertelenebilirler, ne öne alınabilirler.

Ey iman edenler, inkar edenler ile yeryüzünde gezip dolaşırken veya savaşta bulundukları sırada (ölen) kardeşleri için: "Yanımızda olsalardı, ölmezlerdi, öldürülmezlerdi" diyenler gibi olmayın. Allah, bunu onların kalplerinde onulmaz bir hasret olarak kıldı. Dirilten ve öldüren Allah'tır. Allah, yaptıklarınızı görendir.

tarihinde BRUTAL tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Şimdi sen söyle bakalım sen ce o adamı öldürmek isteyen Allah mı?

Allah birini imtihan etmek için dünyaya yollayacak, sen de istediğin zaman imtihanını bitirip geri postalayacaksın öyle mi?

Senin eylemin, onun sonsuz hayatta neyi hakettiğini mi belirleyecek, cennette üst makamları hakeden birini çocukken öldürebileceğini mi zannediyorsun?

Elbette insanların canını uygun bulduğu istediği zaman alacak(:

Link to post
Sitelerde Paylaş

birincisi İkimiz şu anda aynı şeylerden bahsetmiyoruz. Ben sadece isteyebilirsindedim. Yapabilirsin demedim

Sorun her istediğinde yapmak değil zaten, yaptığın zaman bunun senin özgür istencinle olması.

Kolunu da istediğin zaman kaldıramayabilirsin, buna engel olacak şeyler cereyan edebilir.

Kolunu istediğin zaman kaldırabildiğini göstermenle özgür iradeye sahip olduğunu kanıtlamış oluyorsan, öldürme eylemini de buna uygulayabiliriz.

Sen değil miydin, öldürme eylemini benim yaptığımı allahın sadece bunu bildiğini söyleyen?

ikincisi sadece "sence o adamın ölmesini isteyen Allah mı?" sorusuna cevap ver. ondan sonra postlarındaki çelişkileri tek tek çözeyim.

Cevabını ayetlerle beraber verdik işte göremiyor musun? Üstelik bunun imtihanı da sekteye uğrattığına da değindik.

Allah, ölecekleri zaman canlarını alır; ölmeyeni de uykusunda (bir tür ölüme sokar). Böylece, kendisi hakkında ölüm kararı verilmiş olanı(n ruhunu) tutar, öbürüsünü ise adı konulmuş bir ecele kadar salıverir.

Allah'ın izni olmaksızın hiçbir nefis için ölmek yoktur. O, süresi belirtilmiş bir yazıdır

De ki: "Allah'ın dilemesi dışında, kendim için zarardan ve yarardan (hiçbir şeye) malik değilim. Her ümmetin bir eceli vardır. Onların ecelleri gelince, artık ne bir saat ertelenebilirler, ne öne alınabilirler.

Ey iman edenler, inkar edenler ile yeryüzünde gezip dolaşırken veya savaşta bulundukları sırada (ölen) kardeşleri için: "Yanımızda olsalardı, ölmezlerdi, öldürülmezlerdi" diyenler gibi olmayın. Allah, bunu onların kalplerinde onulmaz bir hasret olarak kıldı. Dirilten ve öldüren Allah'tır. Allah, yaptıklarınızı görendir.

tarihinde BRUTAL tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

sen sadece Allah o adamın ölmesini istedi mi istemedimi onu söyle tek kelime İstedi veya istemedi

Yazdıklarımdan o tek kelimeyi çıkaramıyor musun gerçekten, biz kimlerle uğraşıyoruz yahu(:

Dirilten ve öldüren Allah'tır. Elbette o adamın ölmesini isteyen Allah olacak, sen istediğin için ölmüş-sınavı sonlanmış olamayacağına göre...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Sınavı sonlanmamış sana sınav olmuş :)

Sen kendi bildiğin kader anlayışını anlattın. Bak şimdi bende kendi bildiğim kaderi anlatıyorum.

O insanın ölümü senin öldürmeye çalışman (istemen) ve Allahın izin vermesi (istemesi) bir arada olduğu için oldu.

senin istemen onun istemesinin içerisinde yani sınavın şıkları bunlar. Sen 4 seçenekten birini seçtin. sana sınav oldu.

Eğer sen istediğin halde Allah izin vermeseydi (istemeseydi) o zaman zaten sen onu öldüremeyecektin. Demekki senin Allahın istemesi senin istemeni kapsıyor.

Ha yok sen istemeseydin de Allah istese bir başkasıyla veya başkasınada gerek yok Allah istedi diye o adam taşa takılıp düşer ölür. Bu ecelin konusu kaderi bitirelim ecelede geçeriz.

Yani Allahın istediği her şey olur. Senin istediğinin ise Allahın diledikleri (içerisinden Allah'ın izin verdikleri) olur. Yani onun istedikleri bizim istediklerimizi kapsama içine alır. Ama bizim istediklerimiz bazen kapsama alanı dışında kalır. :)

Şimdi eğer bu kader anlayışında anlamadığın bir şey varsa onları anlatayım yoksa

Şimdi böyle bir kader anlayışı ile ayetleri cevaplayayım mı .

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bunu şekillede ifade edebiliri.

res3.jpg

küçük dikdörtgen senin isteklerin büyük dikdörtgen (veya kare başka resim bulamadım) Allahın istedikleri ve izin verdikleri

kesişen kısımdaki isteklerin kabul oluyor. Ama hariçte kalan isteklerin reddediliyor.

tarihinde ayferkaya tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Geldiğin noktaya bak(:

Ben farzedelim dört seçenekten birini seçiyorum ama allah buna izin vermiyor, ikinciyi seçmek zorunda kalıyorum ona da izin yok, üçüncüyü güya yine özgür irademle seçiyorum buna izin var bunu yapmış oluyorum, dördüncüye gelmek zorunda kalırsak bunda zaten benim fonksiyonum olamaz.

Bu şekilde kaderimi özgür irademle ben mi çizmiş oluyorum?! Hani allah sadece biliyordu, herhangi bir zorlayıcılığı yoktu? Apaçık senaryoyu kendisi yazmış oluyor bu şekilde. Öldürme eylemini isteyen iki kişiden birine onay verirse, öldürmeyeni kayırmış olmaz mı?

Ayetlerde kişinin ne zaman öleceğini belirleyenin allah olduğu apaçık ortada zaten. İmtihanı sonlardırma eylemi senin özgür iradene bırakılabilinir mi?

Eğer bu ''apaçık'' benim yaptığımın belli olduğu eylemde bile onun parmağı varsa istediğin zaman kolunu kaldırmanın senin elinde olduğunu da savlayamazın demektir(:

Link to post
Sitelerde Paylaş

Yok yanlış anladın?

Senin sınavın derken sen öldürmeyi istemeyle öldürsende öldürmesende ne yapmak istediğini gösterdin manasında "sınavdan kaldın" gibisinden söyledim. Yoksa 4 şıktan 4 ünü de işaretlemeyi deneyebilirsin.

Deneyebilmem yetmez, bana sunduğu seçenekler arasında sadece onun istediği şeyi seçebiliyorsam, bu özgür bir iradem olmadığını gösterir anlamıyor musun?

İslamda niyet edip öldürenle öldüremeyenin cezası bir mi? Bu farkı oluşturan allahın keyfi seçimiyse nasıl özgür irade ve adaletli yargılamadan bahsedebilirsin?

Demekki kader, senin savunduğun gibi Allah'ın ezeli ve kadim olan ilmiyle ne olacağını bilmesi değil belirlemesiymiş.

Sen özgür iradenle birini öldüremezsin, o kişinin eceli allah tarafından belirlendiğine göre, senin eylemin kaçınılmaz olur, öldürmeme gibi bir seçeneğin olamaz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Öldürme fiilini sen yaptın bilme işini Allah yaptı. Yani burada iki farklı iş var.

İnsanın özgür iradesine müdahele etmeden sadece bilme işini yapan allahtan örnekler(:

Yollarına devam ettiler. . . Nihayet küçük yaşta bir erkek çocuğa rastgeldiler; (Hızır) onu öldürdü! (Musa) dedi: "Kısas gerekçesi olmaksızın suçsuz birini öldürdün? Gerçekten çok çirkin - yanlış bir şey yaptın!"

Çocuğa gelince: Onun anne babası mü'min kimselerdi. Biz onun onları taşkınlığa ve küfre sürükleyeceğinden korktuk.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Misafir
Bu konu kapalıdır ama konuya cevap yazmaya yetkiniz var görünüyor.
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...