Jump to content

Ahlak var mıdır? Nedir?


Recommended Posts

Ahlak, arapça bir kelime olup yaratılış, fıtrat, insan doğası anlamlarına gelmektedir. Böylelikle ahlaklı olmanın ölçütü doğal olmaktır, ahlaksızlığın sebebi ise yapmacık olmaktır. Ancak ahlak denilen şeyin bağlayıcılığı bir soru işaretidir. Ahlakın bağlayıcı olması için genelgeçer olması, tüm insanların ortak paydası olması ve sabit olması gerekmektedir. Şimdi soru şu; Sabit ve ortak bir ahlak var mıdır?

Ben bir örnek ile başlıyorum; Sakalını kazıyan erkek ahlaksızdır. Çünkü sakal, tüm erkeklerin ortak ve sabit bir özelliğidir. Bu bakımdan; Darwin, Marx, Muhammed ve diğer sakallı erkekler ahlaklıdır. Sakalsızları ise (haliyle) ahlaksızdır.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 94
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Konuyu açtığın için teşekkür ediyorum.

Kaşka bir konuda da belirttiğim gibi, ahlâk olmalı. Ama Arap'ın anlayışındaki ahlâk değil!

Nasıl hukuk her toplumda ve de her bireyde barındırılır; ahlâk da bunun gibi bir şeydir.

Ahlâk kesinlikle göreclidir. Ve sadece bireyleri kapsar. Yani bana hiç kimse kendi ahlâkını dayatamaz!

Senin nabzında "ahlakî" olan bir düşünce veya tavır, benim nabzımda son derece olumsuz bir tepki doğurabilir.

Yani: Toplumları kapsayan ahlâk düşünülemez. İnsanları, ancak kaba kuvvet yoluyla belirli bir ahlâk anlayışına sürükleyebilirsiniz.

Sonuçta başkalarına kaba kuvvet yoluyla bir dayatma yaparsınız, ki buna asla ahlâk denemez! Zorbalık denir!

Link to post
Sitelerde Paylaş

Senin örnek biraz ilkel olmuş, hangi kabilenin ahlak kuralı? :)

Ve sakalını kazıyan erkek niye ahlaksız?

Asıl sakallı olan adam ahlaksızdır. dudağının üstünde, çenesinin altında yapay mikrop yuvası oluşturduğu için...

Bu durumda ben ahlakı fayda/zarar kuralına göre yorumlamış oldum.

Sen neden tersini söyledin? :)

tarihinde Postit tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak, arapça bir kelime olup yaratılış, fıtrat, insan doğası anlamlarına gelmektedir. Böylelikle ahlaklı olmanın ölçütü doğal olmaktır, ahlaksızlığın sebebi ise yapmacık olmaktır. Ancak ahlak denilen şeyin bağlayıcılığı bir soru işaretidir. Ahlakın bağlayıcı olması için genelgeçer olması, tüm insanların ortak paydası olması ve sabit olması gerekmektedir. Şimdi soru şu; Sabit ve ortak bir ahlak var mıdır?

Ben bir örnek ile başlıyorum; Sakalını kazıyan erkek ahlaksızdır. Çünkü sakal, tüm erkeklerin ortak ve sabit bir özelliğidir. Bu bakımdan; Darwin, Marx, Muhammed ve diğer sakallı erkekler ahlaklıdır. Sakalsızları ise (haliyle) ahlaksızdır.

Müslüman erkek sakalını kesmez. Sakalsız adam İslam'dan sayılmaz.

Bu bir İslam ahlakıdır.

Ahlak kelimesi Arapça asıllı olabilir. Onun yerine moral kelimesini kullanırsanız ahlak nasıl bir anlam içerir.

Ahlak konusunu bilmediğiniz belli oluyor.

Ama bu başlığı açtığınız iyi oldu.. Bu vesile ile ahlakın ne olup olmadığını öğrenirsiniz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

ahlaksız herif, ahlaksız adam, ahlaksızlar, ahlaksız kadın, hiç ahlak yok mu sizde hehehehe :D

Alay etmeseniz iyi olur. Birisi şu başlığı açana ahlakı öğretsin. Sorup duruyor çocuk merakından.

Alayla öğretemezsiniz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bence ahlakın birinci unsuru değer, ikinci unsuru vicdan, üçüncü unsuru iradedir. Sahip olduğunuz değerler ışığında, vicdanınızı dinleyip iradeniz hakkında kara verebilirsiniz. Sahip olduğunuz değerlerin neler olduğu, vicdanınıza kulak verip vermediğiniz ve iradenize hakim olup olmamanız sizin sorumluluğnuzdur hepsini tartın. Saygılar...

tarihinde bluee22 tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Ahlâk kesinlikle göreclidir. Ve sadece bireyleri kapsar. Yani bana hiç kimse kendi ahlâkını dayatamaz!

Senin nabzında "ahlakî" olan bir düşünce veya tavır, benim nabzımda son derece olumsuz bir tepki doğurabilir.

Yani: Toplumları kapsayan ahlâk düşünülemez. İnsanları, ancak kaba kuvvet yoluyla belirli bir ahlâk anlayışına sürükleyebilirsiniz.

göreceli ahlak kuralları da var elbette ama bunun yanında evrensel ahlak kuralları da vardır.dünyanın neresine giderseniz gidin yalan söylemek,iftira atmak,yolsuzluk,cinayet işlemek bunların hepsi en büyük ahlaksızlıklardır, bunun sana göresi, bana göresi olamaz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

hacı emmi ahlak yerine moral demişsin. Peki o halde bana moralin tanımını yap. Moralin ahlaktan farkı ve dayanağı nedir? İnsan doğasının bir gerçekliği midir yoksa idealist bir ütopya mıdır?

Ahlak insan olmaktan çok, sosyal bir hayvan olmanın gereksinimidir.

Arılarda ve karıncalar da bile ahlak vardır. Toplumun ortak değer yargılarına biz ahlak diyoruz.

Arılar ve karıncalarda bu değer yargıları değişmiyor. Bulduğu polenin yerini söylemeyen arıyı ahlaksız bulan diğer arılar öldürüyor.

İnsan toplumlarında ise ahlaksal değerler toplumdan topluma değişiyor.

Ama bu demek değildir ki ahlak yoktur.

Ahlak vardır. Her zaman var olacaktır. Sosyal hayvanlar için bir zorunluktur.

Burada önemli olan bu ahlakın uygulanmasında, eski ve antik ahlaksal değerlere mi sadık kalındığı, yoksa çağa göre yeniden mi düzenlendiğidir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

göreceli ahlak kuralları da var elbette ama bunun yanında evrensel ahlak kuralları da vardır.dünyanın neresine giderseniz gidin yalan söylemek,iftira atmak,yolsuzluk,cinayet işlemek bunların hepsi en büyük ahlaksızlıklardır, bunun sana göresi, bana göresi olamaz.

Ta kendisi! Diğer bir konuda da belirrtiğim gibi, İslâm ahlakı sübyancığı dışlamaz. Tam aksine destekler.

Örnek olarak, bu konu, benim vicdanıma tatamen ters geliyor.

Körpelere tecavüğzü hak olarak gören bir ahlâk anlayışı, psikiyatrik bir meseledir. Tedavi gerektirir!

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak kavramini ben 2 farkli bolume ayiriyorum.

Genel ahlak,

Kulturel ahlak.

Genel ahlaktan bahsedelim once:

-Cinayet islemeyeceksin,

-Tecavuz etmeyeceksin,

-Calmayacaksin,

... gibi.

Toplum icinde yasayan herkese hitap eden kurallar.

Bu kurallar Japonya'da da vardir, Arjantin'de de, Sibirya'da da.

Bu kurallari ihlal eden, toplumsal yasamin ve duzenin varligini tehdit ediyor demektir.

Kulturel ahlak ornekleri:

Bu tur ahlak kavrami, toplumlarin sosyo-ekonomik, kulturel yapisi ile ilgilidir sadece.

Bir toplum vardir, kadina karsi "turban tak, basini ort, orospu gibi gezme milletin icinde!" derken,

Bir baska toplum vardir, kadinlar gogusleri, erkeklerin takim taklavatlari meydandadir. Kimse kimseye "aaaa terbiyesiz git kicina don giy, utanmaz sapik!" demez.

Bir toplum vardir, erkek nikah maskesi altinda evini hareme cevirebilir. Diger toplumlarda erkegin bahanesi ne olursa olsun, karisinin gozunun icine baka baka bir gece Fadime'nin, obur gece Emine'nin koynunda sabahlamasi ahlaksizliktir, sapikliktir, serefsizliktir.

Bazi toplumlar gay / lezbiyen diye insanlari meydanlarda vinclerin bomlarin ucunda sallandirirken,

bir baska toplumda gayler / lezbiyenler de birer vatandastir, toplum uyesidir.

Ahlak anlayisimiz cografyadan cografyaya degistigi gibi, ayni cografya icinde tarih icinde de degisiklige ugrar.

Avrupa'da daha bundan 30-40 yil once gay / lezbiyen olmak yasal bir suc unsuru iken,

Bugun ayni toplum evlenmelerine bile izin veren kanunlar cikarmaktadir.

Cunku escinselligin ne oldugu konusundaki bilgi 40 yil once farkliydi, bugun daha farkli.

SAYGILAR...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir soru da sapıklık ile ilgili olacak. Sapıklık nedir? Sapıklık olabilmesi için sabit ve ortak bir doğru yol olmalı -ki o yoldan sapılabilsin. Peki, bir "doğru yol" var mıdır? Yani, sabit ve ortak bir insan doğası var mıdır? Yoksa her coğrafya, zaman ve insana göre değişken midir? Evet, ise insanları tek bir ahlak anlayışına göre değerlendirmek ne kadar sağlıklıdır? Örneğin Arab'ı Batı normlarına göre eleştirip ahlaksız ve sapık bulmak ya da eskimo erkeğine İslam kanunlarına göre "gavat" demek ne kadar doğrudur?

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bir soru da sapıklık ile ilgili olacak. Sapıklık nedir? Sapıklık olabilmesi için sabit ve ortak bir doğru yol olmalı -ki o yoldan sapılabilsin. Peki, bir "doğru yol" var mıdır? Yani, sabit ve ortak bir insan doğası var mıdır? Yoksa her coğrafya, zaman ve insana göre değişken midir? Evet, ise insanları tek bir ahlak anlayışına göre değerlendirmek ne kadar sağlıklıdır? Örneğin Arab'ı Batı normlarına göre eleştirip ahlaksız ve sapık bulmak ya da eskimo erkeğine İslam kanunlarına göre "gavat" demek ne kadar doğrudur?

Sapıklığı soran bir meczupa ilk defa karşılaşıyorum.

Ayrıca bre anlayışsız kardeşim..

Bu forumda kim sabit ve ortak insan doğasından bahsediyor. Kim tek bir ahlak anlayışına değiniyor.

Bunlar sizin zırvalarınız. Bir insanın ahlak sahibi olması onun sabit ve tek bir ahlaka sahip olması mı demek?

Bu yaptığın da ahlaksızlık değil mi?

Var olmayan bir iddiayı varmış gibi ortaya atıp üzerinde muhakeme yapmak ve bunu başkalarının üstüne atmak da ahlaksızlık değil mi?

Link to post
Sitelerde Paylaş
haci:

Ahlakın kurallarının yazılı olmadığını nasıl iddia edebilirsiniz? O kurallar elbette açık ve net olarak yazılmışlardır. Kanunlara bir göz atmanızı tavsiye ediyorum.

Çağdaş yasalarda onlar vardırlar. Ayrıca bilimsel ateizm çok iyi bilinen ve kabul edilen etikle de sınırlıdır. Bilimsel etik ateist ahlakının temelini oluşturur.

Kötü ahlakı olan ateistleri aramıza almayacağız. Bunu yapabiliriz ve kötü ateistin ne olduğunu çok iyi biliyoruz. Bu konuda deneyimliyiz.

Bir insan tanrı tanımıyorsa o insan elbette ateisttir. Biz onun ateizmini bize uygun bulmuyoruz. Hepsi o kadar. Onun pedofil olma hakkı varsa, bizim de onu reddetme hakkımız vardır.

Burada yazan her ateist bizim ahlak kurallarımıza uymak zorundadır.

Ateistforum'un da burada yazanlardan beklediği bazı ahlaksal değerleri vardır. Herkes burada yazamaz.

Sizin yanıldığınız noktalara kısaca değindim.

Gerekirse çok daha ayrıntılı yazabilirim.

Ateizmin temeli, özü ahlaktır. Ateizm o öz üzerine kurulmuştur. Ondan ödün veremez. Onsuz var olamaz.

Bu iyi veya kötü bir ahlak değildir. Bu sadece ateist ahlakıdır. Bizim tanımlamaya çalıştığımız ve forumda yazanlardan beklediğimiz bir ahlaktır.

Ateizmde ahlak yoktur ben istediğim ahlaka sahip olabilirim diyebilirsiniz ama eğer bizim ahlak anlayışımızın dışında iseniz bu forumda bir ateist olarak yazamayabilirsiniz.

Biz bu forumda yazanlardan minumum Müslüman ahlakına uymalarını bekliyoruz. Daha azını beklemiyoruz ve daha azına tahammül edemeyiz. Hiçbir zaman da etmedik.

Bu forumda sabit ve ortak insan doğasına yer yok. Sadece hacı amca'ya, keyfine ve de kahyasına yer var. Burada tek geçerli ahlaki felsefe hacizm'dir. Al sana tek ahlak anlayışı bre ateist olmayan haci efendi.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak diye birşey aslında yoktur ancak..

Ahlak diye birşeyi var kabul etmek için illa elle tutulur olmasına gerek yoktur ahlak diye birşey elbette vardır.

Peki nasıl vardır?

İnsanoğlu ne özgürlüksüz nede yanlız yaşayabilen bir varlıktır.

Bunu ortalayabilmek için yaptıgı davranışlar ve söylediği sözler ahlak anlayışının ortaya çıkmasına sebeb olur.

Böylece ahlak anlayışı var olur.

Belli bir süre sonrada çok konuşmasının bedelini öder.

Özgürlüklerini üreme yolu ile saglamaya çalışan kendini zeki zanneden dünya, özgürlüklerini daha çok kısıtlayacak yeni toplumlar meydana getirmektedir.

Bu sorunu çözebilmenin tek yolu da tüm dünya ülkelerinin sorunun çözümü için masaya oturması ile saglanır.

tarihinde Dofre tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak iyi durumdayken söz konusu olur. Zor durumdayken insanın ahlakı mahlakı olmaz.

İnsan öldürmeyi asla kabullenemeyen biri, çölün ortasında hayatta kalmak için en yakın arkadaşını rahatlıkla yiyebilir. Ahlak herkesin yalanlarına tektığı isimdir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ahlak iyi durumdayken söz konusu olur. Zor durumdayken insanın ahlakı mahlakı olmaz.

İnsan öldürmeyi asla kabullenemeyen biri, çölün ortasında hayatta kalmak için en yakın arkadaşını rahatlıkla yiyebilir. Ahlak herkesin yalanlarına tektığı isimdir.

Bu bilgi yüzde yüz doğru deil.

İnsanın tüm kişiliğini hiçe sayan bir varsayımdan yola çıkarak yazılmış satırlar bunlar.

Kişi içinde sevgide besleyebilen bir canldır.

Tam tersine karşısındakin hayatta kalması için canınıda feda edebilir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...