Jump to content

Mutezile, Cebriyeci ve Ateist


Recommended Posts

Mutezile, Cebriyeci ve Ateist

İmam-ı a'zam hazretlerine bir ateist, bir mutezile, bir de cebriyeci üç kimse gelir. Ateist sorar:

(Allah varsa, var olan görülür. Varsa ispat et.)

Akılcı olan mutezile sorar:

(Cehennemde ateş var. Şeytan ateşten yaratılmıştır. Şeytana ceza vermek mümkün mü?)

Cebriyeci de sorar:

(Sen ise irade-i cüziyye var diyorsun. Her şeyin hâlıkı Allah iken insan ne yapabilir ki?) İmam-ı a'zam hazretleri, yerden 3 avuç nemli toprağı top gibi yapıp, her topu birine atar.

Üçü de, durumu kadıya şikayet eder. Kadı niye çamur topu attığını sorar.

İmam-ı a'zam hazretleri der ki:

Bunlar bana soru sordu ben de cevap verdim. Ateist, Allah varsa, var olan şeyin görünmesi gerekir demişti. Toprak başımı acıttı dedi, madem ağrı var, ağrıyı göstermesi lazımdır. Ağrıyı bile göremeyen Allah’ı nasıl görebilir ki? Ateist akılsızdır, aklı varsa göstermesi gerekir. Ruh da akıl gibi görünmez, ama yaptıklarından anlaşılır. Kâinatın var olması da onun bir yaratıcısının olmasını gerektiğini gösterir.

Mutezile olan ise, topraktan yaratılmış olduğu halde, çamur toptan etkilendi. Toprak topraktan etkilendiğine göre ateş de ateşten etkilenir. Demir testeresi demiri kestiği gibi, ateş de ateşi yakar.

Cebriyeci ise, (Allah her işi zorla yaptırır) diyordu. O zaman o toprağı Allah attı, bu beni niye şikayet ediyor? Kendi kendini yalanlamış oluyor

tarihinde ilayyyda tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

bir yaratılışçı mantıklı açıklamalar yapmaya başladığında yanıtlaması gereken ilk soru şudur: tasarım elbette yaratıcıyı gerektirir. bunu herkes kabul eder. ancak bu durumda yaratıcının da bir yaratıcı tarafından yaratılmış olması gerekir.

bitmeyen bir süreç. evet tasarımcı kardeş..karmaşık işler yapmayı beceren bir tanrı...tasarlanmış olmalı değil mi?

Link to post
Sitelerde Paylaş
bir yaratılışçı mantıklı açıklamalar yapmaya başladığında yanıtlaması gereken ilk soru şudur: tasarım elbette yaratıcıyı gerektirir. bunu herkes kabul eder. ancak bu durumda yaratıcının da bir yaratıcı tarafından yaratılmış olması gerekir.

bitmeyen bir süreç. evet tasarımcı kardeş..karmaşık işler yapmayı beceren bir tanrı...tasarlanmış olmalı değil mi?

ezeli ve ebedi olan bir şeye sınırlı beyinle bir tanım getirilemez ve varlığını kabullenmen yeterli sorunun cevabını bulmak için..

Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutezile, Cebriyeci ve Ateist

İmam-ı a'zam hazretlerine bir ateist, bir mutezile, bir de cebriyeci üç kimse gelir. Ateist sorar:

(Allah varsa, var olan görülür. Varsa ispat et.)

Akılcı olan mutezile sorar:

(Cehennemde ateş var. Şeytan ateşten yaratılmıştır. Şeytana ceza vermek mümkün mü?)

Cebriyeci de sorar:

(Sen ise irade-i cüziyye var diyorsun. Her şeyin hâlıkı Allah iken insan ne yapabilir ki?) İmam-ı a'zam hazretleri, yerden 3 avuç nemli toprağı top gibi yapıp, her topu birine atar.

Üçü de, durumu kadıya şikayet eder. Kadı niye çamur topu attığını sorar.

İmam-ı a'zam hazretleri der ki:

Bunlar bana soru sordu ben de cevap verdim. Ateist, Allah varsa, var olan şeyin görünmesi gerekir demişti. Toprak başımı acıttı dedi, madem ağrı var, ağrıyı göstermesi lazımdır. Ağrıyı bile göremeyen Allah’ı nasıl görebilir ki? Ateist akılsızdır, aklı varsa göstermesi gerekir. Ruh da akıl gibi görünmez, ama yaptıklarından anlaşılır. Kâinatın var olması da onun bir yaratıcısının olmasını gerektiğini gösterir.

Mutezile olan ise, topraktan yaratılmış olduğu halde, çamur toptan etkilendi. Toprak topraktan etkilendiğine göre ateş de ateşten etkilenir. Demir testeresi demiri kestiği gibi, ateş de ateşi yakar.

Cebriyeci ise, (Allah her işi zorla yaptırır) diyordu. O zaman o toprağı Allah attı, bu beni niye şikayet ediyor? Kendi kendini yalanlamış oluyor

ımamı azamın sorulan sorulara verdiği cevaplar günümüz için geçersiz ve çok mantıksız aklıda görebiliyoruz ağrıyıda insanın topraktan etkilenmemesi konusu ise gerçekten çok komik

Link to post
Sitelerde Paylaş
Mutezile, Cebriyeci ve Ateist

İmam-ı a'zam hazretlerine bir ateist, bir mutezile, bir de cebriyeci üç kimse gelir. Ateist sorar:

(Allah varsa, var olan görülür. Varsa ispat et.)

Akılcı olan mutezile sorar:

(Cehennemde ateş var. Şeytan ateşten yaratılmıştır. Şeytana ceza vermek mümkün mü?)

Cebriyeci de sorar:

(Sen ise irade-i cüziyye var diyorsun. Her şeyin hâlıkı Allah iken insan ne yapabilir ki?) İmam-ı a'zam hazretleri, yerden 3 avuç nemli toprağı top gibi yapıp, her topu birine atar.

Üçü de, durumu kadıya şikayet eder. Kadı niye çamur topu attığını sorar.

İmam-ı a'zam hazretleri der ki:

Bunlar bana soru sordu ben de cevap verdim. Ateist, Allah varsa, var olan şeyin görünmesi gerekir demişti. Toprak başımı acıttı dedi, madem ağrı var, ağrıyı göstermesi lazımdır. Ağrıyı bile göremeyen Allah’ı nasıl görebilir ki? Ateist akılsızdır, aklı varsa göstermesi gerekir. Ruh da akıl gibi görünmez, ama yaptıklarından anlaşılır. Kâinatın var olması da onun bir yaratıcısının olmasını gerektiğini gösterir.

Mutezile olan ise, topraktan yaratılmış olduğu halde, çamur toptan etkilendi. Toprak topraktan etkilendiğine göre ateş de ateşten etkilenir. Demir testeresi demiri kestiği gibi, ateş de ateşi yakar.

Cebriyeci ise, (Allah her işi zorla yaptırır) diyordu. O zaman o toprağı Allah attı, bu beni niye şikayet ediyor? Kendi kendini yalanlamış oluyor

İlk başlarda bakınca gayet akılcı ve hoş bir öykü fakat. Bir sıçrar, İki sıçrar ve Üçüncüde Cebriyeciye yakalanır.

Cebriyeci ise, (Allah her işi zorla yaptırır) diyordu. O zaman o toprağı Allah attı, bu beni niye şikayet ediyor? Kendi kendini yalanlamış oluyor

İama-ı Azam bu noktada Cebriyeci ile aynı kefeye koymuş oluyor kendisini ki. O Cebriyecinin yerinde ben olacaktım ki. Bu savunmayı duyduktan sonra İmam-I Azam'ın kafasını yarmıştım.

Savunmamda şu olurdu.

Allah her işi yaptırıdiyerek beni Onaylamadı mı. Bende Nasıl o toprağı Allah atırdığını kabul ediyorsa. Kafasınıda Allah yardırdı. ( neden mi Allah'ın her işi zorla yaptırdığını dolaylı olarak kabul etmiş oluyor.)

Link to post
Sitelerde Paylaş
Aslında hiç değinilmeyen konulardan olan Mutezile (aydınlıkçı, yorumcu mezhep) ve Cebriyye (Diğer adı Cehmiyye'dir.. Mutezile mezhebinin tam karşısında olan yobaz mezhep) mezheblerini tanımak için bir fırsat olan bu başlık, gereksiz yere tavanarasına alınmıştır. Tavanarasına başlık alırken dikkat edilmesi gerekir.. Özellikle Mutezile adı geçen konular forumumuzda oldukça zayıftır.. Tartışılmasına izin verilmesi gerekir..

Ben bu başlığı tekrar Ateistforum'a alıyorum..

başlığı tavan arasına alırken benim lüzumsuz iletimi de aynı mantıkla sildiğini tahmin ediyorum.

konunun sulandırılmayacak kadar önemli olduğunu bilmiyordum.

neyse bunu da siliverirsin. ;)

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu üç fırka anlaşamadığı temel konu kişinin kendi fiillerin amili olup olmamasıdır.

mutezile ve cebriyenin iki uç noktaya gitmesinin tek sebebi var:

allahın çelişkili konuşması.

çünkü kuranda allah dilediğinin kalbini kilitler,dilediğini de hidayete erdirir diyor.

anlamasınlar diye kafirlerin kulaklarına perde çekeriz diyor.

kalpleri mühürlüyor,anlamalarını engelliyor,kişiye yaptıklarını güzel gösteriyor.

fakat bazı yerlerde de,allah kulun başına gelen kötülüğün kendinden kaynaklandığını söylüyor.

aynı şekilde kişinin kendi yaptığından başka kazancı olmayacağını söylüyor.

yaptıklarınızdan sizi sorumlu tutacağım diyor.

bu bölünmenin tek sebebi allahın tutarsız konuşmasıdır.

lami cimi yok.

ebu hanifedeallahın çelişkili beyanda bulunamayacağı önkabulü ile şu açıklamayı getirmiş:

kul kesb eder,allah yaratır.

bu ehli sünnetin genelin benimsediği görüştür.

çevir kazı yanmasın. ;)

tarihinde murteddd tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...