Jump to content

Kötülük problemi


Recommended Posts

Agnostik.org'dan alıntıdır.

Kötülük problemi

- Sence teistlere yöneltilen en yıkıcı argüman nedir?

- Kesinlikle kötülük (veya acı) problemidir.

- Nedir o?

- Şöyle özetlenebilir: İnsanların bu dünyada acı çektikleri tartışılmaz bir olgudur. Eğer Tanrı, her şeyi bilen bir varlık ise bunu bilmesi gerekir. Eğer her şeye gücü yeten ise, bunu önleyebilmesi gerekir. Eğer iyiliksever ise, bunu önlemeyi istemesi gerekir. Dolayısıyla , ya Tanrı acıyı/kötülüğü ortadan kaldırmak ister, ama bunu yapamaz, o halde her şeye muktedir değildir; ya da bunu yapabilir, ama istemez, o halde sandığımız kadar iyi değildir.

- Çarpıcı doğrusu.

- Teist düşünürler bu suçlama karşısında Tanrı’yı “savunmak” adına pek çok argüman geliştirmiştir. Düşünce tarihinde bu çabalar “teodise” yani Tanrı savunusu adıyla bilinir. Ancak, bu çabalar tatminkar olamamıştır.

- Bu savunmalara birkaç örnek verir misin?

- Bunlardan en iyi bilineni “özgür irade” kavramına dayanır. Tanrı insanlara özgür irade bahşetmiştir, kimileri bunu iyilik adına kullanabilir, kimileri de kötülük adına. Dolayısıyla kötülük, özgür irade adına katlanılması gereken bir durumdur.

- Makul gibi.

- Bence değil. Bu ne özgür iradeymiş ki, insanlar binlerce yıldır bedelini ödeyememişler. Bu mu makul?

- Bilemiyorum, düşünmem lazım. Ama bu özgür irade savunması yalnızca insanların yaptığı kötülüklerle ilgili. Ayrıca büyük yıkım ve acıya sebep olan doğal felaketler de var; depremler, su baskınları, kasırgalar filan.

- Gayet tabii. Bunlar karşısında da korunup kollanmak tüm teistlerin hakkı olsa gerek.

- Peki, başka ne tür savunmalar yapılmış?

- Özetlersek, diyorlar ki, kötülük olmadan iyilik anlaşılmazmış veya “resmin bütününe” bakmalıymışız; kötü denilen şeylerin de bu büyük resimde önemli roller oynadığını görebilirmişiz. Hak etmediğimizi düşündüğümüz acılar, aslında zorunlu acılarmış.

- Bunlar pek inandırıcı değil.

- Kesinlikle. Aslında, incelersek görürüz ki, çoğu Tanrı savunması en sonunda “O’nun hikmetinden sual olunmaz” diye özetlenebilecek bir savunma hattına çekilir.

- Böyle savunma olur mu?

- Kanımca hiçbir şey, doğal felaketlerde, savaşlarda, soykırımlarda yaşanan korkunç acıları haklı çıkaramaz. Sonunda o ünlü ikileme geliriz: Ya Tanrı bu haksız acıları engellemek gücüne sahip değildir ya da bunları engellemek diye bir tasası yoktur. Birinci durumda Tanrı her şeye kadir olamaz, ikinci durumda ise bizim iyi ve merhametli Tanrı imgemizle uyuşmaz.

- Sanki Tanrı bizi yapayalnız bırakmış, terk etmiş gibi.

- Ancak, kimi düşünürler, Tanrı’nın “deizm” bağlamında daha iyi savunulabileceğini ileri sürmüştür.

- Nasıl yani?

- Deistlerin Tanrı’sı evreni var eden, ona gerekli yasaları veren fakat daha sonra olan bitene hiç karışmayan bir Tanrıdır. En ünlü deist Newton’dur.

- Böylesi bir Tanrı, doğrusu benim Tanrı imgeme hiç uymuyor.

- Bu yüzden teizm ve deizm ayrımı yapılmış zaten.

- Peki, Tanrı’nın bir mazereti olamaz mı?

- Stendhal bu soruya şöyle cevap vermiştir: “Tanrı’nın tek mazereti, var olmamasıdır.”

- Dili de pek keskinmiş doğrusu.

- Ustura kadar keskin, Occam’ın usturası kadar. Yanlış hatırlamıyorsam, Nietzsche bunun en kıskandığı aforizma olduğunu söylemiş.

- Tam Nietzsche’lik doğrusu.

- Teodise tartışmaları her zaman insanlığın gündemindedir. Ve bu konulara kafa yoran pek çok insan, dünyada yaşanan bunca felaketten, savaştan, hele hele Auschwitz ve Hiroşimalardan sonra, cehennemin başka bir yerde değil, bu dünyada olduğunu artık anlamıştır.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 64
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Bu sorunun kaynagi voltaire felsefe sozlugu adli kitabin kotu tanimidir. bir teist olan voltaire ateizme bal mi surmek istemiste bunu yazdi.

Teizmin cevabida sudur. yaratmakla yapmak ayni sey degildir. Yapma bir sorumluluktur. mesela bilime atom bombasindan dolayi bilim kotu bir seydir diyebilirmisiniz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu sorunun kaynagi voltaire felsefe sozlugu adli kitabin kotu tanimidir. bir teist olan voltaire ateizme bal mi surmek istemiste bunu yazdi.

Teizmin cevabida sudur. yaratmakla yapmak ayni sey degildir. Yapma bir sorumluluktur. mesela bilime atom bombasindan dolayi bilim kotu bir seydir diyebilirmisiniz.

Şöyle deriz; bilim kötüye kullanıldı, peki Tanrı boyutunda buna ne dersin ? Tanrı gücünü kötüye kullandı ? insanlar Tanrının iyiliğini kötüye kullandı ? şimdi hemen bunu seçebilirsin ancak ortada bir dünya düzeni var bunu sadece insanlar yapıyor falan demek saçmalık çünkü hayvanlarda birbirini parçalayıp yiyor bir rekabet var okyanusta karada havada bu böyle istenmiş demek ki ? başka yolu yokmuydy bunun peki ?

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 3 months later...

Kötülükler ve iyilikleri cennet ve cehennemin işaretleridir....

İyilikler insana huzur verir..

Kötülükler insanı huzursuz eder....

Neden çünkü hilkate tersdirler....

Hilkatten murat ve ve maksat değillerdir....

Sadece hayrı tamamlamak için hilkate dahil edilmiştir....

Lütfen cuvcuvun yazısıyla bunu karşılaştırınız Kim daha net ve az söz söylemiştir...

Link to post
Sitelerde Paylaş

En büyük kötülüğü kendine yapıyorsun farkında da değilsin?

A aa, cevap bu değil, soruyu tekrarlıyorum, cevap lütfen..

Biz kötülük mü yapıyoruz? Sadece inanmayanlar ama iyilik yapanlar cennete neden gidemez? Lafı dolandırma tekniğine sarılma nurcu, cevap ver..

Link to post
Sitelerde Paylaş

Dünya da iyilikler, güzellikler de oluyor.

Tanrı, bu iyiliklere, gücü yettiği halde mani olmuyorsa, Tanrı iyi midir? :)

Kötülük problemini iyilik problemine dönüştürdüğünüzde aslında ortada problem kalmaz ..

Link to post
Sitelerde Paylaş

Dünya da iyilikler, güzellikler de oluyor.

Tanrı, bu iyiliklere, gücü yettiği halde mani olmuyorsa, Tanrı iyi midir? :)

Kötülük problemini iyilik problemine dönüştürdüğünüzde aslında ortada problem kalmaz ..

İyilik de kötülük de olduğuna göre tanrı yok demek ki.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Tanrı iyiliğe kötülüğe karışmak zorunda mı ? Yada insanın ''iyilik'' yada ''kötülük'' dediği şeyler onu bağlar mı ?

kötülük problemi 4 teist iddiaya dayanır

tanrı vardır

tanrı iyidir

tanrı sonsuz güç sahibidir

kötülük vardır

bu dördü aynı anda var olamaz der, kötülük problemi

daha ayrıntılı açıklama için forum kurucularından Aydın Türk'ün Ateizmi Anlamak kitabına göz atabilirsiniz

Link to post
Sitelerde Paylaş

acaba gerçekten cennette cehennem de bu dünyada mı...

acılar sıkıntılar birer cehennem azabı mutluluklar sevinçli anlar ise birer cennet anı mıdır...

eğer öyleyse bütün insanlar hem cenneti hem cehennemi aynı anda aynı zamanda ve aynı yerde yaşıyoruz...

çoğu zaman kendi hayatmızı cennete ve cehenneme çevirmek bizim elimizde gibi görünüyor...

ama bazen tamamen bizim dışımızdan kaynaklanan şeylerde hayatımızı cennete yada cehenneme çevirebiliyor...

kötülükler mesela hem yapanın hem de kötülüğe maruz olanın hayatını cehenneme çevirebiliyor...

iyilikler de aynı şekilde tersi etkiyle hem iyilik yapanı hemde bu iyiliği göreni mutlu edip cennet gibi bir hal yaşatıyor...

acaba aslında amacımız hem kendi hem de başkalarının hayatını cennete çevirmeye çalışmak mıydı...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Kötülükler iyilikleri tamamlamak için yaratılışa dahil edilmişlerdir...

Bizzat murat değildir.....

Murat bizzat cennet iken, inatla Onu reddedenler için cehennem zaruridir...Ve o da bir vucut mertebesidir...Yokluktan çok daha iyidir..

tarihinde serasker tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...