Zavallı 0 Oluşturuldu: Temmuz 2, 2014 Raporla Share Oluşturuldu: Temmuz 2, 2014 İsra Suresi: 13. “Her insanın amelini boynuna yükledik. Kıyamet günü kendisine, açılmış olarak karşılaşacağı bir kitap çıkaracağız.” Diyanetin yapmış olduğu gibi ayetin bu şekildeki çevirisini okuduğumuzda hiçbir sıkıntı yok gibi gözükmektedir. Oysa bu ayetin Arapça aslında dikkat çekici başka bir kelime bulunmaktadır. 1. ve kulle : ve hepsi, bütün 2. insânin : insan 3. elzemnâ-hu : onu bağladık, astık 4. tâire-hu : onun kuşu, onun amellerinin neticesi 5. fî unukı-hî : onun boynunda 6. ve nuhricu : ve çıkarırız 7. lehu : ona 8. yevme el kıyâmeti : kıyâmet günü 9. kitâben : bir kitap 10. yelkâhu : onu ilka eder, arz eder 11. menşûren : neşredilmiş olarak Görüldüğü gibi “tairi-hu” ifadesi “onun kuşu” anlamına gelmektedir. Nitekim, mealcilerin bir kısmı aşağıdaki gibi yaptıkları çevirirlerinde açıkça kuş tabirini kullanmışlardır. “Her insanın kuşunu onun boynuna takmışızdır. Kıyamet günü kendisine, önünde açılmış olarak bulacağı bir kitap çıkaracağız.” Tefsirciler bu kelimenin anlamını eski Arapların kuşlara bakıp müneccimlik yapmasına veya İranlıların söyledikleri talih sözüne bağlaya dursun biz eski Arapları ve İranlıları bir kenara bırakarak bu sözü asıl ve olması gereken anlamıyla, yani “kuş” anlamıyla ele alalım. Kıyamet zamanıyla, insanın ölümüyle ve yaptıklarının bir kitapta sunulup yargılanmasıyla ilgili bir anlatımda Allah neden bir kuştan bahsetmektedir? Böylesi bir anlatım aklımıza Eski Mısır inancındaki kuş başlı Tanrı Thoth’u ve insan başlı kuş BA’yı (ruh) hatırlattırmaktadır. Bu iki inanışın kuş sembolüne sahip olmasının yanı sıra ölüm ve ölüm sonrasıyla doğrudan ilişkisi bulunmaktadır. Bu inanışlara kısaca bakalım: Tanrı Thoth: Bilgeliğin Tanrısı. Yazma, Akıl ve Ay Tanrısı özelliği ile anılmıştır. İbiş kuşu başıyla resmedilmiştir ve elinde bir dolmakalem ve her şeyi kaydettiği parşömenler vardır. Eski Mısır'ın kâtibi sayılan Thoth aynı zamanda ölen kişinin kalbinin teraziye koyuluşu sırasında orada yer alarak yaşananları kayda geçirir. Thot’un her gece yaptığı yolculuk: Güneş tanrısı Ra her gece Duat'a (öbür dünya) geçmek için; bir saltanat kayığı ile yolculuğa çıkardı. Thot’un eşi olan Tanrıça Maat, kaosa karşı düzenin sağlayıcısı olarak kayığın gideceği yolu belirlerdi. Gece ve gündüz şeklinde devam eden bu yolculukta eşi gbi Thoth’da Ra’nın kayığında yer alırdı. Kuş başlı Tanrı Thoth’un gece ve gündüzle olan bağlantısına değindikten sonra yukarıdaki ayetimizden bir önceki ayetimize de bakmış olalım: 12: “Biz geceyi ve gündüzü (kudretimizi gösteren) iki alâmet yaptık. Rabbinizden lütuf isteyesiniz, yılların sayısını ve hesabını bilesiniz diye gece alametini giderip gündüz alametini aydınlatıcı kıldık. İşte biz her şeyi açıkça anlattık.” Tanrı Thoth’un ölülerin yargılanışıyla ilgili bağlantısına gelelim. Eski Mısır metinlerine göre, her ölü için geçerli olacak bir “tartılma” olayı vardı ve bu Tanrıça Maat’ın "hakikat salonu" denilen salonunda gerçekleşirdi. Tanrı Anubis mahşer günü ruhu terazide tartan tanrıydı. Terazisinde ölünün ruhunu temsil eden kalbi ile Adaletin tanrıçası Maat' ın tüyünü tartar, iyi birinin kalbi tüye karşı hafif gelir ve ölünün ruhunu gökyüzüne bir daha doğması için gönderirdi. Eğer kötülük yapmış biri ise tüy hafif gelir ki bu durumda o kişinin ruhu yer altı ülkesine yılanlara gönderilirdi. Bu da sonsuz azap demekti. Bu tartılma ve yargılanma sahnesini gösteren Mısır çizimlerinde Tanrı Thoth da elindeki kalemi ve kağıdıyla olup bitenleri kayda geçirir bir vaziyette gösterilirdi. Ba (Ruh): Eski Mısırlılara göre ölümden sonra ruh ağızdan bir kuş şeklinde çıkardı. Bunun için çakal başlı Tanrı Anubis, elindeki aletle ölünün ağzını açar, bu sayede ölünün ruhu rahatça gidip gelirdi. İnsan başlı bir kuş olarak takdim edilen Ba (ruh) sayesinde ölü aynı zamanda sonsuz boşlukta serbestçe yer değiştirebilirdi. RESİM: http://img90.imagesh...0/2884/ba1q.png Öbür dünyaya giden ruhun yani Ba’nın bazı törenler sayesinde geri geleceği düşünüldüğünden ölünün uzuvları tekrar hareket kabiliyeti kazansınlar diye, mezara koymadan evvel rahip ölünün ağzını açardı. Yukardaki terazi resminde göründüğü gibi ölen kişinin yargılanmasıyla ilgili çizimlerde Ba da Thoth gibi orada bulunurdu. (Bu ara yukarıdaki ayette “çıkarırız” diye çevrilen Arapça kelimeye ilişkin Kurtubi Tefsirinde bu kelimenin bazılarınca (Ebu Cafer ve Yakub) “çıkar” anlamında söylendiği belirtilmiştir) Thoth’un Ra’nın kayığında yapmış olduğu yolculuk gibi Ba’nın anlatımlarında da gece-gündüz dönüşümüne değinilmektedir. Antik Mısır cenazelerinde okunan metinleri içeren ve “Günden Dışarı Giden (Ra nu pert em hru) adlı kitaptaki temel kavramlara ilişkin şu bilgiler verilmektedir: “Güne çıkmak : ölü için amaç gündür, çünkü gece düşmandır, bu nedenle Ba gündüz güneşini takip ederek onun ışığında yaşamakta, isteği her şekle girerek doğudan batıya yol almaktadır; burada önemli olan her gün yeni bir doğum ve yeniden canlanmanın vurgulanmasıdır. Gece ise Ba, batıdan doğuya alt dünyayı kat etmektedir. Eski Mısır lisanında “mnj” harfleri yani ölmek, ölümsüzlük kıyısına çıkmak ile aynı vurgulamayı vermekteydi. Günden çıkmak : ise dünyevi hayattan çıkmayı anlatıyordu, çünkü gün aynı zamanda yaşam süresi demekti. Eski Mısır' da hayat öbür dünyada da devam ettiğine göre, günden çıkmak yalnız bu dünya sınırları içinde yaşama mecburiyetinden kurtulmayı ve yaşamı, artık zaman ve mekan sınır olmayan bir varlıkta sürdürmeyi belirtiyordu.” Thot'u anlatırken söylediğim gibi Eski Mısırlılara göre ölen kişinin yargılanması öbür tarafta kurulacak olan bir “terazi” aracılığıyla yapılacak ve ölen kişinin kalbi 42 öğüdü bulunan Adalet Tanrıçası Maat’ın tüyü ile tartılacaktı. İsra Suresi’nin devam eden ayetlerine bakalım: 13-14: “Kitabını oku! Bugün sana hesap sorucu olarak kendi nefsin yeter. Kim hidayete erdiyse, sadece kendi nefsi için hidayete erer. Öyleyse kim dalâlette ise sorumluluğu sadece kendi üzerinde olarak dalâlette kalır. Yük, ağırlık taşıyan bir kimse, bir başkasının yükünü, ağırlığını taşımaz. Ve Biz, bir resûl göndermedikçe azap edici olmadık.” Ayette her ne kadar insanın yapmış olduğu günahlar kast edilmiş olsa da bir terazinin kefesine konacakmış gibi açıkça “ağırlıklardan” bahsedilmektedir. Ölüm sonrası bir terazinin kurulacağı ise Kuran’daki diğer ayetlerde açıkça geçer: “Kıyamet günü için adalet terazileri kuracağız. Öyle ki hiçbir kimseye zerre kadar zulmedilmeyecek. bir hardal tanesi ağırlığınca da olsa, onu getirip ortaya koyacağız. Hesap görücü olarak biz yeteriz. “(Enbiya -47) “Onlar, Rab'lerinin âyetlerini ve O'na kavuşacaklarını inkar eden, böylece amelleri boşa çıkan, o yüzden de kıyamet gününde amelleri için bir terazi kurmayacağımız kimselerdir.” (Kehf -105) “O gün tartı haktır. Kimin tartıları ağır gelirse, işte onlar kurtuluşa erenlerdir.” (Araf-8) Eski çok tanrılı dinlerin putperestleri kabuk değiştiren ve göklere uzanan ağaçlara ve derilerini değiştirip yer altına inen yılanlara "ölüp yeniden dirilebilme" yeteneğine sahip oldukları düşüncesiyle kutsal anlamlar yüklemişlerdir. Bunlara benzer şekilde göklerde süzülen ve doğanın ölmesiyle birlikte çok uzaklara göç edip sonra tekrar çıkıp gelen özellikle göçmen kuşlara da benzer kutsallıklar atfetmişlerdir. İsra Suresi'nin 13-15. ayetlerini eski Mısır’ın Tanrı Thoth ve “Ba (ruh)” inancı üzerinden ele aldığımızda; “gece-günüz” - “kuş” - “ölüm” - “kitap” - “terazi-ağırlık” gibi kavramlar ile aslında benzer şeylerin anlatıldığını söyleyebiliriz. Böylelikle İsra Suresi’inin 13. ayetinde neden bir “kuştan” bahsedildiği daha da anlaşılır olmaktadır. http://hakikatbununn...doladg-kus.html Link to post Sitelerde Paylaş
Engse Hohol 0 Temmuz 28, 2014 gönderildi Raporla Share Temmuz 28, 2014 gönderildi Thot’un her gece yaptığı yolculuk: Güneş tanrısı Ra her gece Duat'a (öbür dünya) geçmek için; bir saltanat kayığı ile yolculuğa çıkardı. Thot’un eşi olan Tanrıça Maat, kaosa karşı düzenin sağlayıcısı olarak kayığın gideceği yolu belirlerdi. Gece ve gündüz şeklinde devam eden bu yolculukta eşi gbi Thoth’da Ra’nın kayığında yer alırdı. Kuş başlı Tanrı Thoth’un gece ve gündüzle olan bağlantısına değindikten sonra yukarıdaki ayetimizden bir önceki ayetimize de bakmış olalım:isra 12: “Biz geceyi ve gündüzü (kudretimizi gösteren) iki alâmet yaptık. Rabbinizden lütuf isteyesiniz, yılların sayısını ve hesabını bilesiniz diye gece alametini giderip gündüz alametini aydınlatıcı kıldık. İşte biz her şeyi açıkça anlattık.” Tanrı Thoth’un ölülerin yargılanışıyla ilgili bağlantısına gelelim. Eski Mısır metinlerine göre, her ölü için geçerli olacak bir “tartılma” olayı vardı ve bu Tanrıça Maat’ın "hakikat salonu" denilen salonunda gerçekleşirdi. Tanrı Anubis mahşer günü ruhu terazide tartan tanrıydı. Terazisinde ölünün ruhunu temsil eden kalbi ile Adaletin tanrıçası Maat' ın tüyünü tartar, iyi birinin kalbi tüye karşı hafif gelir ve ölünün ruhunu gökyüzüne bir daha doğması için gönderirdi. Eğer kötülük yapmış biri ise tüy hafif gelir ki bu durumda o kişinin ruhu yer altı ülkesine yılanlara gönderilirdi. Bu da sonsuz azap demekti. harika bir çalışma olmuş değerli zavallı. evet, (طائر) tayr kuş demektir arapça'da amel anlamında değildir. tayr (طَيْر) kuş'un çoğulu anlamında kuşlar'ın adıdır. tekil olan kuş (طائر) tâir'dir ve havada uçanların genel adı olarak tair - uçan nesne veya kuş demektir ki sözkonusu isra 13'de bu vardır. fil 3 ayetinde bir kuş (طَيْرًا) tayren savı geçiyor ve bunun gerçekten kuş mu yoksa hastalığa neden olan uçucu bir nesne midir diye hanifdostlar'da tartışmıştım geçmişte. ayrıca bakara 260 ayetinde (الطَّيْرِ) el tayri savlarına bakılabilir incelemek isteyenler tarafından. Link to post Sitelerde Paylaş
Tumagü 0 Eylül 13, 2015 gönderildi Raporla Share Eylül 13, 2015 gönderildi İlahiyatçılar havlatıyorlar allahı her istedikleri yöne, ben de bu duruma sinir oluyorum işte. Arapça anlamayanlara kuş'u amel diye çevirmek Türkler için kaygı verici de olsa mazeret sebebi var, peki acaba Araplar bu kuştan ne anlıyorlar? Kavramları günlük dilden koparıp islama göre düzenlemek islama yarar katsa anlarım ama katmıyorki. Dünyada tutkusu ve hobisi olmadan insana yaşama öğretisi aşılayan sadece islam dini var. Peygamberlerin allah deneyimi, peygamber olmayan insanların abuk-subuk öykülere inanma sebebi olmaması gerekir. Link to post Sitelerde Paylaş
democrossian 0 Eylül 15, 2015 gönderildi Raporla Share Eylül 15, 2015 gönderildi Durum açık. İslam tek tanrıyı kabul etmekle öbür tanrıları yok etmedi. Sadece onları tanrı kadrosundan melek kadrosuna kaydırdı. Bu kadar... Değişen en ufak bir şey yok... Önceki dinlerde de bir büyük baş tanrı ve alt tanrılar vardı, bunda da bir büyük baş tanrı ve melekleri var. "Aynısı Corç, aynısı... Aynısı deme Maykıl, aynısı deme..." Link to post Sitelerde Paylaş
Deniz06 0 Eylül 15, 2015 gönderildi Raporla Share Eylül 15, 2015 gönderildi Bence bu devirden sonra ahiret gününde kitap falan çıkmaz.Apple tablet olabilir. Link to post Sitelerde Paylaş
Boyla Kutlug 0 Eylül 18, 2016 gönderildi Raporla Share Eylül 18, 2016 gönderildi Cübbeli Ahmet'in Tairehu - Onun kuşu konusunda yorumu var mı? insanın kuşunu boynuna astık. insanın amelini boynuna yükledik. Makaleye bakılırsa durum çok ciddi. Onun ameli, onun kuşu mudur diyor cübbeli de? Link to post Sitelerde Paylaş
Engse Hohol 0 Eylül 18, 2016 gönderildi Raporla Share Eylül 18, 2016 gönderildi Fıkıhta tevil esnekliğinin ölçülebilirliği yoktur. islamda tevil esnekliği geniştir ve fıkıhta yanlışa düşülse bile anlık bir tevil ile günü kurtarmak mazur görülür. Ayrıyeten tövbe kapısı 7/24 açıktır. 7/24 = 7 gün 24 saat. Link to post Sitelerde Paylaş
Boyla Kutlug 0 Ekim 9, 2016 gönderildi Raporla Share Ekim 9, 2016 gönderildi Anladığım kadarıyla Arapça'da kuş hem mecazi anlam ifade ediyor hem de uçan her türlü canlı ve cansız nesneleri ifade ediyor. Teyyera'de tair'den geliyor. Tair, kuş, uçan, uçucu şeyler demek. Allah son ilahi kitabını, subjektif anlam yelpazesi arapça'daki kadar geniş bir lisanı seçmeseydi insanlar için kolaylık olacaktı. Link to post Sitelerde Paylaş
güven 0 Ekim 9, 2016 gönderildi Raporla Share Ekim 9, 2016 gönderildi Allah kuşları çok sever bakın havada kuşları kim tutuyor. Ben görmedim kulşların dizilipte dua etiklerini. yalanmı konuşalım görmedik ey arap putu EL-İLAH Link to post Sitelerde Paylaş
Cercis Hz Circis 0 Haziran 27, 2017 gönderildi Raporla Share Haziran 27, 2017 gönderildi Eski Mısırlılara göre bilgeliğin kaynağı kalp idi ve ruh kalp'de yer alırdı. Terazi kefesindeki kalp ağır basarsa, Ammit adındaki Kalp yiyici iblis, kalbi yiyerek insana ait ruhu da sonsuza kadar yok ederdi. İblis Ammit'in ağzı timsah ağzıydı yani çenesi güçlüydü. Timsahlar çeneleri en güçlü hayvanlardır. Bu sayede hızlıca yerdi bir kalbi. Kalp yiyici Ammit bütün olarak 3 hayvandan oluşurdu. Yarı timsah, yarı aslan ve yarı yılan. Daha doğrusu, baş tarafı timsah, orta kısmı aslan ve kuyruk kısmı yılan şeklinde bir canavardı Ammit. Link to post Sitelerde Paylaş
Boyla Kutlug 0 Ocak 1, 2018 gönderildi Raporla Share Ocak 1, 2018 gönderildi Eski mısır'ın Ammit - Amemet ve Apep - Apophis tanrıları, cin veya iblis sınıfından islama girdiler. İslamdaki adları değişmiş ama cins adları ve görevleri aynı. Cin veya iblis olarak insanlara musallat yaratıklar sanılıyorlar. Link to post Sitelerde Paylaş
Mudiban Çivitgorz 0 Ocak 7, 2018 gönderildi Raporla Share Ocak 7, 2018 gönderildi islami astroloji eski yunan'a, islami ahiret eski mısır'a, islami şeriat eski mezopotamya uygarlıklarına, islami idealizm sanskrit indus, hint-iran'a dayanır. Link to post Sitelerde Paylaş
Recommended Posts