Jump to content

Özgür irade diye bir şey yoktur


Recommended Posts

Ben bu özgür irade inkarcılığının nedenleri üzerine düşündüm ve şu karara vardım:

Teslimiyetçilik sünepe ruhu... Bunun tek açıklaması bu. Kuru bir yaprak gibi rüzgarda sürüklenme isteği. Tembellik, bananecilik, bir iş için parmağını oynatmaktan bile üşengeçlik, amaaan boşversenecilik, işleri tamamen oluruna bırakma, şu iş de şöyle değil böyle olsun kesinlikle demeye kalkışmama...

Bu bir psikolojik rahatsızlıktır. Bundan hemen kurtulmak gerekir. Bizi sadece amaçlarımız biz yapar. Amacımız dışında bir kişiliğimiz yoktur. Hiç bir amacı olmamak, rüzgar ne yöne eserse o tarafa savrulmak insan olmaya yakışmaz. İnsan kuru bir yaprak gibi sürüklenmediği, rüzgara direndiği için insandır. Bir kuş rüzgara karşı uçabildiği için kuştur. Bir balık akıntıya karşı yüzebildiği için balıktır.

Amaçsız olursanız zihninde yarattığı uyduruk tanrıya hizmet etmeye çalışan aptal salak bir geri, kendine bir amaç yarattığı için size baskın gelir ve sizin tepenize çıkar. Amaçsız boş yaşamanın cezasını böyle çekersiniz. Aptal salak bir geri çıkar tepenizde kelek kesen olur, bir halt da yapamazsınız, öylece bakarsınız.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 87
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

özgür irade yoksa...

Kimse yaptığından sorumlu değil mi...

Asan kesen tecavüz eden zulmeden de bunu yapmaya mecburdu...

Bunlara kızan mücaddele eden de...

İyiler iyi olmaya kötüler kötü olmaya...

Özgür irade var diyen var demeye yok diyen yok demeye...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Özgür iradenin olmaması direk imtihanı çöpe atar ve dinleri çürütür ateizmin nihai zaferlerinden birisi özgür iradenin iluzyon olmasıdır.

Türk torunu güzel açıklamış ben de açıkladım bu konuda Sam Harris dahil bir çok kişi bizimle aynı fikirde. Çok karmaşık kararlar alıyoruz ama özgür değiliz evrenin içinde işleyen nedensellik beynimizdr de işliyor.

tarihinde Tanah-Gospel Theologist tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

özgür irade yoksa...

Kimse yaptığından sorumlu değil mi...

Asan kesen tecavüz eden zulmeden de bunu yapmaya mecburdu...

Bunlara kızan mücaddele eden de...

İyiler iyi olmaya kötüler kötü olmaya...

Özgür irade var diyen var demeye yok diyen yok demeye...

ozgur iradenin olmamasi, yapilanlarin sorumlulugunu almamaya sebep olmuyor. Bozuk bir robotun ozgur iradesi yoktur ancak bozuk oldugu icin tamir edilmeye calisilir (ceza verip akillanmasini saglamak) yada bozuk olmasi sebebi ile digerlerini o robottan korumak amaci ile cope atilir (idam veya omur boyu hapis) gibi.

Link to post
Sitelerde Paylaş

İmtihan inancını çöpe atmak için özgür iradeyi tartışmaya gerek yok ki, dinler zaten uydurma. Din uydurma olunca imtihan varsayımı nerden gerçek olacak? Aynı şekilde dinin uydurma olduğunu göstermek için de tanrının olmayışı yeterli.

Yani tanrı yok dediğin anda zaten din de yok oluyor. Din yok olunca imtihan da yok oluyor.

O halde imtihan yok demek için tanrı yok demek yeterli. Kulağını tersten gösterip özgür iradeyi tartışmak apaçık bir salaklıktır. Bir ateistin özgür irade yoktur şeklinde bir derdi olmasının hiç bir yolu yok. Ateizmin buna zerre kadar ihtiyacı yok. Bununla ateizme mühimmat sağladığını zanneden varsa salaktır. Böyle bir mühimmata ihtiyacımız yok, elimizde M60 var, siz silah diye isviçre çakısı getiriyorsunuz. Bu salaklıktan ve enerjinizi boşa harcamaktan hemen vazgeçin.

Link to post
Sitelerde Paylaş

İmtihan inancını çöpe atmak için özgür iradeyi tartışmaya gerek yok ki, dinler zaten uydurma. Din uydurma olunca imtihan varsayımı nerden gerçek olacak? Aynı şekilde dinin uydurma olduğunu göstermek için de tanrının olmayışı yeterli.

Yani tanrı yok dediğin anda zaten din de yok oluyor. Din yok olunca imtihan da yok oluyor.

O halde imtihan yok demek için tanrı yok demek yeterli. Kulağını tersten gösterip özgür iradeyi tartışmak apaçık bir salaklıktır. Bir ateistin özgür irade yoktur şeklinde bir derdi olmasının hiç bir yolu yok. Ateizmin buna zerre kadar ihtiyacı yok. Bununla ateizme mühimmat sağladığını zanneden varsa salaktır. Böyle bir mühimmata ihtiyacımız yok, elimizde M60 var, siz silah diye isviçre çakısı getiriyorsunuz. Bu salaklıktan ve enerjinizi boşa harcamaktan hemen vazgeçin.

Elimizde hem mantıkla hem de deneylerle desteklenmiş bir çıkarım var biz bunu ateizm için değil gerçekler için savunuyoruz. Sizin özgür irade tanımınız ne ki bizim dediğimiz mantıksız oluyor?

tarihinde Tanah-Gospel Theologist tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Determinizmden vazgeçtin sanırım, özgür iradeyi savunduğuna göre? :)

Sanki benimle hiç tartışmamış gibi davranman çok saçma. Ben determinizmin özgür iradeyi yadsımadığını her zaman savundum. Klasik determinizmden modern determinizme geçişi oldum olası savundum.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Sanki benimle hiç tartışmamış gibi davranman çok saçma. Ben determinizmin özgür iradeyi yadsımadığını her zaman savundum. Klasik determinizmden modern determinizme geçişi oldum olası savundum.

Özügür irade konusunda ben Klasik Determizm'i savunduğum için anlaşamıyoruz.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Özgür irade yoksa hareket ortaya çıkamaz.

Ali ve Veli iki koşucu olsun. Ali'ye Veli koşmaya başladığında sen de koşmaya başla, Veli'ye de Ali koşmaya başladığında sen de koşmaya başla densin.

Her ikisi de birbirini bekleyeceğinden hareket olmayacak. İçlerinden biri ilk hareketi yapma kararını alırsa ancak o zaman hareket başlayabilir ve bir sonuç elde edilebilir.

Burada koşmaya ilk kimin başlayacağının geçmişteki olaylardan hesaplanabileceğini söylemek bir gün önce atılan bir zarın hareketinin aynı zarın bugün atılması durumunda hangi değerin geleceğini etkilediğini söylemek demektir. Bunlar birbirinden bağımsız olaylardır, geçmişlerindeki hareketlerin gelecekteki hareketlerine etkisi yoktur.


Özgür irade yoksa her şey parçacıkların geçmişteki hareketlerinden hesaplanabilir ise o zaman geçmiş denilen şeyin yani zamanın herkes için her yerde aynı akması, olayların oluş sıralamasının herkes için aynı olması gerekir. Eğer bu şekilde olursa ancak olaylar silsilesi sonucu hesaplanabilir bir sonuçtan söz edilebilir.

Aksi halde kime göre geçmiş sorusu ve neyin kimin geçmişine göre hesaplanacağı sorunu ortaya çıkar.

Mesela, Ali Dünya'da, Veli Mars'ta ve Ayşe de Ay'da bulunsunlar.

Ayşe, elindeki feneri çalıştırdığında Ali ve Veli koşmaya başlayacak şekilde anlaşsınlar. 100m koşusu olsun ve Ayşe yarışı kazananın banka hesabına 1 miyon TL gönderecek olsun.

Dünya Ay'a daha yakın olduğundan işareti ilk Ali alacak ve koşmaya başlayacaktır. Veli ise işareti daha geç aldığından Ali'nin koşuya başlayıp bitirmiş olmasından habersiz koşmaya başlayacaktır.

Bu durumda geçmişteki hareketlerden geleceğin hesaplanabileceği kime göredir sorusu ortaya çıkar.

Ali için tamamlanan artık geçmiş olan bir olay Veli için henüz tanımsızdır.


Bu nedenle; geleceğin, geçmişteki hareketlerden hesaplanabileceğinden bahisle özgür iradenin olmadığı sonucunun çıkartılması bana göre eksiktir, her durum için geçerli değildir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Özgür irade yoksa hareket ortaya çıkamaz.
Ali ve Veli iki koşucu olsun. Ali'ye Veli koşmaya başladığında sen de koşmaya başla, Veli'ye de Ali koşmaya başladığında sen de koşmaya başla densin.
Her ikisi de birbirini bekleyeceğinden hareket olmayacak. İçlerinden biri ilk hareketi yapma kararını alırsa ancak o zaman hareket başlayabilir ve bir sonuç elde edilebilir.
Burada koşmaya ilk kimin başlayacağının geçmişteki olaylardan hesaplanabileceğini söylemek bir gün önce atılan bir zarın hareketinin aynı zarın bugün atılması durumunda hangi değerin geleceğini etkilediğini söylemek demektir. Bunlar birbirinden bağımsız olaylardır, geçmişlerindeki hareketlerin gelecekteki hareketlerine etkisi yoktur.
Özgür irade yoksa her şey parçacıkların geçmişteki hareketlerinden hesaplanabilir ise o zaman geçmiş denilen şeyin yani zamanın herkes için her yerde aynı akması, olayların oluş sıralamasının herkes için aynı olması gerekir. Eğer bu şekilde olursa ancak olaylar silsilesi sonucu hesaplanabilir bir sonuçtan söz edilebilir.
Aksi halde kime göre geçmiş sorusu ve neyin kimin geçmişine göre hesaplanacağı sorunu ortaya çıkar.
Mesela, Ali Dünya'da, Veli Mars'ta ve Ayşe de Ay'da bulunsunlar.
Ayşe, elindeki feneri çalıştırdığında Ali ve Veli koşmaya başlayacak şekilde anlaşsınlar. 100m koşusu olsun ve Ayşe yarışı kazananın banka hesabına 1 miyon TL gönderecek olsun.
Dünya Ay'a daha yakın olduğundan işareti ilk Ali alacak ve koşmaya başlayacaktır. Veli ise işareti daha geç aldığından Ali'nin koşuya başlayıp bitirmiş olmasından habersiz koşmaya başlayacaktır.
Bu durumda geçmişteki hareketlerden geleceğin hesaplanabileceği kime göredir sorusu ortaya çıkar.
Ali için tamamlanan artık geçmiş olan bir olay Veli için henüz tanımsızdır.
Bu nedenle; geleceğin, geçmişteki hareketlerden hesaplanabileceğinden bahisle özgür iradenin olmadığı sonucunun çıkartılması bana göre eksiktir, her durum için geçerli değildir.

Özgür iradenin olmamasının ilüzyon olmasının sebebi nedenselliktir gerisi faso fiso ha nedenselliği çöpe atalım özgür irade var derseniz yok ben almayayım.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Nedensellik, özgür iradeyi yoketmez.

Verilen kararların nedenlerinin olması o kararların iradeye bağlılığı olmadığı manasına gelmez.

Bu konuyu düşünürken özgürlüğün ''dereceli'' olabileceğini hesaba katmıyorsunuz. Bir irade ya tüm nedenlerden bağımsız karar alır yada özgür değildir diye düşünüyorsunuz.

Peki tüm nedenlerden bağımsız bir irade olsa gerçekten herhangi bir karar alabilir mi?

Tüm nedenlerden bağımsız bir irade bırakın özgür kararı HİÇ karar alamaz.

Bu tıpkı tanrı inancındaki ironi gibi.

Tanrının hiçbirşeye ihtiyacı olmadığı ve zamandan münezzeh olduğu halde nasıl ve ''hangi noktada'' dünyayı yaratmaya ''karar'' verdiği çıkılmaz bir sorudur.

Bilinç nedenlere dayalı karar verir. Ve nerdeyse herzaman birden fazla seçim şansı varken birini seçer. işte bu özgür iradedir. tamamen özgür değil, ama ''varolabilecek kadar'' özgürdür.

Bir eşek düşünün karşısında (sağda ve solda') iki saman balyası var, iki balya tamamen aynı boyutta ve şekilde, aynı mesafede.

Eğer özgür irade yoksa, eşeğin bir balyayı diğerine yeğlemesi için hiçbir sebep olmadığından eşek karar veremeyip açlıktan ölür.

Ama gerçekte böyle olmayacağını biliyoruz, eşek birini seçer. işte bu eşeğin özgür iradesidir.

tarihinde ad hominem tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Nedensellik zincirine uymayan evrenin içinde bir yapı göster. (Kuantumun ölçülemezliği nedenselliği bozmaz.)

EPR Paradox.

Ölçülemezlik değildir o, sanki ölçüm aletlerinin hassasiyet sorunu gibi yansıtma çabasının kelimeleri bunlar.

Bu doğanın bir davranışıdır, aletle edevatla akalı değildir.

tarihinde vitamin tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

EPR Paradox.

Ölçülemezlik değildir o, sanki ölçüm aletlerinin hassasiyet sorunu gibi yansıtma çabasının kelimeleri bunlar.

Bu doğanın bir davranışıdır, aletle edevatla akalı değildir.

Kuantum deneyleri evrenin makro düzeylerindeki nedensellliği çürütmez ben sana kuantumun belirlenemez olduğu yorumunu katma demiştim. Sen gidip Kopenhag yorumuna karşı olan bir deneyi nedenselliğin çürütüldüğüne delil olarak sunuyorsun.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Kuantum deneyleri evrenin makro düzeylerindeki nedensellliği çürütmez ben sana kuantumun belirlenemez olduğu yorumunu katma demiştim. Sen gidip Kopenhag yorumuna karşı olan bir deneyi nedenselliğin çürütüldüğüne delil olarak sunuyorsun.

Saçmalamışsın her zamanki gibi.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...