Jump to content

Meton döngüsünün Kuranda sayısal olarak karşılığı


Recommended Posts

  • İleti 264
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

20 hours ago, ANTİATEİST said:

 

 

Hasan hocam,

 

1) Sehri Ramazan ifadesini neden terim anlamiyla almiyoruz. Peygamber zamaninda "Ramazan" adinda bay bulunmaktaydi zaten. Peygamberin dogum gunu ne zaman diyerek bunun cevabini vermis olmuyoruz bence.

 

2) Sicak Ramazan neye gore ay takviminin başlangici oluyor. Haram aylar neye gore bu baslangictan sonra ki 4 ay oluyor.

 

3) Sicak Dolunaydan kastiniz yaz mevsiminin ilk dolunayi midir? Araplarda yaz mevsiminin şuan kullandigimiz takvimlerle ayni zamana denk geldiginin kaniti nedir.

 

4) Ramazan 3 gün diyen var, neye gore 3 diyorlar. (Siz 30 diyorsunuz, 3 diyenler icin sordum.)

 

Selam.

 

İlk soruya cevap vermeye calisayim: 

 

Ben "şehri ramazan"i terim olarak kullanıyorum zaten. Terimler tek anlamı olan ifadelerdir. Şehri ramazan "dolunaylar dizisi"nin 12 (bazan 13) dolunayindan biridir. Tek anlamı budur. Örneğin uyuruk "kameri yil"in "sehr"i değildir. 

 

Peygamber zamanındaki ramazan 2:185'deki "şehri ramazan"dir, sonradan nesi kufru ile peydahlanan şey değil.

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
16 hours ago, Hasan Akçay said:

 

İlk soruya cevap vermeye calisayim: 

 

Ben "şehri ramazan"i terim olarak kullanıyorum zaten. Terimler tek anlamı olan ifadelerdir. Şehri ramazan "dolunaylar dizisi"nin 12 (bazan 13) dolunayindan biridir. Tek anlamı budur. Örneğin uyuruk "kameri yil"in "sehr"i değildir. 

 

Peygamber zamanındaki ramazan 2:185'deki "şehri ramazan"dir, sonradan nesi kufru ile peydahlanan şey değil.

 

 

Şehri ramazan "iddbet es-suhur"un bir dolunayidir yani "dolunaylar dizisi"nin... ve dizinin başlangici diye her hangi bir dolunay alınabilir, şehri ramazan şart değil. 

Link to post
Sitelerde Paylaş

Haram aylar yazdir arti son bahardir çünkü Kureyş denen Mekkeliler bu iki  mevsimi Mekke'de geçiriyor, kışın ve ilk baharda dışardalar (Bkz.  Kureyş suresi). Haram aylarda kan dökmek suretiyle barış ve güven ortamınına zarar verkmek haramdır çünkü Mekke panayirlar (hicec) kuruluyor o aylarda, Küreysin ekmek teknesi. Güven hüküm sürecek ki o panayirlar işlevini yerine getirecek, Küreysin ekmek teknesi dolacak.

 

Harama aylar hangi mevsimde  konusu şimdilik benden bu kadar ama siz bir de 9: 1-7'e bakın. 

tarihinde Hasan Akçay tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Hicec kelimesi Neml 27'de geçiyor.  Panayır demek, büyük açık pazar. Bedava et, süt dağıtımı ve şiir atişmaları gibi etkinlikler ile cazip hale getirildikleri anlaşılıyor çünkü günümüzde yapılan da bu.

 

"Hicec"in tekil hali, hac. Yani "hac"cin ibadet türü  olduğu gibi ticaret türü de var ve bu ikisi es zamanlidir.  

 

Dolayısıyla ibadet anlamındaki hac da ticaret anlamındaki hac da "haram aylar"da yapılıyor. 

Link to post
Sitelerde Paylaş

İlahiyatci Prof Abdülaziz Bayındır kameri yılı parlatirken "haram aylar bi tek kameri yılda var" diyor ama haram aylar yalnızca semada var,  dolayısıyla icinde mevsimlerin bulundugu bütün yıl sistemlerinde var. Örneğin haram aylar güneş yılında var: yaz ayları arti son baharın başı.  

 

Haram aylar bi tek kameri yilda yok çünkü kameri yılda mevsim kavramı yok. O yüzden kameri yılda şu soruya cevap yok:

 

Sevgili Antiateist,  

 

Siz kameri yılin hangi mevsiminde, o mevsimin hangi ayinda doğdunuz? 

 

tarihinde Hasan Akçay tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
 

iki müslüman bakalım aralarında anlaşabilecek mi?

 

Antiateistin zeka testi... Bu kıvırtıcı, iki hilal arasındaki süre nedir, Kuran'da niye hilaller (ehilleh) zaman ölçüsü olarak yaratıldı yazıyor ve oruç iki hilal arasında (yaklaşık 30 gün) mı tutulacak sorularına kıvırtmadan açık yanıt vermedikçe bunu ciddiye alacak mı bakalım.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Şimdi apaçık olan şu ki, insanların ilk izlenimi yılın tam 360 gün ve iki hilal arasının da tam 30 gün olduğunu zannetmeleri. Tanrı gökte bunu böyle ayarlıyor böyle çeviriyor zannetmişler. İnsanlar gökyüzüne baktıklarında ilk zannettikleri bu. Yani bunu tanrı dişli çarklar gibi değişmez ve orantılı olarak çeviriyor sanmışlar.

 

Fakat sonra bakmışlar ki kazın ayağı hiç öyle değil. Ay ile güneş arasında hiç bir uyum ve eşgüdüm bulunmuyor. İkisi de tamamen kafasına göre hareket ediyor. Fakat bu gerçeği sadece kafası çalışanlar anlayabilmiş. Çalışmayanlar anlamamakta ısrar etmişler. mevsimler de kaydığı halde illa böyle kayan mevsimler daha iyidir diye diretmişler.

 

Taş devrinin sonunda güneş takviminin benimsenmesi kesinleşmiş. Ay takvim gündeminden tümüyle çıkarılmış. Takvimle ayın hiç bir alakası kalmamış. Sadece geri kafası çalışmayan toplumlar hariç. Tamam bunların mevsimle pek bir işleri olmadığı için de böyle olmuş olabilir, hemen geri zekalı demek belki gerekmez ama... Yani, ihtiyaç olmasa da gerçeği kavramak ve kabul etmek, zeka işidir. İhtiyaç zaten zorlar. Zeka, zorlanmadan kavramak.

 

Stonehenge'i inşa edenler de heralde tabii artık, 365 gün artı altı saati keşfedemediler. Artık o çağda bunu da keşfetseler zaten mucize olurdu. Bu artı altı saati de Roma farketmiştir. Altı saat olarak ölçmemiştir ama tam 365 gün olmadığını anlamışlardır. Nasıl, yıllar biriktikçe ciddi gün kayması olduğunu farketmişlerdir. 

 

Tabii bugün biliyoruz ki altı saat de net süre değil. Bunun da saniyeleri oynamaktadır. Kısacası dakik şaşmaz bir düzen diye bir şey yoktur.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Fakat insanlar uzunca bir süre ay ile güneşin örtüşmesini mucize olarak algılamışlardır. Bu fikirden kurtulmak zor olmuştur. Bir insan tam güneş tutulmasını ya görmez, ya bir kez görür ömrü boyunca. Fakat çok ürpertici ve çok muhteşem bir olay. Ben tam ve mükemmel bir güneş tutulması izleme şansını elde etmiş biriyim. Ürperdim yani, çok ama çok etkileyiciydi. Büyülendim, çok güzeldi. O elmas yüzük parıltısı çok muhteşemdi.

 

Yani düşünün, dünya yüzünde bir kara gölge tam üzerinize doğru geliyor. Sizi hedeflemiş, sizi seçmiş gibi. Sağa sola sapmadan direk size doğru akıyor. Hedefte siz varsınız. Hedefe onikiden isabet edip tam üzerinize geliyor. Tam gölgenin merkezindesiniz. Muhteşem bir şey... Bu örneğin periyodik bir olay değil. Tamamen denk gelişe bağlı, yani düzenli eşit sürelerde tekrarlanmıyor.

 

Ama yine de insan kendini seçilmiş özel biri gibi hissetmekten kendini alamıyor. Bu, başa çıkılamaz bir duygu. Gerçeği bildiğin halde içinden bu duygu taşıyor, engel olamıyorsun. Gökte biri beni hedefine aldı ve bana özel bir göksel şov yaptı duygusu ile başa çıkılamıyor.

tarihinde democrossian tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Tevbe suresinin ilk 7 ayetinde anlatılan sudur:

 

Müminler ile musrikler mescidil haramda bir ateskes andlasmasi yaptılar. 

 

Buna göre

 

1.ateşkesin suresi 4 kameri aydir

2.bu sure zarfinda taraflar bir birine saldirmayacak

3. Taraflardan birine dışardan saldıran olursa ikinci taraf o saldırana yardım etmeyecek

4.anılan dort kameri ay haram aydir ve bir tanesi zilhiccedir

5.Haram aylar çıkınca savaş kaldığı yerden  devam edecek... yani savaş hali devam etmektedir.

 

*

 

-Burada kurandaki haram aylar konusunda ortaya konan nedir?

 

-dolunay demek olan sehr kelimesi ne zaman iki hilal arasındaki süreyi de temsil eder?

tarihinde Hasan Akçay tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Iyi günler Hasan Bey,

 

Yaptiginiz calisma ve verdiginiz bilgiler icin cok tesekkürler. 21 haziran dan sonraki aya isaret etmissiniz ama ben bunun haziran icin de görülen ay oldugunu düsünüyorum. Eger sicaklarin habercisi olan bir dolunay ise mesale 28 Temmuzda görünmesi mantiksiz olur ki  zaten o gün sicakligin en fazla hissedildigi zamana denk gelebilir.  Haziran ayinda cikan sicak dolunay / strawberry moon insanlarin gözlerine cok daha kolay carpacak bir görünüme sahip. Yani arabistan cöllerinde yasayan ve ay-günes takvimine göre yasayan biri olsaniz sicak dolunayi / haziran dolunayini digerlerinden ayirt etmeniz daha kolay olmaz mi?  Yani temmuzda cikacak olan 13. dolunayi yine temmuzda cikacan 12.dolunaydan nasil ayirt edebilirsiniz yada yine temmuzda cikan 13.dolunayi agustosta cikan dolunaydan nasil ayirt edebilirsiniz?  Temmuz ve Agustosta ki dolunaylarin digerlerine göre büyük görünmelerinden yola cikabilirsiniz ama bu ne kadar belirleyici olabilir. Eger haziran ayinda 13. dolunay cikmasi söz konusu olur ise o zaten kirmizimsi yani belirleyici olmaz , yani sicak dolunay / strawberry moon yilda kesinlike bir kere vukuunu bulur. Bu konu hakkindaki vereceginiz bilgilere ve görüslerinize tesekkür ederim. 

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş

Merhaba.

 

21 hazirandan sonraki ilk "dolunay"dir şehri ramazan

ki 21 haziran-21 temmuz arasında görünür yani 21 temmuzdan SONRA gorunmesi soz  konusu olamaz.

 

13'üncü dolunaya gelince, ADI ÜSTÜNDE, "dolunaylar dizisi"nin 13'üncü dolunayidir yani dizinin son dolunayi, ki 21 hazirandan hemen önce görünür.

 

Lütfen bağışlayin,  uzun yazamıyorum.

tarihinde Hasan Akçay tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
3 hours ago, Can Er said:

Yaptiginiz calisma ve verdiginiz bilgiler icin cok tesekkürler. 21 haziran dan sonraki aya isaret etmissiniz ama ben bunun haziran icin de görülen ay oldugunu düsünüyorum. Eger sicaklarin habercisi olan bir dolunay ise mesale 28 Temmuzda görünmesi mantiksiz olur ki  .........

 

 

Adamlar marsa gidip, birleşik alan teorisi üzerinde falan çalışıyor, neredeyse kibrit kutusunda füzyon yapacaklar; bunların derdine bak..

tarihinde teflon tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Hasan Bey , 

 

Tesekkürler ! ben apacik ,herseyin dogrusunun ve kolayinin indirildigi sözüyle hareketten dolayi cikiyorum. haziran ayindaki yani 21.hazirandan önceki diyelim ayin.   strawberry moon yani kizil ay olduguna hem fikirsek, bundan daha kolay ve acik bir gösterici olabilir mi diye düsünüyorum. Yine yazayim , arabasitan cöllerinde yasayan bir göcebesiniz. namaz icin günesi esas aliyorsunuz. ama dediginiz gibi ramazan ve haram aylar icin ayi esas almaniz gerekiyor. ben hala sehru ramadan a taniklik edilmesi gerekliliginden yola cikarak hazirandaki dolunayin insanlar icin daha kolay taniklik edilebilecek bir gösterici oldugunu düsünüyorum.  

 

Link to post
Sitelerde Paylaş

Hasan Hocam,

 

Şehri Ramazan ifadesine yaptığınız tanımı sadece bir yorum olarak görmekteyim.

 

Ramazan Ayı peygamber zamanında biliniyordu, Kuran'ın o aya atıf yapması şahsi düşünceme göre daha olası.

 

Kamer takviminin uyduruk olma ihtimali de başka bir spekülasyon bence. 

 

Şehr ifadesinden kasıt benim anladığım tarzda Ay da olabilir, sizin anladığınız tarzda Dolunay da olabilir. Bunun kesit net bir çizgisi yok şahsi düşünceme göre.

 

Şehr ifadesinin Kuranda tekil formuyla 12 defa tekrar edilmiş olması bu kelimenin dolunay değil de Ay anlamında kullanıldığı bana daha olası geliyor.

 

Zaten ayların sayısı 12 deniliyor. Siz 13 tane dolunayın da olabileceğini söylemişsiniz.

 

Ben ramazanın başlangıcından çok, ramazanın süresi konusunda şüpheliyim. Yani 30 gün konusunda.

 

Selam.

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş

30 günün olmadigi konusunda süphen olmasin derim ama " her koyun kendi bacagindan asiliyor ". Yüce yaradan rakam belirtmekten cekinmeyen ver yeri geldigi zaman Musa ile Tur dagindaki 10 emirin indigi zamani anlatan ayeti ( 7:142 ) . gibi ayetlerinde rakamlari acik acik kullanmistir. Bakara 184 ve185 de gecen sayili gün ise nasil 30 güne yorumlanmis ki insan anlamakta zorlaniyor. Arabistan cahiliye devrinde büyük bir cogunluk okuma ve yazma bilmiyor ki peygamberimizde buna dahil. Yanliz bu insanlar alis veris yapiyor , ticaret yapiyor dolayisiyla bir rakam bilinci var , peki bu bilinc sinirli da olsa nasil is görür? Eller ile; sayi saymayi bilmesen dahi parmaklarin kadar rakami zaten kesinlikle o veya bu sekilde ögreniyorsun. Yani insanin azindan "  bir "  kelimesi ciksa dahi onu rakamsal olarak sadece parmagiyla gösterebilir . Sayili günler dendiginde , yüce yaradan bu insanlarin kara cahil oldugunu biliyor ve kuran-i kerimin dogum günü icin oruc tutsunlar istiyor. Peki okuma ve yazmasi olmayan insan nasil algilar? sadece sayabildigi sayi kadar algilar ki o da bana göre ellerindeki parmak sayisini gecmez. Kimi hadislerde peygamberimizin 3 kere 10 bir kere 9 gösterdigi bununda  4 kere 30  bir kere de 29 güne isaret ettigi söyleniyor ki . Bana göre sahih degildir , ayrica peygamberimizi 30 u gösteremiyecek veya söyliyemiyecek kadar hasa aciz degildi. Peki niye sayili gün? Cünkü dolunayin baslangici ve bitisi yani hilale dönüsü herzaman ayni gün sayisina tekamül etmez. 3 ile 8 gün arasinda degisir diye biliyorum. Peki diger ayetlerde gecen sayili gün "  eyyâmen ma'dûdâtin " baska hangi ayetlerde geciyor? Örnek olarak:

“İsrailoğlulları; sayılı bir kaç gün /(eyyâmen ma'dûdâtin) dışında ateş bize dokunmayacaktır, dediler…” ( Bakara Suresi 80.ayet. )

“ Onların bu tutumlarının nedeni “ateş bize sayılı birkaç gün dışında/ (eyyâmen ma'dûdâtin) dokunmayacaktır,” demeleridir…” ( Al – i İmran Suresi, 24. ayet. )

“ Tanrı’yı sayılı günlerde anın/ (fî eyyâmin ma’dûdât(ma’dûdâtin) …” ( Bakara Suresi, 203.ayet.)

“Eyyamen ma’dudat” ifadesiyle birkaç günün kastedildiği görülmektedir.  

Meallerin cogunda Diyanet eski ve yeni, Ibni Kesir, Elmalili hatta Yasar Nuri Hoca bile bu ayetlerde cekinmeden " bir kac gün " ü kullanmis ama gel görki ramazan ile ilgili ayetlede bir tanesi bile bir kac günü kullanmamis veya kullanamamis. 

 

Kuran bize kendini ; anlasilmasi daha kolay olan ayetlerde gecen kelimeleri kullanalarak , onlari tam anlayamadiklarimizi aydinlatma ve anlatma yolunu secmis ve yorumdan kacinmis, lügati anlamlari ile hareket etmis. 

Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu konuyu belirleyen iki önemli ifade var sanırım.

 

Ramazan Sehr ve Sayılı Günler ifadesi.

 

Kabaca Kuran şunu söylüyor:

 

Ramazan Şehrine tanık olduğunuz zaman sayılı günlerde o ayı oruçlayın.

 

Ramazan Şehr ifadesi "Ramazan Ayı" ise, oruç 30 gün. Sayılı günler ifadesinin ise 3-10 günü kapsamadığını söyleyenler var. Bu durumda sorun yok, oruç 30 gün.

 

Fakat:

 

Ramazan Şehr ifadesi "Ramazan Dolunayı" ise ve sayılı günler 3-10 gün arası ise ayet şöyle oluyor:

 

Ramazan Dolunayına tanık olduğunuz zaman sayılı günlerde o dolunayı oruçlayın.

 

Ve hakikaten İlginçtir sen belirtmeden önce ben merak edip saymıştım ve dediğin gibi Dolunay ile Hilal arasında 3-10 gün mesafe var.

 

Fakat burada şu sorulabilir, hilalin başlangıcına kadar neden oruç tutuluyor. Dolunay bitince orucunda bitmesi gerek. 

 

 

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...