Jump to content

Kuran'da Peygamber Havariler: Pavlus,Barnaba, Yuhanna


Recommended Posts

KURAN’DA PAVLUS, BARNABA VE YUHANNA

 

Not: Bu yazıda kullanılan tüm Kuran ayetleri Elmalılı mealidir.

 

Bu tespiti yapmamıza dahi gerek yoktu çünkü İslam geleneğinde aşağıda vereceğimiz  ayetlerin havarilerden bahsettiği söylenmekteydi fakat Pavlus adı geçmiyordu çünkü Müslümanlar Pavlus’u günah keçisi olarak görüyor, İsa’nın mesajını çarpıtan bir hain olarak düşlüyordu. Bu tespit bence bir paradigmayı değiştirecek güçtedir. Öyle ki bu tespitin doğru olması İslamcılar’ın Pavlus’a yüklenememesine sebep olacaktır üstelik Pavlus İsa’nın çarmıha gerildiğini de kabul etmektedir. Bu Müslümanlar için bir düşünce değişimi gerektirecektir.

 

Karşılaştırmalı dinler tarihi yapmak Kuran’da isim, zaman ve yer olarak belli olmayan hikayeleri belirginleştirmek için tek çıkar yoldur. Diğer dinlerin Kutsal Kitapları tahrif edildi gözüyle bakan Müslümanlar ,kendi kitaplarında isim,zaman ve yer olarak hiçbir bilgi verilmeden anlatılan hikayelerin sadece daha önceki kaynaklara bakarak anlaşılabileceğini görmelidir.

İlk olarak Kuran ayetleriyle başlayalım: Yasin Suresi 13-21

..................

 

Yasin 13 - Sen onlara, o şehir halkını örnek ver. Hani oraya peygamberler gelmişti.

14 - Hani biz onlara iki peygamber göndermiştik, fakat onlar ikisini de yalanlamışlardı. Biz de (onları) üçüncü bir peygamberle destekledik. Onlara: "Şüphesiz ki biz size gönderilmiş elçileriz." dediler.

15 - Onlar da: "Siz bizim gibi insandan başka bir şey değilsiniz, hem Rahman olan Allah, hiçbir şey indirmedi. Siz sadece yalan söylüyorsunuz." dediler.

16 - Peygamberler dediler ki: "Rabbimiz biliyor ki biz gerçekten size gönderilmiş elçileriz."

17 - "Bize düşen de sadece apaçık tebliğdir."

18 - Onlar dediler ki: "Herhalde biz sizin yüzünüzden uğursuzluğa uğradık. Eğer bu işten vazgeçmezseniz, andolsun ki, sizi hiç tınmadan taşlarız ve mutlaka bizden size pek acıklı bir azab dokunur."

19 - Peygamberler de şöyle cevap verdiler: "Sizin uğursuzluğunuz beraberinizdedir. Size öğüt verildi diye mi (uğursuzluğa uğradınız)? Doğrusu siz israfı âdet etmiş bir kavimsiniz."

20 - O sırada şehrin ta ucundan bir adam koşarak geldi ve: "Ey kavmim! Uyun o elçilere!"

21 - "Uyun sizden hiçbir ücret istemeyen o zatlara ki, onlar hidayete ermişlerdir."

..................

 

 

 

Olayı özetlersek :İlgili ayetlerde  bir şehir halkımız var  ve bunlara 2 peygamber gönderiliyor. Şehir halkı 2 peygamberi de yalanlıyor Allah o 2 peygamberi 3.süyle destekliyor. Yani bu 3. peygamber 2 peygambere yardım etmek için Allah tarafından gönderiliyor. Peygamberler halkı tekrar  uyarıyor halk tekrar reddediyor ve halk bu kez  peygamberleri bu işten vazgeçmezlerse taşlamaya tabii tutacaklarını söylüyor.Son kısımda şehrin öbür ucundan hatta Elmalılı çevirisine göre taaa ucundan bir adam gelip ‘’uyun o elçilere’’ diyor.

 

 

Öncelikle sevgili  arkadaşlar ,Kuran’da eskiye yapılan referansların anatomisini kısaca hatırlatmak isterim. Kuran önceki örneklerde görüldüğü üzere örneğin Buruc Suresi’nde  Ashab-u Uhdud(Hendek Arkadaşları)  denilen kavmin müminler olduğunu söylüyor. Tarihe baktığımızda bu kavmin ya da bu kişilerin Zunuvas tarafından hendeklere atılıp yakıldığını görüyoruz ve bunlar Hristiyan. Kuran bu kişilere müminler diyor yani Kuran bir öyküyü anlatırken kendi versiyonunu,kendi ideolojisini, o öyküye enjekte ediyor. Bazen olayların oluş sırası, düzenleniş şekli orijinal öykünün çok dışına çıkıyor. Bunun örneklerini gönderililerimizde görebilirsiniz.

 

 

Öyleyse bu hikayede de yer,zaman ,kronoloji uyumu aramaktan ziyade elçilerin sayısı, birbirlerine olan konumu ve dışarıdan gelen ve onları doğrulayan bir adamı aramalıyız. Bunu bulabiliyoruz efendim. Bunu bulmak için yapmamız gereken ilk adım İncil’in Elçilerin İşleri Kitabı’na bakmak olacak:

..........................

 

 

İncil Elçilerin İşleri 13: 

4  Kutsal Ruh’un buyruğuyla yola çıkan Barnaba’yla Saul, Selefkiye’ye gittiler, oradan da gemiyle Kıbrıs’a geçtiler. 5 Salamis’e varınca Yahudiler’in havralarında Tanrı’nın sözünü duyurmaya başladılar. Yuhanna’yı da yardımcı olarak yanlarına almışlardı.

 

Not: Saul Pavlus’un Hristiyan olmadan önceki adıdır . Elçilerin İşleri Kitabı yazarı onu bu isimle isimlendirmeyi tercih etmiş.

 

Gördüğünüz gibi Barnaba ile Pavlus Yahudiler’in havralarında İsa’nın müjdesini duyuruyorlar. Yahudiler’in inatçılığından olsa gerek yanlarına yardımcı olarak Yuhanna’yı da alıyorlar.

Şimdi Tekrar Kuran’a dönüp Yasin 14’e bakalım : 

 

Yasin 14 - Hani biz onlara iki peygamber göndermiştik, fakat onlar ikisini de yalanlamışlardı. Biz de (onları) ‘’üçüncü bir peygamberle destekledik.’’ Onlara: "Şüphesiz ki biz size gönderilmiş elçileriz." Dediler.

……..................

 

Buraya kadar hikaye uydu. Bundan sonra taşlama girişiminin izlerini bulmamız gerekiyor. Onun için de hemen bir sonraki bölüm olan  Elçilerin İşleri 14. bölüme bakmalıyız.

..................................

 

1 Aynı şekilde Konya’da da Yahudiler’in havrasına giren Pavlus’la Barnaba öyle etkili konuştular ki, hem Yahudiler’den hem de Grekler’den çok kişi iman etti. 2 Ama inanmayan Yahudiler, öteki uluslardan olanları kardeşlere karşı kışkırtarak zihinlerini bulandırdılar. 3 Orada uzunca bir süre kalan Pavlus’la Barnaba, Rab hakkında cesaretle konuşuyorlardı. Rab de onlara belirtiler ve harikalar yapma gücü vererek kendi lütfunu açıklayan bildiriyi doğruladı. 4 Kent halkı ikiye bölündü. Bazıları Yahudiler’in, bazıları da elçilerin tarafını tuttu.
 5 ‘’Yahudiler’le öteki uluslardan olanlar ve bunların yöneticileri, elçileri hırpalayıp taşa tutmak için düzen kurdular.’’ 6-7 Bunu öğrenen Pavlus’la Barnaba, Likaonya’nın Listra ve Derbe kentlerine ve çevre bölgeye kaçarak oralarda da Müjde’yi yaydılar.

 

Elçilerin İşleri 13: 5 ayetine dikkat. Taşlama girişimi anlatılıyor.

 

Şimdi de tekrar  Yasin 18’e bakalım :

 

Yasin 18 - Onlar dediler ki: "Herhalde biz sizin yüzünüzden uğursuzluğa uğradık. Eğer bu işten vazgeçmezseniz, andolsun ki, sizi hiç tınmadan taşlarız ve mutlaka bizden size pek acıklı bir azab dokunur."

Bu da tamam. Dikkat edin kronolojiyi ve olayların gelişim sırasını önemsemiyoruz çünkü Kuran defalarca bunu dikkate almadığını göstermiştir. Musa-Yakup öykülerinin Tevrat’taki versiyonlarının Kuran’da tek bir öyküde Musa’da birleştirilmesi bunun sadece bir örneğidir. Bunu da gönderilerde yazmıştık.

 

Geriye sadece bir nokta kaldı. Dışarıdan taaaa uzaktan gelen adam kim? Onu da yine Elçilerin Kitabı’nda  yine aynı bölüm olan 14. bölümde buluyoruz.:

.....................................

Elçilerin İşleri 14: 8  Listra’da, ayakları tutmayan bir adam vardı. Doğuştan kötürümdü, hiç yürüyemiyordu. 9-10 Pavlus’un söylediklerini dinledi. Onu dikkatle süzen Pavlus, iyileştirilebileceğine imanı olduğunu görerek yüksek sesle ona, “Kalk, ayaklarının üzerinde dur!” dedi. Adam yerinden fırlayıp yürümeye başladı.
 11 Pavlus’un ne yaptığını gören halk Likaonya dilinde, “Tanrılar insan kılığına girip yanımıza inmiş!” diye haykırdı. 12 Barnaba’ya Zeus, Pavlus’a da konuşmada öncülük ettiği için Hermes adını taktılar. ‘’13 Kentin hemen dışında bulunan Zeus Tapınağı’nın kâhini kent kapılarına boğalar ve çelenkler getirdi, halkla birlikte elçilere kurban sunmak istedi.’’

 

Elçilerin İşleri 14: 13 ayetine dikkat edin.

 

Şimdi Yasin Suresi 20-21’e bakalım:

Yasin Suresi: 20 - O sırada şehrin ta ucundan bir adam koşarak geldi ve: "Ey kavmim! Uyun o elçilere!"

21 - "Uyun sizden hiçbir ücret istemeyen o zatlara ki, onlar hidayete ermişlerdir."

…….......................

 

Gördüğünüz mekan olarak 3 yerde yaşanan (Salamis, Konya, Listra) olaylar Kuran’da tek bir yerde, tek bir şehirde yaşanmışcasına özetlenmiştir. Zeus tapınağının kahini olan ve İncil’de Pavlus’la Barnaba’ya ete kemiğe bürünmüş Zeus ve Hermes olarak ibadet etmeye gelen  adam,Kuran’da elçileri doğrulayan adam olduğu söylenerek, şehrin taaa ucundan koşarak gelmiştir.

 

Bunun başka bir örneği Bakara Suresi 66-74. ayetlerde yaşanmaktadır. Orda da Kuran,Tevrat’ın Çölde Sayım Kitabı 19 ve 20. ayetlerinde anlatılan olayları, aynı anda sırasıyla yaşanmış bir olay olarak, hatta Musa’nın Tevrat Çölde Sayım 20. bölümde kayadan su çıkarması hikayesini Bakara Suresi 74’te mecazen ve sembolik olarak alarak aktarmıştır(İsrailoğulları’nı su çıkaran kayalarla kıyaslamıştır Kuran)  ve özetlemiştir. Kuran’ın yapısı budur bu yüzden onda kronolojik uygunluk ve karakter uygunluğu aranmamalıdır. Kuran hikayeleri Müslümanlaştırır, müminleştirir örneğin gerekirse  İsa’ya zekat verdirir, Musa’ya namaz kıldırır. Kronolojik ve mekansal uyum yoktur. 

 

 

Sonuç olarak tüm kanıtlar göstermektedir ki Yasin Suresi 13 ila 21. ayetlerde geçen 3 kişi Pavlus,Barnaba ve Yuhanna’dır. Sevgiler…

tarihinde Desert Wind tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...