Jump to content

Ahlak Evrenseldir


Recommended Posts

Ahlak evrenseldir. İki ölçütü vardır: Gerçekler ve hisler.

 

İnsan bilgisiz doğar, öğrenme aşamasında yalana gerçek diyebilir ve yanlış şeyleri isteyebilir. Bilgisi dahilinde yapılması gereken davranışlar bellidir, ahlak evrenseldir. Yanlış ve eksik bilgi yüzünden yapılan yanlış davranışlar, bilgisi ölçüsünde yapabileceği en doğru davranış olabilir. Ahlaksızlık, bilgiye rağmen yapılan davranışlardır. Bir insan karşı tarafın doğru olanı mı, yanlış olanı mı yaptığını anlayamasa da, ahlak evrenseldir. Bir insanın neyi bildiği ve bu bilgiye göre yapması gereken davranış bellidir.

 

 

Şimdiki insanlar -bilgi birikerek ilerlediği için- geçmişte yaşayan insanlar sayesinde, geçmişte yaşayan insanlardan daha bilgilidir. Gelecekte yaşayacak insanlar, bizim sayemizde bizden daha bilgili olacaklar. Bin dört yüz yıl önceki insanlara göre daha doğru davranışlar sergileyebileceğimiz gibi, bin yıl sonraki insanlar bize göre daha doğru davranışları sergileyebilirler. Bize düşen bildiklerimiz dahilinde doğru olduğunu düşündüğümüzü yapmaktır. Bildiklerine göre yanlış olanı yapan kötü birisi olmaya yaklaşmış olur.

 

Kimin neleri bildiğini tanrı bilir.

tarihinde Nuri Kara tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 3 months later...
  • İleti 81
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

8 dakika önce, Nuri Kara yazdı:

Tekbir yargılayıcı var:, Oda kimin neleri bildiğini; yani yargılamak için gerekli olan tek şeyi biliyor:

E sen kendinle çelişiyorsun.

1000 yıl önce ahlaksız görülmeyen şey şu an ahlaksız görülüyorsa o yargılayıcı neye göre karar verecek? Bir de bu yargılayıcı Tanrı mı oluyo?

Link to post
Sitelerde Paylaş
45 minutes ago, Nuri Kara said:

 

Tekbir yargılayıcı var:, Oda kimin neleri bildiğini; yani yargılamak için gerekli olan tek şeyi biliyor:

 

İnsanları yaratmadan önce de biliyor muydu?

 

Bu senin bahsettiğin tanrı her şeyi bilen, insanı bizzat kendisi tasarlayan bir tanrı mı?

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
36 dakika önce, sağduyu yazdı:

 

İnsanları yaratmadan önce de biliyor muydu?

 

Bu senin bahsettiğin tanrı her şeyi bilen, insanı bizzat kendisi tasarlayan bir tanrı mı?

 

 

İnsanı bizzat kendisi tasarlayan tanrı: İnsanı tasarladı; insan nedirki ama?: Sınırları olan; O'nun tarafından çizilmiş olan bir varlık; yani tasarlama işine takılıp beni o yarattı öyleyse özgür iradem yok, nerede?; Diyemezsin:

Link to post
Sitelerde Paylaş
2 minutes ago, Nuri Kara said:

 

İnsanı bizzat kendisi tasarlayan tanrı: İnsanı tasarladı; insan nedirki ama?: Sınırları olan; O'nun tarafından çizilmiş olan bir varlık; yani tasarlama işine takılıp beni o yarattı öyleyse özgür iradem yok, nerede?; Diyemezsin:

 

Öncelikle hangi tanrıdan bahsettiğini kesinleştirelim. Deism tanrısından mı yoksa İslam, hristiyan ve ya yahudi tanrısından mı bahsediyorsun?

 

Eğer insanı bizzat tanrı tasarladı, nasıl çalışacağını o belirlediyse neden insan kendi davranışlarından sorumlu oluyor? Tasarlayan, nasıl çalışacağını belirleyen sorumlu olmaz mı?

Link to post
Sitelerde Paylaş
2 minutes ago, Nuri Kara said:

Biraz daha açayım:; Kendimi insan olarak görüyorum ama sahip olduğum bir vicud olarak: Yani bilgisayara; telefona; vesaire sahip olmak gibi; dilediğimi yapıyorum sınırları dahilinde;

 

Burada seni değil, ortaya attığın tanrının niteliklerini tartışıyoruz. Evet, sorular yukarda, önce onlara bir cevap alalım, cevaplar üzerinden gideriz.

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
15 dakika önce, sağduyu yazdı:

 

Burada seni değil, ortaya attığın tanrının niteliklerini tartışıyoruz. Evet, sorular yukarda, önce onlara bir cevap alalım, cevaplar üzerinden gideriz.

 

 

Kendime nasıl baktığımı söyledim; ortada işte!; Telefonu belirleyen seni belirlemez; sınırlarını;: Telefonla yapabileceklerinin;

Link to post
Sitelerde Paylaş

 

21 dakika önce, sağduyu yazdı:

Eğer insanı bizzat tanrı tasarladı, nasıl çalışacağını o belirlediyse neden insan kendi davranışlarından sorumlu oluyor? Tasarlayan, nasıl çalışacağını belirleyen sorumlu olmaz mı?

 

Neden sorumlu olsunki; kullanma kötüye;

Link to post
Sitelerde Paylaş
4 minutes ago, Nuri Kara said:

 

 

Neden sorumlu olsunki; kullanma kötüye;

 

İlk soru buydu: Öncelikle hangi tanrıdan bahsettiğini kesinleştirelim. Deism tanrısından mı yoksa İslam, hristiyan ve ya yahudi tanrısından mı bahsediyorsun?

 

Neden sorumlu olmasın? Kendin demedin mi bizzat kendisi tasarlıyor insanı diye? Onun tasarladığı şekilde çalışıyorsam benim suçum ne?

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
7 dakika önce, sağduyu yazdı:

 

İlk soru buydu: Öncelikle hangi tanrıdan bahsettiğini kesinleştirelim. Deism tanrısından mı yoksa İslam, hristiyan ve ya yahudi tanrısından mı bahsediyorsun?

 

Neden sorumlu olmasın? Kendin demedin mi bizzat kendisi tasarlıyor insanı diye? Onun tasarladığı şekilde çalışıyorsam benim suçum ne?

 

 

 

Yin yang felsefesini duyulmuşsundur; duyulan şuki zıtlık prensibi... Ben şöyle diyorum: Değer prensibi; eğer zıtlıklar olmasaydı; değer yargılarımız altüst oluverirdi; öyle olunca ne olurdu?????

 

Yani sorumluluğu şuki:! Değerli olanın açığa çıkacağı bir dünya tasarlanmış!;

Link to post
Sitelerde Paylaş
On 01.02.2019 at 22:07, Nuri Kara said:

Ahlak evrenseldir. İki ölçütü vardır: Gerçekler ve hisler.

 

 

Ahlak evrensel değildir ve gerek tanımı, gerekse vücuda geliş şekli itibari ile evrensel olamaz.

 

Ahlak kavramının ortaya çıkması için gerekli ön koşul nedir:

1- İki farklı/karşılıklı irade.

İrade dediğimiz şey nedir, ne menem birşeydir ve nerede bulunur?

2- Bizim bildiğimiz ve tecrübe ettiğimiz anlamı ile sadece canlılık bünyesinde mevcuttur. Ahlak gibi kavramların bilinçli olarak üretebilecek düzeyi ise, iri beyinli yüksek memeliler sınıfındaki primatların bir kolu olan biz insanlarda. 

Peki canlılık nedir, nasıl ortaya çıkar ve bu noktaya gelebilir?

3- Bizim bildiğimiz şekli ile ve arada kesin bir sınır olmamakla birlikte canlılık cansızlıktan hareket almıştır. Devamı ise kati suretle doğal seçilim ve evrimdir.

 

O vakit ahlak denen kavramın en tepesinde yer alan, temel belirleyici ölçüt doğal seçilimdir. İkinci ölçüt ise canlılığın ola geliş ve enerji kullanım şekline bağlı olarak oluşabilecek türlü farklılıklar olarak gösterilebilir. (Canlılığın olageliş şekilleri ve enerji kullanım şekli oldukça derin ve detaylı bir mevzu olup, orasına burada girmeye gerek yok.)

 

İşte bu iki faktör ve özellikle doğal seçilim değiştikçe, ahlak denen kavram da değişecek, kendi içerisinde de her daim dinamik ve göreceli olacaktır. Bu yüzden evrensel ahlak diye bir şey yoktur ve olamaz.

 

6 minutes ago, Nuri Kara said:

 

İnsanı bizzat kendisi tasarlayan tanrı: İnsanı tasarladı; insan nedirki ama?: Sınırları olan; O'nun tarafından çizilmiş olan bir varlık; yani tasarlama işine takılıp beni o yarattı öyleyse özgür iradem yok, nerede?; Diyemezsin:

 

Kurduğun bu önerme tanrı dediğin şeyi tanımlama şeklin ve onun çerçevesine göre değişkenlik gösterecek olup, bu çerçeveyi vermeden "özgür iradem yok, nerede diyemezsin" de "diyemezsin". Kaldı ki tanrın kadar, bu noktada özgür iradenin tanımını ve çerçevesini de vermen gerekir.

 

Velhasıl kelam yazdıklarının büyük bir kısmı havada geziyor. Bir hükmü yok.

Link to post
Sitelerde Paylaş
1 minute ago, Nuri Kara said:

 

Yin yang felsefesini duyulmuşsundur; duyulan şuki zıtlık prensibi... Ben şöyle diyorum: Değer prensibi; eğer zıtlıklar olmasaydı; değer yargılarımız altüst oluverirdi; öyle olunca ne olurdu?????

 

Yani sorumluluğu şuki:! Değerli olanın açığa çıkacağı bir dünya tasarlanmış!;

 

Hala şu sorunun cevabını alamadım, basit ve net bir soruya basit ve net bir cevap vermek bu kadar zor mu?

 

Öncelikle hangi tanrıdan bahsettiğini kesinleştirelim. Deism tanrısından mı yoksa İslam, hristiyan ve ya yahudi tanrısından mı bahsediyorsun?

 

Ayrıca bu bahsettiğin şeylerin benim sorduğum soruyla alakası yok.

 

Bir varlık bizzat kendi tasarladığı bir şeyin çalışmasından nasıl sorumlu olmuyor? Kendi tasarladığı şekilde çalışan bir şeyi hangi mantıkla sorumlu tutuyor bu tanrı?

 

Sen buğdayı öğütüp un yapan bir makine tasarladın diyelim, sonra da bu makineyi sen nasıl buğdayı una çevirirsin diye sorumlu tutar mısın? O makineye kızıp, makineyi parçalar, sonra da bir güzel yakar mısın?

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş

nuri kara son din islam olduğuna göre, sen hangi dinin peygamberisin?senin özelliklerin nelerdir?

ahlaki değerlerin, senin ilah deistleri ve atheistleri severmi?  onları cennete koyarmı?

bence isa senden daha güçlü bir o tanrının oğlu ,,niçin sana inanalım? tanrının oğlu varken

,sizde kim oluyorsunuz? bence sen bırak bu peygamber işlerini sanata yönel şiirler yazmaya devam et,

biz seni öyle daha çok severiz....

 

peki  hangi ahlak evrenseldir?

ahlakın tanımı 2 ye ayrıldıgına göre,

iyi   ahlakmı? yoksa kötü ahlakmı? evrenseldir..

 

iyi ahlak kötü ahlak, senin ahlakın bile teizm kokuyor...  :0_80cbc_37a71a73_L:

tarihinde karamsarhuman tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
3 saat önce, Nuri Kara yazdı:

 

Tekbir yargılayıcı var:, Oda kimin neleri bildiğini; yani yargılamak için gerekli olan tek şeyi biliyor:

güzellll şimdi fena yakaladım  seni, tek bir infazcı varsa, son hüküm ve son karar , o zaman derki, siz yarattıklarım

 birbirinizi yargılıyamasınız, ben yargılarım , ben hakimim sizlerde suçlusunuz, peki senin ilahın,

yargılama hakkı sadece ondaysa o zaman neden? cezaevleri dolu insanları insanlar yargılıyor..

bu insanlar bir dahamı  yargılanıcak? zaten yargılanmış.... bunun mantıgı nedir? çürük tezciler sizi..

 

senin zavallı mantıgına göre, insanlar insanları yargılıyamaz, çarpılır , senin ilahın buna izin vermez,

verirse, tükürdüğünü yalar.. tükürdüğünü yalayan biride ilah olmayı haketmiyordur.çünkü

kusurludur. 

 

benim gördüğüm, senin ilahın yaratmış sonrasına karışmamış, ne bok yerseniz yeyin demiş.

ister öldürün birbirinizi katledin, verdiğim dinlere ve mezheplere bölünün,

bir birinizi yargılayın ,, kötü olan kazansın demiş. iyilerde kobay olarak kullanmış bu ilah bozuntusu..işte sana

 en büyük gerçek...

 

yeni bir din ve peygamberim diyorsun, sonrada kurandan kop paste yapıyorsun uyanık seni yermiyim ben?

tek bir yargıç olayı kuranda ayet var biliyoruz..çocukmu kandırıyorsun? 

tarihinde karamsarhuman tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
1 hour ago, Nuri Kara said:

 

Yin yang felsefesini duyulmuşsundur; duyulan şuki zıtlık prensibi... Ben şöyle diyorum: Değer prensibi; eğer zıtlıklar olmasaydı; değer yargılarımız altüst oluverirdi; öyle olunca ne olurdu?????

 

Yani sorumluluğu şuki:! Değerli olanın açığa çıkacağı bir dünya tasarlanmış!;

Nuri sen türk punk forumundaki nuri mısın?

Link to post
Sitelerde Paylaş
1 saat önce, teflon yazdı:

 

Ahlak evrensel değildir ve gerek tanımı, gerekse vücuda geliş şekli itibari ile evrensel olamaz.

 

Ahlak kavramının ortaya çıkması için gerekli ön koşul nedir:

1- İki farklı/karşılıklı irade.

İrade dediğimiz şey nedir, ne menem birşeydir ve nerede bulunur?

2- Bizim bildiğimiz ve tecrübe ettiğimiz anlamı ile sadece canlılık bünyesinde mevcuttur. Ahlak gibi kavramların bilinçli olarak üretebilecek düzeyi ise, iri beyinli yüksek memeliler sınıfındaki primatların bir kolu olan biz insanlarda. 

Peki canlılık nedir, nasıl ortaya çıkar ve bu noktaya gelebilir?

3- Bizim bildiğimiz şekli ile ve arada kesin bir sınır olmamakla birlikte canlılık cansızlıktan hareket almıştır. Devamı ise kati suretle doğal seçilim ve evrimdir.

 

O vakit ahlak denen kavramın en tepesinde yer alan, temel belirleyici ölçüt doğal seçilimdir. İkinci ölçüt ise canlılığın ola geliş ve enerji kullanım şekline bağlı olarak oluşabilecek türlü farklılıklar olarak gösterilebilir. (Canlılığın olageliş şekilleri ve enerji kullanım şekli oldukça derin ve detaylı bir mevzu olup, orasına burada girmeye gerek yok.)

 

İşte bu iki faktör ve özellikle doğal seçilim değiştikçe, ahlak denen kavram da değişecek, kendi içerisinde de her daim dinamik ve göreceli olacaktır. Bu yüzden evrensel ahlak diye bir şey yoktur ve olamaz.

 

 

Kurduğun bu önerme tanrı dediğin şeyi tanımlama şeklin ve onun çerçevesine göre değişkenlik gösterecek olup, bu çerçeveyi vermeden "özgür iradem yok, nerede diyemezsin" de "diyemezsin". Kaldı ki tanrın kadar, bu noktada özgür iradenin tanımını ve çerçevesini de vermen gerekir.

 

Velhasıl kelam yazdıklarının büyük bir kısmı havada geziyor. Bir hükmü yok.

 

@teflon

 

Dinamik olan ahlak ilkeleri göreceli de olmak zorunda değildir; "Ahlak bilgisi; bilginin; bilgili; vesaire ölçüsünde değişip evrenselliğini korumaya devam ediyor; edebiliyor; edecektir; vesaire;" O yüzden ahlakın ölçüsü aşikardır; olabilir; senin bildiklerin yanlışa müsaade eder;! Benim bildiklerim yanlışa müsaade eder, etmez; edemez; "Bu yüzden bilginin; bilgisinin; senin bildiklerinin ölçüsünde ahlaklı olan; olacak olan davranışlar nelerdir sorunsalının cevabı verilebilir;" Her şeyi bilenin vereceği; verebileceği bir cevaptır;

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...