Jump to content
Scapula1903

Tek tanrılı dinlerin kökeni sümer mi ?

Recommended Posts

On 11.03.2019 at 00:21, Scapula1903 yazdı:

Arkadaşlar merhabalar öncelikle. Tek tanrı inancının kökeni marduğa mı dayanıyor? (Bilgilerimi yenilemek için bu başlığı açtım eğer açılmışsa kaldırabilirsiniz.)

 

Video; https://youtu.be/6PRJtst8Azc

 

İlk Tektanrılı din Atenizm'dir. o da mö. 14 yy'da ortaya çıkmıştır. Tabi Semavi Dinlerin kökeni sümer, akad ve babil mitolojilerine dayanır. 

tarihinde mr.friedrich tarafından düzenlendi

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
On 11.03.2019 at 00:49, anibal yazdı:

Marduk, uydurma bir tanrıdır. Tek tanrıcılığın kökeni falanda onunla alakalı değildir.

 

Gerçi olay biraz daha karmaşık tabi. Marduk, sümerler falan devrinde, babillilerin tanrılarından biri. Mezopotamya'nın kendi kendini kurutmasıyla, oradaki diğer dinler gibi, o da tarihe gömülüp gitmiştir.

 

Bugünkü tek tanrılı dinlerin kökeni, doğrudan değil, gene bir sürü karmaşık yollarla, eski mısırdan gelir, akheneton'dan. Bu dinleri incelerseniz, zaten hepsinin mısırdan geldiğini görmek zor değildir. Bu dönem, marduktan yaklaşık 200 senen sonra falan gerçekleşmiş olsa da, babillilerin yokoluşu ile, meydan bu akıma kalmıştır. İlerleyen dönemdeki hitit vs. ile mısır arasındaki ilişkiler, o eski sümer dinlerinden bir şeylerin de bu dinlere karışmasına sebep olmuştur, nuh tufanı masalı falan gibi. 

 

Tek tanrılı dinlerin kökenine ulaşınca, eski mısır ve aton dinini görsekte, bugünkü dinler o dinin devamı falan değil, o mardukta dahil, bölgedeki bir sürü dinin ve paganizmin bir karışımı olarak ortaya çıkmıştır. Tevrat, yani bu musa falan hikayesi, mısırda değil, eski babillilerin yaşadığı bölgede anlatılmıştır. Ve bunun kökenleri, en fazla milattan önce 600 yıllarına gider. Tanrı tarafı, mısırlı olan, ama hikayeleri daha çok mezopotamya ve havalisi olan bir şeydir tevrat. Tahminen, mısırdan kaçıp gelen yada, firavunların mısır seferleri sonrası oralarda kalan kimselerin ürettiği bir din olması kuvvetle muhtemel, bu tek tanrılı dinlerin. 

 

Kadeş anlaşması, pek bilinmez, ama tarihin en önemli anlaşmasıdır. Şu gözden kaçar, M.Ö. 13. YY'da akheneton ve tek tanrılı dini vardı. Hemen ardından, kadeş antlaşması yapıldı ve mezopotamya/anadolu ile mısır arasında ilişkiler başladı. Mısır'da ise, hala o tek tanrılı dini silmeye çalışıyordu firavun bir yandan. Bu durumda, mısırda o aton dinine sadık kalan kitlelerin, babil topraklarına kayması, göçmesi beklenmeyecek bir şey değil. Ve onlarda, o mısır tanrısı ile, oradaki dini harmanlayıp, bu tek tanrılı dinleri çıkardılar. Bir çok eski babil tanrısı da, tahminen peygamber falan olarak, o dine geçmiş oldu.

 

Yani, görünen, en makul izahat bu şekilde. Ama emin olmak, zor, zira yeterince buluntu yok. ama apaçık ortada olan bir şey, tek tanrılı dinlere ait şekillenmeyi, marduktan çok çok sonra görüyor olmamız. 

Anladım teşekkür ediyorum.. çok birikimlisin, yalnız bir şey sormak isterim..

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
4 hours ago, Scapula1903 said:

Anladım teşekkür ediyorum.. çok birikimlisin, yalnız bir şey sormak isterim..

 

İki fotoğraf, muhtardan ikametgah ilmuhaberi, nüfustan suret ve savcılıktan temiz kağıdı getirirsen sorabilirsin elbette...

 

Ya da, bando takımı, orkestra falan mı getirmemiz gerekiyor, sor gitsin. Elbet bir cevap veren olur. 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
On 15.03.2019 at 13:44, anibal yazdı:

 

 

Hala boş konuşuyorsun.

 

Kürtçe, persçe değildir. Aryan dilide değildir. Akat dili hiç değildir. Kendi başına, temeli, kökleri persçe olan bir dildir. Bunu da, "amanda kürtçe persçedir" gibi anlıyorsan, git elini yüzünü yıka, uykun açılsın biraz, belki faydası olur. 

 

Aryan dili dediğin zımbırtı da, zaten "Hint-aryan dilleri" olarak geçer. kürtçe ise, İran dilleri içersindedir. 

 

Ve bugün, o persçe'de tıpkı akatça gibi yok ortada. 

 

Boş boş konuşana kadar, şunları bari okursan, biraz daha dolu konuşabilirsin sanıyorum. 

 

https://www.wikiwand.com/en/Indo-Aryan_languages

 

 

Anlamadım sizi, Kürtçe Pers milletinin dillerinden birisi. Yanlış kaynaklar okumuşum.

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş
6 minutes ago, memjan21 said:

Anlamadım sizi, Kürtçe Pers milletinin dillerinden birisi. Yanlış kaynaklar okumuşum.

 

Onu diyoruz ya, kürtçe, pers dilinden türemiş kendi nevi şahsına mahsus bir dildir. Tabi, "pers dilinden" diyoruz, bu da türeyen dillerin "kürt dilleri" ile sonuçlanmasına yol açıyor. Gende, ortak bir köken ve çerçeveleri var elbette.

 

 

İletiyi paylaş


Link to post
Sitelerde Paylaş

Tartışmaya katıl

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Misafir
Bu konuyu yanıtla

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Yükleniyor ...

  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...