SUPERULLAH 0 Aralık 27, 2019 gönderildi Raporla Share Aralık 27, 2019 gönderildi On 26.12.2019 at 13:41, anibal yazdı: .Kafanı sokabilirsin. Kanalizasyonda bokun varlığının mutlak olup olmadığını anlamak bu kadar kolay işte, sok ve gör, var .. Olabilicek her mantık sistemindeki varlıklar da, aynı yöntemle mi kanıtlayacak? Link to post Sitelerde Paylaş
ck789 0 Aralık 28, 2019 gönderildi Raporla Share Aralık 28, 2019 gönderildi On 25.12.2019 at 20:09, SUPERULLAH yazdı: Iyide dogada mutlak bir varligin oldugunu, nasil mutlak bir kesinlikte tespit edebiliyorsun? Bunu yine mantiginla, fizik kanunlariyla ortaya koymuyor musun? fizik doğdaki mutlak varlığın tespitiyle falan uğraşmaz. gözlemlediği varlığı var kabul eder. bu bir önkabuldür, bu konuya ektra kafa yormaz, üzerinde çalışma yapmaz. bu felsefenin işi. fizik ile matematik ile varlık kavramı incelemeye çalışmak mümkün değil. 7 saat önce, SUPERULLAH yazdı: Olabilicek her mantık sistemindeki varlıklar da, aynı yöntemle mi kanıtlayacak? her varlık felsefesi akımı farklı bir metod kullanıyor. hegel ile marksı aynı kefeye koymak mümkün değil. temel aksiyomları farklı. Link to post Sitelerde Paylaş
kirec 0 Aralık 28, 2019 gönderildi Raporla Share Aralık 28, 2019 gönderildi Özdeşlik çelişmezlik üçüncü halin imkansızlığı gibi temel kurallar değişmez diye düşünüyorum ben... Link to post Sitelerde Paylaş
anibal 0 Aralık 28, 2019 gönderildi Raporla Share Aralık 28, 2019 gönderildi On 27.12.2019 at 13:22, SUPERULLAH said: Olabilicek her mantık sistemindeki varlıklar da, aynı yöntemle mi kanıtlayacak? Belki. Belkide başka türlü olacak. Müneccim miyim ben, nerden bileyim? Ama var olan şey, hiç kimse ve hiç bir mantık olmasa da olsa da orada olacak. Link to post Sitelerde Paylaş
nogodbutAllah 0 Aralık 28, 2019 gönderildi Raporla Share Aralık 28, 2019 gönderildi mantık felsefe fizik hepsi insan aklının düşünce tahayyül teffekkürünün ürünü deniz altında 20bin fersahlar aya yolculuklar asimovun robotları bunlar hayal fikir akıl karışık ürünleri hepsi bir fikir vermiştir ve gerçekleşmiştir hayal akıldan daha geniş ve hızlıdır romanlar şiirler dahi böyledir. bütün parçadan büyüktür mantığı eski kitaplarda : " Akılla apaçık önermeler (Bedihiyye-i akliyye): Akılla apaçık önermeler 1) Evveliyât 2) Fıtriyât olarak ikiye ayrılır. Evveliyât: Özne ile yüklem arasındaki ilişkiyi aklın derhal tasdik ettiği önermelerdir. "Ulûm-ı mütearefe"ler yani aksiyomlar evveliyâttır. Aklın doğruluğunu ispat edilmeksizin kolayca kabul ettiği önermelerdir. Bu önermeler, apaçıktır, aklımız onları şüpheye düşmeden, doğrudan doğruya kabul eder; zorunludurlar, bunların aksini iddia etmek mümkün değildir; bu rasyonel bir zorunluluktur; apirioridirler, doğrulukları deneye baş vurulmadan kabul edilir; yani deneyden öncedir; geneldirler, bütün çokluklara uygulanabilirler. Evveliyat adını alan asıl önermeler bunlardır. Fıtriyyât: Aklın özne ile yüklem arasındaki ilişkiyi bir orta terim vasıtasıyla yahut gizli bir kıyasla derhal tasdik ettiği önermelerdir. Ör. "Dört çifttir." önermesi. Bu önermeyi düşünen bir insan "dört" ve "çift" kavramlarını ve ikiye bölünebilme şartını düşünerek bu önermeyi tasdik eder. Bu dolaylı bir tasdiktir. Akılla apaçık önermelerde "Bedîhiyyât-ı akliyye" hüküm, zihnî mevcudlara ve farzlara dayanır, haricî ve muhakkak mevcudlara dayanmaz." " Apaçık Önermeler: (kaziye-i Bedihiyye) Kesin önermelerin iki dalından birisidir. Delil ile ispata muhtaç olmaksızın aklın kesinlikle doğruladığı ve tasdik ettiği kaziyedir. Apaçık önermeler, iki temel sınıfa ayrılır: a) Akılla apaçık önermeler (Bedihiyye-i akliyye). Bunlar gerçeliği apaçık olduğundan ispatı gerekmeyen sözler, aksiyomlardır(axiom). Aksiyomlar, apaçık, zorunlu ve apriori önermelerdir. Bunlara ulûm-ı mütearefe (axiome) denir. Meselâ "Bütün parçadan büyüktür.", "Bütün, parçaların toplamına eşittir.", "Daire, dörtgen değildir.", "Bir ikinin yarısıdır.", "Bir şey kendinden başka bir şey olamaz." bu tip önermelerdir. Akılla apaçık önermeler 1) Evveliyât 2) Fıtriyât olarak ikiye ayrılır. b) Hisle apaçık önermeler (bedihiyye-i hissiyye). Müşahedât, hadsiyyât, mücerrebât, mütevatirât olarak dörde ayrılır" *** bazı şeyler hatta temel aksiyomlar esasen bedih dir yani apaçıktır misal rakamlardan her hangi birini gören derhal rakam olduğunu tasdik eder ancak 4 tek mi çift mi denildiğinde bu ara bir terimle bilinir 2 ile bölünebiliyor ise çiftir mantığı bilinmesi gerekir oysa sayı rakam ise çift i de kapsayan daha geneldir umumidir varlıkta umumidir.o yüzden tanımı ve tarifi yoktur zira bedihidir ancak alt kademe de canlı cansız dendiği vakit bunlar fıtriyattandır tanımı tarifi vardır esasen ilahi varlık ta bedihdir yani apaçıktır zira varlığı var eden ondan daha üstün ve daha umumidir ** parça bütünden büyük olsa tenakuz oluşur zira bu sefer parça ile bütün yer değiştirmesi gerekir bütün denilen parçadan kopmuş bir şey olsa gerek parça bütüne eşit olsa parça denilmez bütünün kendisidir o yüzden 3 seçenek parça bütünden küçük olmak zorundadır. *** kadim mantıkta cehalet ikiye ayrılır basit mürekkeb bunlara şu misaller verilir : bir kişi arkadaşının saat 12 :00 de evden çıkıp işe gittiğini biliyor arkadaşı bu saate çıktığı sürece ilimdir cehl değildir ancak kaçta çıktığını bilmiyor sa o basit cehl olur fakat arkadaşın saati 12:00 den 18:00 değişti ve bu kişi hala 12 de çıktığını sanıyorsa bu cehli mürekkebdir yani katmerli bilmezlik hem saati 18:00 i bilmiyor hemde yanlış saati doğru sanıyor 12:00 buna biri sorsa arkadaşın kaçta çıkar 12 :00 diyecek ama doğrusunu öğrense yine ilim olacak bilmediğini bilmemeğin çaresi yoktur öğrenmek için en evvel yanlışını kabul etmesi gerekir. Link to post Sitelerde Paylaş
Recommended Posts