Jump to content

Kur'an'da Devlet Yönetimi


Recommended Posts

Kur’an’da devlet yönetimi ile ilgili ayetlere bakalım.

 

4:59-Ey iman edenler! Allah'a itaat edin; Rasul'e ve sizden olan ulu-l emr itaat edin. Herhangi bir konuda anlaşmazlığa düşerseniz -eğer Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorsanız- onu, Allah'a ve Rasulü'ne götürün. Bu sizin için daha hayırlı ve sonuç olarak daha iyidir.

 

Ulu-l Emr: Hakim olan/ Egemen/Yöneten/Devlet adamı[1]

 

Yukarıdaki ayete kullanarak zalim diktatörlere itaat edileceği çıkmaz. Çünkü Kur’an halka zulmeden ve haksızlık yapanlara karşı durulmasını söylemektedir.

 

42:42-Ancak, halka zulmedenlere ve yeryüzünde haksız yere saldıranlara karşı durulmalıdır. Onlara acı bir azap vardır.

 

Devlet yöneticisi yanlış bir yaparsa ona isyan etmemiz gerekmektedir. (60:12)

 

60:12- Ey peygamber, inanan kadınlar sana sığındıklarında, ALLAH'a hiç bir şeyi ortak koşmamak, hırsızlık yapmamak, zina etmemek, çocuklarını öldürmemek, bir iftira uydurup getirmemek ve doğru işlerde sana karşı gelmemek üzere yemin edip söz verirlerse onların sözünü kabul et ve onlar için ALLAH'tan bağışlanma dile. ALLAH Bağışlayandır, Rahimdir.

 

Kur’an’da devlet yönetim şekli Demokrasi olmak zorundadır. Devlet yöneticisi halka yapacağı işin danışmak zorundadır. (42:38-3:159)

 

42:38-Onlar, Rab'lerinin çağrısına karşılık verirler, namazı gözetirler, işlerini aralarında danışma ile kararlaştırırlar ve kendilerine verdiğimiz rızıklardan yardım için verirler.

 

3:159-Allah'ın sana bir bağışı olarak onlara yumuşak davrandın. Kaba ve katı yürekli olsaydın çevrenden dağılır giderlerdi. Onları affet, bağışlanmalarını dile ve yapılacak işler hakkında onlara danış. Karar verince de Allah'a güven; Allah güvenenleri sever.

 

 

 

Devlet yöneticisi adalet ile yönetmesi gerekmektedir. (16:90-4:58)

16:90-ALLAH adaleti, iyilik yapmayı ve akrabaya yardım etmeyi emreder. Kötülükten, fenalıktan ve azgınlıktan ise sizi meneder. Öğüt almanız için sizi böyle aydınlatır.

4:58-ALLAH emaneti sahiplerine vermenizi, insanlar arasında hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder. ALLAH size ne güzel öğüt veriyor. ALLAH İşitendir, Görendir.

 

Devlet yönetici gelir adaletini sağlamak zorundadır. Sermaye zenginlerin elinde tekelleşmesine izin vermemesi gerekir. (59:7)

59:7-ALLAH'ın o ülkelerin halklarından elçisine ganimet bıraktığı şeyler ALLAH'ın ve elçisinindir. Yani akrabalara, yetimlere, yoksullara ve yolda kalmışlara verilmelidir ki zenginlerinizin arasında tekelleşmesin. Elçinin size verdiğini alın; ancak onun size vermediğinden uzak durun. ALLAH'ı dinleyin. ALLAH'ın cezalandırması çetindir.

Toplum yöneticisini seçerken onun dinine/cinsiyetine/boyuna/posuna/kilosuna/nereli olduğuna bakılmadan sadece onun işin ehli olduğuna bakılır. (4:58)

 

4:58-ALLAH emaneti sahiplerine vermenizi, insanlar arasında hükmettiğiniz zaman adaletle hükmetmenizi emreder. ALLAH size ne güzel öğüt veriyor. ALLAH İşitendir, Görendir.

Emanet: Devlet/Yetki/Kontrol/Güvenlik[2]

Kur’an’a göre devlet yönetiminde laiklik olmak zorundadır. (2:256-4:80-6:107-6:104-10:99-18:29-42:48-50:45)

2:256-Dinde zorlama yoktur. Artık doğruluk, sapıklıktan ayrılmıştır. Kim ki tağutu (despotları ve şeytani doktrinleri) inkar edip Allah'a inanırsa, kopmaz ve sağlam bir bağa yapışmıştır. Allah İşitir, Bilir.

 

Kur’an padişahlık/sultanlık/saltanat yönetimi/rejimine karşı çıkmaktadır. (42:38) Emevi , Abbasi ve Osmanlı’nın yönetim şekli ile Kur’an’ın yönetim şekli çelişmektedir. Kur’an’da halifelik sistemi yoktur. Adem konusunda geçen halifelik olayı Adem’den önceki nesil olan Homo Erectus’un yerine geçen bir halifedir.

Halife: Sonra gelen [3]

 

Adem(Homo Sapiens) Homo Erectus’tan sonra geldiği için “halife” deniliyor. Homo Erectus’a “selef” denir.

 

Selef: Önce gelen[4]

 

Yani Adem konusunda halifelik, Adem sonra geldiği için ona halife deniliyor. Aslında ayet çevirenler 2:30 ayetinde geçen “halife” kelimesini “sonra gelen/sonraki nesil” diye çevirse hiçbir sorun kalmayacak. Zalim insanların tahrif ettiği ayete göre “Adem, Allah’ın yeryüzünde temsilci” olduğunu söylemek büyük küfürdür.

 

[1] Hans Wehr 4th ed., page 33-Mufrdat Isfahani Kuran Kavramlari Sozlugu/page97

[2] Dict. of Quran by M.G. Farid, page 36

[3] Hans Wehr 4th ed., page 297

[4] Hans Wehr 4th ed., page 493

Link to post
Sitelerde Paylaş
23 saat önce, KuranMumini2698 yazdı:

Kur’an’da devlet yönetim şekli Demokrasi olmak zorundadır. Devlet yöneticisi halka yapacağı işin danışmak zorundadır

devlet yöneticisinin halka danışması demokrasi midir? tbmm danışma meclisi midir? bu nasıl bir demokrasi anlayışı?

 

demokrasi iktidarın halka dağıtılması anlamına geliyor. demokrasi bir yönetim yöntemidir, bu yöntem de iktidarı de tek adama değil meclise, halka vermektir. kağıt üzerinde tüm rejimler iyiyi hükmediyor. her tek adam rejimi iyi olduğunu, adil olduğunu iddia edebilir. bunlar göreceli kavramlar. demokrasiden bahsediyorsak tek adamdan, tek bir devlet yöneticisinden bahsedemeyiz. demokraside devleti yönetme yetkisi halka dağıtılmalıdır. demokrasi budur. demokrasinin esasları olan sınırlı süreli hükümet, sınırlı yetki, kuvvetler ayrılığı gibi ilkelere girmiyorum bile. 

Link to post
Sitelerde Paylaş
1 saat önce, ck789 yazdı:

devlet yöneticisinin halka danışması demokrasi midir? tbmm danışma meclisi midir? bu nasıl bir demokrasi anlayışı?

 

demokrasi iktidarın halka dağıtılması anlamına geliyor. demokrasi bir yönetim yöntemidir, bu yöntem de iktidarı de tek adama değil meclise, halka vermektir. kağıt üzerinde tüm rejimler iyiyi hükmediyor. her tek adam rejimi iyi olduğunu, adil olduğunu iddia edebilir. bunlar göreceli kavramlar. demokrasiden bahsediyorsak tek adamdan, tek bir devlet yöneticisinden bahsedemeyiz. demokraside devleti yönetme yetkisi halka dağıtılmalıdır. demokrasi budur. demokrasinin esasları olan sınırlı süreli hükümet, sınırlı yetki, kuvvetler ayrılığı gibi ilkelere girmiyorum bile. 

Benim devlet görüşüm Aristoteles ile aynıdır. Yani devletin yönetim biçimine bakmam sadece halkın refah seviyesini yükseltmesi beni ilgilendirir. Kur'an'daki devlet yönetimi şu an Gelişmiş ülkelerde uygulanan bir sistemdir. Türkiye demokratik bir devlet değildir. Tek adam rejimi vardır ve halka danışma yoktur. Danışma olayını da seçim olarak algılanabilir. Kur'an'da Osmanlı-Emevi-Abbasi gibi bir sistemi yoktur.

Link to post
Sitelerde Paylaş
10 dakika önce, KuranMumini2698 yazdı:

Danışma olayını da seçim olarak algılanabilir

Sizin demokrasi anlayışınız sorunlu. Demokrasi halkın yasama yetkisi olmasıdır. Önce bunu ne demek olduğunu bir anlayın. Hala seçimlerin danışma amaçlı yapıldığını vs. iddia ediyorsunuz. Seçimler halkın geçici süre yasama için temsilci seçmesidir. Asıl iktidar halktır. Bunun halka danışma ile ne ilgisi var. Kim danışıyor halka, asıl iktidar kim sizin demokrasi tanımınızda? 

 

10 dakika önce, KuranMumini2698 yazdı:

Yani devletin yönetim biçimine bakmam sadece halkın refah seviyesini yükseltmesi beni ilgilendirir

Öyleyse niye demokrasi altında pazarlamaya çalışıyorsunuz bunu? Demokrasi halkın refah seviyesinin yükselmesi değildir. İktidarın, yasamanın halka ait olmasıdır. 

 

 

tarihinde ck789 tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
8 dakika önce, ck789 yazdı:

Sizin demokrasi anlayışınız sorunlu. Demokrasi halkın yasama yetkisi olmasıdır. Önce bunu ne demek olduğunu bir anlayın. Hala seçimlerin danışma amaçlı yapıldığını vs. iddia ediyorsunuz. Seçimler halkın geçici süre yasama için temsilci seçmesidir. Asıl iktidar halktır. Bunun halka danışma ile ne ilgisi var. Kim danışıyor halka, asıl iktidar kim sizin demokrasi tanımınızda? 

 

Öyleyse niye demokrasi altında pazarlamaya çalışıyorsunuz bunu? Demokrasi halkın refah seviyesinin yükselmesi değildir. İktidarın, yasamanın halka ait olmasıdır. 

 

 

Ateist/Agnostik/Deist kardeşim benim dediklerimi anlamıyor musun ? Ben devletin biçimine değil uygulamasına bakarım. Hükümet iktidara gelirken halka danışarak geliyor.(Türkiye istisna çünkü Amerika tarafından iktidara geliyor.) Örnek olarak  Merkel halka danışarak gelmedi mi iktidara ? Ben "demokrasi refahı yükseltir" diye bir şey demiyorum.

Benim yazımdaki cümle şu: "Devletin yönetim biçimine bakmam sadece halkın refah seviyesini yükseltmesi beni ilgilendirir." Ben burada demokrasi halkın refah seviyesini yükseltiyor mu dedim. 

Link to post
Sitelerde Paylaş
On 05.12.2019 at 18:16, KuranMumini2698 yazdı:

Kur’an’da devlet yönetim şekli Demokrasi olmak zorundadır. Devlet yöneticisi halka yapacağı işin danışmak zorundadır

 

1 dakika önce, KuranMumini2698 yazdı:

Devletin yönetim biçimine bakmam sadece halkın refah seviyesini yükseltmesi beni ilgilendirir

 

Bu iki ifade birbiriyle çelişiyor. Birinde demokrasiyi yani iktidarın, yasama yetkisinin halka ait olmasının esas olduğunu savunurken diğerinde refah benim için esastır diyorsunuz.

 

Açıkçası sizin için esas nedir önemli değil. Kuran'a göre yönetim şekli demokrasi olmak zorundadır diyip sonra kafanıza göre bir demokrasi tanımı yapmanız sorun. Demokrasi halkın yasama yetkisi olmasıdır. Kuran bunu savunuyor mu? Mesela halkın yasama yetkisi ile ortaya konmuş medeni kanunun şu anki hali Kuran açısından kabul edilebilir mi? Miras dağılımı, kadının toplumdaki yeri vs. Halk yasama yetkisini kullanarak temsilcileri aracılığıyla bugünkü medeni kanunu kabul etti. Bu demokratik bir eylemdir mesela. Kuran bunu savunup onaylıyor mu?

 

7 dakika önce, KuranMumini2698 yazdı:

Merkel halka danışarak gelmedi mi iktidara ?

Halka danışılarak değil halk tarafından seçilerek geldi. Danışmanların yetkisi yoktur sadece tavsiye verirler. Demokrasilerde halkın yaptırım, yasama yetkisi vardır. Esas olan halktır. Danışma vs yok kim danışıyor halka? Sanki halktan bağımsız bir iktidar var da halka danışıyor gibi anlam çıkıyor sizin demokrasi tanımızda. Yok böyle bir şey. Kim danışacak halka? Halktan başka iktidar mı var demokrasilerde? 

 

10 dakika önce, KuranMumini2698 yazdı:

Ateist/Agnostik/Deist kardeşim benim dediklerimi anlamıyor musun

Senin marjinalleştirme çabanı seveyim. Demokrasiyi savunmak senin seçtiğin bu kalıplardan birine mi uymak gerekiyor? Demokratik ülkelerin halkı bu kalıplardan birine uyuyor mu böyle bir zorunlulukları var mı? 

Link to post
Sitelerde Paylaş
18 saat önce, ck789 yazdı:

 

 

Bu iki ifade birbiriyle çelişiyor. Birinde demokrasiyi yani iktidarın, yasama yetkisinin halka ait olmasının esas olduğunu savunurken diğerinde refah benim için esastır diyorsunuz.

 

Açıkçası sizin için esas nedir önemli değil. Kuran'a göre yönetim şekli demokrasi olmak zorundadır diyip sonra kafanıza göre bir demokrasi tanımı yapmanız sorun. Demokrasi halkın yasama yetkisi olmasıdır. Kuran bunu savunuyor mu? Mesela halkın yasama yetkisi ile ortaya konmuş medeni kanunun şu anki hali Kuran açısından kabul edilebilir mi? Miras dağılımı, kadının toplumdaki yeri vs. Halk yasama yetkisini kullanarak temsilcileri aracılığıyla bugünkü medeni kanunu kabul etti. Bu demokratik bir eylemdir mesela. Kuran bunu savunup onaylıyor mu?

 

Halka danışılarak değil halk tarafından seçilerek geldi. Danışmanların yetkisi yoktur sadece tavsiye verirler. Demokrasilerde halkın yaptırım, yasama yetkisi vardır. Esas olan halktır. Danışma vs yok kim danışıyor halka? Sanki halktan bağımsız bir iktidar var da halka danışıyor gibi anlam çıkıyor sizin demokrasi tanımızda. Yok böyle bir şey. Kim danışacak halka? Halktan başka iktidar mı var demokrasilerde? 

 

Senin marjinalleştirme çabanı seveyim. Demokrasiyi savunmak senin seçtiğin bu kalıplardan birine mi uymak gerekiyor? Demokratik ülkelerin halkı bu kalıplardan birine uyuyor mu böyle bir zorunlulukları var mı? 

Ben demokrasiyi veya monarşiyi savunmuyorum. Kur'an'daki yönetim şeklini sadece söylüyorum. Monarşi olan bir devlette de refah seviyesini yükseltirsin. Önemli olan devletin uygulamasıdır. Kur'an'daki miras ayetleri(4:11-12-176) ayetleri sadece tavsiyedir. Allah'ın yasası/farzı olan vasiyettir. Kur'an kadın ile erkeği eşit gören bir kitaptır.(49:13-3:195) Medeni kanun ile Kur'an'daki kanunlar birbiriyle çelişmez tam tersi uyumludur. Çoğunluk isterse istediği kanunu uygular. Muhammed, Medine'de federal, laik-adalete-sosyal adalete ve özgürlüğe önem veren bir site devleti yaptı. 

Link to post
Sitelerde Paylaş
2 saat önce, KuranMumini2698 yazdı:

Kur'an'daki yönetim şeklini sadece söylüyorum.

 

Kuran adına konuşup "Kuran'a göre devlet yönetimi demokrasi olmak zorundadır" dedin diye bunu tartışıyoruz. Kuran devlet yönetimi demokrasi olmak zorundadır diyorsa dini açıdan monarşi kabul edilemez. Kuran demokrasiyi emrediyorsa önemli olan devletin uygulamasıdır ben refaha bakarım vs. diyip monarşiye nasıl kapı aralarsın? Hem demokrasiyi Kuran'ın emri gibi gösteriyorsun dini cici göstermek için sonra da önemli olan devletin uygulamasıdır, refahtır rejim vs. değil diyorsun. Samimiyetsizliğin bu kadarı. birileri halka danışacakmış da demokrasi oymuş. Demokrasilerdeki yasama yetkisi olan meclisleri müşrutiyet dönemindeki meclis-i mebusan gibi göstermelik danışma meclisleri ile bir tutuyorsan zaten demokrasiyi anlayamamışsın, sindirememişsin demektir. 

 

Gerçek demokrasiden basediyorsak yani yasama yetkisini halka vermekte sorun yoksa (demokrasi bunu söylüyor) sadece miras hukuku değil Kuran hükümlerinin tamamı tavsiye niteliğine düşer. Demokrasilerde halk ceza hukukunu da medeni hukuku da kafasına göre düzenleyebilir. Kuran tavsiye kitabı mıdır Allah'ın yasaları mıdır? Demokrasi halkın koyduğu yasaları tanır, dinlerin yasalarını değil. Kuran bunu onaylıyor mu? Bu Allah'ın hükmü üzerine hüküm getirmek değil midir? 

 

2 saat önce, KuranMumini2698 yazdı:

Monarşi olan bir devlette de refah seviyesini yükseltirsin. Önemli olan devletin uygulamasıdır.

Bunu Kuran mı söylüyor sen mi söylüyorsun. Burada demokrasiden taviz veriliyor. İlk mesajında "Kuran'a göre devlet yönetimi demokrasi olmak zorundadır" diyordun.

Link to post
Sitelerde Paylaş

demokrasi hem kötüye hem iyiye aynı şekilde serbest bırakır

islam ise iyiliği teşvik kötülüğü men eder.

emri maruf nehyi anil münker

 

esasta demokrasi ile Kur'an zıttır

 

Kur'an da lut kavmine peygamber gelmiş uymayan lutiler helak olmuşlardır

zira iki cinsi yarattık denir. erkek dişi.

fıtrat olarak bunu esas alır.

demokrasiler maşaAllah çok geniş

eşcinsel evlilikler kürtaj faiz alkol vb şeyler serbesttir

 

misal alkol içmek serbest

sadece alkollü araba sürmek yasak:)

nasıl olacak bilmiyoruz

islam ise kökten yasaklar .

 

islamda ki biat kavramı demokrasideki seçimi andırıyor

 

halifeler bir nevi öyle seçilmiştir.

ancak demokrasi ile seçilmiş peygamber yok:) Allah tarafından seçilmiş.

 

demokrasi direk veya temsilli olur ki günümüzde mecburen temsillidir

 refarandum yapılıyor o bir nevi doğrudan halkın kararıdır seçimde öyle

diktatörlük ile seçimle gelen aynı şey değildir

diktatörlükte seçim olmaz adam kendini atar mutlak şekilde ölünceye kadar gitmez kuvvet ve askeriye ile yönetir

hem seçimle gelmek hem diktatörlük tenakuzdur

 

halk istediği zaman indiriyor sa buna diktatörlük denilmez.

 

modern beşeri kavramları Kur'an ile eşitlemek doğru değildir.

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
2 dakika önce, nogodbutAllah yazdı:

demokrasi ile Kur'an zıttır

 

On 05.12.2019 at 18:16, KuranMumini2698 yazdı:

Kur’an’da devlet yönetim şekli Demokrasi olmak zorundadır

 

İşte bu kadar yoruma açık bir mesele. Kuran'ın ne dediği konusunda bile bir fikir birliği yok. Halbuki apaçık olması gerekiyordu. 

Link to post
Sitelerde Paylaş
9 saat önce, ck789 yazdı:

 

 

İşte bu kadar yoruma açık bir mesele. Kuran'ın ne dediği konusunda bile bir fikir birliği yok. Halbuki apaçık olması gerekiyordu. 

Kuranı 1 milyar farklı Müslümana okutun, Hiç birinin anladığı herhangi biri ile aynı olmaz. Durum bu kadar net iken bu dinde kalmak için önce insanın mantıktan yoksun olması gerekir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • 10 months later...
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...