Jump to content

Allah'ın ,kulların yapacaklarını önceden bilmesi ,kulların iradesini iptal eder mi?


Recommended Posts

@nogod

 

Ağaçtan meyve yeme masalında "emredileni yapmak zorunda" demiyoruz.

 

Bu masalda "allah emredileni yapmayacağını biliyordu ve hatta onu o kararı verecek şekilde kendisi yarattı hatta kitabını okursan göreceksin ki elini kolunu bile o hareket ettirtti" diyoruz.

 

Sen yanlış anlamakta ısrar ediyorsun.

Demek ki kabullenememe sıkıntın var.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 77
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

2 saat önce, bayşapka yazdı:

@nogod

 

Ağaçtan meyve yeme masalında "emredileni yapmak zorunda" demiyoruz.

 

Bu masalda "allah emredileni yapmayacağını biliyordu ve hatta onu o kararı verecek şekilde kendisi yarattı hatta kitabını okursan göreceksin ki elini kolunu bile o hareket ettirtti" diyoruz.

 

Sen yanlış anlamakta ısrar ediyorsun.

Demek ki kabullenememe sıkıntın var.

Anlamıyor gibi yapıyor hala ilim iradeyi engellemez fiillerimizde serbestiz tatavası derdinde beyimiz.

Link to post
Sitelerde Paylaş
19 hours ago, akılsızşuursuzatom said:

Anlamıyor gibi yapıyor hala ilim iradeyi engellemez fiillerimizde serbestiz tatavası derdinde beyimiz.

 

Onu yapacağı şeyi bilerek ve yapacağı şekilde yaratarak ve evrendeki herşeyi kendin yönettiğin için yapacağı şeyi etkilemiş oluyorsun.

 

3 söylenenden sadece biriyle ilgileniyor. Diğer ikisini anlamıyor mu?

 

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
10 dakika önce, bayşapka yazdı:

 

Onu yapacağı şeyi bilerek ve yapacağı şekilde yaratarak ve evrendeki herşeyi kendin yönettiğin için yapacağı şeyi etkilemiş oluyorsun.

 

3 söylenenden sadece biriyle ilgileniyor. Diğer ikisini anlamıyor mu?

 

 

 

Onu o şekilde yapacağı şekilde yaratmak dine göre doğru mu ondan emin değilim. Burada Allah irademizi ne şekilde yaratmış olduğunu bilmiyorum açıkçası. Sizin dediğiniz gibi bizim her eylemimizi yaratmış gibi bir mantık yok diye biliyorum.

Link to post
Sitelerde Paylaş
On 28.06.2021 at 22:08, deadanddark yazdı:

 

Jason Bourne serisi favorimdir, tekrar tekrar izlerim.

 

İlk 3 bölümü gayet iyi, diğerlerini pek beğenmedim.

 

On 28.06.2021 at 22:08, deadanddark yazdı:

 

Bunlarin tanrisina dönersek tam bir issiz olup cikariz. Kendisi habire kitap peygamber yollamis durmus. Seni sectim pikachu demis.

Neyin mücadelesine soyunmussa artik koskaca tanri, utanmasi da yok.

Almis eline kücük bir cubuk karinca yuvasini eseliyor.

:D

Aslında bunların tanrısının pek bir maharetini görmedik desem, yeridir. Güya elçiler yollamış...mış, kitaplar yolllamış...mış, helak(toplu katliam) falan yapmış...mış vs. vs. Bunların tümü biz insanların iddiaları, yani tüm yazılıp çizilenleri bizler yumurtladık. Sonra da kendi uydurduklarımıza gerçekmiş gibi davranıyoruz.

Anasını satayım şu sözde peygamberler, elçiler, ermişler, evliyalar nedense hep başkaları oluyor, bize hiç denk gelmiyor. Bizlerin nesi eksik acaba?!:D

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
15 hours ago, akılsızşuursuzatom said:

Onu o şekilde yapacağı şekilde yaratmak dine göre doğru mu ondan emin değilim. Burada Allah irademizi ne şekilde yaratmış olduğunu bilmiyorum açıkçası. Sizin dediğiniz gibi bizim her eylemimizi yaratmış gibi bir mantık yok diye biliyorum.

 

Mutlak bilgiye sahip bir tanrıdan bahsediyorsak bu masalda geleceği görmüş ya da mükemmelen tahmin edebiliyor olmalı. Yani tam determinizim söz konusu. Davar (En-am) suresinde bununla ilgili ayet var.

ve

İstediğini istediği yola sokan bir tanrıdan bahsediyorsak evet, bu masalda herkesin iradesini o kontrol ediyor. Arı (Nahl) suresinde bununla ilgili ayet var.

ve

Herşey üzerinde mutlak kudreti olduğunu söyleyen tanrıdan bahsediyorsak evet, bu masalda herşeyi o kontrol ediyor. İnek (Bakara) suresinde bununla ilgili ayet var.

 

Fakat dinci arkadaş ve bağlacını anlayamıyor. 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
14 saat önce, kavak yazdı:

İlk 3 bölümü gayet iyi, diğerlerini pek beğenmedim.

 

:D

Aslında bunların tanrısının pek bir maharetini görmedik desem, yeridir. Güya elçiler yollamış...mış, kitaplar yolllamış...mış, helak(toplu katliam) falan yapmış...mış vs. vs. Bunların tümü biz insanların iddiaları, yani tüm yazılıp çizilenleri bizler yumurtladık. Sonra da kendi uydurduklarımıza gerçekmiş gibi davranıyoruz.

Anasını satayım şu sözde peygamberler, elçiler, ermişler, evliyalar nedense hep başkaları oluyor, bize hiç denk gelmiyor. Bizlerin nesi eksik acaba?!:D

 

Katılıyorum eksik ne???? 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş

Şeytan insan iradesini iptal eder gibi düşünceler var .Katılmıyorum:


Bu arada sadece cin şeytan yok insi olanlarda pek ala ona vekillik yapabilir.


İnsan zıt iki kutba da gitme meylinde. Biri saf iyiliği temsil eden melek kısmı. Diğeri saf kötülüğü temsil eden şeytan tarafı. Bu iki kutuptan da insana mesajlar gelir. İnsan hangisini tercih edeceğine karar vermesi zaten iradeyi tamamlar. Yani sadece kötülük kısmı olsa otomatikman oraya kayılır bu adaletli olmaz . Sadece iyi tarafa mutlak yönelim olsa bu da iradeyi sınayan bir şey olmaz.


Ancak melek ve şeytan ilham ve vesvese kanalı ile sadece iyi ve kötü düşünceyi akla zihne gösterir. Seçim yine kişinin iradesine kalır.


Bankalarda para ve kasa işlerinden sorumlu olanların bazen o yüklü miktarda paraları alıp kaçmasının ruh halini  çözümlesek acaba kendi içlerinde şöyle düşünceler mi geçer:


-Yıllardır bu bankada çalışıyorum aldığım maaş ay başını zor getirtir. Ömrümün yüz katı çalışsam bile şu hazır parayı kazanamam.
Bu parayı alıp kaçsam mı?


-Hayır o para sana ait değil. Senin gibi çalışanların yatırdıkları parasıdır. Alıp kaçsan bile yakalanırsın. Hazır iş ve maaşından da olursun. Damdaki kaza tamah edip elindeki tavuktan da olursun. Yapma.


-Bu para insanları sömüren faizle kazanan kapitalist bankanın parası insanların hakkıdır.
Bu parayı alsam günah değil belki sevap olur.


-Bu parayı sana güvendikleri için sana teslim ettiler .İnsanların güvenlerini boşa çıkarma.
Senin hakkın değil. Herkes senin gibi yapsa düzen hak adalet kalmaz. Herkes herkesin hakkını gasp eder.


-Ben yıllardır çalıştığım halde aldığım bana yetmiyor. Banka kolay yönden para ile para kazanıp insanları sömürüyor. Bu parada benimde hakkım var.


-Hakkın kadarını al o zaman. Bütün parayı almak senin hakkın değildir. Bu haksızlık.


-Paranın bir kısmını almak ile hepsini almak hukuk bazında aynı suçtur. Neden hepsini almayayım ki?
Ya hepsini alırım. Ya da hiç almam riske değmez.


-Ha işte Hiç almazsan hiçbir şey olmaz. Aza kanaat edip ahlaklı dürüst biri olarak nam yaparsın.
İlerde çocuklarına torunlarına elimde o kadar büyük paralar geçti aklımda bir an bile kötü düşünce geçmedi ve para beni bozmadı diyeceksin.


-Tek ahlaklı ben miyim? Her kes bizi sömürürken?


-Ahlak zaten bireyseldir. Herkesin ahlaksız olması senin ahlakını bozmamalı.
Her kes ahlaklı iken bazen tek fert te ahlaksız olabiliyor. Herkes seni bağlamaz. Sen kendinden sorumlusun.


... böyle gider. Umarım bu kişi parayı alıp kaçmaz.

 

Başka bir misal: Bir yerde para dolu çanta görsen değişik duygular insanda meydana gelir:
Biraz şeytanın biraz da meleğin avukatlığını yapacak olursak şöyle bir diyalog kafada geçebilir:


şeytan: Al sana. kimse görmüyor. Nasılsa sen almazsan biri alacak. Zaten ihtiyacında var.
melek: Bu çanta senin olsa idi  alın teri ile yıllarca biriktirdiğin paranın bir anda başka birisinin  çalıp götürmesine razı olur muydun?
Şeytan: Sen  bu kadar zengin değilsin ki bu  kadar  dolu çantan olsun. Her kes senden çaldığı için sen fakirsin  al bu çantayı ve senden aldıklarını geri almış olursun .Hakkındır al.


melek: Bu çanta sahibinin bu parayı çalarak haram yollardan kazandığını nerden biliyorsun?
Belki gece gündüz  helal yolda çalıştı biriktirdi zorluklar içinde  emekli ikramiyesi. Ya ev alacak ya araba ya bir hastası var onun için biriktirdi. Sen bu durumda olsan ne yapardın?


Şeytan: Seninkiler de açlıktan hastalanacak ölecek? Hem al kullan sonra ödersin.(Bu en kritik eşiktir .Bunu geçtiğin vakit daha bir şey olmaz. Zira sureti haktan görünüp aldatma ilk insanında ayağını kaydıran şeydir. Ademe sen ebediyet ağacından uzaklaştırıldın ki ebedi birer melek olmayasın diye )


melek: Peki onun hastası ölse kendi hakkı olan parayı sen çaldığın için senin yüzünden ölmüş olacak.


Ümitsiz olma. Fakirlik dermansız bir dert değildir çaresi bulunur. Sen fakirsin ama sağlığın yerinde .Çalışıp kazanırsın.


Hem bu çanta senin olsa idi çanta sahibi senin çantanı sana iade edecek ahlaklı biri olmadığını nerden biliyorsun?

...


Bu misaller bir nevi vesvese ve ilhamların insanda meydana getirdiği mücadeledir. Hangisi galip gelirse o tarafa yönelir. Akıl kalp şuur his vicdan nefis  ilim irade kudret hepsi bu seçimde etkilidir.


Ancak gerçekten ahlaklı  dürüst biri bu çantayı bulsa tereddüt etmeden  sahibine ulaştırır. Yani o çantayı hiç bir şartta en zor durumda dahi almayı düşünmez. Ha çanta sahibi kendisine ödül olarak bir miktar verebilir o ayrı. Bu yüzden şeytan onunla bu kadar oynamaz. Zira niyeti kesin ameli katidir.

 

Sınavlarda doğru yanlış içine serpilir  sen ilmin ile doğruyu seçeceksin ki  puanlama olsun.
Çeldiriciler ne kadar güçlü ise sınavın ölçme derecesi o kadar yükselir.
Şeytan bura da çeldirici gibi görmek gerekir. Ancak doğruyu kesin bilen ilmi tam olan milyon çeldirici olsa doğrudan şaşmaz.
Çeldirici daha çok tam emin olamayanı şüphe içinde bırakır.
22:3 "Hal böyle iken insanlardan öyleleri vardır ki, bilgisi olmaksızın Allah hakkında tartışır ve her âsi şeytanın peşine takılır. "

Şeytanın inanan kesim üzerinde bir hükmü olmadığı  hilesinin zayıflığı vurgulanır.
Şeytan vesvese ile şüphe oluşturur  yanlışı doğru elbisesi veya parlak elbiseler giydirir.


Vesvese gizli fısıldama veya nefsin kendi kendine konuşması diye anlam verilir.


Bir ayete içki kumar gibi şeyleri şeytan işi kötülükler olduğu vurgulanır.
Bunların zamanı  sağlığı heba eden ve araya düşmanlık eken şeyler olduğu vurgulanır.
Bir çok cinayetin kötülüğün sarhoş olunan anlarda işlediği vakidir. Kumar ve içkinin bağımlılık yapması esasen şeytana bağlamadır.


Demek ki şeytan öyle temsilde olduğu gibi boynuzlu somut bir yaratık değil. Değişik araçlar kullanır.
Şeytan daha çok unutturur. Melek ise hatırlatır.


7:201 " Şüphe yok ki Allah’a karşı gelmekten sakınanlar, kendilerine şeytandan bir vesvese dokunduğu zaman iyice düşünürler (derhal Allah’ı hatırlarlar da) sonra hemen gözlerini açarlar."


Esasen içki kumar bir nevi uyutma ve unutturma işidir.
Bu yüzden ilk başta  sarhoş iken ne dediğinizi anlayıncaya kadar namaza yaklaşma denildi.
Çünkü namaz zikirdir hatırlamadır melektendir. Sarhoşluk unutturmadır aklın iptalidir.
Bu yüzden sarhoş zikzak çizerek gider maddi dengesi ve rotası dahi eğri büğrüdür.
Sıratı müstakim dosdoğru yoldur. Eğri büğrü  çukurlu tümsekli değildir geniş düz doğru yoldur.
Aklı başında olanın hatırlayanın yoludur.


Bazı duygular insanı sarhoş eder ve unutturur. Kibir öfke kin nefret mal makam para hırsı zenginlik güzellik gibi şeyler.
Şeytanı sarhoş eden kibirdir. Ademi yücelten toprağın mütevaziliğidir. Biraz ham çamuru yoğurup pişiren dayanıklı kılan da ateştir. Bu yüzden şeytan ademi biraz yakacak.
Adem de Allah'ın ona hatırlattığı vaadi unuttu ve şeytana uydu.
 

Link to post
Sitelerde Paylaş
9 dakika önce, nogodbutAllah yazdı:

Şeytan insan iradesini iptal eder gibi düşünceler var .Katılmıyorum:

 

Yine monoloğvari kendi kendine bir şeyler gevelemişsin ki birinci cümleden sonrasını okumadım bile.

Şeytana gelince; onu sadece siz dindarlar kaale alır. Bizlerin nazarında ise yok hükmündedir.

Kapiş?:D

tarihinde kavak tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Mutlak irade ve mutlak kudret ve ilim  kuşatma ihata anlamındadır. Yönlendirme anlamında asla değildir.
Şöyle düşünelim: Mutlak manada zenginim fakir birine bir miktar para verdim. Parayı benim vermem verilen kişinin o parayı nasıl nerede kullanacağını etkilemez. Ben zenginlik olarak onu kuşatıyorum. Ama irade tamamen onun.
Veya mutlak kudret te kendisine bir miktar kudret verilenin kudretini etkilemez.
Mutlak ilimde böyle.

 

Bazen polis helikopteri gökte kaçan hırsızı takip ettiği halde yani onu kuşattığı halde hırsız kaçmaya devam ediyor. Yani insan iradesi kudreti kuşatılmaktan etkilenmez.


Ayetlerde insan ölçer biçer karar verir kötü karar ise ne kötü ölçmedir ne kötü düşünmedir denir.
İnsan için güneş ay gibi tamamen Allaha itaat eden boyun eğdirilmiş şeyler ile aynı kelime kullanılmaz.


misal: " وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ"
" اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ"


Yani insan dünyada doğup büyümeyi güneş ve ayın onun istifadesine sunulması   gece ve gündüzün art arda gelmesi denizlerin kaldırma kuvveti ile gemileri yüzdürmesi gibi şeyleri kendi akıl irade ve kudreti ile yapmış değil. Allah kudret ve iradesi ile onun kudretini aşan bu büyük şeyleri ona boyun eğdirmiş. Ve ücretsiz olarak sunmuş.


Zaten Arapça sözlüklerde سَخَّرَ  anlamı :جعله يعمل الشيء بلا أجر ücret ödemeden bir şeyi bedava kullanmak. Kaç kişi güneşin ısıtma ve aydınlatma parası öder. Ama cahil beşerin ürettiği ampule elektriğe ücret öder.


Yine سَخَّرَ   yelkenli gemiler rüzgara itaat etti. Yani hangi yönde eserse o yöne sürükler
Ancak içindeki sürücü rotayı belirler ve kendi yönüne doğru esen rüzgarı kullanıp rotasına gider.
Yani insan öyle rüzgarda sürüklenen kuru yaprak değildir ki iradesi yok olsun.
Evet rüzgarı Allah yarattı ve insanı kuşatır rüzgar Ancak hangi yönde estiğini kestirip yelkenlisini ona yönlendirmek ise insanın görevi.


سَخَّرَ   yine devenin yat kalk git  veya yularından tutup istediği yere götürme gibi durumlara da kullanılır. Deve insan iradesine tabii olmuş olur. İnsan bir deve de değildir.


Bu manada insan iradesi yok robot gibi yönlendiriliyor mantığı doğru değildir.


Yani ay ve güneş çizilen yörüngeden çıkamazlar. Kanunlara mutlak itaat ederler.
Hem itaat hem de isyan sadece insanda vardır. Ve bu öyle basit iki daracık nokta değildir.
Çok geniş bir yelpazedir.
Dolayısı ile saha geniş.


Misal :Bazı ayetlerde her isyan eden cezalandırılsa yeryüzünde canlı kalmaz denir. Bu şu demek: Müdahale yok. Serbest bırakılıyor. Ceza ve ödül amelin ömrün sonunda verildiği için  buda ameli iradeyi  etkilemez.
Enam nahl ve bakara da ki ayetleri rakamları ile verilirse orijinal metinlerine bakabiliriz.
Bizde Kur'anı orijinalinden okuyoruz daha öyle insanı iradesiz robot  gibi yönlendirilen manasında bir şey görmedim.

Dileyen inansın dileyen inkar etsin veya bir kavim kendini değiştirmedikçe Allah onları değiştirmez gibi insana top atılıyor.

İnsanda ya taca atar ya kale direğinden döner yada kendi kalesine gol atar.

Link to post
Sitelerde Paylaş
27 dakika önce, nogodbutAllah yazdı:

Dileyen inansın dileyen inkar etsin veya bir kavim kendini değiştirmedikçe Allah onları değiştirmez gibi insana top atılıyor.

 

Yine boş beleş atıp tutmuşsun.

Sizin gibi kaşarlı dindarların kafasının basmadığı nokta şu: Ortada inkar edilecek bir durum yok. Sen sittin sene çene yorsan dahi, inanmaktan öteye geçemeyeceksin. Haliyle şu inkar kelimesini boşuna geveliyorsun.

Okuyacan ama anlamayacan.

tarihinde kavak tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
44 dakika önce, nogodbutAllah yazdı:

 Bu şu demek: Müdahale yok. Serbest bırakılıyor.
 

Müdahale yokmuş...muş. Nasılsa boş beleş sallamak serbest.

Dua et ki sen Nuh´un veya Lut´un zamanında yaşamadın.:D

Şimdi bu tip toplu katliamlara da bir kılıf uydurursunuz.

tarihinde kavak tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
31 dakika önce, kavak yazdı:

Müdahale yokmuş...muş. Nasılsa boş beleş sallamak serbest.

Dua et ki sen Nuh´un veya Lut´un zamanında yaşamadın.:D

Şimdi bu tip toplu katliamlara da bir kılıf uydurursunuz.

Hızır kıssası yeterli zaten bunun için. Neymiş çocuğun anne babası kafir olacakmış ee olsun ne kasıyor bu Allahı:d

Link to post
Sitelerde Paylaş
On 06.12.2020 at 18:42, nogodbutAllah said:

Allah'ın bilmesinin ,insanın fiilini etkilemesi için ,insanında bilmesini gerektirir
misal eceli kul bilmez ancak Allah bilir
nerede ne zaman öleceğini insan bilmediği için sanki hiç ölmeyecekmiş gibi yaşar gider
bu birazda insanı ayakta tutan bir şey .zira ne zaman öleceğini bilmesi insana ağır yük yükler
insan bunu taşıyamaz,strese girer.kanser ve benzeri hastalıklarda tabibin şu kadar ömrü kaldı demesi esasen o insanı binlerce kez ölümden daha ağır bir baskı yaşatır
bilmemek rahmettir çoğu yerde.
insanda Allah'ın bildiğini bilse idi misal 30 unda öleceğini bilse acaba ne yapar?
bazıları belki her şeyi bırakır  depresyona girer  daha ölmeden ölürdü
bazıları hazırlık yapardı  boş dünyaya aldanmayalım derdi ibadetle iyilikle geçirirdi
ancak gizli kalması da bir nevi imtihanın bozulmaması için gereklidir
öğrenci sınav öncesi soruları cevapları bilse sınavın anlamı kalmazdı
ancak  sınavı hazırlayan öğretmenin bilmesi sınavı etkilemez zira öğrenci bilmiyor
kağıdı açtığında görür ilmine birikim çalışmasına göre cevap yazar geçer veya kalır
***
başka misal:
bir kişi düşmanını öldürmek için yola uzaktan kumandalı patlayıcı koydu arabayı gözlemeye başladı parmağı düğmede bekliyor
öldürmek istediği kişi bunu önceden haber alsa davranışı değişir asla o yola çıkmaz gitmez
ama bilmediği için davranışı etkilenmiyor gafil şekilde yolda geçerken patlayıcı patlatılıyor ve kişi ölüyor
burada patlayıcı koyanlar  biliyor, yolda geçen bilmiyor o yüzden  fiili ameli etkilenmiyor
zaten eceli bilse idi o yoldan geçerken ecelinin geleceğini de bilirdi belki yoldan geçmezdi vazgeçerdi
**
ancak peygamberlere Allah belli ilim ve gaybı paylaşıyor onları motive ediyor
misal hz musa firavuna gitmekten çekiniyor veya hz musa'nın annesi oğlunu beşik içinde nile bırakırken  nerede ise ağlayıp belli edecek iken adeta vahiy ile desteklenip motive ediliyor
veya hz yusuf rüya ile motive ediliyor hz zekeriya ya melekler gelip Allah sana oğul müjdeledi dediğinde ben yaşlı karım kısır iken nasıl oğlum olur dediğinde meleklerin onu motive etmesi
normal kullara bu gaybi bilgi verilmediği için davranışları etkilenmez
**
ayetlerde artık hakk ile batıl ayrılmıştır dileyen inanır dileyen inkar eder demesi insanın iradesine işarettir.
ilim insanın iradesini yönlendirebilir ancak o ilmi bildiği vakit böyledir.

kul hayat boyu ne yapacağını ve yaşayacağını bilmediği için tamamen kendi irade ve seçimi ile fiili yapar
***
seçimlerde sandık başında bir asker eli silahlı beklese  sen oy kullandığın zamanda parmağı ile bir parti logosunu işaret etse bu cebren senin iradeni değiştirmektir
ancak kabinde kimse görmeden hürr iradenle oyunu kullansan bu senin kendi seçimindir
Allah kimseyi zorlamıyor 
misal inanmazsan rızkını keserim  boynunu vururum demiyor  dileyen inanır dileyen inanmaz der


 

 

 

Onu geçte, allah hiç bir halt edemez, köpek kulübesi bile yapamaz. Yok, yapabiliyorsa, buyursun, ahada şuraya bir köpek kulübesi yapsın, hep beraber görüp itimat edelim. 

 

Yani, bu beceriksiz, elinden hiç bir iş gelemeyen, hiç bir şeye takati ve de ilmi yetmeyen bedevi putçuğunun, kimsenin iradesini bilmesi falan da haliyle mümkünata tabi değildir. 

 

Kısaca, bu acz içinde kıvranan arap putçuğu için yukardaki teraneleri etmek aynel ve ilmel yakin olarak abesle iştigaldir. 

 

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
17 hours ago, nogodbutAllah said:

Mutlak irade ve mutlak kudret ve ilim  kuşatma ihata anlamındadır. Yönlendirme anlamında asla değildir.
Şöyle düşünelim: Mutlak manada zenginim fakir birine bir miktar para verdim. Parayı benim vermem verilen kişinin o parayı nasıl nerede kullanacağını etkilemez. Ben zenginlik olarak onu kuşatıyorum. Ama irade tamamen onun.
Veya mutlak kudret te kendisine bir miktar kudret verilenin kudretini etkilemez.
Mutlak ilimde böyle.

 

Bazen polis helikopteri gökte kaçan hırsızı takip ettiği halde yani onu kuşattığı halde hırsız kaçmaya devam ediyor. Yani insan iradesi kudreti kuşatılmaktan etkilenmez.


Ayetlerde insan ölçer biçer karar verir kötü karar ise ne kötü ölçmedir ne kötü düşünmedir denir.
İnsan için güneş ay gibi tamamen Allaha itaat eden boyun eğdirilmiş şeyler ile aynı kelime kullanılmaz.


misal: " وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ"
" اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ"


Yani insan dünyada doğup büyümeyi güneş ve ayın onun istifadesine sunulması   gece ve gündüzün art arda gelmesi denizlerin kaldırma kuvveti ile gemileri yüzdürmesi gibi şeyleri kendi akıl irade ve kudreti ile yapmış değil. Allah kudret ve iradesi ile onun kudretini aşan bu büyük şeyleri ona boyun eğdirmiş. Ve ücretsiz olarak sunmuş.


Zaten Arapça sözlüklerde سَخَّرَ  anlamı :جعله يعمل الشيء بلا أجر ücret ödemeden bir şeyi bedava kullanmak. Kaç kişi güneşin ısıtma ve aydınlatma parası öder. Ama cahil beşerin ürettiği ampule elektriğe ücret öder.


Yine سَخَّرَ   yelkenli gemiler rüzgara itaat etti. Yani hangi yönde eserse o yöne sürükler
Ancak içindeki sürücü rotayı belirler ve kendi yönüne doğru esen rüzgarı kullanıp rotasına gider.
Yani insan öyle rüzgarda sürüklenen kuru yaprak değildir ki iradesi yok olsun.
Evet rüzgarı Allah yarattı ve insanı kuşatır rüzgar Ancak hangi yönde estiğini kestirip yelkenlisini ona yönlendirmek ise insanın görevi.


سَخَّرَ   yine devenin yat kalk git  veya yularından tutup istediği yere götürme gibi durumlara da kullanılır. Deve insan iradesine tabii olmuş olur. İnsan bir deve de değildir.


Bu manada insan iradesi yok robot gibi yönlendiriliyor mantığı doğru değildir.


Yani ay ve güneş çizilen yörüngeden çıkamazlar. Kanunlara mutlak itaat ederler.
Hem itaat hem de isyan sadece insanda vardır. Ve bu öyle basit iki daracık nokta değildir.
Çok geniş bir yelpazedir.
Dolayısı ile saha geniş.


Misal :Bazı ayetlerde her isyan eden cezalandırılsa yeryüzünde canlı kalmaz denir. Bu şu demek: Müdahale yok. Serbest bırakılıyor. Ceza ve ödül amelin ömrün sonunda verildiği için  buda ameli iradeyi  etkilemez.
Enam nahl ve bakara da ki ayetleri rakamları ile verilirse orijinal metinlerine bakabiliriz.
Bizde Kur'anı orijinalinden okuyoruz daha öyle insanı iradesiz robot  gibi yönlendirilen manasında bir şey görmedim.

Dileyen inansın dileyen inkar etsin veya bir kavim kendini değiştirmedikçe Allah onları değiştirmez gibi insana top atılıyor.

İnsanda ya taca atar ya kale direğinden döner yada kendi kalesine gol atar.

 

 

Yok o değilde hacı, şuradaki iradenin azimmüşşanı, aklın yüceliği hakkında fikrin nedir:

 

kara mizah on Twitter: "O yaptığım gururmu Balina kıyıya vururmu Ne yaptın  dayı o havlu o götte dururmu… "

Link to post
Sitelerde Paylaş

@nogod.

psikoloji bilimi niye var?

senin anlattığın masallar madem insan davranışlarını açıklıyor, bu adamlar niye ömürlerini sayısız araştırmayla tüketiyor?

şeytan vesvese yaptı, melek yapma evladım sana yakışmaz dedi, bitti gitti!

insan niye hemcinsine sulanır?

şeytana uyduğu için mi?

peki bu şeyhler, müritlerinin g.tüne niye bu kadar meraklıdır?

çocuk dinlemezler, erkek dinlemezler, kız dinlemezler fırsatını buldular mı bir kerametle yapıştırırlar!

ta ki bir gazete bunu haber yapacak da bütün pislikleri ortaya dökülecek...

müridinin kızına hallenen şeyh bozuntusu, referans olarak peygamberini göstermiyor mu?

senin kitabında ödül olarak insanlara göğüsleri tazecik kızlar vadedilmiyor mu?

şeytan senin kutsal kitabına da mı musallat oldu?

 

sen bütün bilimi çöpe at, kuran'ı da işine geldiği yerden oku..

ondan sonra uydur babam uydur!...

melek ordan yaklaşır, incitme yazıktır der!

senin anlı şanlı sahabelerin geceden içkiyi çok kaçırdıkları için uhud'da yenilmediler mi?

kazandıkları savaşlarda da karı kız ne buldularsa başlarına çökmediler mi?

hiç mi vicdanlı bir melek bunlara demedi, yavaş olun hayvanları geçtiniz!

 

üstelik sen biraz mürekkep yalamış bir adamsın.

cahil insanın bulduğu elektriğe para ödüyormuşuz da güneş için ödemiyormuşuz!

oh ne âlâ! insanı borçlu doğur, sonra da emir ve yasaklara boğ!

yediğim elmanın parasını veriyorum ama yine de borcum bitmiyor!.

güneş için de verecem, rüzgâr için de verecem!

ne psikoloji dinliyorsun ne hukuk dinliyorsun...

doğada bulduğun bir şey için para ödemezsin, ancak sahipli malların bedelini verirsin.

istisnaları da kanunlarda yazar.

 

kanun üstüne kanun yazma hakkını kim kendinde görüyor?

eşek gibi çalışacam, vergimi verecem, yine yoooh olmazmış, hani güneşin ücreti?!.

hass.ktir!

 

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...