Jump to content

Sûreleri Nasıl Okumalıyız?


Recommended Posts

Müslüman arkadaslar bazen tek bir ayet ile baslatilan tartismalara islerine gelmedigi zaman "ayetleri cimbizlama" diye cikisirlar. Katilimcilarimizdan Shef nicki ile yazan arkadasimiz benim bir basligimda söyle demisti;

Niye cımbızlamayalım ayetleri?

Bu kitap, Araplara 23 sene de parça parça inmedimi? Bir ayet geldiğinde onu beğenmeyip, kabullenmeyip diğer ayetin gelmesinimi beklediler?

Arapların şöyle bi itarızı olmuşmudur; Bu ayet cımbızlanmış, bunu açıklayan diğer ayet inmeden kabul edemem :lol:

Bunu bende daha önceleri düsünmüstüm. Bu arkadasim aklima tekrar düsürdü. Bu konuyu herkesle tartisalim istedim. Bence bu arkadas hakli ya size göre?

SAYGILAR

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 52
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Zaten akli ba$inda biri Kur'an i ba$tan sonra, - herhangi esbab-i nuzl veya tefsir kullanmadan, okumaya kalki$irsa, i$te ozaman ne kadar tuhaf oldugunu anlayacaktir. Cok acik bir $ekilde o zamanin insanlarina, hatta bircok yerinde gayet acik olarak " ya eyyuha al nabiyy!" yazar,- yani sadece Muhammad'i ilgilendirir (cogu zamanda evlilik hayati uzerine..mesela uvey evladinin karisiyla evleneceginde (33:37, 33:50-53))

Kur'an icin degil: herhangi bir kitap icin gecirlidir: Eger normal bir kitap gibi okundugunda pek birsey anla$ilamiyor ise, veyahut bircok celi$kiler, tuhafliklar absurditeler goze carpiyorsa, artik o kitabi nasil egip buksende pek bir hayir gelmez.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Bunu bende daha önceleri düsünmüstüm. Bu arkadasim aklima tekrar düsürdü. Bu konuyu herkesle tartisalim istedim. Bence bu arkadas hakli ya size göre?

Genel anlamda haklı.

Ama bazı ayetler var ki doğru anlaşılabilmesi için önündekinin arkasındakinin de birlikte ele alınması lazım.

Bunun en bilinen örneği Maun suresi 4. ayetidir.

"Vay haline o namaz kılanların"

Tabi sadece bu ayeti aldığımızda doğru anlam veremeyiz.

Fakat "cımbızlama" eleştirisi genelde İslamcılarda bir savunma taktiği, bir karşı eleştiri bahanesi olarak kullanılır ve çoğunlukla doğru değildir.

En son Nisa 101 başlığında bunu yaşamıştık ve cımbızlama eleştirisinin beyhude olduğu belliydi. Önceki ayetin 101'e hiç etkisi yoktu.

Shef haklı ama, bakın aynı şeyi söyleyeni İslami forumda nasıl forumdan atmakla tehdit ediyorlar:

http://www.izafet.com/islam-ve-insan/510036-kurandan-beddualar-2.html

Link to post
Sitelerde Paylaş

Her ayetin tanri sözü oldugu iddia edildigi icin "cimbizlama" söz konusu olamaz diye düsünüyorum.Ayrica farkli sekillerde olan hitap sekillerine de bahaneler uydurulmaktadir.

Cimbizlamayi en cok reformistler yapmaktadirlar.Islerine gelmeyen ayetlerin hic birisini agizlarina almazlar aciklamazlar ve tartismazlar.

Ayetlerin tek baslarina anlam ifade etmemesi, hitap sekillerinin farkli ve celiskili olmasi, cahil cühela insanlar tarafindan yazildiklarinin en bariz kanitlaridir.Dolayisi ile genellikle bunu vurgulamaya calisirim fakat insanlar ayetlerin iceriklerine takilip kalmaktadirlar.

Belli bir sinifin (müslüman erkeklerin) abuk subuk gündelik isleri ile ugrasan,bilimin hic bir dalindan anlamayan,ne dedigini bilmeyen, bir dedigi bir dedigini tutmayan,yarattiklarindan yardim dilenen, yarattiklarina küfür hakaret eden, alzaymer hastasi bir tanrinin söyledigi sözlerin birbirlerini tamamlayip tamamlamamasi beni hic mi hic ilgilendirmiyor...

...o tanriya inananlarin sorunu.

Önce nasil bir tanriya inaniyor olmalarini düsünsünler ve sorunlarini inandiklari tanrilari ile cözsünler...

...bizimle degil.!

Link to post
Sitelerde Paylaş

kuranın akla mantığa adalete uygun ayetlerini alınız...

uymuyor gördüklerinizi bırakınız...

biraz insan ın kendini kandırması gibi birşey ama hep gerceklerle yüz yüze olmakta pek hosuma gitmiyor

yalanda olsa bir tanrıya inamak isterdim

kirec bunu yapmayı başardıysan helal olsun diyim başka ne diyim .^_^

Link to post
Sitelerde Paylaş

Kur'an tahrif edilmiştir ve edilmeye de devam ediyor.

Buna ait örnekleri Meal Tahrifatları yazımda vermiştim.

Kur'an'ı tahrif etmeyen bir mealci yoktur.

"Şu kişinin meallerinde bir tahrifat yoktur" denilebilecek biri yoktur.

Tümünün çeteresini tutmuş değilim ama bugüne kadar tümünde tahrifata rastlamışımdır.

Eğer sıradan, öylesine bir forum tartışması yapılıyorsa doğruluğu üzerinde bir inceleme içinde olmadan bir meal alıntısı yapılmasında sakınca yoktur.

Hele Diyanet'in ya da Elmalılı'nın meali olduğu takdirde bir problem olamaz. Gelecek bir eleştiri size değil, Diyanet'e-Elmalılı'ya olmalıdır.

Bu iki örneği verdim çünkü ülkemizde genel kabul bunlar üzerinedir. Diğer meallere güven duyanlar azınlıkta kalırlar.

Ancak herhangi bir konu üzerinde bir çalışma ortaya koyma amacındaysanız ve doğruyu, gerçeği sergilemeyi düşünüyorsanız farklı bir yol izlemelisiniz.

İlk ilke olarak hiçbir meale ve Kur'an'da geçen hiçbir ayete güvenmeyeceksiniz.

Ayetin tüm sözcüklerini, özellikle de konuyla ilgili kilit sözcükleri tek tek incelemelisiniz.

Bu sözcüklerin meallerde doğru anlamlandırıldığını kontrol etmelisiniz.

Bir sözcüğün yazılan anlamına da güvenilmemelidir.

Sözcüklerin başka ayetlerde ne anlamda kullanıldıklarına da bakılmalıdır.

Konu önemliyse, gerekirse sözcüklerin kökenine de inilmeli, bugünkü anlamı değil, o dönemde ne anlamda kullanıldığı araştırılmalıdır.

Kur'an'da bir ayette söylenen, bir başka ayette farklı söyleniyor olabilir. Bunun bolca örneği mevcuttur.

O nedenle konuyla ilgili tüm ayetler incelenmelidir.

Tefsirlerde ayet hakkındaki açıklamalar irdelenmelidir.

Ayetlerin esbab-ı nuzül'ü yani iniş sebepleriyle ilgili açıklamalar ve ilgili hadisler gözden geçirilmelidir.

Görüldüğü gibi bir konunun ciddiyetle hazırlanması kolay bir iş değildir.

Bu durum, Kur'an'ın denildiği gibi apaçık olmadığının ve İslam'ın da süre ve ayetleri apaçık ortaya koymadığının, kendi aralarındada bir ittifak içinde olamadıklarının göstergesidir.

Kur'an ancak yazıldığı 23 yıllık dönemi başından sonuna yaşamış, her ayet geldiğinde bunu ilk duyanlardan olmuş kişiler tarafından tam olarak apaçık anlaşılabilmiştir. Onlar da Ebubekir'dir, Ali'dir, biraz da Osman ve Ömer'dir. Bunların dışındakiler Muhammed'e olan mesafelerine ve eğitimlerine göre giderek Kur'an'ın anlamından uzaklaşırlar. Hele o dönemde yaşamış olmayanlar, eğitimleri çok iyi de olsa rivayetlere bağlı kaldıklarından neyin doğru olduğunda büyük tereddüt içinde olmuşlardır. Örneğin Taberi tefsiri ilk yazılan tefsirlerden biridir. Günümüzden 1100-1150 sene önce yazılmasına rağmen yorumlarından Kur'an'ı açık olarak anlamadığı ortadadır. Ondan önceki tefsircilerin alıntılarından, onların da farklı yorumlarda bulunmuş olmaları Kur'an'ı apaçık anlayamadıklarını göstermektedir.

Sonuçta günümüz İslamcısı, Kur'an'da kulağa hoş gelen, insanı etkileyen, günümüze de hitap ettiğini düşündüğü beğendiği ayetleri cımbızlayıp sergiler. Bunlarla İslam propagandası yapar.

Tabi ki din karşıtları da Kur'an'da hoş bulmadığı, insanı kötü etkileyen, çağımıza ters olan, akıldışı, bilimdışı ayetleri cımbızlayıp sergileyecektir. Bunlarla İslamcılara yanıt verecektir.

Bu da gayet doğaldır.

Ama araştırmacılardan dürüstlük ve objektiflik beklenir. Ne yazık ki İslamcılar içinde bunu yapabilen yok. Ya çıkarcı ve siyasi davranıyor ya da aforoz edilmekten çekiniyor.

Link to post
Sitelerde Paylaş

biraz insan ın kendini kandırması gibi birşey ama hep gerceklerle yüz yüze olmakta pek hosuma gitmiyor

yalanda olsa bir tanrıya inamak isterdim

kirec bunu yapmayı başardıysan helal olsun diyim başka ne diyim .^_^

bu işin sırrı şu...

tanrıyı ve dini makul hale getirdim...

elimizdeki tek ölçü akıl...

akla uyan şeyleri alırım...

akla uymuyorsa ya atarım...

yahut anlayamadığım bir tarafı var mı diye araştırırım...

bazen gerçekten makul bir açıklaması oluyor...

bazende olmuyor...

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu işin sırrı şu...

tanrıyı ve dini makul hale getirdim...

elimizdeki tek ölçü akıl...

akla uyan şeyleri alırım...

akla uymuyorsa ya atarım...

yahut anlayamadığım bir tarafı var mı diye araştırırım...

bazen gerçekten makul bir açıklaması oluyor...

bazende olmuyor...

Sayın Kireç; siz numuneliksiniz zaten :)

Müslüman desek müslüman değil,deist desek deist değil,ateist hiç değil...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Tabi ki din karşıtları da Kur'an'da hoş bulmadığı, insanı kötü etkileyen, çağımıza ters olan, akıldışı, bilimdışı ayetleri cımbızlayıp sergileyecektir. Bunlarla İslamcılara yanıt verecektir.

Bu da gayet doğaldır.

Sevgili Pante,

Din karsitligindan ziyade, bu kitabi akli yerinde normal tek bir insan yazmis olsa bu kadar hata yapmasi olanaksizdi.

Ayetlerin bir tanri sözleri oldugu iddia edilmiyor mu?

Öyle ise ayetleri söylemis oldugu iddia edilen tanri ile ugrasirim onun nasil cahil cühela oldugunu desifre etmeye calisirim.Zaten bu düsünce cercevesinde tartismalari sürdürmekteyim.

Akili uslu süper zeka güclü bir tanri olsaydi da gönderdigi sözlerini tahrif ettirmeyeseydi ve binlerce üsütügün söyledigi aciklamalara gerek olmasaydi...

:)

Allaha inananlar onun abuk subuk sözlerini düzeltmeye calisip kiclarini yirtana kadar, önce onun kapasitesini anlayip ögrenmeleri gerekir diye düsünüyorum.

Arap yarimadasinda ki cölden baska dünyanin hic bir yerinden haberi bilgisi olmayan uyduruk cahil allahi desifre etmek varken onun söylediklerinin etrafinda dolanip tartismanin getirisinden cok prim yaptirdigini düsünüyorum.

Link to post
Sitelerde Paylaş

bu işin sırrı şu...

tanrıyı ve dini makul hale getirdim...

elimizdeki tek ölçü akıl...

akla uyan şeyleri alırım...

akla uymuyorsa ya atarım...

yahut anlayamadığım bir tarafı var mı diye araştırırım...

bazen gerçekten makul bir açıklaması oluyor...

bazende olmuyor...

Bakara 85. ayette Yahudilere seslenilir.

Bakara-85. Ama siz, birbirinizi öldüren, içinizden bir kesime karşı kötülük ve zulümde yardımlaşarak; size haram olduğu hâlde onları yurtlarından çıkaran, size esir olarak geldiklerinde ise, fidye verip kendilerini kurtaran kimselersiniz. Yoksa siz Kitab’ın (Tevrat’ın) bir kısmına inanıp, bir kısmını inkâr mı ediyorsunuz? Artık sizden bunu yapanın cezası, dünya hayatında rezil olmaktan başka bir şey değildir. Kıyamet gününde ise onlar azabın en şiddetlisine uğratılırlar. Çünkü Allah, yaptıklarınızdan habersiz değildir.

Bu ayet aslında Tevrat'ın değiştirilmediğini tasdik eden ayetlerden biridir.

Muhammed, Yahudileri ellerindeki Tevrat’ın bir kısım ayetlerini kabul edip bazılarını ise uygulamamaları nedeniyle suçlarken şimdi İslamcıların neredeyse tamamı Tevrat’ın işine gelenini kabul ediyor, işine gelmeyeni etmiyor.

Tabi Tevrat için söylenen Kur'an için de geçerli olduğundan; İslam'da, Kur'an'ın bir ayetini bile kabul etmemek tamamını reddetmekle eş tutulur.

Dolayısıyla İslamcıların gözünde Kireç gibilerinin cezası; dünya hayatında rezil olmak, Kıyamet gününde ise azabın en şiddetlisine uğratılmaktır.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ayetlerin cımbızlanmasını bırakın esas bombanın yattığı yer bunlar ayrı ayrı 23 yıl içinde gelmesi değil bunların oluşturduğu ideolojinin halidir.

Mesela kronolojik olarak ilk 3 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji ile 15 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji farklı olacaktır.

Bu yönde bir çalışma yapan yok bildiğim kadarıyla.

Yani 1'inci yılında kuran ve müslümanlar ya da 2'inci yılında kuran ve müslümanlar gibi.

Kuran parçalanmalı. Yıllar bazında parçalanmalı.

O zaman daha büyük bir bilişsel çözünme yaşanır müslümanlarda.

Süreç hızlanır.

Kafalarına birşeylerin dank etme süreci.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Ayetlerin cımbızlanmasını bırakın esas bombanın yattığı yer bunlar ayrı ayrı 23 yıl içinde gelmesi değil bunların oluşturduğu ideolojinin halidir.

Mesela kronolojik olarak ilk 3 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji ile 15 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji farklı olacaktır.

Bu yönde bir çalışma yapan yok bildiğim kadarıyla.

Yani 1'inci yılında kuran ve müslümanlar ya da 2'inci yılında kuran ve müslümanlar gibi.

Kuran parçalanmalı. Yıllar bazında parçalanmalı.

O zaman daha büyük bir bilişsel çözünme yaşanır müslümanlarda.

Süreç hızlanır.

Kafalarına birşeylerin dank etme süreci.

Evet bencede çok mantıklı;

Bu sayede ayetlerin birbiri ile çeliştiğinin,bi ayette dediğinin diğer ayette neden yalanladığının cevabını bulabilir müslümanlar.

Durumun tamamen "politik" olduğunu, ayetlerin kabına göre şekil aldığını farkedebilirler...

Bu sebeple, müslüman din adamları en basit bir konuda bile birbirlerine düşmekteler,birinin dediğini diğeri kabul etmiyor,aslında ikiside haklı_kendi çapında_ çünkü kurandan ikisinide tasdikleyen ayetler bulmak mümkündür.

tarihinde shef tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Ayetlerin cımbızlanmasını bırakın esas bombanın yattığı yer bunlar ayrı ayrı 23 yıl içinde gelmesi değil bunların oluşturduğu ideolojinin halidir.

Mesela kronolojik olarak ilk 3 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji ile 15 yıllık bir sürede yayınlanan mesajlardan oluşan ideoloji farklı olacaktır.

Bu yönde bir çalışma yapan yok bildiğim kadarıyla.

Yani 1'inci yılında kuran ve müslümanlar ya da 2'inci yılında kuran ve müslümanlar gibi.

Kuran parçalanmalı. Yıllar bazında parçalanmalı.

O zaman daha büyük bir bilişsel çözünme yaşanır müslümanlarda.

Süreç hızlanır.

Kafalarına birşeylerin dank etme süreci.

Güzel bir öneri ama zor. Kuran'nın kronolojisi yok. "İndiriliş sırası" diye verilen listeler uydurma çoğunun sırası bilinmiyor. Hatta mekki ve medeni ayrımı bile güvenilmez. Bu konuda araştırma yapacak kişinin önce Muhammed in 40-63 arasını ve siyasi tarihi inceleyip kuranı bir sıraya sokması lazım ki buda eldeki bilgilere göre çok mümkün değil.

Aslında yapılabilse "Muhammed yaşadı yaşamadı" tartışmalarınada yardımcı olabilir.

Link to post
Sitelerde Paylaş

Güzel bir öneri ama zor. Kuran'nın kronolojisi yok. "İndiriliş sırası" diye verilen listeler uydurma çoğunun sırası bilinmiyor. Hatta mekki ve medeni ayrımı bile güvenilmez. Bu konuda araştırma yapacak kişinin önce Muhammed in 40-63 arasını ve siyasi tarihi inceleyip kuranı bir sıraya sokması lazım ki buda eldeki bilgilere göre çok mümkün değil.

Aslında yapılabilse "Muhammed yaşadı yaşamadı" tartışmalarınada yardımcı olabilir.

söylediğin şeyi kendim amatörce yapmaya çalıştım.

tabi amatör çabayla olacak iş değil. onu anladım.

ama faydalı oldu kuran hakkında çok şey öğretti.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...