Jump to content

Teslis ve Kuran İlişkisine Farklı Bir Bakış


Recommended Posts

17554060_1338486319579784_41450725347552



Merhaba ben ateistteolog  ilk açtığım eski hesabım silinmemiş yaptığım eski bir çalışmadan burdaki üyelerle de paylaşmak istedim

 

Kuran'daki Fil Suresi'ndeki Ebabil Kuşları ile engellenen Fil Ordusu'nun Yemenli Hristiyan kumandanlarından olan Ebrehe (ölümü ö. MS 525 veya en geç 553) Milat'tan sonra 1. Yüzyıl'da yapılmış ve sonra yıkılmış, Ma'rib Seddi'ni kendi zamanında tamir ettirip bu sedde, içinde Hıristiyan kültürünü ifade eden birtakım ifadelerin de yer aldığı yüz otuz altı satırdan oluşan bir kitâbe yazdırtmıştır. Kaynaklarda bu kitâbenin başlangıç kısmında:

 

"Rahmân'ın Rahmet'i ve Lütfu ve Kudretine ve Mesîh'ine ve Ruhu'l-Kuds'e"(Kutsal Ruh) yazdığı nakledilmiştir 
Kaynak-(Hitti, Philip K. (2011). Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi. çev: Salih Tuğ. İstanbul.).

 

 

Açıkçası ibarede geçen ifadelerden Hıristiyanlar'ın teslis inancına ait unsurlar göze çarpmaktadır. Ancak teslisteki
Baba ifadesi burada Rahmân kelimesiyle yer değiştirmiş görünmektedir. 
Kaynak- (DÖNER, Ertuğrul. Dine İlişkin Bazı Bilgi, Rivayet Ve Kıssaların Hareket Noktası Yemen/Yemen Yahudi Ve Hıristiyanları. Dini Araştırmalar, 2015, 18.46.)


Yani Kuran'da yer alan Rahman kelimesi Hristiyan Arap literatüründe Teslis'teki ''Baba'' için kullanılıyor.

Bu konuda iddialı değilim ancak ''Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla'' anlamına gelen ''Bismillahirrahmanirrahim'' ifadesinde acaba ''ana rahmi '' anlamına geldiği için -etimolojik olarak- ''Rahim'' de İsa'ya , yani Meryem'in karnındaki Oğul'a işaret ediyor olabilir mi?

 

Ruhu'l Kuds yani Kutsal Ruh ise zaten Kuran'da İsa hakkında ''biz onu(İsa'yı) Ruhu'l Küds'le destekledik'' (Bakara 87,253; Maide 110 ) şeklinde ayetlerle yer almakta.

 

Eğer bu fikrim doğruysa Kuran yazarları tıpkı bazı erken dönem Hristiyanları gibi teslisteki Baba ile Oğul'u (Rahman ve Rahim'i) geleneksel teslis inancındakinin aksine kişilik olarak ayırmadan eşit ve aynı özden görmekte , Kutsal Ruh'u ise tıpkı erken dönem Hristiyan Azizler'inden Augustinus gibi Baba ile Oğul arasındaki sevgiyi sağlayan birlik ilkesi olarak düşünmektedir.

 

Kutsal Ruh erken dönem Hristiyanlık'ında çok tartışılmış bir kavram olup bir fikre göre '' Tanrı'nın dünyadaki etkin halidir''. Yahudi inancında ise peygamberlik ruhudur . İslami geleneğe göre o Cebrail'dir ama bu pek mantıklı durmaz.(Bana göre.)

 

Dolayısıyla Kuran teslisi reddetse de teslisin izleri hala içinde duruyor. En azından geleneksel teslisçi Hristiyanlık tarafından sapkın görülen Nasturi ve Ariusçu üçlük anlayışının izleri hala Kuran'da görülebiliyor. 
(Bkz: Baba(Rahman),Oğul(Rahim),Kutsal Ruh(Ruhu'l Kuds), Kelimetullah (Tanrı Sözü yani Logos Kuran'da İsa için kullanılır örneğin Ali İmran Suresi Ayet 45, v.b v.b )
tarihinde Tanah-Gospel Theologist tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.

×
×
  • Yeni Oluştur...