Jump to content

SUFİZM NEDİR


Recommended Posts

Ateistforum'a DrNeo nickli bir sufist geldi.

Bu durumda biz sufizmin ne olup olmadığını bir kere daha tartışmakla yükümlüyüz.

Bu konuyu uzun yıllar önce özetlemeye çalışmıştım.

Şimdi, bir kere daha, o kaynaklara tekrar baş vurarak, sufizm hakkında bilidiklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

Eski yazılarımdan copy paste yapacağım için harflerin dizilimi biraz değişik..

Ama yazılanları anlamada bir sorun oluşturacağını sanmıyorum.

Selamlar..

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 68
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Ateistforum'a DrNeo nickli bir sufist geldi.

Bu durumda biz sufizmin ne olup olmadığını bir kere daha tartışmakla yükümlüyüz.

Bu konuyu uzun yıllar önce özetlemeye çalışmıştım.

Şimdi, bir kere daha, o kaynaklara tekrar baş vurarak, sufizm hakkında bilidiklerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

Eski yazılarımdan copy paste yapacağım için harflerin dizilimi biraz değişik..

Ama yazılanları anlamada bir sorun oluşturacağını sanmıyorum.

Selamlar..

HACI

Yazılarınızı beklemedeyim..

Link to post
Sitelerde Paylaş

SUFIZM

Tasavvuf olarak da bilinen Islam Mistisizmine sufizim denir......

Islamda ilahi ask ve bilgi ile ilgili gercekleri, Allah’la yapilan kisisel deneyimlerle anlamaya calismak tasavvuf olarak bilinir.. Insan ve Allah’in dogasina nufus etmeyi ve dunyada mevcut bilgeligi ve ilahi aski deneyimlemeyi kolaylastirmayi amaclayan cesitli gizemli yontemlerden olusmustur..

Tasavvuf Allah’a, Allah-insan, Allah-evren iliskilerine, yaradilisa ve aklin cozmede gucluk cektigi butun sorunlara bagimsiz bir dusunus yolu ile yaklasan ve onlara anlam vermeye calisan bir gorus ve inanistir...

Tasavvuf Arapca “yun kusanmis” anlamina gelir.. 19uncu yuzyilin basindan beri Bati’da “Sufizm” olarak bilinmektedir. Sufizim gizemli anlamina gelen “sufi” kelimesinden turemistir.. Ilginc olarak sufi kelimesi de, yun anlamina gelen “suf” kelimesine dayanir...

Kokenini ilk Islam riyazetci ve dervislerinin yunlu elbiseler giymesinden alan bir terimdir... Sufi ayrica “fukara” (fakirin cogulu) ve Farsca “dervis” kelimelerinin karsitidir..

Islam’da sufizmin kokeni tartismalidir... Hindistan ve Hristiyan kaynakli oldugu uzerinde genel bir inanis var idi ise de, bu dogru olmayabilir. Son zamanlarda sufizmin Islam’in kendi icinden kaynak alarak ortaya cikan bir egilim olduguna inanilmaya baslanmistir. Yani baslangicinin Islam kokenli oldugu

dusunulmektedir. Ancak yine de kaynagi Kur’an ve Sunnet degildir.. Cikis nedeni ile, gelisme ve yayilma dinamigi oldukca ilginctir..

Sufizmin baslangicinin ilk Islamik “riyazetciler”, “zahitler”, “munzeviler” yani inzivaya cekilenler, “sofular”, “dervisler” olduguna inanilmaktadir... Hizla gelismekte ve zenginlesmekte olan Emevi Muslumanligina karsi bir tepki olarak ortaya ciktigi gorusu gecerlik kazanmaya baslamistir.... Daha sonralari bu baslangica yabanci elementler penetre olmuslar, Hristiyan’likta ve diger kulturlerde mevcut mistik teolojik uygulamalar, Islam’a adapte edilmeye baslanmistir......

Sufizmin Musluman toplumlarda onemli bir yeri vardir..

Musluman’lar tarihsel gecmisini yeterince bilmedikleri sufizmi elestirmek istememektedirler. Eskiden Alternatiforum'da, şimdi Ateistforum'da yazan bazi ileri dusunceli Musluman’lar, ozellikle "Emre", bir ara bu konuya deginmis ve tasavvufun Islam’a sonradan girdigi iddiasini ileri surme cesaretini gostermisti... Konu enine boyuna tartisilmisti.. Son zamanlarda Hallac’i Mansur’un kisiligi tartisma konusu olmus ve sufizm yeniden gundeme gelmistir. Bu vesile ile bu konuyu ayrintili olarak incelemeye ve sufizm konusundaki rivayet ve yanlis inanislara bir son vermeye karar vermiştim..

Sufiler ilahi yasalara hurmet eden ve onlari kelimenin tam anlami ile uygulayan dindarlardir.. Sufilerin ayrica butun dunya toplumlarini kapsayan misyonerlik gorevleri de vardir.. Bu misyon hala devam etmektedir... Sufizme inanan ve ona sempati duyan Musluman’larin cogu bu misyonerlerin etkisi altinda kalmis olabilirler...

Sufiler son derece zengin ve karmasik bir Hz. Muhammed imaji gelistirmislerdir.. Bu Muhammed Mistisizmi, yani gizemi ile Musluman halki etkilemesini cok iyi bilirler.. Ilginc olarak bazi ulkelerde sufi liderlerin politik olarak etkin olduklari bilinmektedir.. Turkiye bu konuda bir istisna degildir..

HACI

Devam edecek..

Link to post
Sitelerde Paylaş

SUFIZMIN KOKENINDE ALLAH ASKI VE ZAHITLIK VARDIR

Islam’daki dinsel hareketlerin hemen hepsinin kokeni politiktir... Ali’nin partisi olan “Siilik”den tutun, dort buyuk mezhebe ve daha sonra ortaya cikan Kavarji gibi egilimlere kadar, hemen her dinsel olgunun kokeninde siyaset vardir. Bu konteksde sufizm bir istisna degildir..

Sufizmin kokeninde “zuhd” kavrami vardir.. Yani dunya zevklerinden fedakarlik etmek, zahit bir kisi olmak, inzivaya cekilerek munzevi olmak, riyazetci, sofu ve dervis olmak........

Bu kavram Emevi’lerin zenginligine ve simarikligina karsi bir tepki seklinde ortaya cikan bir egilimdir.. Zamanla Islam’da tasavvufa donusmustur. Turkcemizde kullanilan züğürt kelimesinin kokeni zuhd olmalidir.. Yani fakirlik, yoksulluk.. Sufizmin ortaya cikmasinin nedeni, zengin ve simarik Musluman ummetine, her bakimdan ilkel ama esit kosullarda yasayan bireylerden olusan aslini hatirlamaktir. Sufilerin yun yelek kusanmalarinin nedeni, rivayete gore Muhammed’in, hemen butun yasamini boyle kaba bir yun yelegi kusanarak gecirmis olmasidir.

Islam’a sonradan disardan giren yasalar Sufizmin baslangicina degilse bile, gelisip yayilmasina katkida bulunmuslardir. Sufiler kendi mentalitelerini Muhammed’in Kur’an vahyini aldigi zamanki mentalite duzeyine indirmeye calisan fakirlerdir.

Muhammed’in gonlundeki Islam’in getirdigi kanunlarin gercek Islam kanunlarinin temeli olduguna inanmaktadirlar. Fikih usullerini reddetmektedirler.

Islam burokrasisi katilastikca, sufiler daha cok Kur’an’a ve hatta diger dinsel geleneklere donmeye baslamislardir. Ornegin, Allah askini vaz’ettigi icin, Isa’yi ideal bir sufi olarak goren sufiler vardir. Hatta bazilari puta tapan pagan’larin bile, Allah’a dua ettigine inanmaktadir. Cunku Allah, herseyin ozunde mevcuttur.

Ulema vahyin coktan bittigine inanmaktadir. Sufiler ise, Siiler gibi, muhtemel yeni gerceklere akil ve gonullerini acik tutmaktadirlar. Onlara gore gercekler, diger dinler dahil, her kaynaktan elde edilebilir. Her ne kadar Kur’anda Allah adil olarak tanimlanirsa da Rabia, Allah’in adaletinden degil, askindan bahsetmektedir.. Ona gelecek yazımda yer vereceğim..

Devam edecek...

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş

Sufizm cesitli donemlerden gecmistir...

Bunlarin ilki sufizmin baslangicini olusturan zahitlik, yani cilekesliktir.... Daha once de degindigim gibi, Emevilerin simarik ve magrur bir yasam surdurmeye baslamalarina karsi bir tepki olarak ortaya cikmistir.. Yani sufizmin baslangici dis kaynakli degildir.. Islam'dan kaynak almistir. Daha sonralari dis etkiler tarafindan istila ve penetre edilmistir. Yine de Islam'in baslangici ile direkt olarak bagdasmamaktadir..

Bu ilk sufiler Kur'andan kiyametle ilgili ayetleri surekli tekrarlayarak aglayip, dovunen dervislerdir... Onlara gore bu dunya "keder, huzun ve pismanlik kulubesidir" Muhammed'in dusunceleri ve yasami cilecilikle bagdasmaz.. O hayat ve umut doludur, nedamet degil!.. Bir gorev ustlenmistir kendine ve o gorevi yerine getirmek icin yapmasi gereken her seyi mubah kabul etmistir. Bazi durumlarda dua ederek, digerlerinde savasarak, hatta eskiyalik yaparak, Islam'i once yasatmis, yok olmasini onlemis, sonra kabul ettirmis ve yaymaya baslamistir.. Muhammed'i bir tur sufi olarak kabul etmek yanlistir. Sufiler Muhammed'in yun yeleginden baska hic bir seyini taklit edememislerdir.

Sufizm bu ilk basamaklari hizla gecerek, Allah askinin hakim oldugu klasik mistisizme dogru ilerlemistir... Sufilige aski ilk getiren aski en iyi bilen kadin cinsinin bir uyesi, Rabia dir..... Ve bu ask erkek aski degil, Allah askidir..

801 yilinda vefat eden Rabia'nin tum ismi sudur;

Rabia el-Adaviyah.......

Kendisi Basra'lidir.. Kur'anda Allah Musluman'larin kalbine korku, dehset ve husu salarken, Rabia Sufi ideali olan Allah askini soyle formule ediyordu..

"Cennet beklentisi ve cehennem korkusu olmadan algilanan, saf, yalin ask......"

Baska bir deyisle Rabia sunlari soylemek istemektedir..

Allah'im.. Eger cehennem korkusu ile dua ediyorsam, beni cehennem atesinde yak, cennete gitmek icin ibadet ediyorsam, beni cennetine alma....

Allah'im seni iki turlu seviyorum..

Ilki bencilce

Ikincisi ise sana layik olmak icin..

Bu bencil askim hic bir sey degil..

Her zaman aklimdasin

Sana siginiyorum...

Rabia'dan sonra Allah aski sufizmin temel ilkesi olmustur..

Islam ulemasi kendilerini diger dinlerden kesin olarak farkli goruyordu.

Oysa sufiler icin bu fark kesin degildi.

Onlar Kur'andaki hak dinleri kavramina onem veriyorlardi..

Ornegin Isa insanin ic dunyasi (ruhsalligi) ile ilgili bir peygamber olarak kabul ediliyordu.. Hatta bazilari su soke edici provakatif sozleri mirildaniyorlardi..

"Allah'dan baska ilah yoktur.. Isa onun habercisidir."

Islam aleminde bazi kadin ve erkekler kendi ic alemlerine donmeye baslamislar ve bunun icin ozel bazi teknikler gelistirmislerdi..

Ritmik ve derin bir sekilde soluyarak, kendi mental guclerini kullanmasini ve bilincsiz kendi ic dunyalarina nufus ederek, kendi varliklarinin ozunu deneyimlemeyi ogrenmeye baslamislardi..

Bazan bu seanslar vahsi ve zaptedilmesi, frenlenmesi olanaksiz, kontrol disina cikan kendinden gecmelerle susleniyordu..

Bu dervisler icin "sarhos sufi" terimi kullaniliyordu.. Ilk sarhos sufiler arasinda, Allah'a bir asigi gibi kur yapan Ebu Yezid el-Bistami vardir..

Bistami ayrica fanah (yok olma) disiplinini de ogrenmisti..

Kendisi ile ilgili egotizmden tabaka tabaka kurtulup, kendini farketme yetenegi kazanip, ozune inmeyi ve orada Allah'i bulma melekesine vakif olmustu..

"Ben Seninle varim.. Senden baska Tanri yoktur.."

diyebilmisti..

Yani Islam'in ilk kosulu olan sahadeti yeniden ve baska turlu kelimelerle ifade etmisti..

Bistami'ye gore; Allah'dan baska ilah yoktur, Muhammed O'nun elcisidir ifadesi, Allah'dan baska bir gercegin olmadigini belirttigine gore, mukemmel bir Islam aleminde bir Musluman kendi egosunu tabaka tabaka yok ederek, ilahi bir konuma ulasabilir...

Devam edecek..

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş

vaktiyle alternatifforumda bir başlik açarak bunlarla bol bol t..şak geçmiştim,başta ahmed hulusi olmak üzere bir cogu ile nasil girgir geçtiğimi eğer eski kayitlar silinmese idi buraya asardim.

sufiler ile şizofrenler arasinda bana göre bir fark yoktur,ikisi de akil hastasidir.hezeyanli ve gerçekdişi düşünerek küf kokan islami cilalamaya cabalar ve bunu yaparkende rezil olmaktadirlar.kullandiklari şey bilim değil pseudo bilim olarak bilinen sözdebilimdir.yani inanilmaz ölçülerde abarti ve şişirmelere dayanan bir çeşit sürrealizmi ortaokul düzeyindeki bilgilerine ekleyip üstünede islami serpiştirdikten sonra bir şeyler yapmaya calişirlar.

sufizm islamin evrimleşmiş hali felan değildir,islamin protestan mezhepleri zaten vardir,sufizm ne yaptiğini bilmeyen bir iki akil hastasinin kurdugu tarikattir.

tarihinde subotnik tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Sufizm Islam'la bagdasmayabilir ama, kokeni Hristiyan'lik veya diger din ve egilimler degildir..

Islam'dan cikmistir.. Emevilerin simarik zenginligine karsi bir tepki olarak, fakir muslumanlar arasindan cikip yayilmis, zamanla toplumun her kademesindeki Musluman'lari etkilemistir.. Tasavvuf bir tur Hristiyan ideolojisi de degildir. Mistisizm Hristiyan ideolojisi olabilir ve tasavvuf mistisizme benzeyebilir ama, tasavvuf Islam'in icinden cikmis bir egilimdir. Zaten yun yelek anlamina gelen bir kelimedir.. Muhammed'in yaz kis bir yun hirka giydigine inanılır. Bu hirka fakirligi simgeler. Bu yuzden bu egilim tasavvuf olarak bilinir. Sufizm de ayni anlama gelir..

Bu demek degildir ki, sufizme Hristiyanliktan ve diger dinlerden, hatta putperestlik ve eski Yunan'dan bazi inanc ve gorusler girmemistir. Girmistir, elbette. Sufizmin en buyuk ozelligi budur zaten. Islam'la diger dinleri "Allah, Muhammed aşkı ve Kur'an" etrafinda birlestirmeye calisan bir egilimdir. Kur'an yeniden ve farkli sekillerde yorumlanmis, icinden ask kavrami bulup cikarilmis ve yuceltilmistir..

Arada bir ortodoks Islam sufizme karsi cikmis, hatta bazilari sirk isledikleri icin idam edilmislerdir.. Ama bu sufizmi durduramamis, hatta yavaslatamamistir bile.. Sufizmle Hristiyan'ligin direkt bir iliskisi yoktur.. Hic biz zaman da olmamistir. Sufizme penetre olan eğilim yalnız Hristiyanlık değildir. Sufizm diger butun egilimlerden, hatta ateizm ve putperestlikten bile esinlenmis bir egilimdir.. Putlarin bile Allah'in varligina isaret ettigine inanir, sufiler..

Bazılarına göre Allah ile kul, kul iradesi ile bað kuramaz...

Bu yuzeyel olarak dogrudur.. Ama sufiler soruna bu acidan yaklasmazlar.. Onlar bazi tekniklerle kendi ic dunyalarina ulasırlar ve orada ic bilgilerle karsilasirlar. Bu bilgilerin yardimi ile de Allah'la tek vucut olurlar.Bu yaklaşım Allah ile kul arasinda hic bir mercinin olmamasi ilkesine dayanmaktadır. Yani bir sirk degil, Allah'a bu tur yaklasim. Sonunda tolere ediliyor.. kabul ediliyor. Dunyada, ozellike Turkiye'de bu kadar sufi olmasinin nedeni bu iste.. Islam'in buna izin vermesi.. Zaten sufizmin en seytani tarafi da bu.. Islam'in elindeki en buyuk silahlarla savasiyor sufiler. Kur'an, Muhammed ve Allah kavrami ile yani.

Devam edecek.

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş

SUFIZMDE ORGUTLENME

Sufizm, digerleri gibi, basitten karmasikliga dogru ilerlemis olan bir egilimdir. Once usta ve ciraklardan baslamistir. Bu zamanla oldukca karmasik bir sisteme donusmustur. Ilk monastik sistem Iran'li "Ebu Sait ibn Abi ol-Keyir" tarafindan baslatilmistir.. Tasavvuf biraderligi ise 12nci yuzyilda Abd el-Kadir Jilani tarafindan kurulmustur. 13ncu yuzyildan sonra biraderlik duzeni hizla gelismistir. Onceleri yalniz bir kac seckin ve yetenekli icin bir yol olan sufizm, kapilarini butun Musluman halka acmis ve milyonlari etkilemeye baslamistir.

Bu arada oldukca kati bir dizi rituel olusturulmustur. Once muridin bir usta bulmasi gerekmektedir.. Bunu kabul edilme seremonisi izlemektedir. Cirak ustanin eline sadakate yemin eder.. Bu Ismailiye'deki kabul edilme seremonisine benzemektedir. Bu yuzden ikisi arasinda bir iliskinin varligindan kuskulanilmaktadir. Daha sonra cirak (murid) yogun bir egitime tabi tutulur. Once biraderlerine hizmet etmesi icin, toplumdaki en dusuk ise kosulur.. Yani dilendirilir. Toplanan bagislarla dergah varligini surdurur... Daha sonra murit, en yoksul kosullar altinda, 40 gun inzivaya cekilir.

Butun bunlardan basari ile gecen muride ustalik cubbesi olan "hirka" giydirilir. Boylece murit ustadan ciraga gecen zincirin bir halkasi (silsilesi) olur.. Bu mistik silsilenin geriye dogru Muhammed'e kadar intikal ettigi iddia edilmistir. Bazi sufi ustalar hirkalarini olumsuz bir aziz olan el-Kadir'den aldiklarini iddia ederler.

Onceleri yalniz bir ustanin ciragi olunurdu. Daha sonralari birden fazla Seyhden hirka almak gelenegi ortaya cikmistir. Bu da seyhler arasindaki farklilasmadan sorumludur. Bazi seyler icin seyh at-terbiye, digerleri icin seyh as-suhbah denir. Ilkinden sufuzmin rituelleri, ilkeleri ve literaturu ogrenilir. Ikincisinden ise yasam tarzi.. Biraderlerden yalniz bir kaci dergahda yani tekkede seyhle birlikte yasarladi. Sufilige kabul edilenlerin cogu evlerine, islerine donerlerdi. Sufilerden bekarlik beklenmezdi. En deneyimli murit, seyh icin halife olarak secilir ve biraderlik adina misyoner olarak disari gonderilirdi. Tekkelerin organizasyonu her biraderlikde ayni degildi. Bazilari yalniz bagisla varliklarini surdurken, digerleri oldukca zengin kaynaklara sahiptiler. Bazi tekkeler politikayla istigal etmezlerken, digerleri politik olarak cok aktif idiler.

Devam edecek.....

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş

"Sufizm Islam'la bagdasmayabilir ama, kokeni Hristiyan'lik veya diger din ve egilimler degildir..

Islam'dan cikmistir."

"Bu demek degildir ki, sufizme Hristiyanliktan ve diger dinlerden, hatta putperestlik ve eski Yunan'dan bazi inanc ve gorusler girmemistir. Girmistir, elbette."

Sayın haci,

yazınızın içinde iki ifade, çok çelişkili.

Sufizm vahdet-i vücud felsefesine dayalıdır ağırlıklı olarak. Bu sebeple var olan hiç bir şeyi dışarıda görmez. Özden ayrı değil der. Bu sebeple hiç bir dini, öğretiyi ve felsefeyi yanlış görmez. Hepsinde bir doğruluk payı görür, kafasına göre onlarıda yorumlayıp içine alır.

Bu felsefeyi benimseyen birinin akıl sağlığının yerinde kalması bu sebeple çok zor olur. Adeta rüya aleminde gibi yaşar.

Link to post
Sitelerde Paylaş
"Sufizm Islam'la bagdasmayabilir ama, kokeni Hristiyan'lik veya diger din ve egilimler degildir..

Islam'dan cikmistir."

"Bu demek degildir ki, sufizme Hristiyanliktan ve diger dinlerden, hatta putperestlik ve eski Yunan'dan bazi inanc ve gorusler girmemistir. Girmistir, elbette."

Sayın haci,

yazınızın içinde iki ifade, çok çelişkili.

Sufizm vahdet-i vücud felsefesine dayalıdır ağırlıklı olarak. Bu sebeple var olan hiç bir şeyi dışarıda görmez. Özden ayrı değil der. Bu sebeple hiç bir dini, öğretiyi ve felsefeyi yanlış görmez. Hepsinde bir doğruluk payı görür, kafasına göre onlarıda yorumlayıp içine alır.

Bu felsefeyi benimseyen birinin akıl sağlığının yerinde kalması bu sebeple çok zor olur. Adeta rüya aleminde gibi yaşar.

Sufizmin başlangıcı İslam'dır demek istiyorum. Yani sufizm Hristiyanlıktan İslam'a geçmemiştir. İslam'da başlamıştır.

Tabii başladıktan sonra diğer bütün eğilimlerin İslam'a ve sufizme girmesini sağlayan bir kapı olmuştur.

Bunları yeterince açıkladığımı sanıyordum.

Demek yanlış anlaşılıyor..

Siz de zaten buna işaert etmişsiniz..

Sufizmin akılla pek ilişkisi yoktur. Sufiler mantıkları ile değil, hisleri ile hareket ederler.

Link to post
Sitelerde Paylaş

SUFIZM NASIL BIR DISIPLINDIR? RITUELLERI NELERDIR?

Sufizmde her sufi biraderliginin kendine gore ozellikleri ve rituelleri vardir. Cogu ilkel ruhaniyeti islah etme ilkesi uzerine kurulmustur.

Naksibendiler surekli olarak zikrederek ve usta ile muhavere yaparak, yani karsilikli konusarak, kalbi temizlemeye buyuk onem verirler. Zikr tekkeden tekkeye degisir. Cogunda Allah kelimesi kullanilir.. Ya da imani ritmik sozlerle ifade etmeye calisirlar. Buna vucut hareketleri de eslik eder. Kimisinde nefes alma kontrol altina alinir ve nefesi mumkun oldugu kadar uzun bir zaman tutmaya calisilir..

Mevlevilerde dans ritueli vardir. Dervisler donerek dans eder. Muzik ve siirlere onem veren cesitli siralara organize olmuslardir.

Rifailerde "uluyan dervisler" vardir.. Seanslar sirasinda once yuksek sesle zikrederler ve sonra kendilerine eziyet ederler..

Bazi biraderliklerde meditasyon ve yoga gibi vucudun fikse bir pozisyonda kalmasina onem verilir..

Naksibendiler duygusalligin gosterisini yasaklamislardir. Onlar tefekkur ederek ektazi durumuna ulasirlar.

Bircogunda muritlerin dua seanslari sonunda ilave dua ve meditasyon yapmalari ongorulur..

Diger biraderliklerde ise toplumun ihtiyacina gore cesitli yerel rituellere bas vurulur..

Devam edecek...

HACI

Link to post
Sitelerde Paylaş

Her dinin sufizm öğretisinde ufak tefek değişikler vardır.

İslam Sufizmi öğretilerinin çoğunu Taoizm,Şamanizm ve Budizmden almıştır.Getirenlerde orta asyadan göç eden atalarımız.

Tao

Tao, hem Lao-tzu hem Chuan-tzu tarafından anlaşıldığı şekliyle sözle ifade edilemez bu yüzden onunla ilgili sembolik bir anlatım kullanmışlardır. Tao'nun beşeri herhangi bir zihni yapı ile anlaşılmayacağını O'nun selbi (olumsuzlayıcı)sıfatları sayılarak gösterilmeye çalışılmıştır; isimsiz, şekilsiz, suretsiz, görünmeyen, işitilmeyendir O. Chuang-tzu'ya göre Tao semavi eşitlenmenin, bütün zıtları ve çelişkileri eşit kılan mutlak birlik halidir.

Alıntı:http://tr.wikipedia.org/wiki/Taoizm

İhlas süresine ne kadar benziyor değilmi? :)

Adamlar sitelerinde İslam yerine Taoizmi öğretiyorlar.

Yaratıcının birliği konusunda İslamdan daha net açıklamaları vardır.

http://www.suleymaniyevakfi.org/modules/ns...le&artid=29

Link to post
Sitelerde Paylaş
Sufizmin başlangıcı İslam'dır demek istiyorum. Yani sufizm Hristiyanlıktan İslam'a geçmemiştir. İslam'da başlamıştır.

İsim olarak belki İslam içinde doğmuş olabilir..Ama felsefe olarak İslam'dan çok önceleri vardı...

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...