Jump to content

Adem, kime peygamber?


Recommended Posts

  • İleti 85
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Adem'in peygamber olduğuna dair Kuran'dan kesin ibareler yok.Yalnız aşağıda verdiğim Kuran bölümünden yola çıkılarak peygamber olduğunu savunanlar olabiliyor.

3/33 Allah; Adem'i, Nuh'u, İbrahim Ailesi'ni, İmran Ailesi'ni seçerek alemlere üstün kılımıştır;

Yine aşağıdaki ayetten Adem'in vahy aldığı üzerine savunma yapıp peygamberlik yaptığını iddia edenler olabiliyor.

2/37 Bunun üzerine Adem, Rabbinden bazı kelimeler öğrenip belledi de O'na yöneldi.O da onun tövbesini kabul etti.Gerçekten de O, evet O, Tevvab'dır, tövbeleri kolayca kabul eder.; Rahim'dir, rahmetini cömertçe yayar.

Bana kalırsa Adem herhangi bir kavme peygamber değildir ve olmamıştır.Adem, insanın biliçsel evriminde sembolik bir karakter olabilir.Homo sapiense denk gelen.

Adem hem cins isim hem de özel isimdir gibime geliyor.Birincisi; beşer olan ve biyolojik olarak insan yapısında olduğu halde insani vasıf almayan insansıdan insan-ı kamile geçen insanlığın cins ismidir. İkincisi ise; kuranın Allah tarafından Nuh,ibrahim ve imran ailesi ile insanlar arasından seçtiğini söylediği,yerleşik hayata geçiş döneminde medeniyetin merkezi ortadoğuda yaşamış olan insanlığın da ortak babası olan(tüm insanların babası değil) merkezi bir şahsiyet özelliğine sahip olan bir insanın özel ismidir.

Bu durumda özel isim olan Ademin kime gönderilmiş olduğuna bakmak gerekir.Kuranın direk olarak ademi diğer peygamberler gibi kavimlere gönderdiğini söylemiş olduğunu göremiyoruz.Ancak Nuh,ibrahim ve imran ailesi ile diğer insanlar arasından seçilmiş olduğunu bildirir.Öyle görülüyor ki adem peygamber ise de diğerlerine göre farklı bir niteliğe sahiptir.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Adem hem cins isim hem de özel isimdir gibime geliyor.Birincisi; beşer olan ve biyolojik olarak insan yapısında olduğu halde insani vasıf almayan insansıdan insan-ı kamile geçen insanlığın cins ismidir. İkincisi ise; kuranın Allah tarafından Nuh,ibrahim ve imran ailesi ile insanlar arasından seçtiğini söylediği,yerleşik hayata geçiş döneminde medeniyetin merkezi ortadoğuda yaşamış olan insanlığın da ortak babası olan(tüm insanların babası değil) merkezi bir şahsiyet özelliğine sahip olan bir insanın özel ismidir.

Bu durumda özel isim olan Ademin kime gönderilmiş olduğuna bakmak gerekir.Kuranın direk olarak ademi diğer peygamberler gibi kavimlere gönderdiğini söylemiş olduğunu göremiyoruz.Ancak Nuh,ibrahim ve imran ailesi ile diğer insanlar arasından seçilmiş olduğunu bildirir.Öyle görülüyor ki adem peygamber ise de diğerlerine göre farklı bir niteliğe sahiptir.

Ademin seçilmişliği diğer primat yahut maymunumsulardan,insansılardan gösterdiği fark olabilir.Zaten tüm seçilmişlikler bilinçsel olgunluğa atıf değil mi aslında.

Benim şahsi kanaatim İbrahim Musa filan bunlar birer özel bir isim bile değiller.Onun için tarihi kaynaklarda bu adları bulmakta zorlanılıyor.Hepsi nitelik belirten bir tanım.

Forumda tekrar aktif olmana sevindim.

tarihinde euclid tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

adem aslında insan demek olmalı...

ademin hikayesi bir kişinin hikayesi değil...

tüm insanlığın hikayesi...

hepimiz ademiz...

adem homo sapiens ile aynı şeyi ifade ediyor...

ademoğlu insanoğlu...

her doğan insan ademdir...

her hata yaptıran şeytan...

her kötülük cehenneme düşüş...

her iyilik cennete doğru yükseliş...

ve özedönüş...

Link to post
Sitelerde Paylaş

Allahın Nuh a.s ile beraber seçtiğini söylediği âdem kişi olsa gerek. Âdem ve Nuh, direk, İbrahim ve İmran ise aileleri ile beraber ele alınıyorlar. Ancak bu seçilme olarak tercüme edilen ”istifa” kavramına çok ama çok dikkatle bakmak gerekir.”İstifa” kavramı Arapçada hem gelişim hem de seçilim(seleksiyon) anlamını vermektedir. Elmalılı merhum, bu konuda geniş bir açıklama yapmaktadır.(bkz..Ali İmran süresi 33.ayet).

Ayetlere göre gidersek, Âdem ile İsa’nın durumu aynıdır. İkisinin de bu durumda diğer insanlara göre değişik bir şekilde doğmuş oldukları anlamı çıkabilir. Bu ikisinin de şahıs olduğu anlamı burada da ortaya çıkıyor aslında. Ancak âdemin olmasına kadar orijin olan toprağın çok aşamalar geçtiği de söylenebilir. Burada âdem üzerinden insanlık kastediliyorsa neden İsa ile kıyaslansın? İsa’nın durumu hangi açıdan âdemin durumuna benziyor. Bu da şüpheli. Ancak ayete bakarsak orijinlerinin toprak olması ve oluşumdaki sistemi takip etmeleri konusunda aynı oldukları anlamı çıkabilir. Durumlarının sistemi devre dışı bırakacak bir mucize olmadığı mesajı verilmek isteniyor gibi bir durum vardır.

Kuran bu söylemlere girerken döneminde ehli kitap kültürünün bazı sorularını cevaplamakla yetindiği için detayına girememiştir. Bu durumda bu konular hakkında devamlı değişik yorumlar yapılmıştır. Vakti zamanında âdemin sadece insanlık anlamına geldiğini düşünen biri olarak tekrar Adem’in bir şahıs olduğu düşüncesine dönüyorum. Ancak diğer bir âdemin olduğunu da ve onun da insanlık demek olduğuna da açık kapı bırakarak..Eğer bu konuda yapılmış araştırmalar ve bazı tarihi tespitleri bulup yeni bir fikir elde edebilirsem bunu da eklerim.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...