Jump to content

Namazda Parmak kaldırmak


Recommended Posts

Namazın ettehiyyatü okunan oturma bölümünde cemaattten bazıları işaret parmaklarını dizlerinin üstünde kaldırırlar.

Bu hareket Şafilikte geçerlidir. Şafilerin dışında diğer mezheplerde namaz sırasında bu tür farklı bir harekette bulunulmaz, mekruh sayılır.

Şafilik Güneydoğu'da yaygındır ve genelde Kürtlerin mensup olduğu bir mezheptir.

Said Nursi de Şafi olduğu için Nurcu cemaati tarafından onay verilen bir harekettir.

Ancak diğer mezheplerde caiz değildir ve mekruh sayılır.

Parmak hareketi şu:

hhf2.jpg

Bu konuda Hanefi görüşü şöyledir:

Sual:

Namaz kılarken teşehhüdde şehadet parmağını kaldırmak, işaret etmek caiz midir? Bazı kimseler, bu konuda hadis var diyerek parmaklarını kaldırıyorlar. Caiz midir?

CEVAP

Şafii’de şehadet parmağını kaldırmak sünnet, Hanefi’de caiz değildir. Parmak kaldırmaya, müctehid âlimlerin bir kısmı mekruh bir kısmı sünnet demiştir. Dinde bir kaide vardır. Bir işe sünnet ve mekruh denilmişse, o iş yapılmaz. Fetvalar birbirine uymazsa, yani (Caizdir, caiz değildir veya helaldir, haramdır) şeklinde olduğu zaman, caiz değildir veya haramdır diyen fetvalara uymak esastır. Böylece mekruh veya haram işlemekten sakınılmış olur. Sünnettir veya bid’attir denilen bir şeyi yapmamak lazım olduğu, Berika, Hadika ve İbni Âbidin’de bildirilmektedir.

Parmak kaldırmakla ilgili muteber kitaplardaki yazılardan bazıları şöyledir:

İşaret etmek sünnet diyenler olduğu gibi, müstehap diyenler de vardır. Doğrusu, işaret etmek haramdır. (Fetâvâ-i garâib)

Şehadet parmağı ile işaret mekruhtur. (Kübrâ) kitabı da böyle diyor. Fetva da böyledir. Çünkü, namazda sakin, hareketsiz olmak lazımdır. (Fetâvâ-i Sirâciyye)

Şehadet parmağı ile işaret edilmez. Fetva böyledir. (Gıyâsiyye, Bezzaziye)

İşaret edilmez ve parmak bükülmez. Fetva da böyledir. Mudmerât, Velvâlciyye, Hulâsa ve daha başka kitaplarda da böyle yazılıdır. (Cami-ur-rumuz)

Şehadet parmağı ile işaret edilmez. Fetva da böyledir. (Dürr-ül-muhtar)

Ebussüud Efendi, namazda otururken, şehadet parmağını kaldırmak mı, kaldırmamak mı daha iyidir şeklindeki bir suale, (Her ikisi de iyi, demişlerdir. Fakat, parmağı kaldırmamak daha iyi olduğu meydanda) diye fetva vermiştir.

Bütün âlimler bildiriyor ki: Parmakları, gücü yettiği kadar kıbleye karşı bulundurmak sünnettir. (Namazda, her uzvunu, gücün yettiği kadar, kıbleye karşı bulundur) hadis-i şerifi, bunu açıkça emretmektedir.

İşaret etmenin haram olduğunu söyleyen âlimler vardır. Mekruh olduğunu bildiren fetvalar mevcuttur. İşaret edilmez, parmak bükülmez, usul haberleri böyledir, diyenler çoktur. O halde, bizim gibi mukallidlerin, hadis-i şerif vardır diyerek, işaret etmeye kalkışması ve böylece, birçok müctehidlerin fetvaları ile haram veya mekruh ve yasak olduğu bildirilen bir işi yapması doğru olmaz. Bir Müslüman şöyle düşünmelidir:

Bu büyük âlimler, işaret etmenin haram veya mekruh olacağına bir delil, vesika elde etmeselerdi, haram veya mekruh demezlerdi. İşaret etmenin sünnet ve müstehap olduğunu bildiren haberleri söyledikten sonra, (Böyle demişler ise de, doğrusu işaretin haram olduğudur) buyurmazlardı. Demek ki, bu din büyükleri, işaretin sünnet ve müstehap olduğunu gösteren haberlerin değil, yasak olduğunu gösteren vesikaların daha kuvvetli olduğunu anlamışlardır.

Bir Hanefi, nasıl olsa Şafii’de sünnetmiş diyerek, parmak kaldırmaya kalkması caiz olmaz. Buna mezhep taklidi de denmez. Mezhep taklidi, ancak ihtiyaç halinde caiz olur.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • İleti 40
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Pante bende merak etim. Birde bu Parmagi yuvarlak cizer gibi durmadan ceviriyorlar.

Ne anlami var bu parmak kaldirmanin ve cevirmenin.

Sen bilirsin. Sevabina bir Fetva;Vaaz ver bu konuda :lol:

Namazda Ettehıyyatü okunurken "La ilahe" dendiğinde işaret parmağını kalkık tutup, "illallah" deyince de indirmenin anlamı, parmak işaretiyle "Allah birdir" demek.

Hatta bu işareti yaparken başparmakla orta parmak birleştirilerek bir yuvarlak oluşturulur ki bu sıfır anlamındadır yani "La ilahe" - İlah yoktur - demektir.

Parmak çevirmeyi görmedim, duymadım. Onu Mehmet Ali yapıyor sanırım. :)

Pante sana tapmak serbestmi

Şirke girer. :)

Link to post
Sitelerde Paylaş

Belki Allah'a bir sey soracaklardir. O yuzden parmak kaldiriyorlardir.

-'Allaam iri gozlu huriler yerine cekik gozlu huriler de verilecek mi?'

Tabi oyle ilkokul cocuklari gibi dimdik havaya kaldirilmaz. Karsinda evrenin yaraticisi koskoca tanri var.

Kibarca, usulca.

Ne de olsa Allah herseyi gorur.

tarihinde FreeWill_ tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş
Namazda Ettehıyyatü okunurken "La ilahe" dendiğinde işaret parmağını kalkık tutup, "illallah" deyince de indirmenin anlamı, parmak işaretiyle "Allah birdir" demek.

Hatta bu işareti yaparken başparmakla orta parmak birleştirilerek bir yuvarlak oluşturulur ki bu sıfır anlamındadır yani "La ilahe" - İlah yoktur - demektir.

Parmak çevirmeyi görmedim, duymadım. Onu Mehmet Ali yapıyor sanırım. :)

Pante sana tapmak serbestmi

Şirke girer. :)

En azından seni görebiliyorum B)

0 işareti olayınıda ilk kez senden duydum. Paylaştıgın için sağol

tarihinde Vision tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Önce "Hem müslüman hem laik olunmaz. Ya laik olacaksın ya müslüman" denildi.

Sonra başka bir versiyona geçildi:

"Kişiler laik olmaz. Devletler laik olunur" dendi.

Ve hemen ardından:

"Ben laik değilim. Devlet laik" denildi.

Devlet kim temsil ediyor?

Cumhurbaşkanı, başbakan, bakanlar, savcılar, hakimler, komutanlar vs.

Laikliğin gereği bunlardan biri çıkıp da bir din ya da bir mezhep lehine ya da aleyhine konuşamaz.

Ama RTE bunu delebilmek için "Ben laik değilim, devlet laik" diyor ve Aleviler için sapık mezhep diyebiliyor.

Cami cemaatinin içinde şu parmak hareketiyle mezhebini işaret ediyor aslında.

Sorsan "Bu benim inancım, kim ne karışır. Namazımı nasıl istersem öyle kılarım." diyeceği kesin.

Ama bir başbakan olmanın sorumluluğu ve toplumdaki tüm dinsel ya da dinsel olmayan grupları kucaklayabilmenin gereği olarak bu tür işaretlere ihtiyaç duymamalı.

Bu ne farzdır ne vacip. Sünnet olduğuna dair sadece rivayet var. Yani, sahih değil. "Yapsan da olur yapmasan da" bile değil, çünkü İslam'a göre kesin olmayan bir hareket eğer yanlışsa harama giriyor.

Ve Hanefi mezhebi de böyle görüyor.

Kaldı ki bu sıradan bir insan için böyle. Bir başbakan için tamamen yakışıksız bir durum. Sanki o hareketi yapmasan, parmağını kaldırmasan dinin eksik mi olacak?!

Kendi hapis cezasını bile Alevilere maleden "Beni dedeler mahkum etti" diye yargıyı mezheplikle itham eden başbakan için, şimdi kanıtsız-suçsuz hapis yatanlar:

"Bizi parmak kaldıran hapsetti" mi desinler.

Laikliği anlayamayan, değerini kavrayamayan birinin bunu anlaması zor tabi.

Onun kafasında yalnızca İslam vardır ve yine yalnızca "hak mezhepler" vardır. Onların dışında kalanların tümü sapkındır ve farklı yaklaşımı hakederler.

Başbakanı böyle olan devletin savcıları, hakimleri, bakanları, genel müdürleri vb. devlet adamları da laikliği takmayacaktır.

Bugün parmakları kalkanların yarın elleri de kalkar.

Link to post
Sitelerde Paylaş
Rahman'ın tekliğini la derken

Demek sen parmağını kaldırarak "Rahmanın tekliğini la" edip tescil ediyorsun öyle mi?

"Rahmanın tekliğini la" etmenin anlamını bile bilmeden ahkam kesiyorsun.

Sen bu lafınla Rahmanın tekliğini yok sayıyorsun, reddediyorsun.

Link to post
Sitelerde Paylaş

la demek tek demek,işaret parmağı ilede bu tescillemek,olmazsa olmaz diye bi kaide yok,minarelerinde manası budur,işaret parmağı gibi La ilahe İllallah!

:blink:

Şu dininizi doğru öğrenin.

Ateistlerden, dinsizlerden öğrenmekten sıkılın biraz.

Tersine sizin burada din konusunda yapılan yanlışları düzeltmeniz gerekir.

Halbuki sizin yanlışlarınızı inanmayanlar düzeltiyor.

La demek "Yok" demektir.

Arapça’da La, Lem, leyse sözcükleri kesin olumsuzluk belirtirler.

Başına geldiği ifadeyi reddederler yani.

"La ilahe" demek "Tanrı yoktur" demektir.

Devamındaki "İllallah" sözcüğü ile "Allah'tan başka" anlamı kazanır.

Sen kalkıp da "Rahman'ın tekliğini la ediyorum" dersen; bunun anlamı "Rahman'ın tekliğini reddediyorum" demek olur.

Söylemen gereken " işaret parmağımı kaldırarak Rahman'ın tekliğini onaylamış oluyorum" idi.

Ama havalara girip, renkli konuşmaya çabalayarak "La etmek" vs. ile gülünç yanlışlara düşüyorsunuz.

Link to post
Sitelerde Paylaş

:blink:

Şu dininizi doğru öğrenin.

Ateistlerden, dinsizlerden öğrenmekten sıkılın biraz.

Tersine sizin burada din konusunda yapılan yanlışları düzeltmeniz gerekir.

Halbuki sizin yanlışlarınızı inanmayanlar düzeltiyor.

La demek "Yok" demektir.

Arapça’da La, Lem, leyse sözcükleri kesin olumsuzluk belirtirler.

Başına geldiği ifadeyi reddederler yani.

"La ilahe" demek "Tanrı yoktur" demektir.

Devamındaki "İllallah" sözcüğü ile "Allah'tan başka" anlamı kazanır.

Sen kalkıp da "Rahman'ın tekliğini la ediyorum" dersen; bunun anlamı "Rahman'ın tekliğini reddediyorum" demek olur.

Söylemen gereken " işaret parmağımı kaldırarak Rahman'ın tekliğini onaylamış oluyorum" idi.

Ama havalara girip, renkli konuşmaya çabalayarak "La etmek" vs. ile gülünç yanlışlara düşüyorsunuz.

ATEISTLER INANMIYOR YA, BIZI BILGISIZ CAHIL SANIYORLAR...

BILMIYORLARKI ATEIST OLMADAN ONCE ONLARIN YURUDUĞU YOLU BIZ TURLUYORDUK!

Link to post
Sitelerde Paylaş

İşte böyleee,

Pantecigim, görüyürsün ne La yı bilmeyip müslümen geçinen Lo lar var bu dünyede.

LA IKRAHA FİDDİN , dinde zorlama yoktur MUŞ:-)))))

Cübbeliler bu müslümenlere birşey ögretemeyecekler,Panetecigim gel sen Istanbulda bir okul açda bunlara Islamı öğret BABAYIN HAYRINA:-))))

Tolonbeg

Link to post
Sitelerde Paylaş

şimdi müslüman olsan parmak kaldırılır mı kaldırılmaz mı. şöyle mi olur böyle mi Bu evrensel! dinde de alimlerim görüşlerinden geçilmiyor.

Diğer bir konu %50 alim yasak %50 alim yasak değil derse biz yasak diyeni tutacağız çünkü garanti olsun.

Allah ya varsa mantığı işte...

Link to post
Sitelerde Paylaş

şimdi müslüman olsan parmak kaldırılır mı kaldırılmaz mı. şöyle mi olur böyle mi Bu evrensel! dinde de alimlerim görüşlerinden geçilmiyor.

Diğer bir konu %50 alim yasak %50 alim yasak değil derse biz yasak diyeni tutacağız çünkü garanti olsun.

Allah ya varsa mantığı işte...

Ya varsa mantığı efsanedir zaten. :lol::lol:

Link to post
Sitelerde Paylaş

:blink:

Şu dininizi doğru öğrenin.

Ateistlerden, dinsizlerden öğrenmekten sıkılın biraz.

Tersine sizin burada din konusunda yapılan yanlışları düzeltmeniz gerekir.

Halbuki sizin yanlışlarınızı inanmayanlar düzeltiyor.

La demek "Yok" demektir.

Arapçada La, Lem, leyse sözcükleri kesin olumsuzluk belirtirler.

Başına geldiği ifadeyi reddederler yani.

"La ilahe" demek "Tanrı yoktur" demektir.

Devamındaki "İllallah" sözcüğü ile "Allah'tan başka" anlamı kazanır.

Sen kalkıp da "Rahman'ın tekliğini la ediyorum" dersen; bunun anlamı "Rahman'ın tekliğini reddediyorum" demek olur.

Söylemen gereken " işaret parmağımı kaldırarak Rahman'ın tekliğini onaylamış oluyorum" idi.

Ama havalara girip, renkli konuşmaya çabalayarak "La etmek" vs. ile gülünç yanlışlara düşüyorsunuz.

Meçhule şu ana kadar kıldığın namazlar geçersiz oldu. :ph34r:

Büyük günah işledin. :lol:

Tövbe et ve 365 gün oruç tutup namaz kıl. :lol:

Ne kadar seviyorsunuz şu Arapça'yı; ama tam olarak öğrenseniz gam yemeyeceğiz. :D

Sevgili Pante aslında buraya Müslümanlara Dinsizlerden Din ve İslam dersi diye bir bölüm açmak lazım.

Dememeleri gereken laflar, yapmamaları gereken hareketler, Kuran, fıkıh, tefsir, hadis, ibadet vs

:lol:

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...