Jump to content

Descartes'in onermesi "Düşünüyorum öyleyse varım"


Recommended Posts

  • İleti 94
  • Created
  • Son yanıt

Top Posters In This Topic

Öyleyse sözcüğünü, tümcenin anlamı bozulmaksızın, bu da demektir ki ile değiştirebilirsiniz. Yani düşünebilmesi, varlığını kanıtlamaktadır; düşündüğü için var değildir.

Varligin kanitlanmasini ontolojik bir yolla seciyor olmasi yanlis bir felsefi cikarimda bulundugunu gosteriyor bana gore.

benlik (dusunce/bilinc)dedigimiz sey beynin bir kisminda meydana gelen biyolojik bir olay.

Dolayisiyla ,mana'dan once madde esas alinmali

tarihinde harmoniaa tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

sanırım bu sorgulama her şeyden şüphe etmekle başladı...

Gördüğüm duyduğum şeyler gerçekten var mı yoksa bana mı öyle geliyor...

o zaman her şey yok olabilir ise ben de aslında yokumdur belki...

Ama o zaman bu şüpheler bu düşünceler

Nasıl var...

Hım bu soruları sorabiliyor isem düşünebilİyor isem demek ki varım...

En azından kendi varlığımı kendime böylece kanıtlamış Olurum...

Link to post
Sitelerde Paylaş

anlam kaymasi yok descartes'in bu argumaninda ozne olan zihinsel edim "dusunmek"

Ne demek istediğimi tam anlatamadım galiba. Kendisi düşünmeye öncelik vermez. Var olmayı ön şart olarak kabul eder.

Bunu ifade etmek için kurduğu cümle yapısı tartışılabilir, hatta tartışılmıştır.

tarihinde kavak tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Ne demek istediğimi tam anlatamadım galiba. Kendisi düşünmeye öncelik vermez. Var olmayı ön şart olarak kabul eder.

Bunu ifade etmek için kurduğu cümle yapısı tartışılabilir, hatta tartışılmıştır.

yaniliyorsunuz var olmak onculugunu savunmuyor.

dusunmek biyolojik bir olayin varligi degil burada oncu olan,bu "ben"in "dusunebiliyor" olmasi..

daha iyi sorgulamaniz gerekiyor.

tarihinde harmoniaa tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Şöyle bir yazı buldum,

hayatımda duyduğum an aptalca söz...sebebine gelince, birincisi descartesin kitabında bu sözün orjinali "bir şeyin doğruluğundan şüphe etmek. şüphe etmek düşünmektir. düşünmekse var olmaktır. öyleyse var olduğum şüphesizdir. düşünüyorum, o halde varım. " şeklindedir.

burayı iyice irdelersek şüphe etmek düşünmekse ve düşünmekte var olmaksa ki düşündüğü için var olduğunu kesin bir dille söyleyebiliyorsa bu descartesin varlıkla ilgili şüphesinin ortadan kalktığını gösterir böylelikle var olduğu ile ilgili artık kesin bir yargıya ulaştığı için şüphe etmemektedir. eeee şüphe eden var ise artık var olması ile ilgili şüphesi kalktığından dolayı descartes artık yoktur. bu adamın beynini zikim kendini ele veriyor allahın malı...

ikincisi varlığın kriterinin şüpe etmek olduğuna yada varlığın kriterinin düşünmek olduğuna nasıl akıl etmiştir. bence ozaman şöyle deseydi ağlıyorum öyleyse varım. aksini idda edebilen ? :D

yada şüphe etmiyorum öyleyse varım deseydi bari en azından anlamlı olurdu var olmanın kriteri şüphe etmemekse bu sözlede var olduğu hakkında artık şüphe duymadığını dile getirmiş olacağından en azından sözü birbirini desteklemiş olurdu :D:d

yine ayrıca şunuda eklemek isterim düşünen şey varsa düşünmeyen yok olmalıdır. var olan ile yok olan şey birbirini algılayamaz bu mekanizma duyulara kazandırılmamıştır. ben düşünüyorum varsam bilgisayarım düşünmüyor ozman o yok ve nasıl oluyor ben şuan bu bilgisayarda bu yazıyı yazıyorum...

son olarak şu adaam yaşasaydı ona tek bişe söylemek isterdim hassiktir bea

Link to post
Sitelerde Paylaş

yaniliyorsunuz var olmak onculugunu savunmuyor.

dusunmek biyolojik bir olayin varligi degil burada oncu olan,bu "ben"in "dusunebiliyor" olmasi..

daha iyi sorgulamaniz gerekiyor.

Descartes 1644´te bulgularını toparladığı "Prinzipien der Philosophie" de şunları söylemektedir(maalesef Almanca):

„Indem wir so alles nur irgend Zweifelhafte zurückweisen und für falsch gelten lassen, können wir leicht annehmen, dass es keinen Gott, keinen Himmel, keinen Körper gibt; dass wir selbst weder Hände noch Füße, überhaupt keinen Körper haben; aber wir können nicht annehmen, dass wir, die wir solches denken, nichts sind; denn es ist ein Widerspruch, dass das, was denkt, in dem Zeitpunkt, wo es denkt, nicht bestehe. Deshalb ist die Erkenntnis: »Ich denke, also bin ich,« (lat.: ego cogito, ergo sum) von allen die erste und gewisseste, welche bei einem ordnungsmäßigen Philosophieren hervortritt.“

Ben onun bu yazdıklarından Sizden farklı bir çıkarım yapıyorum.

tarihinde kavak tarafından düzenlendi
Link to post
Sitelerde Paylaş

Bu sözü şöyle yorumlamak doğru olur.

İnsan beyni kendisine sinirler yoluyla gelen elektrokimyasal sinyalleri değerlendirerek dış dünya hakkında fikir sahibi olur. Bu fikirlerin dış dünyadaki "madde" ile ilgisi ve etkileşimi sorunludur ve felsefî olarak bin yıllardır tartışılmaktadır.

Bir deney yapsak ve bir beyni bir kavanoz içinde yaşatsak ve bu beyne uygun sinir yollarından uygun iletileri göndersek, o beyin bir bedene sahip olup olmadığını ve kendisinin "sandığı" gibi bir dış dünya var olup olmadığını asla bilemez, aradaki farkı anlayamaz.

Descartes'in kastettiği de budur. Eğer düşünüyorsak "bir şekilde" bir "varlık" olduğumuzdan emin olabiliriz.

Link to post
Sitelerde Paylaş
  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.


Kitap

Yazar Ateistforum'un kurucularındandır. Kitabı edinme seçenekleri için: Kitabı edinme seçenekleri

Ateizmi Anlamak
Aydın Türk
Propaganda Yayınları; / Araştırma
ISBN: 978-0-9879366-7-7


×
×
  • Yeni Oluştur...